Inköp av MTB till 8åring

LOC

Medlem
Inköp av MTB till 8åring
Vad är forumets samlade mening om denna cykeln?
MTB Superior Racer XC 27 DB gul x-small/13.5

Har en väldigt aktiv 8åring som älskar att cykla. Han har nu kört tokslut på sin scott scale jr 24 disc och började räkna på renoveringen och insåg att man nästan e uppe på en ny hoj.
Snubblade över denna!
Grabben är 135cm lång och har 56cm benlängd
Bra eller Anus?

Berk

Aktiv medlem
Inköp av MTB till 8åring

Har en väldigt aktiv 8åring som älskar att cykla. Han har nu kört tokslut på sin scott scale jr 24 disc och började räkna på renoveringen och insåg att man nästan e uppe på en ny hoj.
Snubblade över denna!
Grabben är 135cm lång och har 56cm benlängd
Bra eller Anus?

Den har en coil-gaffel som är tyng och troligtvis komprimerar nästan inte alls under vikten av ett barn. Köp en cykel med stel eller luftgaffel.

LOC

Medlem
Inköp av MTB till 8åring
Den har en coil-gaffel som är tyng och troligtvis komprimerar nästan inte alls under vikten av ett barn. Köp en cykel med stel eller luftgaffel.

• Framgaffel SR Suntour XCT30, 1-1/8 ,QR Type, 100mm travel
  • Framgaffel, typ av fjäder Luftfjäder
  • Slaglängd fram 100 mm
  • Låsbar framgaffel? Via reglage på styret

Bonicon

Aktiv medlem
Inköp av MTB till 8åring
...

Så jag antar att du köper den ny för 5-6.000 kr, och där är väl speccen ungefär vad man kan vänta sig: bra med hydrauliska bromsar, MT-200 ser man väl på nästan allt (även betydligt dyrare hojar) så de funkar, definitivt att föredra framför mekaniska för barn. 1x bra och enkelt, med 32 fram och 11-34 bak helt OK för barn, har inte sett så många 8-åringar som dundrar fram snabbare än 20 km/h och spinner ut. En uppgradering till 11-delat kostar inte så mycket när han väl kommit så långt, och det är väl en av de första sakerna du kan göra, för bakväxeln är ju inte så rolig -- vevarna/framklinga är ju tyvärr på den här nivån alltid billigaste skiten som inte går att uppgradera utan att byta ut hela paketet, vilket du bör göra för 11-delat (med NW klinga)...men med BSA har du mycket alternativ och om du skruvar själv och köper beg blir det inte så blodigt.

Stel gaffel eller luft...lär du inte finna på många barncyklar i prisklassen. Kidsen vill ha feta däck och dämpare, och visst funkar även en billig suntour när en 20-30-40 kg klimp brakar rätt in i trottarkanten.

För en 8-åring hade jag dock tvekat med en 27.5 tummare, den blir stor i början. För min 10-åring (ungefär samma längd som din grabb) köpte jag en Specialized Rockhopper XXS (26-tums hjul) och är nöjd med det, naturligtvis blir det ju dock ett tidigare byte till nästa hoj...men om grabben nu kör slut på grejerna (bravo!) så har du ju ingen 5-årsplan för den nya hojen i vilket fall som helst, då är det bättre att han får en hoj i rätt storlek just nu.

Så blev min grabbs hoj, och ja, de billiga komponenterna fick sitta på ungefär en vecka innan jag gick lös på den:

Bonicon_Rockhopper_01_UpgradesDone.jpg
Bonicon_Rockhopper_02_UpgradesDone.jpg

Berk

Aktiv medlem
Inköp av MTB till 8åring
Stel gaffel eller luft...lär du inte finna på många barncyklar i prisklassen. Kidsen vill ha feta däck och dämpare, och visst funkar även en billig suntour när en 20-30-40 kg klimp brakar rätt in i trottarkanten.

Man kan hitta barncyklar med stel gaffel i den prisklassen, men kanske inte i de flesta butiker. En coil gaffel väger 2.5 kg, som är inte roligt för ett lätt barn. Alla billiga coil gaflar till barn jag har provat komprimerade 1 till 2 cm under min hela vikten av 75 kg, så inte alls när en barn cyklar med en. Jag minns inte om jag har provat en Suntour XCT30.

Bonicon

Aktiv medlem
Inköp av MTB till 8åring
Ja, testade precis på Rockhoppern, den har en Suntour XCE med 80mm och är väl nånstans därnere i samma liga (bottom of the barrel), grabben är tunn och får max ihop den 2 cm, så en bättre gaffel är väl det som kommer som nästa uppgraderingen, men innan han blir bättre att åka är det ingen idé. Vikten vore ju naturligtvis bra att få ner så mycket som möjligt, det har du helt rätt i...samtidigt är däcken det han kollade på först när hojen levererades: feta, dubbiga, overkill däck...och nu ska 2.5 tummare på för han insåg att mina Maxxis Hookworm skulle passa...alltså, där får jag nog motstånd om jag föreslår en stel gaffel med mindre däckbredd.

Men tillbaka till OP. Uppgradera eller köpa nytt, där var kärnan i din fråga. Mitt svar var väl inte så lyckat då med "köp nytt och uppgradera". Om 5 lax är den totala budgeten är det tricky, du får ingen ny "bra" hoj för det med OK 1x-drivlina och dämpad gaffel. Begmarknaden är ju heller inte översvämmad med fina cyklar nu, men att hitta en bra 26-tummare och modernisera lite kanske är en möjlighet, men då ska du ju också tycka det är kul med den biten, annars leder det bara till stress när du står där med hojen utspridd över vardagsrumsgolvet...

Guaruska

Aktiv medlem
Inköp av MTB till 8åring
Har du tillräckligt smala fälgar så ser även 2.1or feta ut på. Ännu mer om dom har rundad profil som Maxxis Ikon eller Bontrager XR4. 19mm fälgar e perfekt för småttingar, för att få ner totalvikten.

LOC

Medlem
Inköp av MTB till 8åring
Ang hans befintliga scott scale.jr24 disc så va de nog mest det att slänga ut 2500 på komponenter och sedan emellan 1500 och 2000 på en ny gaffel för då en säsong där av tror jag att xs 27.5 kommer bli mitt alternativ.

Han provcyklade en Giant liv tempt 3 xs idag och den verkar fungera. Pappa överraskad över hur mjuk och fin framgaffel va.
Billiga bromsar o växel grupp men helt ok att börja med. Hydrauliska tektro
Men ni som är insatt i benämningar och spec.
Hur kompatibel är liv cyklen stt uppgradera framöverer med bättre vev och drivlina?

jonte987

Aktiv medlem
Inköp av MTB till 8åring
Drivlinan går väl fint att uppgradera. Hjulen får man nog låta vara som de är. De passar i alla fall inte på nästa cykel

Bonicon

Aktiv medlem
Inköp av MTB till 8åring
...
Hur kompatibel är liv cyklen stt uppgradera framöverer med bättre vev och drivlina?
Inga problem att uppgradera till 1x11, men då blir det vevar, klinga, lager, kedja, bakväxel, shifter och kassett i ett svep på en gång, alltså förmodligen minst de 2500kr du nämnde tidigare.

Här är vad jag gjorde för att känna mig nöjd med grabbens hoj:

LOC

Medlem
Inköp av MTB till 8åring
Får tacka för svar i tråden.
Men som många hsr rådit till så kommer vi renovera upp den befintliga 24" för att till nästa säsong kunna gå upp till en mer passande 27,5"

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer