Idag åkte vinterdäcken på !

ForesterGuy

Aktiv medlem
"Jag kom till en glänta i skogen.
Gläntan var skuggig och full av träd.
Runt omkring låg skogen skövlad.
Vad har hänt med orden när de inte längre
menar vad de säger?"

emmer

Ny medlem
Bengt-re sa:
Satte på dubb på pendlaraset idag. Men den dödar inga träd då den går på asfalt (och lite grus).
Har oxå gjort ordning för vinter och bytt ut de svagt mönstrade och hårt slitna 25:orna mot släta och bara lätt slitna 23:or.
Risken att döda träd är väl mest om vägen svänger och Newtons första rörelselag råkar spela in med att centripetalvektorn närmar sig infinitesimal. Men med tanke på att friktion hos material med låg friktion (plast, is etc) stiger vid ökat yttryck så att F=u1*N > F=u2*N även om N är samma då u1 vid P1>P2 är högre än u2 vid P2<P1 så torde det vara en förbättring.
Men det kan ju oxå ha med ren och skär lathet att göra :-)

Bengt-re

Aktiv medlem
emmer sa:
Bengt-re sa:
Satte på dubb på pendlaraset idag. Men den dödar inga träd då den går på asfalt (och lite grus).
Har oxå gjort ordning för vinter och bytt ut de svagt mönstrade och hårt slitna 25:orna mot släta och bara lätt slitna 23:or.
Risken att döda träd är väl mest om vägen svänger och Newtons första rörelselag råkar spela in med att centripetalvektorn närmar sig infinitesimal. Men med tanke på att friktion hos material med låg friktion (plast, is etc) stiger vid ökat yttryck så att F=u1*N > F=u2*N även om N är samma då u1 vid P1>P2 är högre än u2 vid P2<P1 så torde det vara en förbättring.

Jag är så långsam att träden överlever gubbrock ändå....

ForesterGuy

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:

Gubbkrock då?

emmer

Ny medlem
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Gubbkrock då?
Lundell mot Ronander?

D

Deleted member 43681

Guest
emmer sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Gubbkrock då?
Lundell mot Ronander?
Pung-krockare Trindeman Lindeman? :)

bearthefear

Aktiv medlem
”Enligt kontakter vi har på Lantbrukarnas Riksförbund är skador orsakade av cyklister något som uppfattas som ett verkligt problem hos deras medlemmar. Det är detta och tippning av sopor som privata markägare stör sig mest på, när det gäller sådant som har med Allemansrätten att göra. Och det måste vi såklart hitta en lösning på, för de flesta vill ju egentligen inte hindra rekreationsmöjligheter på sin mark. Men en del har kanske inte överhuvudtaget haft något friluftsliv eller några rekreationsaktiviteter alls på sina marker innan, och nu upplever de att cyklister har hittat dit och att det har lett till skador”

https://www.cyclingplus.se/artiklar...lbara-stigar-fria-fran-surhal-och-handgemang/

Iofs inte specifikt om dubbdäck, men det belyser i alla fall problemet.

borstar_micke

Aktiv medlem
Vinterdäck på sent igår kväll, imorse var snön borta o tillbaka till normalt västkusthöst/vinterväder, ett par plusgrader o mysig rå snålblåst.... brrrr...

Ändå trevligt med dubbar när det blir isigt.

Fast jag cyklar ju bara t.o.r jobbet den mörka tiden av året, ingen rotfräs här minsann... :)

j3n5

Medlem
Hepp, då var CX:en dubbad till vinterpendlare.

A6D94B84-C586-47C7-8319-A5207FD17D3F.jpeg

Lejon

Aktiv medlem
Senast ändrad:

j3n5

Medlem
Hehe, jag vet, försökte googla däcken innan jag postade detta också, hittade nada.. Enl en ÅF här så är de helt färska och har varit restade ett tag. 37-622, 700c 35. Ska tydligen finnas 700c 40 också men jag vågade inte chansa på att de skulle komma in. Conti Contact Spike 240 tror jag de heter.. 240 för dubb då. De sitter på ett par Hope XC 29!

Det är inte varje dag man hinner före google....

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
j3n5 sa:
Hehe, jag vet, försökte googla däcken innan jag postade detta också, hittade nada.. Enl en ÅF här så är de helt färska och har varit restade ett tag. 37-622, 700c 35. Ska tydligen finnas 700c 40 också men jag vågade inte chansa på att de skulle komma in. Conti Contact Spike 240 tror jag de heter.. 240 för dubb då. De sitter på ett par Hope XC 29!

Så spännande! Vilken LBS köpte du av? Pris? Upplevelse?

bearthefear

Aktiv medlem
Lejon sa:
j3n5 sa:

Så spännande! Vilken LBS köpte du av? Pris? Upplevelse?

Och en 650B-variant hade ju varit guld, men gissar att det inte var något som fanns inne?

Sjukt för övrigt att kunna köpa något som inte finns ett ord om på internet. Aldrig upplevt nåt liknande från en stor tillverkare...

frause

Aktiv medlem
Dom där ser ut som årets vinterdäck. Det var alltså därför Contis dubbdäck bara försvann från marknaden helt plötsligt...

shro0maz

Aktiv medlem
Hahah folket här är så roliga ibland..

OP, du gör helt rätt! Och att du valde dom absolut bästa dubbdäcken man kan ha på cykel är inte fel heller! Kört mina 2säsonger och tappat 4dubb totalt, kör 10mil med lågt däcktryck o inga hårda bromsningar sen sitter dom som berget!!

Och ni som säger idioti att köra dubbat i skog, ni kör antingen som ett par kärringar eller gillar att traska upp för branta stigningar med cykeln!

Dom där däcken är helt sjuka, dom tuggar sig fast på allt utom ren sten.

Vill man bränna på i 40-50blås utför i skogen på vinter så vill jag påstå att man är en idiot om man inte kör med dubb..

My 2 cents!

OP, ut o kör som en dåre med vetskapen att dold is inte tar livet av dig??

ooms

Aktiv medlem
shro0maz sa:

OP, du gör helt rätt! Och att du valde dom absolut bästa dubbdäcken man kan ha på cykel är inte fel heller! Kört mina 2säsonger och tappat 4dubb totalt, kör 10mil med lågt däcktryck o inga hårda bromsningar sen sitter dom som berget!!

Och ni som säger idioti att köra dubbat i skog, ni kör antingen som ett par kärringar eller gillar att traska upp för branta stigningar med cykeln!

Vill man bränna på i 40-50blås utför i skogen på vinter så vill jag påstå att man är en idiot om man inte kör med dubb..

My 2 cents!

Det här med empati och tänka på vad din framfart och dina handlingar kan få för konsekvenser för andra är inte riktigt din starka sida, eller?

whothere

Ny medlem
Asså riktigt jävla ägg som hävdar att ett träd kommer sabbas helt o hållet av lite dubb, riktigt jävla IQ badboll. Skit i alla djur som går runt DET ÄR DUBBEN SOM SABBAR TRÄDEN FATTAR INTE NI SOM CYKLAR DET!!!! fan ge den där killen en sten att äta på blir så jävla trött på idioter.

whothere

Ny medlem
ooms sa:
Rsdea sa:
marr sa:
ooms sa:
Du verkar ha missuppfattat vad kritiken går ut på. Det handlar inte om att cykelns dubbdäck orsakar partiklar i luften eller andra miljöproblem som brukar hänföras till dubbdäck på bil. Det handlar om att du orsakar (mekaniska) skador på trädens rötter, vilket kan leda till att träden dör eller att virket som avverkas blir av sämre kvalitet. På sikt leder det till att acceptansen för allemansrätten, och kanske framförallt cykling, minskar hos markägarna.

Det är inte lätt att förklara för nån som inte begriper...

Så om jag rispar en rot med mina dubb. Så kommer trädet ta skada så pass mycket att kvaliteten på resten av trädet blir så dåligt. Att det senare inte duger till varken pappersmassa , virke , bränsle eller nåt annat man kan tänkas göra med det. Låter rätt långsökt !
Bifogar en bild på ett rotsystem.
Det hörs att du inte har speciellt bra koll. En skadad rot ökar risken avsevärt att trädet drabbas av röta. Ett rötskadat träd går inte att sälja som timmer. I bästa fall går det som massaved, i värsta fall måste det vrakas (brännved), båda fallen innebär ett rejält inkomstbortfall för markägaren. Nu är jag inte uppdaterad på dagens virkespriser, men förr var det minst 50% tapp om virket gick som massa istf timmer, och ännu mer om det vrakades.
Allemansrätten sammanfattas "inte störa, inte förstöra". Att köra med dubbdäck på icke is/snötäckta rötter är definitivt att förstöra!

Du... det är dig jag menar ditt jävla ägg. Riktigt IQ befriad. Du verkar ha noll koll på hur träd eller andra saker lever

Mini_me

Aktiv medlem
Känns som det borde finnas nåt sätt att få bort alla dessa troll med nyskapade konton.
Kan man inte göra så att man måste swisha 1kr för att bli medlem? Sen har nån på Happy ett fett register på alla (På en hemlig HDD självklrt). Så när nån ballar ur (Se ovan) så ringer man till vederbörandes föräldrar så tar dom bort barnets surf :)

whothere

Ny medlem
Rsdea sa:
ooms sa:
Rsdea sa:
marr sa:
ooms sa:
Du verkar ha missuppfattat vad kritiken går ut på. Det handlar inte om att cykelns dubbdäck orsakar partiklar i luften eller andra miljöproblem som brukar hänföras till dubbdäck på bil. Det handlar om att du orsakar (mekaniska) skador på trädens rötter, vilket kan leda till att träden dör eller att virket som avverkas blir av sämre kvalitet. På sikt leder det till att acceptansen för allemansrätten, och kanske framförallt cykling, minskar hos markägarna.

Det är inte lätt att förklara för nån som inte begriper...

Så om jag rispar en rot med mina dubb. Så kommer trädet ta skada så pass mycket att kvaliteten på resten av trädet blir så dåligt. Att det senare inte duger till varken pappersmassa , virke , bränsle eller nåt annat man kan tänkas göra med det. Låter rätt långsökt !
Bifogar en bild på ett rotsystem.
Det hörs att du inte har speciellt bra koll. En skadad rot ökar risken avsevärt att trädet drabbas av röta. Ett rötskadat träd går inte att sälja som timmer. I bästa fall går det som massaved, i värsta fall måste det vrakas (brännved), båda fallen innebär ett rejält inkomstbortfall för markägaren. Nu är jag inte uppdaterad på dagens virkespriser, men förr var det minst 50% tapp om virket gick som massa istf timmer, och ännu mer om det vrakades.
Allemansrätten sammanfattas "inte störa, inte förstöra". Att köra med dubbdäck på icke is/snötäckta rötter är definitivt att förstöra!
Får hoppas att inte älgarna klampar runt på rötterna i skogen då !
Iofs tror jag inte en älg på 400kg gör lika stor skada som en enmillimeters dubb. Men chansen finns ???
[/quote]

På riktigt ? så en snubbe som Cyklar över en gren kommer att förstöra mer på den grenen än om en älg kom dit o stampade runt... sånna jävla ägg det ska finnas i världen. NÄSTA GÅNG DU ÄR I SKOGEN SÅ CYKLA ÖVER EN JÄVLA GREN OCH TA BILD SEN HITTAR DU EN JÄVLA ÄLG OCH TVINGAR DEN ATT STAMPA PÅ ETT TRÄD OCH SEN JÄMFÖR din nolla.

whothere

Ny medlem
Mini_me sa:
Känns som det borde finnas nåt sätt att få bort alla dessa troll med nyskapade konton.
Kan man inte göra så att man måste swisha 1kr för att bli medlem? Sen har nån på Happy ett fett register på alla (På en hemlig HDD självklrt). Så när nån ballar ur (Se ovan) så ringer man till vederbörandes föräldrar så tar dom bort barnets surf :)

Du vet inte riktigt hur det fungerar med teknik så lämna dina åsikter på kudden när du går upp på morgonen.

whothere

Ny medlem
Jag har all rätt att bli förbannad på "människor" som hävdar att en cykel med dubbdäck gör mer skada på en jävla ROT när man cyklar över den än om en älg hoppar runt samma rot. Samma "Människa" hävdar också att HELA JÄVLA TRÄDET DÖR OM MAN CYKLAR ÖVER EN ROT. Där har du ett jävla troll

Mini_me

Aktiv medlem
whothere sa:
Mini_me sa:

Du vet inte riktigt hur det fungerar med teknik så lämna dina åsikter på kudden när du går upp på morgonen.

Kan inte du logga in på ditt riktiga konto och växa upp?

ooms

Aktiv medlem
Oj, snacka om att snetända... Nyreggad, fyra inlägg på en kvart som samtliga bryter mot lex vardagsrum. Undrar hur länge det kontot blir kvar.

whothere

Ny medlem
Det här är mitt konto, jag cyklar i skog och jag cyklar mer än gärna på alla jävla grenar jag ser, jag kör dock inge dubb. Ta bort kontot HF, ni jävla nötter som tror att ett träd kommer dö om man cyklar över dess rötter med dubb borde bannas

shro0maz

Aktiv medlem
ooms sa:
shro0maz sa:

My 2 cents!

Det här med empati och tänka på vad din framfart och dina handlingar kan få för konsekvenser för andra är inte riktigt din starka sida, eller?

Haha vad fan har empati o göra med att man vill känna sig säker när man vintercyklar i skogen... fucking trädkramare..

Empati är o visa kännslor och medlidande för andra, yes? Jag kan kompensera me att gråta en skvätt varje runda i skogen, en glädjetår vill säga !

Men det är klart, tycker man synd om allt o lite till då har man det inte lätt i livet.

Personligen värdesätter jag min egen säkerhet framför den absolut mest minimala risken att ett av sven-görans 647 003 st stora träd ska få en rispa på en friliggande rot, som för övrigt repar sig kvickt.

Redan haft en mc-olycka me 22frakturer och avsliten nerv, så kan ja minimera risken att bryta ytterligare ben i min redan mörbulltade kropp tar jag o gör det.

Men sen är man en samhällets parasit som går runt och egotrippar mest hela dagarna ??

Edit: stava lite bättre.. tänker på er som gråter över det mesta, slipper ni fälla ytterligare en tår..

Senast ändrad:

whothere

Ny medlem
Skapade detta konto för att en vän visade mig denna tråd, jag var bara tvungen att reagera. Förstår ni inte att om det stämmer att ett träd dör när man cyklar över det med dubb. Då kommer samma jävla träd att dö om någon går på roten med en sten under skorna SAMMA EFFEKT SOM DUBB. DÅ BORDE VÄL INGEN FÅ GÅ I SKOGEN FÖR ATT TRÄDEN KOMMER DÖ

whothere

Ny medlem
Är du cool eller? Vad ska du med IP adressen till ? Tror du på riktigt att det kommer göra dig någon nytta ? Här fåru adressen hem till mig 127.0.0.1

Mini_me

Aktiv medlem
Det fina med såna som du är ni inte orkar hålla på så länge.

Så tills dess , ha en fin dag när du väl lugnar ner dig.

whothere

Ny medlem
bearthefear sa:
”Enligt kontakter vi har på Lantbrukarnas Riksförbund är skador orsakade av cyklister något som uppfattas som ett verkligt problem hos deras medlemmar. Det är detta och tippning av sopor som privata markägare stör sig mest på, när det gäller sådant som har med Allemansrätten att göra. Och det måste vi såklart hitta en lösning på, för de flesta vill ju egentligen inte hindra rekreationsmöjligheter på sin mark. Men en del har kanske inte överhuvudtaget haft något friluftsliv eller några rekreationsaktiviteter alls på sina marker innan, och nu upplever de att cyklister har hittat dit och att det har lett till skador”

https://www.cyclingplus.se/artiklar...lbara-stigar-fria-fran-surhal-och-handgemang/

Iofs inte specifikt om dubbdäck, men det belyser i alla fall problemet.

Kom tillbaka när du har information gällande VAD det är för något som cyklister förstör att det står "Skador orsakade av cyklister" kan lika väl betyda att någon drog i bromsen o gjorde spår i en stig.

shro0maz

Aktiv medlem
Problemet är att markägarnas riksförbund har em medelålder på sådär 67år, dom lever kvar i en värld då man hade vänstertrafik och och tidelag var accepterat på landsbyggden..

Nee finns vettigare saker o lägga energin på än grottmänniskor

Dags o leka med barnen o lära dom hur man monterar vinterdäck på cykeln! Barnen är vår framtid, vill inte att dom skadar sig när dom vinter cyklar i skogen på dom 100mil mtb spår vi har runt om oss här i kilsbergen..

whothere

Ny medlem
Mini_me sa:

Här vill jag lägga in " men din mamma tyckte jag orkade länge... " Vad sägs om att du gör ditt yttersta för att inte tänka på mig, jag fortsätter bara mitt liv som vanligt

Paco

Aktiv medlem
whothere sa:
Mini_me sa:

Här vill jag lägga in " men din mamma tyckte jag orkade länge... " Vad sägs om att du gör ditt yttersta för att inte tänka på mig, jag fortsätter bara mitt liv som vanligt

Men snälla söta underbara du, ta ditt tangentbordskrigande tillbaka till Flashback!

whothere

Ny medlem
Paco sa:
whothere sa:
Mini_me sa:

Men snälla söta underbara du, ta ditt tangentbordskrigande tillbaka till Flashback!

Nej! Precis som du så har jag rätt till min åsikt, och eftersom lagen säger att jag får uttrycka min åsikt så gör jag det. Also, tycker fortfarande att folket här som tror att träd går sönder helt o hållet bara för att man cyklar över en ROT med dubb är IQ befriade.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer