Ingen Fenix 7 på CES heller...

me.I.am

Aktiv medlem
Lurar på en Fenix 7

- Kan man visa analog klocka? (på Garmins sidor är det bara bild på Epix med analog klocka)

- Kan man isf även visa puls då?

- Hur stor är den, skulle någon kunna tänka sig att lägga upp en bild med den på armen, tänker mig 47mm, men även andra storlekar kan ge en känsla av hur klumpig den är.

- Spotify, måste man ladda ner låtar i förväg eller den kör mot Spotify?

BuTTuS

Aktiv medlem
Lurar på en Fenix 7

- Kan man visa analog klocka? (på Garmins sidor är det bara bild på Epix med analog klocka)

- Kan man isf även visa puls då?

- Hur stor är den, skulle någon kunna tänka sig att lägga upp en bild med den på armen, tänker mig 47mm, men även andra storlekar kan ge en känsla av hur klumpig den är.

- Spotify, måste man ladda ner låtar i förväg eller den kör mot Spotify?
Ja på de två första, de andra vet ej då jag har en Epix samt inte använder musik :-)

BuTTuS

Aktiv medlem
Kanske dum fråga, men du vet att det går visa analog klocka även på en Fenix?
Blir att jag mest kommer att använda den som en (dyr) klocka.
99,99% säker, det har funnits på alla de klockor jag haft, och har sett det på bilder på F7.
Sen så nämner manualen hur man ändrar visare osv också...
Sen finns det ju drösvis att ladda ner också...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Forerunner 255 verkar kompetent också, har egentligen allt jag saknade från den äldre. Men hittade Fenix 6 pro på Amazon för mindre pengar så det blev en sådan.

För Spotify så måste man ladda ned spellistor i förväg, går inte att streama musik online. Spellistorna laddas ned via WiFi. Kräver även att man har Spotify premium.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Forerunner 255 verkar kompetent också, har egentligen allt jag saknade från den äldre. Men hittade Fenix 6 pro på Amazon för mindre pengar så det blev en sådan.

Lite tveksam blir jag ändå. FR 255 har både nyare HR-sensor och multiband-gps men saknar kartor och lite andra saker. Sen är den nog lättare och smidigare. Får fundera en vända.

julgus

Aktiv medlem
Kanske dum fråga, men du vet att det går visa analog klocka även på en Fenix?
Blir att jag mest kommer att använda den som en (dyr) klocka.
Epixen har högre upplösning (416 x 416) mot Fenix 7 (260 x 260), samma storlek. Detta ger väsentligen bättre bild - upplösning - och tillsammans med Epixen's amoled så blir det en trevlig skärmupplevelse.

Därmed inte sagt att Fenix 7 skärm är kass - den är bättre i direkt solsken kan jag tycka.

Epixen gillar inte heller inverterad skärm - det drar ström.. så den urtavlan är förbehållen Fenixen även om det går att få den på Epixen då skärmen aktiveras. Den varianten gillade jag dock inte - det blir för mycket aktivitet på urtavlan då.

Spacekitty

Aktiv medlem
Kunde inte motstå, blev en Epix på sommarrea på Elgiganten, 7 990 kr.
(rean slutar 9:59 idag söndag)

När du ändå är uppe på dom pengarna är det väl dumsnålt att inte lägga till 800 och få med safirglas, multiband gps, titanring och mer minne.

Om jag vore sparsam hade jag hellre tagit Forerunner 955 för 5990 med multiband och sluppit metallringen runt glaset (som bara gör den tyngre).

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
När du ändå är uppe på dom pengarna är det väl dumsnålt att inte lägga till 1000 och få med safirglas, multiband gps, titanring och mer minne.

Om jag vore sparsam hade jag hellre tagit Forerunner 955 för 5990 med multiband och sluppit metallringen runt glaset (som bara gör den tyngre).

Nja, Elgiganten har bara den Epixen, så saphir skulle bli nästan 3K dyrare

Spacekitty

Aktiv medlem
Nja, Elgiganten har bara den Epixen, så saphir skulle bli nästan 3K dyrare
Det finns andra som säljer och har på lager för 8å8.

Åtminstone jag skulle vilja ha det bättre reptåligare glaset på den typen av klocka, och att köpa nytt idag utan multiband på en klocka som ska kännas fräsch länge är tokigt. Eller så är det jag som är tokig.

Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
Kunde inte motstå, blev en Epix på sommarrea på Elgiganten, 7 990 kr.
(rean slutar 9:59 idag söndag)
Mycket bra klocka.. kommer från en Fenix 5 och måste säga att Epixen är ett enormt lyft...

Denna köpte jag

Gav ca 9500.- tror jag det var.

me.I.am

Aktiv medlem
Börjat vela på sportklockan också, Fenix? Epix? Fenix? ... Främsta orsaken är batteritiden.

Men, bortsett från batteriåtgången:
Förstår att displayen på Epixen är pulshöjande, jag skulle förmodligen ligga vaken en hel natt och leka med den om det blir en sån. Men efter ett tag, hur mycket betyder den bättre displayen vid daglig användning?

Jag kommer mest att ha den som en vanlig klocka, men MED koll på pulsen. Och eventuellt det här med "sömnanalys" eller vad det kallas, p.g.a. anledning.

Kanske som cykeldator, då vid lugnare pass, kanske kunna se hastighet, puls och kadens typ.

Navigering? Möjligt vid något enstaka tillfälle.

Det är som sagt frestande med den bättre displayen, men gör det att man snabbare/tydligare ser värdena?

BuTTuS

Aktiv medlem
Börjat vela på sportklockan också, Fenix? Epix? Fenix? ... Främsta orsaken är batteritiden.

Förstår att displayen på Epixen är pulshöjande, jag skulle förmodligen ligga vaken en hel natt och leka med den om det blir en sån. Men efter ett tag, hur mycket betyder den bättre displayen vid daglig användning?

Jag kommer mest att ha den som en vanlig klocka, men MED koll på pulsen. Och eventuellt det här med "sömnanalys" eller vad det kallas, p.g.a. anledning.

Kanske som cykeldator, då vid lugnare pass, kanske kunna se hastighet, puls och kadens typ.

Det är som sagt frestande med den bättre displayen, men gör det att man snabbare/tydligare ser värdena?
Jag började få problem att se displayen på min 945 under löpning med linser, med Epixen inga problem…

me.I.am

Aktiv medlem
En annan fråga, har inte fått kläm på vilket batterikonto som pulsmätaren räknar in på. Är den alltid igång? Eller bara när man startar aktivitet?

Kanske är så att det är en inställning om den skall vara igång alltid, frågan är vad den drar isf.

fhloston

Aktiv medlem
Angående mätning av blodomloppet, så finns mycket batteritid att spara på att slå av pulseox. Åtminstone på fenix 6,där den funkar dåligt och drar mycket ström. Vet inte om det förbättrats till denna generation.
Jag gick från 9 dagar till 13 dagar genom att ändra pulseox från natt till av.

me.I.am

Aktiv medlem
Mycket bra klocka.. kommer från en Fenix 5 och måste säga att Epixen är ett enormt lyft...

Denna köpte jag

Gav ca 9500.- tror jag det var.

Garmin tar 1 100 mer för varianten med läderarmband, coolt :) men det är snyggt. Var köpte du den?

julgus

Aktiv medlem
Garmin tar 1 100 mer för varianten med läderarmband, coolt :) men det är snyggt. Var köpte du den?
ditur.se - tyvärr ser det inte ut som de har den längre. Jo, fånigt dyrt men, som sagt, kombon är vacker. Hade min Fenix 5 i 4 år.. och då var den daterad, dvs 6:an hade kommit om jag minns rätt.. tror att jag behåller Epixen i 5-6 år iaf.. känns inte lika dyrt då. Garmins ekosystem är jag iaf väldigt nöjd med, klockan är ju bara en del av helheten.

...trots att klockan hävdar att jag tränar för hårt o sover för dåligt :-)

julgus

Aktiv medlem
Finns igen på ditur.se för 9500.-

En iakttagelse är att skärmen dimmar mindre om en aktivitet är startad eller ej.. jag har inga problem med en monterad klocka på styret att se värden då den sällan dimmar ned.

En fråga förresten:

Om man adderar en page med höjdprofil. Sedan laddar en tidigare runda för att "tävla" mot sig själv.. visas då höjdprofilen, dvs kan jag se vad som kommer avseende höjdskillnader framåt i rundan?

julgus

Aktiv medlem

Jag var också i valet o kvalet men för mig var det högre upplösningen som fällde avgörandet. Jag var lite orolig att det skulle vara svårt att se i direkt solljus men den oron var obefogad.

Ja, man ser bättre på Epixen överlag även om Fenixen inte är dålig.. den senare är bättre i direkt solljus men skillnaden är rel liten. Så jag är övertygad om att Epixen blev rätt för mig.

Topp