Idre fjäll?

Stiffmeister

Aktiv medlem
Idre fjäll?
Hej!
Vi planerar för sommarsemester 2022. Nu i somras var vi i Järvsö vilket var magiskt. Bra downhill och bra XC. Nu funderar vi på en vecka i Idre fjäll för lite downhill och XC. Har dom liknande härliga leder som exempelvis Barbro och Twist Twist där? Behöver inte vara många leder men några med lite goa hopp och dropp.

ponx

Aktiv medlem
Idre fjäll?
Nej, Idre har bara barnbacke, sjukt dåligt om man vill ha Järvsö-ish. Sälen är bättre men inget man vill köra en vecka. Lofsdalen har bra fjällcykling och bra DH.

... sen har man ju Åre som har bra allt.

jonte987

Aktiv medlem
Idre fjäll?
Hur rankas destinationerna om lägger lite lite prio på pappa också?
Isaberg är ändå ok speciellt om man ändå inte hinner så många åk om dagen.

Är det Järvsö som är bäst kombo barn & utförs? Har inte varit men läst att det är familjevänligt.

Isaberg har barnvänlig lift också vilket snart blir viktigt. Vallåsens lift är en plåga även för en vuxen när man vant sig vid Isabergs.

Edit. Ät väl Vallis och gesunda som ligger i botten av listan tror jag

TazD

Medlem
Idre fjäll?
Jag skulle säga att Lofsdalen är/börjar bli en ganska bra ”familje MTB” destination för blandad cykling: Helt ok BP (om än lite stening på sina ställen för de minsta (min minsta började med 16” där, vilket är lite väl kämpigt), med riktigt långa åk samt ganska lite folk; nya tillgängliga och lätta ”byggda” fjäll-leds lopar av flow karaktär på samma sida som BP, och minst en fjällled på andra sidan som funkar bra med barn(stenrutsleden-kan underlätta med bogsering av de minsta upp, vilket funkar bra).Sen finns det en hel del singelstrack av varierande karaktär för vuxna/den mer avancerade barnfamiljen på topparna runt om. Går lätt att variera en vecka på cykel där tycker jag, och sen ligger ju Järvsö på vägen om man kommer från Sthlm’s trackten.

EUNE

Medlem
Idre fjäll?

Är det Järvsö som är bäst kombo barn & utförs? Har inte varit men läst att det är familjevänligt.

Isaberg har barnvänlig lift också vilket snart blir viktigt. Vallåsens lift är en plåga även för en vuxen när man vant sig vid Isabergs.

Tänndalen / Funäsfjällen har trevlig cykling. Tänndalen kör sittlift och de flesta av deras leder är familjevänliga. Går att kombinera lätt DH med stig/fjällcykling.

Järvsö är bra, hjälper till med liften, lederna kommer ned till liften så det är lätt att samla in flocken om kidsen kör själv. Finns något för den rutinerade likväl som för nybörjaren.

Stiffmeister

Aktiv medlem
Idre fjäll?

Vi tyckte Järvsö

Stiffmeister

Aktiv medlem
Idre fjäll?
Då bestämde vi att vi kör Trysil istället!! Någon som har lite info om Trysil? Vilka leder är bäst, eller allmänt om boende eller liknande mottages gärna.

ponx

Aktiv medlem
Idre fjäll?
När jag var i Trysil (4 år sen) så hade de Gullia som var ett lätt lutande system av olika loopar med olika svårighetsgrad. Liften på berget var öppen en dag i veckan (inte då vi var där) och jag vet inte om det fanns några DH-leder. Vi hojade upp på berget en dag och det var bara en trist grusrunda runt berget som vi hittade. Vi fulkörde någon stigbit här och där men mest var det sufferfest uppför skidbackar.

Camping var rätt billigt och då ingick el/dusch/toa. Folk hade svindyra hojar hängande bakpå sina husbilar hela nätterna. Två stora affärer att köpa mat i och ölen på hotellet var så dyr att man storknade.

Skulle jag åka dit igen så skulle det vara med barnen eller med en guide som visar var stigarna finns och kan ordna med shuttle. Det är ju nära till Sälen så man kan ju dra dit och köra DH om man vill hoppa och slippa trampa upp.

ponx

Aktiv medlem
Idre fjäll?
Det var som fanken. Kommer Romme stå där med lång näsa nu vi drar till Sunne och tar på spenderarbyxorna.

Nej just det, Säter tänkte jag på. Men Sunne ligger längre bort.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer