Icke Boost xx1 eagle quarq på boost ram?

sivan

Medlem
Fungerar de att montera på sitt gamla icke boost vevparti på en ram (epic 2021 ) som har boost?
helt kört eller kan nåon form av offset drev hjälpa? vevpartiet är ett gpx om de gör någon skillnad.

Preacher

Aktiv medlem
Svaret är att du antingen får testmontera eller finna någon som testat just den kombinationen.

Non Boost-vevpartier fungerar ofta på Boostramar så länge drevstorleken inte sticker iväg, men är det 34t och uppåt så blir det ofta tufft.

jonte987

Aktiv medlem
Fast nu ser jag att jag missade att det står eagle i rubriken. Om det inte skiljer sig från vanliga nx/gx så ligger skillnaden i klingan så det är bara att montera och se. Saknas det 3mm är det bara att byta från 6mm offset till 3mm.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Fast nu ser jag att jag missade att det står eagle i rubriken. Om det inte skiljer sig från vanliga nx/gx så ligger skillnaden i klingan så det är bara att montera och se. Saknas det 3mm är det bara att byta från 6mm offset till 3mm.
Jag tror inte den sortens klingor som sitter på Quarq kan köpas med olika offset. Men jag kan ha fel

NickPick

Aktiv medlem
Jag gjorde samma fast med dub ej boost. 34tbgår bra, för 36t fick jag flytta en spacer, eller jag satte mig dit en bredare på drivsidan bara. 36 var då väldigt tight men det gick bra.

Johnken

Medlem
Quarq Spider är densamma, det är klingan som är boost/bon boost. Däremot behöver du byta vevlager för att passa din GXP vev då det i din 2021 ram antingen är DUB för SRAM eller för Shimano.

erik h

Aktiv medlem
Sen blir förstås kedjelinjen centrerad mer mot de största dreven och ganska illa på de minsta om du flyttar in klingan och har ett riktigt boosthjul bak.

Preacher

Aktiv medlem
Quarq Spider är densamma, det är klingan som är boost/bon boost. Däremot behöver du byta vevlager för att passa din GXP vev då det i din 2021 ram antingen är DUB för SRAM eller för Shimano.
Quarq spider finns i två olika offset. Det är när det är direct mount som drevet är boost/non boost.

sivan

Medlem
Risken blir alltså att ja får veva på ordentligt på platten då :-)
dock är ja inte riktikgt med på åt vilket håll offseten är ? utåt eller innåt ? boost borde ju innebära att kedjelinjen är längre ut från centrumlinjen eller? så hittar man en kedjefrans med offset utåt borde ju problemet vara löst? kankse någon av tillv kan fräsa till en special. ( hmm det kanske blir biligare å köpa ett nytt vevparti ,,,)

jonte987

Aktiv medlem
Offset är innåt och den ska utåt dvs mindre offset. Men nu verkar offset sitta i spider,

På en del kan man shimsa ut klingan så det kan du titta på också.

sivan

Medlem
men om ja förstår saken rätt så passar en ny quarq spindel axs (dub boost) ett gxp non boost xx1 vevparti så länge de sitter 8 bultar i de? eller missar ja något?

skier

Aktiv medlem
men om ja förstår saken rätt så passar en ny quarq spindel axs (dub boost) ett gxp non boost xx1 vevparti så länge de sitter 8 bultar i de? eller missar ja något?
Hålbilden är samma men jag är osäker på om offset är samma. Jag var i kontakt med sram för nåt år sen angående att byta till en modern axs quarq spindel på mitt gamla quarq riken gxp, för den modellen sa de att offset skulle bli fel så drevet tar i ramen. Jag provade aldrig dock.

sivan

Medlem
Hålbilden är samma men jag är osäker på om offset är samma. Jag var i kontakt med sram för nåt år sen angående att byta till en modern axs quarq spindel på mitt gamla quarq riken gxp, för den modellen sa de att offset skulle bli fel så drevet tar i ramen. Jag provade aldrig dock.
Hur gammalt va ditt vevparti då?
Såg nu senare på srams q&r sida att har du 8 skruvar ska de funka, detta gäller alltså xx1.

skier

Aktiv medlem
Hur gammalt va ditt vevparti då?
Såg nu senare på srams q&r sida att har du 8 skruvar ska de funka, detta gäller alltså xx1.
mitt är från 2016, så ganska gammalt, men med samma hålbild som fortfarande används. Enklast är väl att maila SRAM och fråga, jag tyckte det gick snabbt att få hjälp från dem.

sivan

Medlem
De verkar funka!!! . skruvade på det å körde en hyffsad tur utan några märken på svingen.
får väl hålla lite koll på det de kommande turerna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer