Ingen Fenix 7 på CES heller...

fhloston

Aktiv medlem
DCR har ju pillat på bägge

Osmanix

Medlem
Ja nu efter att ha sett den här videon bland annat så är det rätt mycket som tillkommit och förbättrats jämfört med 6an.

uandt

Aktiv medlem
Ok. Epixen verkar jobbig för de som lätt drabbas av "vill ha!". Hade den varit billigare hade jag nog själv trillat dit ordentligt

JMKbiker

Medlem
DCR bildjämförelser mellan Fenix 7 och epix fick mig på fall. Gick in på bikester för att beställa men blev bortplockad och felmeddelande. Mest för att testa om cykelyxa fortfarande gick att använda. Är nu inte längre sökbar på deras sida. Var nog lika bra det med tanke på hur mina små placeringar på börsen gått de senaste veckorna så borde jag spara och inte impulsköpa klocka.. :ROFLMAO:
Bikesterepix2.JPG
Garminepix2.JPG

julgus

Aktiv medlem
Det blir en Epix för min del att ersätta min Fenix 5. Allt man gillar med Garmin i en riktigt fräsch förpackning. Najs.

AAverdal

Aktiv medlem
Den inbyggda pulsmätaren på 5:an är kass. För mig skulle det vara främsta skälet för en uppgradering. Möjligtvis solcellsladdning för fjällvandringarna, om det nu funkar utanför Florida.
Vi är flera som även upplever att noggrannheten i GPSen är sämre på 5an än 3an med bla missade segment till följd. Någon mer som delar den erfarenheten?
Fanns gps när 3 släpptes, på den tiden var det väl papperskarta som gällde? Ditt gäng verkar inte följa gängse norm att ha det senaste om de gått från 3 till 5 nu😉

skämt åsido..

Epix verkar intressant om batteritid stämmer. Skärmen är det jag stört mig mest på när jag sneglat på sambons klocka. Ska bli kul att läsa/se tester på den.
Skall man vara riktigt petig så skrev jag "var det flera som bytte" Var är dåtid. Alltså något som hänt tidigare. Inte nu. Det är mao ett tag sedan. kanske 2 år sedan. /En som är kass på svensk gramatik. :-)

Men det är ju faktiskt så att om man ligger en generation efter så blir kostnaden för prylarna väldigt mycket lägre. Framförallt när jag dessutom envisas med att ha en Edge när jag cyklar, en Fenix när jag tränar till fots, med SUP, skridskor mm och en Quatix när jag seglar. Då blir det tungt att ligga i fronten på alla tre...

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin har ju satsat hårt på att utveckla mjukvaran istället för att köpa in den bästa hårdvaran till sina produkter. Det gäller både gps-chip och pulssensorn.
Det gps-spår du ser efer en runda är inte vad enheten spelat in, utan vad garmins mjukvara estimerat att du rört dig med hjälp av deras globala heatmap, Mjukvaran antar att du rört dig längs samma spår som genomsnittet av alla historiska inspelningar av andra garminanvändare. Det funkar jättebra så länge man rör sig längs stigar och vägar.
Stämmer inte, det finns massor av GPSer, från Garmin och andra, där du kan se det sparade GPS-spåret direkt i enheten
Verklighetsfrämmande fantasi alltså
Men om påståendet ovan endast gäller för hur den specifika Garmin Fenix 6X du äger fungerar, något som du inte skrev (varför inte det?)
så kan man själv läsa Rays text om GPS-noggrannhet i hans recension: Garmin Fenix 6 Review; GPS accuracy

Sedan är det också så att om dina erfarenheter av hur din Garmin Fenix 6 fungerar skiljer sig från Rays liksom den hos de flesta andra så kan det vara ngt som är fel med ditt exemplar.

Samma sak med pulsen, det som visas är inte vad klockan registrerar just nu, utan en en sannolikhetsberäkning av vad din puls borde vara utifrån de (delvis slumpmässiga och med stor felmarginal) pulsslag som registreras av klockan. Det gör att det blir en ganska lång fördröjning, ca 30 sek. innan en förändring av pulsen syns i klockan.
Samma undran här som ovan:
Gäller påståendet ovan endast för hur den specifika Garmin Fenix 6X du äger fungerar? Varför skrev du då det inte redan från början?
Vad gäller själva pulsregistreringen kan man även här själv jmf pulsregistreringen i Rays recension: Garmin Fenix 6 Review; Heart Rate accuracy
Kanske särskilt 1a meningen:
"optical HR sensor accuracy is rather varied from individual to individual. Aspects such as skin color, hair density, and position can impact accuracy. Position and how the band is worn, are *the most important* pieces."
och även
"outdoor cycling continues to be one of the hardest things for wrist-based optical HR sensors to get right."

En fråga:
Har du provat hur den specifika Garmin Fenix 6X du äger registrerar puls när du använder ett (bröst-)pulsband?
Så ännu en gång:
Varför generaliserar du så mkt i dina påståenden i stället för att skriva att din text gäller för hur du tror att den specifika Garmin Fenix 6X du äger fungerar?
Och förstås även: är du helt säker på att det inte är ngt fel med ditt exemplar?

uandt

Aktiv medlem
Hursomhelst verkar bara den dyrare safirglas-varianten av 7'an och epixen ha det nya GPS chippet så den som tycker att Garmin klockor med Sony gps'er suger skall hålla sig borta från de billigare?

julgus

Aktiv medlem
Nja, efter lite mer tänk blir det nog en fenix 7 saffir solar 51 istf epixen. Jag gillar skärmen på fenix 5 o det lite större formatet gör att den fungerar bättre som cykeldator. Hoppas den funkar bättre avseende handledspuls o garmin pay.

Osmanix

Medlem
Ni som har/har haft 5x/6x, upplever ni inte att den blir stor och klumpig som f*n? Jag har haft min första garmin (vivoactive 4) i snart ett år för vardagligt bruk, crossfit 3 ggr/vecka och mtb. Och VA4 är ju rätt slimmad jämfört med andra garmin’s. Är sugen på att uppgradera till 6/7 men storleken är svår att bestämma sig för.

JMKbiker

Medlem
Order lagd på Epix :)
Vilken modell valde du? Jag är mest sugen på Epix Sapphire men än så länge är det få handlare som listar den utan det är Grundmodellen
Hittade du någon som hade bättre pris än rekommenderade priser?

Tycker egentligen den är för dyr, förnuftet säger slå till på Fenix 6 men villhöver-känslan släpper inte taget.. 😊

HåkanC

Aktiv medlem
Är sugen på att uppgradera till 6/7 men storleken är svår att bestämma sig för.
Fenix 7 skall ju även finnas i en Small strl, den kanske funkar bättre för dig?

Här är de tre Fenix 7-modellerna
Garmin-Fenix7-Series-Group-Shot_thumb.jpg

Bild härifrån
Annars är väl bästa rådet att du bör vänta tills de finns i butik och själv jämföra där hur de funkar för dig.
Eller, om du har råd, beställa alla de modeller du funderar på till öppet köp på nätet.

dardos

Medlem
Jag har en 645 music, jag minns att den blev sågad totalt som nåt ömtåligt skit här på happy. Jag köpte den då när den kom och den har varit med mig precis överallt, i sverige och utomlands. Varmt och kallt, badat både inne och ute, i bastun, åkt skidor både nedför och på längden. Cyklat med den både inne och ute. Joggar inne och ute. Klockfan är helt magiskt bra. Normalt har jag aldrig gillat garmin riktigt men den här klockan..

r72

Aktiv medlem
Ni som har/har haft 5x/6x, upplever ni inte att den blir stor och klumpig som f*n? Jag har haft min första garmin (vivoactive 4) i snart ett år för vardagligt bruk, crossfit 3 ggr/vecka och mtb. Och VA4 är ju rätt slimmad jämfört med andra garmin’s. Är sugen på att uppgradera till 6/7 men storleken är svår att bestämma sig för.
Jag har i och för sig en Fenix 3 och vet inte riktigt om den är mindre än 5/6 men den funkar finfint som vardagsklocka på mina smala handleder. Skulle nog kännas konstigt med en mindre klocka när man väl vant sig.

NickPick

Aktiv medlem
Det lär väl inte finnas en själ som betalar Garmins "rekommenderade butikspris" för en vara, hoppas jag. Det är ju alltid sjukt uppblåst. för att försöka hålla exklusiviteten uppe och kunna locka med reor.

Nu är ju fenix 6 till rimligt pris, men vad har den egentligen som min nuvarande FR935 saknar? Lite otydligt om den har stöd för kartor i "basversion" tex.

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem

Man måste ju inte köpa x-modellen :)

Gick från 3:an till 6 pro och uppskattar att 6:an är lite nättare. Fruns 5s är inte särskilt stor

Spacekitty

Aktiv medlem
Vi är flera som även upplever att noggrannheten i GPSen är sämre på 5an än 3an med bla missade segment till följd. Någon mer som delar den erfarenheten?

Alla klockorna är dåliga om du tycker det är viktigt med segment för cykling, dom uppdaterar positionen med lite längre mellanrum än en Edge.

Osmanix

Medlem
Alla klockorna är dåliga om du tycker det är viktigt med segment för cykling, dom uppdaterar positionen med lite längre mellanrum än en Edge.
Ja, den inställningen styr hur ofta den sparar ner spåret., det spar lite minne om man har den på "smart" istället, annars ingen skillnad.
Jo men du skriver att klockorna uppdaterar med längre mellanrum än vad klockorna gör?
Hur går detta ihop om man i klockans inställningar väljer att den ska spara ens position varje sekund?

Spacekitty

Aktiv medlem
Jo men du skriver att klockorna uppdaterar med längre mellanrum än vad klockorna gör?
Hur går detta ihop om man i klockans inställningar väljer att den ska spara ens position varje sekund?

Om klockans GPS mottagare bara uppdaterar sig var 5 sekund är det lixom ingen fördel att att spara ner samma position en gång i sekunden. En Edge är ingen klocka, det är en cykeldator och den uppdaterat positionen oftare än klockorna. Är det oklart?

ps: fem sekunder var ett överdrivet exempel, det är inte riktigt så sällan

Osmanix

Medlem
Om klockans GPS mottagare bara uppdaterar sig var 5 sekund är det lixom ingen fördel att att spara ner samma position en gång i sekunden. En Edge är ingen klocka, det är en cykeldator och den uppdaterat positionen oftare än klockorna. Är det oklart?
Jag vet att en edge är en cykeldator, var jag som skrev fel ovan. Men vf skulle klockans gps mottagare bara uppdatera sig var 5e sekund om man kan ange varje sekund i inställningarna? Tror du garmin ljuger om den funktionen?

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag vet att en edge är en cykeldator, var jag som skrev fel ovan. Men vf skulle klockans gps mottagare bara uppdatera sig var 5e sekund om man kan ange varje sekund i inställningarna? Tror du garmin ljuger om den funktionen?

Det får du fråga Garmin om. Dom vill väl kanske spara på batteriet i dom små klockorna.

Du får prova själv med en klocka på armen och Edge på styret, sen cyklar du en runda. Släng i några tjata hårnålskurvor också, där syns det tydligt när du sedan jämför dom inspelade spåren.

Garmin ljuger inte om hur ofta dom spara ner spåret, det är samma ouppdaterade position varje sekund om du väljer det.

Såhär yxigt blir det med min Forerunner 745, det kan vara den av klockorna som anses vara bäst.

Skärmavbild 2022-01-20 kl. 13.01.29.png

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Det får du fråga Garmin om. Dom vill väl kanske spara på batteriet i dom små klockorna.

Du får prova själv med en klocka på armen och Edge på styret, sen cyklar du en runda. Släng i några tjata hårnålskurvor också, där syns det tydligt när du sedan jämför dom inspelade spåren.

Garmin ljuger inte om hur ofta dom spara ner spåret, det är samma ouppdaterade position varje sekund om du väljer det.

Såhär yxigt blir det med min Forerunner 745, det kan vara den av klockorna som anses vara bäst.

Visa bilaga 534245
Så de skriver ner samma position 5-ggr i rad i gpx filen!? Det var fuskigt tycker jag

Osmanix

Medlem

Visa bilaga 534245
Och här har du valt varje sekund?

Osmanix

Medlem

Visa bilaga 534245
Jag litar på dig när du säger att du ställt in klockan på varje sekund, men det ser ut som att den kör efter "smart". Alltså att den bara sparar position när den känner av en större riktningsförändring och förflyttning.

xyz-saft

Aktiv medlem
Man ska nog skilja på hur ofta positionen uppdateras och hur ofta man sparar positionen. Jag gissar att lagring är en stor anledning till att inte spara varje positionssampel. Med fler sampel så går det att få noggrannare start- och stopptid för ett segment utan att man måste spara allt för den sakens skull.

fimp81

Medlem
Vilken modell valde du? Jag är mest sugen på Epix Sapphire men än så länge är det få handlare som listar den utan det är Grundmodellen

Tycker egentligen den är för dyr, förnuftet säger slå till på Fenix 6 men villhöver-känslan släpper inte taget.. 😊
Jag beställde den svarta Sapphire på Garmins hemsida enda stället jag hittade den på förtillfället. Alldeles för dyr egentligen men vill-ha tog över :D

fimp81

Medlem
Med tanke på vilken hype det är nu så kommer det nog dröja ett par månader innan priserna går ner från Garmins rekommenderade. Så vill man ha en nu är det bara att blunda och betala listpriset :)

marr

Moderator
Forumvärd
Jag är mer sugen på en instinct.. Bra pris, har de funktioner jag behöver. Men de har iofs fenix 5 fortfarande också..

uandt

Aktiv medlem
Jag är mer sugen på en instinct.. Bra pris, har de funktioner jag behöver. Men de har iofs fenix 5 fortfarande också..
Ryktena om instincten 2 säger sol-laddning och bättre (men svartvit) skärm än fenix 5'an. Så för den som inte behöver lull-lull och gillar fulsnygga klockor kommer nog passa ganska fint

uandt

Aktiv medlem
Är det den vanliga Garmin Instinct för 1.690 SEK du menar?
Då tycker jag att enbart displayen är värd mycket mer än de 9 SEK mer en Garmin Forerunner 645 för 1.699 SEK kostar.
Eller är det ngn speciell funktion hos Instinct som väger extra mkt för dig?
Det skulle släppts en ny instinct i samband med 7'an och Epixen. Garmin väntar antagligen lite så att de ska få mer tid att sälja dyra klockor med bra marginal innan de släpper den. Jag lovar att instinct 2 kommer att vara mer happykorrekt än 645'an

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer