[innecyklande] PC-mjukvara istället för Garmin-enhet?

Ivar

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en PC-mjukvara som gör att jag kan strunta i min Garmin-enhet när jag är innecyklar.

Önskemålet är att kunna koppla upp Stages-effektmätaren och Garmin-pulsbandet via ANT+dongeln till datorn för att se all data på datorn liksom.
Samtidigt så vill jag att träningspasset ska sparas så att jag kan dra in det i Garmin Connect efteråt. Skulle vara kul om man kunde kolla på film samtidigt på skärmen också-

Det jag har hittat är maximumtrainer.com, Golden cheetah och kanske även Zwift. Sen så borde väl Trainerroad funka också? Alla det här grejerna kostar en liten slant, kanske finns det något bra som är helt gratis som jag missat?

Tacksam för tips!

lundatok

Aktiv medlem
Inte testat maximum men det verkar ju smidigt att kunna göra olika typer av pass. Kan den styra en smart trainer eller "behövs" zwift eller trainerroad?

l-a-h

Ny medlem
Jag har inte testat export i GoldenCheetah, men enligt hemsidan så går det att exportera TCX-filer.
TCX-filer går sedan att exportera till Garmin Connect.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
l-a-h sa:
Jag har inte testat export i GoldenCheetah, men enligt hemsidan så går det att exportera TCX-filer.
TCX-filer går sedan att exportera till Garmin Connect.
Exakt, från GC (Golden Cheetah) kan du exportera TCX-filer som du sen laddar upp till GC (Garmin Connect). Men även om GC har ett "train" interface så är det rätt fattigt jämfört med t.ex. TrainerRoad som inte bara plottar & spelar in puls & effekt utan även innehåller ett rätt gediget bibliotek av pass att pröva. Se t.ex. http://happyride.se/forum/read.php/1/2000612/

eketjall

Ny medlem
En tanke bara. Om du har en Garmin-enhet med BT/Wi-Fi överföring så skulle jag själv valt att köra med den OCH PC-dongel samtidigt för att slippa momentet med att exporter/importera filer.
Ant+ sensorerna skickar bara enkelriktad kommunikation så du kan så att säga fånga upp datan både med din Garmin och Pc-dongel sammtidigt.

Ivar

Aktiv medlem
eketjall sa:
En tanke bara. Om du har en Garmin-enhet med BT/Wi-Fi överföring så skulle jag själv valt att köra med den OCH PC-dongel samtidigt för att slippa momentet med att exporter/importera filer.
Ant+ sensorerna skickar bara enkelriktad kommunikation så du kan så att säga fånga upp datan både med din Garmin och Pc-dongel sammtidigt.
Ja, men en av mina utmaningar är att Garmin-enheten blir utstörd av PCn och därför missar att logga data från Stages-veven ibland...

NLC

Aktiv medlem
Låter som att PC:n fläskar på med radio (WLAN eller BT) och stör ANT+ signalen (som som sagt är enkelriktad), har du prövat att köra i flygplansläge på din dator?

Ivar

Aktiv medlem
Ja, när jag kör igång Netflix så reggar Garmin-enheten sporadiskt. Flygplansläge skulle nog funka (om det finns i Windows10?), men då kan jag ju inte kolla streamade filmer.

Testar Golden Cheetah-upplägget lite, för jag tror att ANT+mojängen till PC:n är kraftfullare än min Garmin 510.

eketjall

Ny medlem
Hm, om Garmin-enheten inte fångar upp signalerna från sensorerna så finns det ju en risk att inte ANT+ dongeln i datorn gör det heller.
Det kan ev gå att vara lite kreativ med aluminiumfolie osv för att skärma av Garmin-enheten mot dator men inte mot sensorerna.

Botis

Medlem
Jag använder GoldenCheetah för all inomhusträning, i mitt fall med Monark. Med senaste development-releasen är det hur smidigt som helst att definera sina pass, se t ex demon på
När man vant sig vid "qwkcode" så går det på några sekunder att fixa till det pass man vill köra. Jag exporterar till tcx och laddar sedan upp till Garmin Connect, fungerar fin fint.

Men GoldenCheetah är ju mycket mer än bara "TrainView", man kan också analysera massa roliga saker ifall man gillar siffernörderi. Man kan tracka segments för att jämföra mellan olika pass (typ som strava), automatiskt identifiera intervaller i ett pass, estimera FTP etc. Se t ex

Man kan också definera egna formler för saker man vill plotta. Det är t ex väldigt lätt att definera vridmoment som effekt/kadens och plotta det för passen precis som vilken annan kurva som helst. Kör man t ex på en Monark viktergometer så kan man plotta effekt eftersom man vet kp, så kp*kadens*0,98 och så har man en fin effektkurva.

Finns massa fler videos på https://vimeo.com/user3992403, dock börjar väl en del bli gamla nu.

Ivar

Aktiv medlem
OK, testade Garmin med alufolie och Golden chetah nu i morse.
Foliegarmin vann då mitt tålamod tog slut rätt snabbt med GC Varför kan open source-program aldrig vara snygga, enkla eller intuitiva? Sparade en fil tror jag. Oklart var på datorn. Ännu oklarare i vilket format, det enda jag hittade var en csv-fil.
Men folien löste problemet med utstörningen av ANT+signalen till Garmin-datorn, så det var ju en seger.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer