Iläggssulor till cykelskor?

katten

Aktiv medlem
Jag har i alla år (eller åtminston 10år) cykeltränat med SPD och det trivs jag med, både i skogen och på LVG. Senaste åren har jag alltmer kämpat med att justera klotsvinkeln på högerfoten men det blir aldrig riktigt bra. Lite har jag försökt att köpa andra iläggssulor men det har inte funkat eftersom dom inte hade plats i skon. Nu blev det i det närmaste ocyklingsbart och jag kunde ju se att mitt eget högerben var "snett" när jag trampade på cykeln... Efter att köpt en hålfotskil i sportaffären blev det mkt bättre dock.

1. behöver man köpa en storlek större sko för att få plats med iläggssula?
2. finns det något bra proffs i Göteborg eller helst Halmstad som kan fixa riktiga gjutna sulor (dyrt, jag vet)?
3. finns det någon budgetmellanväg med lite billigare, helst tunna, färdiga sulor? Kan vara bra till andra skor hemma

/A

Uppdatering i sista inlägget (e från Göteborg...)

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
om man vill vinkla den belastade ytan i framfoten brukar det räcka att vika ihop två a4- papper och göra en kil som bygger gradvis åt det håll man vill ha skon högre, oftast utsidan.

läggs under befintlig sula. lätt att justera:)

katten

Aktiv medlem
alltså, det fungerar men med en större hålfotskil än så. Jag tror att det som behövs är en mer permanent lösning.

/A

Pfaff

Aktiv medlem
Grolls mfl har numera ett bra urval av inläggssulor som provas ut på en manick som skannar av foten.
Inte billiga men långtifrån ortopedpris.

NickPick

Aktiv medlem
Jag har haft specializeds egna iläggssula (den gröna för högt fotvalv, kostar typ 229 eller något, har flera par...) och två ilägg för att justera vinkeln samtidigt i mina s-works xc-skor som är riktigt tight i passformen. Givetvis bör man ta ur originalsulan först.

kais01

Aktiv medlem
om det gäller stöd hålfoten är ett nyckelställe framtil på insidan av hälen. resten av hålfoten är mindre viktig att stödja, och den är heller inte 'tänkt' för belastning.

men vid cykling är det mest framfoten som skall ha lagom vinkel.

gjutna sulor är svettiga saker som tar bort varje chans till luftning. ändå bra för människor utan känsel i foten där man till varje pris vill undvika tryck, men overkill för flertalet andra. det finns massor av bra och billiga sulor i sportaffärerna inklusive en del formbara.

Vernersson

Aktiv medlem
katten sa:
Jag har i alla år (eller åtminston 10år) cykeltränat med SPD och det trivs jag med, både i skogen och på LVG. Senaste åren har jag alltmer kämpat med att justera klotsvinkeln på högerfoten men det blir aldrig riktigt bra. Lite har jag försökt att köpa andra iläggssulor men det har inte funkat eftersom dom inte hade plats i skon. Nu blev det i det närmaste ocyklingsbart och jag kunde ju se att mitt eget högerben var "snett" när jag trampade på cykeln... Efter att köpt en hålfotskil i sportaffären blev det mkt bättre dock.

1. behöver man köpa en storlek större sko för att få plats med iläggssula?
2. finns det något bra proffs i Göteborg eller helst Halmstad som kan fixa riktiga gjutna sulor (dyrt, jag vet)?
3. finns det någon budgetmellanväg med lite billigare, helst tunna, färdiga sulor? Kan vara bra till andra skor hemma

/A

Nu svarar jag utifrån MIN upplevelse.

1. Kanske, beror på hur aktuell modell är utformad.
2. http://www.teamolmed.se/kontakta-oss/alla-orter.aspx
3. Vet inte, det dyra ickebudgetalternativet har fungerat svinbra för min del. (dock valde jag att få iläggsulor långt innan mina problem hade gått lika långt som det verkar ha gjort i ditt fall)

vanm

Medlem
Jag har ortopedsulor i mina shimanoskor, det fungerar perfekt för mig. Tycker de sulorna är värda sin vikt i guld.

Luzen

Aktiv medlem
Jag kör med Sof Sole i både joggingskor och Cykelskor.
Finns tre modeller beroende på höjden på fotvalvet.
Finns bl a på Intersport.

vanm

Medlem
katten sa:
vanm sa:
Jag har ortopedsulor i mina shimanoskor, det fungerar perfekt för mig. Tycker de sulorna är värda sin vikt i guld.

Får man gå upp i storlek på skorna då, eller är dom lika tunna som originalen?

/A

Nej jag har inte gått upp i storlek, sulorna kan klippas till för bra passform. Har samma sulor i cykelskor, skidskor (för längdskidor) och löpskor.

Hasse#7

Aktiv medlem
Miss Lycka sa:
Fotbäddar ger glada fötter.

+1 Håller med. Antingen knatar man barfota för jämnan viket är ganska omöjligt eller så fixar man fotbäddar för att motverka problem. Jag kör på båda, fotbäddar för att jag behöver en pelott och barfotaskor samt barfotaträning (Beachv*lleyb*ll) för starka fötter. Läget är klart bättre än innan jag vidtog åtgärder. Fotbäddar från Runners Store i Sthlm men det finns säkert många andra bra leverantörer.

kais01

Aktiv medlem
hasse är en klok man.

klart ni är nöjda pojkar. vad jag inte tog med ovan är dock att gjutna innersulor är vanebildande. förutom att de är svettiga och dyra då.

så ortopedens råd var att se till att ha en tanke med dem, och inte köra med dem bafatt. felvridna fötter, reumatism, diabetes och genomgångna skador är exempel på bra tankar.

Hasse#7

Aktiv medlem
kais01 sa:
hasse är en klok man.

klart ni är nöjda pojkar. vad jag inte tog med ovan är dock att gjutna innersulor är vanebildande. förutom att de är svettiga och dyra då.

så ortopedens råd var att se till att ha en tanke med dem, och inte köra med dem bafatt. felvridna fötter, reumatism, diabetes och genomgångna skador är exempel på bra tankar.

Jag plusettade Miss Lycka så då är det han som är klok. För övrigt är fötter en sån där viktig sak som man måste fatta egna beslut med. Ungefär som tänder, sköter man det inte i tid blir resultatet miserabelt. Bättre investera om kan, innan det blir ett tvång.

kais01

Aktiv medlem
miss lyckas post antydde att det skulle vara bra för alla. men så är det inte, det finns nackdelar. din post var mycket bättre hasse.

det är inte så att fotbäddar skyddar fötter från allt elände, dom har också en allmänt försvagande funktion, vilket framgick tydligt av din post. träning och fotbäddar är en bra kombination!

Hasse#7

Aktiv medlem
kais01 sa:
miss lyckas post antydde att det skulle vara bra för alla. men så är det inte, det finns nackdelar. din post var mycket bättre hasse.

det är inte så att fotbäddar skyddar fötter från allt elände, dom har också en allmänt försvagande funktion, vilket framgick tydligt av din post. träning och fotbäddar är en bra kombination!

Du menar så. Ja jag läste en förklaring jag gillade. Det handlade om stenbroar och stenvalv i kyrkor. De är byggda så att de bär sig själva och kan stå i tusentals år om det inte händer något. Försöker man göra något för att förstärka kommer det bli svagare och ta kraft i fel riktning. Lite samma med fötter, låt dem vila på stöd så de inte blir utplattade men se till att de blir ordentligt motionerade också för styrkan i valvet. Just när man cyklar eller springer på extremt hårt underlag länge är det nog bättre att stödja än att träna foten. Sen är det riktigt skönt att träna barfota i sand och känna hur man måste ta varje situation precis som den kommer. Beachv*lley tycker jag har en annan fördel också. Det är direkta motrörelser till cykel och orkar man båda så blir man mer komplett i vardagen.

kais01

Aktiv medlem
analogin med kyrkvalv är ju bra den med. men om man börjar stötta isär stenarna försvagas konstruktionen.

nu funkar inte fotvalven likadant, dom är beroende av en yta av bindväv intill mellanfotsbenen som sas håller ihop stenarna. det kan vara nödvändigt att avlasta den, det kan vara känslig hud, hälsporrebesvär, avvikande vinkel på foten eller annat.

men då ska man vara medveten om att avlastad bindväv förtvinar. gäller för övrigt också själva benet, som består av bindväv inbäddat i kalk.

din kombination hasse, av avlastning när det gäller på, kombinerat med snällare träning utan avlastning låter klok.

en annan trygg träningsmetod för dessa strukturer är cykling.

inom cykling är det väl så ofta knäna som ger problem, och en vanlig orsak är olämplig belastning på knänas insida på grund av utåtvinkling av foten, en fot som är låst med pedalerna. att ytterligare vinkla ut foten med höga fotinlägg är ett säkert sätt att spä på de här smärtorna. vad dessa cyklister behöver är en yttre kil under främre fotsulan. man kan gå till en ortopedverkstad och få detta gjort för en 1800 pix. eller man kan vika ihop ett par a4-ark och lägga in under yttre delen av framfoten. om inte annat för att se om konceptet funkar.

ursäkta det långa inlägget. arbetar yrkesmässigt med dom här frågorna.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ordbajskorv sa:
vanm sa:

+1

Nej du behöver inte gå upp i storlek.

Det beror på hur tighta skorna är från början. Jag får i mina formgjutna i SPD-skorna men det blir för tight i racerskorna. Jag skulle gå upp ett halvt nummer eller prova i butik.

fhloston

Aktiv medlem
kais01 sa:

Jag tror att Miss Lycka har sett TdF på Tv4. ;-)

roskai

Aktiv medlem
NickPick sa:
Jag har haft specializeds egna iläggssula (den gröna för högt fotvalv, kostar typ 229 eller något, har flera par...) och två ilägg för att justera vinkeln samtidigt i mina s-works xc-skor som är riktigt tight i passformen. Givetvis bör man ta ur originalsulan först.
Det finns även shims för finjustering! Gå till en butik som säljer dessa och har en platta som du ställer dig på så ser du vilka sulor du ska ha. Jag har hallux valgus, dessa sulor är kanon för mig!

Hasse#7

Aktiv medlem
Skönt att höra att man gör något rätt ibland. Förutom att fötterna känns starka så går träningen förbi och upp i vaderna också. Oerhört länge sen jag vrickade/stukade en fot. Ger man sig på att jogga/springa vilket verkligen inte är min paradgren märker man att man kan springa med ett "tyst" löpsteg som inte känns som det sliter på kroppen på samma sätt. Men ju mer noga man är i basen desto mer annat knas dyker upp högre upp i kroppen tex dålig balans/snedhet/ojämn styrka.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Vill man bara ha bra form och stöd för häl (avlasta hälkudde), hålfot med rätt höjd, stöd mitt under framfot etc. är Icebug Slim kanon, en sula från svenska AFS (Arch Flex System), samma sula säljs alltså under oliks namn.

Just Slim är då tunn att den ryms i nästan alla skor, utmärkt för cykling och löpning i race flats eller andra lätta skor.
http://pukessport.my123eshop.com/mobile/product.html/arch-flex-system?category_id=41

Icebug Fat är några mm tjockare och passar perfekt i vanliga löparskor som Clifton, Kayano etc.

Det krångligaste är allt hitta någon som faktiskt har rättmodell, höjd och storlek i lager.

fhloston

Aktiv medlem
Nu har jag inte kollat alla kombinationer, men det går ju att köpa direkt från Icebug. Det är nog dock inte det billigaste sättet...

Fjärdebrunn sa:
Ordbajskorv sa:
vanm sa:

+1

Nej du behöver inte gå upp i storlek.

Det beror på hur tighta skorna är från början. Jag får i mina formgjutna i SPD-skorna men det blir för tight i racerskorna. Jag skulle gå upp ett halvt nummer eller prova i butik.

Absolut, pröva är alltid bra, jag tog med mig cykelskorna till ortopeden för tillpassning av sulorna.

katten

Aktiv medlem
En räcka bra tips! Jag har funderat på om jag skämt bort mina fötter med att gå i Birkenstock inomhus (sedan tonåren alltså). I några år har jag försökt vänja mig av med det för att stärka fötterna så kais01 råd att stärka fötterna är inte riktigt överraskande för mig. Men jag vill cykla nu :) och träna fötterna på något sätt på sikt.

Jag skall test vikt A4 men under gårdagens runda skulle den bara blivit pappersmassa. Jag testar just nu med en hålfotskil från Footlab men jag har tagit ner höjden på kilen betydligt. Det går i alla falll bättre men åtminstone hyfsade hela sulor skall jag försöka hitta. Kanske testa Icebug, kanske också Grolls. Men större skor blir nog nödvändigt, sulor från sportaffären går inte in i cykelskorna.

/A

konscious

Aktiv medlem
Jag köpte Scott Premium skor som gav kraftig smärta i främre fotlvalvet, hela foten dömnade bort efter 2h långlopp.
Skippade som och kör mina Diadoraskor.
Man kanske skulle prova ett par inlägg innan man säljer dom? Boa snörningen var verkligen bra.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
katten, bindesulan i stora majoriteten sydda dvs 'vanliga' skor består av papper. det har fått viss konkurrens av plast först på senare tid. köper du ett finfint läderbälte är det vanligen i bästa fall läder, ofta präglad plast, och då bara på ytan. därinnanför papper som bärande element. betydligt motståndskraftigare både mot drag och tryck än läder i samma dimension.

det är inte som att dessa produkter går upp i atomer bara för dom utsätts för regn. det är inte toapapper vi pratar om.

när det gäller att vinkla om belastningen under inlägg i skor har papper fördelen att dels vara formstabilt, dels vara lätt att dosera och ändra.

kais01

Aktiv medlem
läder kan vara ett bra material, och eftersom det inte är formstabilt formar det sig efterhand, vilket ibland kan vara en önskad egenskap. i skor med läderbindsula blir formen bättre och bättre. det är typ under en promille av dagens skoutbud.

men det här gör också att en önskad uppbyggande funkion också äventyras. läder har sedan tendens att krympa och torka med tiden villket gör det till ettt i vissa lägen vanskligt material. en sko som från början passar blir för trång, i andra fall tänjs den ut, men det är vanligare att den krymper, man ser det genom att gummisulan tycks bli rundare. sprickbildningar i en innersula kan uppstå, obra för en känslig diabetesfot.

det är fantastiskt på cykelsadlar, men det känner man förstås inte så bra om man kör med blöja. man kan iaf dra nytta av att det krymper med tiden så att stoppningen hålls fast och fin.

i andra fall är det fint att titta på, men olämpligt och ohygieniskt, t ex i läderrattar på bilar. gör en odling där efter några år...

Hasse#7

Aktiv medlem
kais01 sa:
läder kan vara ett bra material, och eftersom det inte är formstabilt formar det sig efterhand, vilket ibland kan vara en önskad egenskap. i skor med läderbindsula blir formen bättre och bättre. det är typ under en promille av dagens skoutbud.

men det här gör också att en önskad uppbyggande funkion också äventyras. läder har sedan tendens att krympa och torka med tiden villket gör det till ettt i vissa lägen vanskligt material. en sko som från början passar blir för trång, i andra fall tänjs den ut, men det är vanligare att den krymper, man ser det genom att gummisulan tycks bli rundare. sprickbildningar i en innersula kan uppstå, obra för en känslig diabetesfot.

det är fantastiskt på cykelsadlar, men det känner man förstås inte så bra om man kör med blöja. man kan iaf dra nytta av att det krymper med tiden så att stoppningen hålls fast och fin.

i andra fall är det fint att titta på, men olämpligt och ohygieniskt, t ex i läderrattar på bilar. gör en odling där efter några år...

Det lät som en fotbädd i konstmaterial med ett ytskikt av läder. Borde inte påverka bäddens egenskaper.

supreeme

Medlem
Ett inlägg i debatten som kanske avhandlats, men när jag pratat med dem som jobbar med bike-fit så har jag fått intrycket av att en sula som är anpassad för löpning inte nödvändigtvis är bra för cykling. Belastningen på kroppen blir ju inte alls den samma.

katten

Aktiv medlem
Uppföljning: det slutade med att jag i alla fall köpte nya skor (Shimano M089), klotsar och pedaleri ett desperat försök att få det att funka. Jag var less på MTB så jag köpte ett par vita skor. Det första som hände var att jag upptäckte att MTB är jättekul igen och körde genom ett antal lerpölar. Smart.

Det blev betydligt mycket bättre och jag tror att alla komponenter gav sitt bidrag. Det mesta var ordentligt slitet - jg gillar inte att köpa nytt i onödan!

Ändå kvarstår behov av kilar och jag har inte fått till det riktigt än. Använder kais01 tips att vika A4. På sikt vill jag nog ha något annat. Jag torkar nog skorna vid nästa varje tur, både efter LVG och MTB. Det regnar ganska ofta helt enkelt :).

/A

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer