Inköp av yeti.

tim_eriksson

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
54E3A1AB-52EF-4B02-ACBF-59A81B164DE4.jpeg
1038747F-D78B-44D5-AE99-C131815EFF89.jpeg
FE59B706-A245-4FB5-BE83-6BF6730752DB.jpeg
F399B19B-D217-4CCE-8AF1-EA5BA2ABD50F.jpeg
191F62E4-A12A-4767-B6EF-9D0242B2D077.jpeg
29DFC3F6-89EC-4DF8-9A42-E9650AE716FA.jpeg
A3A69ADB-498F-4960-A63F-3840ED291269.jpeg
Så sinnesjukt glad att jag valde en Sb130
Av antalet bilder att döma i telefonen så har vi haft mycket kul ihop 😄
Kul med den grå som växlar nyans efter omgivning. Allt från verkligen grå till gyllene.

glitch

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
I don't disagree on the principal
But then again I think that all MTB should come with a spare mech hanger (since it is designed to brake)
And yet NONE of them do it. Not even the like of Unno
Also, do remember that shops actually barely brake even on bike sales nowadays, their survival is dependent on accessories and services sales.
And keeping the LBS alive isn't all that bad of an idea.
Now, in this case, the issue is that the shops I work with do not listen and stock those little parts so customers end up buying online.
You can take the horse to the water but you can't force it to drink :)

All my Santa Cruz frames came with a spare hanger :)

Frenchy

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
All my Santa Cruz frames came with a spare hanger :)
Didn't know that. Great move on their parts.
Should become standard practice IMHO
I offer it as an add on when people order and most customers purchase it but I agree that it should be complementary, systematic and if possible somewhat integrated into the frame as an EDC.

JBogevik

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Visa bilaga 437369Visa bilaga 437370Visa bilaga 437371Visa bilaga 437372Visa bilaga 437373Visa bilaga 437374Visa bilaga 437375Så sinnesjukt glad att jag valde en Sb130
Av antalet bilder att döma i telefonen så har vi haft mycket kul ihop 😄
Kul med den grå som växlar nyans efter omgivning. Allt från verkligen grå till gyllene.

Fy fan så fin, ser så mycket fram emot att min gråa trillar in med. 😍

Vad har du varit mest positivt överraskad över med modellen?

tim_eriksson

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Fy fan så fin, ser så mycket fram emot att min gråa trillar in med. 😍

Vad har du varit mest positivt överraskad över med modellen?

Jag är en sjukt kass chaufför och en riktigt groundhugger så jag kan väl inte påstå att jag pressat den speciellt hårt.
Men den bygger självförtroende och det går att köra fort, sjukt fort, genom stök och det känns som det är en hoj man inte växer ur i första taget. Jäkligt styv med 36an i fronten.
Bakdämparen kräver några extra tiotal PSI för att inte bottna hela tiden, kanske stoppa i nån spacer för mer progg om man kör aggressivt.
Sen är det väl som med alla flacka hojar att man måste våga lägga tryck på framhjulet, har fått lägga om min position men det är ju bara positivt. Bytte till 800mm styre och en 35mm stam. Det kändes bättre för mig.

JBogevik

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Jag är en sjukt kass chaufför och en riktigt groundhugger så jag kan väl inte påstå att jag pressat den speciellt hårt.
Men den bygger självförtroende och det går att köra fort, sjukt fort, genom stök och det känns som det är en hoj man inte växer ur i första taget. Jäkligt styv med 36an i fronten.
Bakdämparen kräver några extra tiotal PSI för att inte bottna hela tiden, kanske stoppa i nån spacer för mer progg om man kör aggressivt.
Sen är det väl som med alla flacka hojar att man måste våga lägga tryck på framhjulet, har fått lägga om min position men det är ju bara positivt. Bytte till 800mm styre och en 35mm stam. Det kändes bättre för mig.

Som Tim säger så bottnar man den bak ganska lätt. Stoppade in en volumespacer och det gjorde det bra mycket bättre. Använder oftast hela slaget, men bottnar den aldrig längre.
är sjukt nöjd med min 130 med.
Visa bilaga 438267Visa bilaga 438268Visa bilaga 438269Visa bilaga 438270

Har hört att fler rekommenderar att man sätter in en spacer så det får jag ta och göra.

Roligt att ni är nöjda, är otroligt taggad över att få hem min. :)

Frenchy

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
I am about 90kg kitted and I bottom out once in a blue moon on my lunch ride despite taking it to bikepark (flottsbro) for coaching.
This said if I had the standard SB130 instead I would most likely add a volume spacer in the shock.
And to answer @Fågelben ,the difference is not enough in my opinion to choose the less capable bike, especially in Sweden where trail are full of roots and big granit slabs
If you want a more playful, light, fast accelerating yet capable trail bike, I would suggest the Rilley 4 (but it is a far less point and shoot capable type of bike and require a more agile and aerial riding style in places like flottsbro (and i woukd just not feel happy taking the ripley down a trail like Christine in a Järvsö whiIe although not ideal, I would the SB130LR (but just once 😉))

wasp

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Kul att denhär tråden lever än, tyvär så brann yetin i trådstarten här ner för några veckor sedan(och allting jag ägde, men framförallt yetin) lyckligtvis så har jag lyckats ersätta den med en nästan identisk maskin. Lite småsaker saknas som tex cushcore i nya härket.
118397753_717189622192732_8966407786300615757_n.jpg

JBogevik

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Otroligt nöjd över cykeln, ger lite känsla av tyska premiumbilar. Dock så är det något som får mig att känna mig som en 100 hk diesel i en Porsche 911.

Vill verkligen tacka Boutiquemtb och Bikeroom i Täby kyrkby för hjälp med montering och inställningar, kan varmt rekommendera.

20200927_140811.jpg

Senast ändrad:

Frenchy

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Incredibly happy with the bike, gives a little feeling of German premium cars. However, it is something that makes me feel like a 100 hp diesel in a Porsche 911.

Really want to thank Boutiquemtb and Bikeroom in Täby kyrkby for help with assembly and settings, can highly recommend.

Visa bilaga 444768
Thanks for the recommendation
Always a pleasure to help add a new rider to the "tribe"
The bike looks stunning

jiha

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Otroligt nöjd över cykeln, ger lite känsla av tyska premiumbilar. Dock så är det något som får mig att känna mig som en 100 hk diesel i en Porsche 911.

Vill verkligen tacka Boutiquemtb och Bikeroom i Täby kyrkby för hjälp med montering och inställningar, kan varmt rekommendera.

Visa bilaga 444768
Grymt fin! Nyfiken, -många års träning att bli trygg/balanserad på spd-pedalerna på en Geländerwagon cykel?

JBogevik

Aktiv medlem
Inköp av yeti.

Haha, snygg observation, sanningen är faktiskt den att min polare som köpte min gamla cykel har kvar mina plattisar på den för stunden så detta är en nödlösning. Får t.o.m köra med XC-skor denna vecka men det ordnar snart upp sig. 😂

JBogevik

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Nu har jag hunnit köra Yetin (SB130) några rundor och tänkte därmed inflika med några tankar kring cykeln. Den är helt totalt fantastisk!!

Det första som man märker av är ju hur bra cykeln klättrar, det är ingen nyhet utan det nämns ofta, trots det så blir man ändå överraskad. Den är ofattbart effektiv uppför.
Det en trailhoj med en modern geometri som presterar på toppnivå på stigen, om några få cyklar påstås var bättre eller faller vissa något mer i smaken så kan det säkert vara så men SB130 är uppe i toppen.
Något annat som tydligt märks av så är det byggkvalitén, den är robust och väldigt tyst. Tillsammans med nya DT 240-naven så lämnar den inte ifrån sig särskilt mycket ljud alls.

På minussidan så bottnar den lite väl lätt så som många andra nämner, så en spacer i DPX2-dämparen är något att rekommendera och något som jag kommer att installera.
SMUTS, nu när det är lerigt så finns det otroligt gott om utrymmen för ansamling av grus och lera som inte alltid är så supersmidigt att få bort efter en lång och svettig runda.

Skulle jag ha köpt den eller valt något annat nu när jag har kört den några dagar? JA, är man redo att betala priset så är det inget snack, det är premium.

20200927_140803.jpg

Frenchy

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Some 80 high end mountain bikes (mostly Yeti and Ibis) have been stolen from one of the shops of the Spanish Distributor for the brands.
Frame numbers are kept confidential so that to help trace the bikes back to the thieves but have been flagged by the brands warranty department in case claims are attempted on them sometimes in the future (claims will be denied and reported to the country's police force for recovery of the stolen properties)

So if anyone were to notice brand new 2020 bikes coming to the market via usual sources on the Scandinavian market or internationally on site like ebay etc..., would you be kind enough to PM me with the link and I will forward it to the Spanish authorities for them to investigate follow up on.

Thanks in advance for your vigilance.

JBogevik

Aktiv medlem
Inköp av yeti.

Fredde78

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Hej, måste bara få fråga om det sitter någon spacer i alls ifrån början?
Fråga 2: hur mycket väger du och vilken spacer slängde du i din dpx2?

Ingen spacer från början i min. Väger någonstans mellan 84-87 och om jag minns rätt så var det 0,4 jag stoppade i och det gjorde gott för mig.
Tycker den är rätt känslig för vilket tryck man har i den. Några psi för lite så känns det som pedalerna slår i lite ofta och några psi för mycket så blir den lite för stötig för min smak.

JBogevik

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
Ingen spacer från början i min. Väger någonstans mellan 84-87 och om jag minns rätt så var det 0,4 jag stoppade i och det gjorde gott för mig.
Tycker den är rätt känslig för vilket tryck man har i den. Några psi för lite så känns det som pedalerna slår i lite ofta och några psi för mycket så blir den lite för stötig för min smak.

Stort tack för svaret, alltid fint att ha något att gå på när man väl ska börja montera.
Dämpningen fungerar fint men blir det lite stökigare så bottnar den lätt, det är en väldigt rak kurva orginal upplever jag det som.

Frenchy

Aktiv medlem
Inköp av yeti.
The SB130 is relativaly progressive so most people shouldn't need to add any token in the rear shock
I am about 90kg kitted and ride a large and I have not felt the need to add any token in.

sgtprobe

Medlem
Inköp av yeti.
Väger typ samma, runt 82-84kg, och tycker den också är svår att få helt optimal, men med den minsta spacern så kan jag köra med rekommenderat tryck i dämparen och ligga på korrekt SAG utan att bottna hela tiden, tyvärr så upplever jag den inte lika följsam över mindre rötter/stenar. Så nu kör jag helt utan spacer igen och låter den bottna istället. Svårt det där, eller så vet jag inte vad jag håller på med, det är också ett möjligt scenario.

/Edit, eller det kanske var spacern storleken upp 0.4 jag körde, kanske borde testa den minsta då, 0.2.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer