Ingen Fenix 7 på CES heller...

HåkanC

Aktiv medlem
Jag lovar att instinct 2 kommer att vara mer happykorrekt än 645'an
Med eller utan svartvit "Casio -från-80-talet"-display?
montre-garmin-instinct.jpg

Vad man får för 9 SEK mer
fYZHeejEFDzCi2fodbwtWA-1200-80.jpg

Instinct är den ultimata klockan.
Kostar som en g-shock men har allt!
Inte för oss som har gått vidare sedan 80-talet :sneaky:

Mäter Garminen på handleden här?
Ja, som "alla" garminklockor
(Eller vad menar du med "här"?)
Blir resultatet annorlunda med pulsband från Garmin?
Ja
Oftast åtminstone. Läs gärna vad Ray skriver om den(de) modeller du är intresserad av. Han skriver omfattande recensioner

HåkanC

Aktiv medlem
Vilken modell valde du? Jag är mest sugen på Epix Sapphire men än så länge är det få handlare som listar den utan det är Grundmodellen
Hittade du någon som hade bättre pris än rekommenderade priser?

Tycker egentligen den är för dyr, förnuftet säger slå till på Fenix 6 men villhöver-känslan släpper inte taget.. 😊
Jag beställde den svarta Sapphire på Garmins hemsida enda stället jag hittade den på förtillfället. Alldeles för dyr egentligen men vill-ha tog över :D
Garmin är duktiga på att ta betalt, särskilt med tanke på att man kan få både en (annan) Garmin-klocka med AMOLED och en Edge (med bättre GPS + överlägsen navigering) för tusenlappar mindre.
Men oavsett det hoppas jag att alla som köper Fenix 7 eller Epix 2 blir nöjda med sina köp och tycker att de har fått valuta för pengarna.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Garmin är duktiga på att ta betalt, särskilt med tanke på att man kan få både en (annan) Garmin-klocka med AMOLED och en Edge (med bättre GPS + överlägsen navigering) för tusenlappar mindre.
Men oavsett det hoppas jag att alla som köper Fenix 7 eller Epix 2 blir nöjda med sina köp och tycker att de har fått valuta för pengarna.
Lycka för måttligt med pengar kan aldrig slå lycka för skitmycket pengar...
- Gammalt Djungelordspråk
:giggle:

Senast ändrad:

fimp81

Medlem
Ja verkligen och skapa hype runt sina produkter, sen att produkterna är bra gör det ju inte sämre.
Hade cykling varit min huvudsakliga träning så hade jag troligen gjort ett annat väl än det jag gjorde nu.

En helt annan rolig grej är att jag också heter Håkan C irl 😊

DanielS

Aktiv medlem
Jag har en 645 music, jag minns att den blev sågad totalt som nåt ömtåligt skit här på happy. Jag köpte den då när den kom och den har varit med mig precis överallt, i sverige och utomlands. Varmt och kallt, badat både inne och ute, i bastun, åkt skidor både nedför och på längden. Cyklat med den både inne och ute. Joggar inne och ute. Klockfan är helt magiskt bra. Normalt har jag aldrig gillat garmin riktigt men den här klockan..
Kan inte minnas att jag sett någon sågning som ömtåligt skit? Minns något om att armbandet gick sönder men det kan man knappast ta på allvar om det händer en sportklocka efter ett års intensiv användning.

Har en 645 (utan music) men är väl inte själv den nöjdaste användaren. De problem jag har haft är mjukvarurelaterade: dålig gps-data (ibland) och uppenbart orimliga pulsdata på vissa rundor, speciellt vid 5-10min in i turen (har hänt både med pulsband och handledspuls men kör oftast med pulsband).

Har sett samma fenomen men mindre ofta på min Edge 530 som jag iof är ganska nöjd med förutom gällande kart- och navigeringsfunktioner.

Har kontaktat Garmins support för att få hjälp ett flertal gånger men svaren har varit av typen goddag yxskaft trots att jag skickat in exempel på uppenbart felaktigt data.

slalom

Ny medlem
Kan hålla med om att det är svajigt på kvalitetsfronten med Garmin men jag måste säga att deras support i Sverige har varit bra enligt min erfarenhet. Jag fick min 945 Forerunner utbytt efter att ha skickat in mina pulsloggar. Under tiden felsökningen pågick försåg Garmin mig med en låneklocka. Hela ärendet tog inte längre än 2 till 4 veckor.

Dock är det ju ständigt frustrerande att dom inte lyckas bättre med UX men efter 10 års användande på diverse enheter har jag börjat förstå den obegripliga logiken.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Kan hålla med om att det är svajigt på kvalitetsfronten med Garmin men jag måste säga att deras support i Sverige har varit bra enligt min erfarenhet. Jag fick min 945 Forerunner utbytt efter att ha skickat in mina pulsloggar. Under tiden felsökningen pågick försåg Garmin mig med en låneklocka. Hela ärendet tog inte längre än 2 till 4 veckor.

Dock är det ju ständigt frustrerande att dom inte lyckas bättre med UX men efter 10 års användande på diverse enheter har jag börjat förstå den obegripliga logiken.
Ja vad jag förstått är de smidiga på att byta ut felaktig hårdvara. Puls-mätningen har jag inte orkat dra med supporten, den är lättare att leva med och svårare att verifiera. Men gps-problemen har jag dragit ganska länge men gav upp när responsen var så dålig.

Egentligen har ju min klocka till största delen fungerat bra, men faktum är att min förra gps-klocka (1500kr) var bättre på själva gps-spårningen. När jag köpte fr645 kostade den 3500kr vilket jag tyckte var rätt mycket för en sportklocka och innebar att mina förväntningar var högt ställda.

NickPick

Aktiv medlem
Ja vad jag förstått är de smidiga på att byta ut felaktig hårdvara. Puls-mätningen har jag inte orkat dra med supporten, den är lättare att leva med och svårare att verifiera. Men gps-problemen har jag dragit ganska länge men gav upp när responsen var så dålig.

Egentligen har ju min klocka till största delen fungerat bra, men faktum är att min förra gps-klocka (1500kr) var bättre på själva gps-spårningen. När jag köpte fr645 kostade den 3500kr vilket jag tyckte var rätt mycket för en sportklocka och innebar att mina förväntningar var högt ställda.
Det var en klocka som hade kort livslängd och mycket problem med mjukvaran. Den togs väl ur sortimentet typ 2020?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Ang det där med att gps-loggen inte följer spåret så bra. Jag testade igår att logga min tur med både klockan och datorn. Det blev en viss skillnad. Datorn har väldigt många mer datapunkter, men ändå ser rutten ganska yxig ut (faktiskt brukar det inte bli såhär illa). Men båda loggarna är väl ändå ganska bra skulle jag säga. Har inte ändrat några inställningar men gissar på att datorn står på att logga alla punkter medans klockan står på smart-läge.
Har tagit filerna direkt från enheterna och lagt in i Basecamp.
Observera att skärmdumpen är bara en kort sträcka av hela turen som står i rutan.
(Klocka Venu Sq, Dator Edge 1030+)

gps_jämförelse.jpg

Vernersson

Aktiv medlem
Ähhh, min F5 är fortfarande i status "still going strong" så jag kan lätt vänta ett år med att köpa nytt, men då blir det nog en Epix 2'a 😀

marr

Moderator
Forumvärd
Ähhh, min F5 är fortfarande i status "still going strong" så jag kan lätt vänta ett år med att köpa nytt, men då blir det nog en Epix 2'a 😀
Samma här f5 gör jobbet. Men ja köper nog instinct2 eller 3 eller ja, beroende på hur länge f5 gör jobbet.
Som du vet, man behöver en klocka som tål att byta saturated steam connector...

AAverdal

Aktiv medlem
Ja, som "alla" garminklockor
(Eller vad menar du med "här"?)

Ja
Oftast åtminstone. Läs gärna vad Ray skriver om den(de) modeller du är intresserad av. Han skriver omfattande recensioner
Jag syftade på ditt test av pulsmätningen. Det är ju tämligen ointressant om du har jämfört en klocka som mäter med pulsband med en som mäter på handled. Det hade varit intressant om testet var utförmed pulsband till båda klockorna. Det är ju allmänt känt att mätning på handled är väldigt oprecis.

FredriCX

Aktiv medlem
Kan bekräfta att displayen i allways on är "neddimmad" normalt och lyser upp när man vrider på armen. Fast även det neddimmade läget är bättre än icke-amoled garmin...Under aktiviteter dimmar den normalt inte ned. Om man inte ställer in det.

Vidare slocknar displayen helt på natten när man ställt in sömnläge. Då krävs ett knapptryck för att kolla klocka.

Och slocknar även om klockan är helt still 1 min eller ngt. Tänds direkt när man rör den.

Tycker det funkar helt perfekt.

Har bara lekt lite med gesture mode läget, som ökar batteritiden från 5-6 dagar till ca 2 veckor. Då är skärmen släckt till man vrider på armen. Även det verkar funka bra, men har dålig koll på om "bara" skärmen påverkas eller även annat.

Skärmen är magisk förövrigt!

DanielS

Aktiv medlem
Kan bekräfta att displayen i allways on är "neddimmad" normalt och lyser upp när man vrider på armen. Fast även det neddimmade läget är bättre än icke-amoled garmin...Under aktiviteter dimmar den normalt inte ned. Om man inte ställer in det.

Vidare slocknar displayen helt på natten när man ställt in sömnläge. Då krävs ett knapptryck för att kolla klocka.

Och slocknar även om klockan är helt still 1 min eller ngt. Tänds direkt när man rör den.

Tycker det funkar helt perfekt.

Har bara lekt lite med gesture mode läget, som ökar batteritiden från 5-6 dagar till ca 2 veckor. Då är skärmen släckt till man vrider på armen. Även det verkar funka bra, men har dålig koll på om "bara" skärmen påverkas eller även annat.

Skärmen är magisk förövrigt!
Om det funkar bra och skärmen verkligen slår på när man rör sig så borde det väl vara ok att den slocknar..beror lite på känsligheten.

På min klocka (FR645) måste man verkligen överdriva armrörelsen för att bakgrundsbelysningen ska slå på. Lite jobbigt när man kör intervaller i mörker.. Om det var samma (o)känslighet för att visa klockskärmen skulle det verkligen vara irriterande.

FredriCX

Aktiv medlem
På min klocka (FR645) måste man verkligen överdriva armrörelsen för att bakgrundsbelysningen ska slå på. Lite jobbigt när man kör intervaller i mörker.. Om det var samma (o)känslighet för att visa klockskärmen skulle det verkligen vara irriterande.
Det är det inte. Sedan slocknar den ju inte när du rör dig och förmodligen aldrig under aktivitet. Oavsett så 1 min blick stilla är man ju sällan...😄

Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
Köp Fenix 7:an då - den är alltid på. Om jag fattar det rätt så slocknar Epixen efter en ganska lång tid av inaktivitet - vad är problemet? förutom att Always On kanske inte borde använts som benämning.

UpAhead verkar ju också vara en kalasfunktion, kombinera denna med Stamina och man kan ju verkligen planera ett lopp på ett helt annat sätt - åtminstone jag som kort efter start i motionslopp verkar upphöra att tänka rationellt.

TobiasLj

Aktiv medlem
Om klockans GPS mottagare bara uppdaterar sig var 5 sekund är det lixom ingen fördel att att spara ner samma position en gång i sekunden. En Edge är ingen klocka, det är en cykeldator och den uppdaterat positionen oftare än klockorna. Är det oklart?

ps: fem sekunder var ett överdrivet exempel, det är inte riktigt så sällan
Det stämmer inte. Positionen uppdateras varje sekund och sparas med olika värden till filen.
1643024305812.png

Rådata (från FIT-filen) från en MTB-aktivitet med en Fenix 6x. Kolumn E är tidsstämpeln för varje post och H samt K position.
Vad som däremot skiljer stort är hur olika applikationer väljer att visa spåret. Att rita ett spår för en 2h aktivitet med 7200 datapunkter tar ganska mycket tid och kraft, därför väljer många applikationer att inte ta med all data beroende på aktivitetstyp och enhet.

TsUPeR

Aktiv medlem
Det stämmer inte. Positionen uppdateras varje sekund och sparas med olika värden till filen.
Visa bilaga 535067
Rådata (från FIT-filen) från en MTB-aktivitet med en Fenix 6x. Kolumn E är tidsstämpeln för varje post och H samt K position.
Vad som däremot skiljer stort är hur olika applikationer väljer att visa spåret. Att rita ett spår för en 2h aktivitet med 7200 datapunkter tar ganska mycket tid och kraft, därför väljer många applikationer att inte ta med all data beroende på aktivitetstyp och enhet.
Bra där! Kollar man på strava så har dom en del smothing baserat på heatmaps men det är ju något som är omöjligt att hålla i klockan. Utan rådata är diskussionen rätt meningslös.

TobiasLj

Aktiv medlem

BuTTuS

Aktiv medlem
Mina trötta gamla ögon vill att jag överger min Forerunner 945 och skaffar en Epix2 istället...
Men finns det något i 945 som Epix inte har och som jag kommer att sakna? (förutom mina pengar då)

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Alltså, jag har kört en Androidklocka förut som jag trivts med. Men laddaren har gett upp och det går inte att få tag på nya. Köpte nån kinavariant men den passade väldigt dåligt och funkar nästan aldrig. Och min frus Fenix 6S behövs bara laddas en tiondel så ofta, det lockar lite.

Har insett att de enda smartfunktionerna jag egentligen använde i Androidklockan går att leva utan. Garmin har ju aviseringar och musik vilket räcker. FR245 Music lockar lite, men den lär ju ersättas när som helst och det är lite trist. Och så saknar den barometrisk höjdmätare.

HåkanC

Aktiv medlem
Mina trötta gamla ögon vill att jag överger min Forerunner 945 och skaffar en Epix2 istället...
Men finns det något i 945 som Epix inte har och som jag kommer att sakna? (förutom mina pengar då)
Ray har ju dels sina omfattande och detaljerade recensioner, dels en jämförande sammanställning.
Båda kan vara värda att kolla
DCR: Product Comparison Calculator

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin har ju aviseringar och musik vilket räcker. FR245 Music lockar lite, men den lär ju ersättas när som helst och det är lite trist. Och så saknar den barometrisk höjdmätare.
För mig är miniminivån hos Garmin de "apparater" som även klarar att lägga till appar,
Connect IQ (CIQ), där går det även filtrera fram appar till den "apparat" man funderar på;
Forerunner 245-appar

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer