Idag kom Cykelcity katalogen

bakväxel

Ny medlem
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Campa har väl en stor skuld i det hela själva.
> Med sin obefintliga support på alla plan. Efter
> vad jag har förstått i alla fall.

Har också hört det via CC.
samma argument om DeRosa när CC slutade sälja märket.
Vad jag hört har Cykeltjänst i Södertälje inga problem med DeRosa.
Nu ska jag inte kritisera CC, men CC verkar rätt missnöjda på rätt många leverantörer som inte lever upp till CC standard.

eketjall

Ny medlem
Knappast någon nyhet att italienska företag är kass på support. Har arbetat med en italiensk huvudleverantör i 14år och kan skriva under på att den stereotypa bilden är sann.

jonja

Aktiv medlem
CC-katalogen var helt klart en attraktion när kedjan var relativt ny på 90?-talet. Men att köpa tex en Merxck a la carte kändes ändå lite våghalsigt, för att inte tala om måttbeställda ramar, när man hörde om problem som andra haft med detta.

Brödtexten i CC-katalogen var dock genomgående bedrövlig genom åren, bara en massa floskler och plattityder i en usel språkdräkt om varför man skulle välja det ena märket eller det andra märket/utförandet. Ett hån mot oss som gillade en god läsupplevelse och ville bli förförda av eleganta texter.

Håller med om att kataloger i vissa sammanhang fortfarande kan försvaras även om de ofta känns som anakronismer. Stod och tvekade en lång stund på Classe om jag skulle ta en katalog eller inte vid utgången. För oss mogna mindre män handlar det ju om nostalgi, teknikmagasinet, Hobbex, Åhlén&Holm etc.

Ivar

Aktiv medlem
Jag har inte fått någon katalog, det tycker jag är tråkigt.

Men jag gissar att jag kanske kan få en när jag hämtar ut min sprillans nya Argon 18 Nitrogen där om några veckor? Då har jag något att se fram emot. En CC-katalog!

bakväxel

Ny medlem
jonja skrev:
> CC-katalogen var helt klart en attraktion när
> kedjan var relativt ny på 90?-talet. Men att
> köpa tex en Merxck a la carte kändes ändå lite
> våghalsigt, för att inte tala om måttbeställda
> ramar, när man hörde om problem som andra haft
> med detta.
>
> Brödtexten i CC-katalogen var dock genomgående
> bedrövlig genom åren, bara en massa floskler och
> plattityder i en usel språkdräkt om varför man
> skulle välja det ena märket eller det andra
> märket/utförandet. Ett hån mot oss som gillade
> en god läsupplevelse och ville bli förförda av
> eleganta texter.
>
> Håller med om att kataloger i vissa sammanhang
> fortfarande kan försvaras även om de ofta känns
> som anakronismer. Stod och tvekade en lång stund
> på Classe om jag skulle ta en katalog eller inte
> vid utgången. För oss mogna mindre män handlar
> det ju om nostalgi, teknikmagasinet, Hobbex,
> Åhlén&Holm etc.

Sedan är det ju som någon skrev, toaläsning.
Har ett antal gånger suttit på muggen med en CC katalog.
Är hemma från jobbet med en redig förkylning, skönt att sitta och ligga bläddrandes i en katalog.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Jag blev glad när den kom. Jag tycker om att bläddra i en papperskatalog.

Vet inte vilka år det var de höll på som värst men ett tag var den svulstiga texten nästan jobbig att läsa, om än unik.

Priserna är fortfarande överlag höga men det såg ut som en del grejer faktiskt var prissatta på samma nivå som övriga handlare.

Jag handlar gärna där om jag kan.

molleben

Aktiv medlem
Jag har vid ett flertal tillfällen under 2013 och 2014 fått usel service i verkstan, verkar som att den duktiga mekken i Sthlm har flyttat någon annanstans

Skogling

Aktiv medlem
molleben skrev:
> Jag har vid ett flertal tillfällen under 2013 och
> 2014 fått usel service i verkstan, verkar som att
> den duktiga mekken i Sthlm har flyttat någon
> annanstans

Vad var det man misslyckades med?

molleben

Aktiv medlem
Värsta exemplet var när de upgraderade från rival till red på min Cervelo R3. Inget var korrekt justerat och tyvärr tog jag cykeln direkt till sommarstället och upptäckte det när det var för sent. Dyrt och dåligt.... Har sedan dess använt Sigge i Vällingby eller Alviks cykel.

robrob

Aktiv medlem
Köpte ett oanvänt men begagnat set DA9000 handtag förra året. Vänstra handtaget växlade inte som det skulle visade det sig.

Ringde o hörde med cc som inte var vidare intresserade av det. Men efter att ha påtalat att jag ringde dit var för att de står uppsatta som shimano servicecenter var det bara att lämna in hantaget, fick växelmekanismen skiftad och hämtade ut det några dagar senare.

Hade inte ens kvitto på grejerna.

Service. (Iofs var det ju shimano som stod för delarna och betalade, men CC skötte det fint)

Snuten

Aktiv medlem
belio skrev:
> Men är inte det ett tecken i tiden också?
> Katalogerna har väl spelat ut sin roll lite i och
> med internet?

Ja herregud. Man minns ju när Josefsson pch Halenskatalogerna kom! Damunderklädesavdelningen...

Det finns väl inga gossar som hämtar inspiration där numera?

geologen

Aktiv medlem
Capra ibex skrev:
> Skulle aldrig köpa ett kedjelås ens i denna
> butik i Gbg. Har man lite koll så har man hört
> vad som sker bakom disken. Say no more

Ja, jag fick på omvägar höra några trista saker i går. Tror vi menar samma sak.

Rico

Medlem
geologen skrev:
> Capra ibex skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle aldrig köpa ett kedjelås ens i denna
> > butik i Gbg. Har man lite koll så har man
> hört
> > vad som sker bakom disken. Say no more
>
> Ja, jag fick på omvägar höra några trista
> saker i går. Tror vi menar samma sak.

Tala klarspråk! Vad har ni hört? Bjud på lite skvaller nu.

skrotfot

Aktiv medlem
Spacekitty skrev:
> Jag har hört att dom säljer korta varor.

jofahjälm skrev:
> Säljer dom sex? Gubbsex?

Prinskorvar alltså?

skogsvakt

Aktiv medlem
Jag känner många skruvade människor och oroväckande ofta har jag lärt känna dom från cykling. Dras skruvade människor till cykelsporten eller gör cyklelsporten människor skruvade?

Senast ändrad:
Då tar jag det för sanning att Cykelcity i Göteborg är kärnan i ett kluster av människohandel. Barn handlas in för att utföra all cykelservice bakom disk och vi vet ju alla att barn inte har nån känsla för kvalitet.

Om ingen dementerar och berättar hur det egentligen ligger till så antar jag att detta stämmer...

nenja

Ny medlem
Saxat från en Facebookstatus hos en fd. medarbetare på CC Gbg:

"Idag den 24/2 2015 kom så min historia med Cykelcity Göteborg till sin ände. Efter en lång tid av systematisk mobbing och misshandel samt brott mot LAS och MBL har jag idag tillsammans med Göteborgs LS äntligen fått upprättelse. Inför dagens förhandling var jag givetvis hemskt nervös, men mina vänner från SAC lät sig inte nedslås och jag är skyldig dem ett stort tack! Min uppmaning till dig som behandlas orättvist på din arbetsplats: Organisera dig och hävda din rätt!"

Personen i fråga har en öppen profil, således är detta inget som bara är för närmsta kretsen.

skogsvakt

Aktiv medlem
I guess myntet alltid har två sidor. Folk får skapa sin egen uppfattning. Jag har handlar massor där genom åren men tänker aldrig, aldrig nånsin sätta min fot där mer.

Fredrik80

Aktiv medlem
Cykelcity i Lund var den första och är enligt mig fortfarande den överlägset bästa. Håkan håller fortfarande koll och Anders är en gammal räv som kan allt.

Dom andra två butikerna vet jag inte, den i Stockholm tycker t.o.m. jag som bor i Stockholm är rätt snobbig. Jag stod och tittade på ett par Cannondale mtb i 30-40.000 klassen och frågade om dom hade några demohojar. "Nej" fick jag till svar, sedan gick killen sin väg. "Nehäpp" sa jag och gick min väg jag med...

Senast ändrad:

Rico

Medlem
Har köpt två cyklar och massa prylar på CC i Sthlm men tycker de har gått ner sig. Var inne för ett par veckor sen för att kolla på ny racer i samma prisklass som Fredrik80 men fick nån trött extrajobbare som på riktigt gick och hämtade en katalog för att läsa innantill. Bemötandet var iof trevligt men det är inte det jag är ute efter när jag går till LBS med en stor påse pengar.

Kommer förmodligen inte köpa min racer hos dem. Tycker kvaliteten på personalen är låg - de få som verkligen kan något är alltid upptagna eller ointresserade av att hjälpa till.

-Andy-

Aktiv medlem
Om jag skulle vilja så är det jättesvårt att handla där eftersom de alltid hinner stänga innan jag kan ta mig dit. Öppettiderna i Stockholmsbutiken är mån-fre 10-18 och lör 10-14 så kan de inte få många kunder. De skulle nog tjäna på att stänga butiken helt under vinterhalvåret.

Vill minnas att de har rätt sopiga öppettider även under säsongen.

leflammerouge

Ny medlem
När jag går in på CC upplever jag det som att jag är på BILTEMA med all inspiration hämtat från en JULA butik. Ganska tråkigt.
Skulle hellre vilja se en butik som danska Soigneur i Stockholm.

DT

Aktiv medlem
-Andy- skrev:
> Om jag skulle vilja så är det jättesvårt att
> handla där eftersom de alltid hinner stänga
> innan jag kan ta mig dit. Öppettiderna i
> Stockholmsbutiken är mån-fre 10-18 och lör
> 10-14 så kan de inte få många kunder. De skulle
> nog tjäna på att stänga butiken helt under
> vinterhalvåret.
>
> Vill minnas att de har rätt sopiga öppettider
> även under säsongen.

Japp. Om man vill ha medelklassmemilsen som kunder så får man försöka anpassa sig lite. Kvällsöppet några vardagar i veckan vore inte fel.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag håller verkligen med om att de tappat "auran". Pegoretti, mercx, campa och hope när det inte var svensson som det är idag. Nu är det illa, jag menar spesh, det blir inte värre.

Ett svenssonmärke som vill verka pretto. Usch.

Pajas

Aktiv medlem
När CC katalogen dök upp i brevlådan på 90 talet var det fest..... men nu är det nästan så att den hamnar i återvinningen direkt, och förra året så försvann campa och nu SIDI... Trist är vad det är

Senast ändrad:

Spindelbenen

Aktiv medlem
Pinsamt att de inte har kvar alla märken som ingen köper utan bara vill kolla på för att få den där känslan av själ i butiken.

Att ingen köper sakerna spelar väl ingen roll. Man vill ju KOLLA PÅ BILDERNA!!!

Stervelo

Aktiv medlem
Nja, det är väl en butik som säljer till samma publik, eller gnuttan över det, som sportsson helt enkelt. Inget fel i det, men ingen "dräggelfaktor" för min del. Det fanns förut, vet inte om det säger mer om butikens utveckling eller min. Ha ha.

Topp