IKEA Brandur - väggkrok

IKEA Brandur - väggkrok
Ska inreda garaget med lite hyllor och förvaring. Har tre vuxencyklar och tre barncyklar. Dessa är skrymmande och jag skulle vilja få undan dem. Fungerar dessa väggkrokar eller är det skadligt för fälg och kanske ekrar?
Har en MTB på ca 12 kg och en elcykel på närmare 20 kg samt en damcykel på ca 15 kg. Det blir en del vikt men jag är trygg i att väggar håller, frågan är bara om det är OK/bra för cyklarna eller om det förstör fälgarna.

https://www.ikea.com/se/sv/p/brandur-krok-foer-cykel-svart-40402627/

Tips på andra vägghängningar eller smarta förvaringar för garage uppskattas!

WSMC

Aktiv medlem
IKEA Brandur - väggkrok
Inte riktigt svar på frågan kanske, då det inte är krokar, men jag köpte dessa(efter rekommendation från lghtråden) från IKEA och de har fungerat alldeles utmärkt. IKEA Skräll krok 2st...40 kronor.
Lycka till!

Bilagor

• DSC_0727.JPG
    DSC_0727.JPG
    119.9 KB · Besök: 1,270
IKEA Brandur - väggkrok
Ah, tack för tipset. Det blir dock en hel vägg som tapetseras med 6 st cyklar medan det hade täckt mindre än hälften så stor yta att hänga dem med Brandur-kroken (dock djupare ut från väggen men det gör inte så mycket i mitt fall).

Någon annan som testat Brandur eller motsvarande?

Elgstrand

Aktiv medlem
IKEA Brandur - väggkrok
Jag använder inte skenan, borrade hål i krokarna och satte de individuellt.

Bilagor

• IMG_20190521_194229.jpg
    IMG_20190521_194229.jpg
    185.3 KB · Besök: 995
Senast ändrad:
IKEA Brandur - väggkrok
Ah, ser bra ut. Den hänger inte i någon eker heller utan bara i fälgen och fälgen bör ju klara en hel del vikt. Om det inte sitter något "mjukt" på kroken från butik kan man ju sätta dit nåt gummi/mjukt för att skydda fälgen från repor.

Ska mäta lite i garaget och kolla vilken av dessa två lösningar som blir bäst.
Tack för bilderna!

ostrand

Aktiv medlem
IKEA Brandur - väggkrok
Det finns ju liknande krokar på exvis Clas Ohlson som fungerar alldeles utmärkt. De är visserligen lite dyrare men också lite större och fördelar kraften över en större yta.

BJS

Aktiv medlem
IKEA Brandur - väggkrok
Svarar inte heller exakt på frågan, men kör med kroken nedan från jula. Har dock kompletterat med ett lager tyg på dem för inte repa cykel. Har fungerat bra i förtådet i två år nu ungegär

velovin

Aktiv medlem
IKEA Brandur - väggkrok
Svarar inte heller exakt på frågan, men kör med kroken nedan från jula. Har dock kompletterat med ett lager tyg på dem för inte repa cykel. Har fungerat bra i förtådet i två år nu ungegär

Kan bara ge tummen upp för Julas krokar, har båda varianterna. Funkar till både högprofilshjul (50 mm) och plusdäck (2,8). Har tejpat anläggningsytan lite extra för att fälgarna ska ha det mysigt.

Senast ändrad:

sandos

Aktiv medlem
IKEA Brandur - väggkrok
Kan bara ge tummen upp för Julas krokar, har båda varianterna. Funkar till både högprofilshjul (50 mm) och plusdäck (2,8). Har tejpat anläggningsytan lite extra för att fälgarna ska ha det mysigt.

Jula har ju typ 3 hållare för cykel, är det de "små" "cykelkrok" som man skruvar in ni pratar om?

Topp