Innerslang av latex

Gano

Medlem
Innerslang av latex
Hej

Ni som använder innerslang av latex, vilket fabrikat använder ni? Erfarenheter?

Hittills har jag kört Challenge (katastrof), Vittoria (bra) och Michelin (bra, men käglan går inte att demontera). Nu har jag på prov beställt superlätta Vredestein.

Har märkt en lite konstig sak. Jag flyttade däck+slang (GP5000 kanttråd+Vittoria latex) från en alu-karbon fälgbromsad fälg till en helkarbon skivbromsad fälg som dessutom är TL-ready (Yoeleo PRO), och nu tappar hjulet inte alls lika mycket tryck som förut ? Ganska rejäl skillnad. Tankar på det?

Har någon provat att sätta lite "anti punka gegg" i en latexslang för att minska läckaget? På skoj köpte jag lite sånt också....tänkte prova. Bra litegrann sådär, typ 20 ml eller så.

glitch

Aktiv medlem
Innerslang av latex
Hej

Ni som använder innerslang av latex, vilket fabrikat använder ni? Erfarenheter?

Hittills har jag kört Challenge (katastrof), Vittoria (bra) och Michelin (bra, men käglan går inte att demontera). Nu har jag på prov beställt superlätta Vredestein.

Har märkt en lite konstig sak. Jag flyttade däck+slang (GP5000 kanttråd+Vittoria latex) från en alu-karbon fälgbromsad fälg till en helkarbon skivbromsad fälg som dessutom är TL-ready (Yoeleo PRO), och nu tappar hjulet inte alls lika mycket tryck som förut ? Ganska rejäl skillnad. Tankar på det?

Har någon provat att sätta lite "anti punka gegg" i en latexslang för att minska läckaget? På skoj köpte jag lite sånt också....tänkte prova. Bra litegrann sådär, typ 20 ml eller så.
Eftersom det är en tubeless fälg tätar den bättre mot däcket = luften som latexslangen tappar stannar kvar längre i däcket.
Men varför man sen kör latexsslang och dessutom funderar på tätvätska övergår mitt förstånd. Kör tubeless, eller tubolito om du bryr dig om vikten.

kais01

Aktiv medlem
Innerslang av latex
har också funderat på tätvätska i latexslang. som en engångsbehandling för att täta till mikroporerna.

tanken har uppstått eftersom olika exemplar av latexslang läcker olika snabbt. men har inte testat än.

kör man tätgucka upprepade gånger tror jag det till slut uppstår klumpar. och co2 är olämpligt.

kör michelin, lvg och mtb.

Innerslang av latex
Denna bör fungera i latexslang.

Har inte testat själv iofs.

Lingon

Aktiv medlem
Innerslang av latex
Jag har kört vanlig stans i tubdäck med latex på nån vätternrunda. Det funkade bra tills det var dags att byta däcken nån månad senare.
Har oxå läst på the internet att stans förstör latex, men det tar längre tid än en månad isf.

kais01

Aktiv medlem
Innerslang av latex
Frågan är väl om gucka fungerar på latex? Vanlig lagning gör det ju inte.
vanlig lagning funkar hur bra som helst, man behöver inte ens rugga upp ytan. sen på med lappen INNAN limmet helt torkat, eftersom underlaget är poröst.

betydligt snabbare och smidigare än med vanlig butylslang.

Gano

Medlem
Innerslang av latex
Eftersom det är en tubeless fälg tätar den bättre mot däcket = luften som latexslangen tappar stannar kvar längre i däcket.
Men varför man sen kör latexsslang och dessutom funderar på tätvätska övergår mitt förstånd. Kör tubeless, eller tubolito om du bryr dig om vikten.
MIsstänker också att det beor på bättre tätning på en fälg som är gjord för tubeless.

Har inte velat ta steget fullt ut till tubeless (än). Har kört väldigt, väldigt länge utan punka med latex. Latex har lägre hysteres än butyl och tubolitoplast, latex återfjädrar efter komprimeringen och ger tillbaka energi. Om man kör GP 5000 som väger 215 g och sedan en latexslang på 55-75 g, blir en TL så mycket lättare och så mycket mer lättrullande? Tror inte det.

EDIT: Kan inte skriva "Tror inte det". Kollade in på Jarno Biermans tester:
GP 5000
Kanttråd+latex: vikt 300 g, rullmotstånd 8,9 W för 25 mm däck vid 100 psi.
Tubeless: vikt 295 g, rullmotstånd 8,9 W för 25 mm däck vid 100 psi.
Latex rullar lätt helt enkelt.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Innerslang av latex
MIsstänker också att det beor på bättre tätning på en fälg som är gjord för tubeless.

Har inte velat ta steget fullt ut till tubeless (än). Har kört väldigt, väldigt länge utan punka med latex. Latex har lägre hysteres än butyl och tubolitoplast, latex återfjädrar efter komprimeringen och ger tillbaka energi. Om man kör GP 5000 som väger 215 g och sedan en latexslang på 55-75 g, blir en TL så mycket lättare och så mycket mer lättrullande? Tror inte det.

EDIT: Kan inte skriva "Tror inte det". Kollade in på Jarno Biermans tester:
GP 5000
Kanttråd+latex: vikt 300 g, rullmotstånd 8,9 W för 25 mm däck vid 100 psi.
Tubeless: vikt 295 g, rullmotstånd 8,9 W för 25 mm däck vid 100 psi.
Latex rullar lätt helt enkelt.
Men om du ska slatta i 50 ml gucka i din latexsslang blir det tyngre. Sen är fördelen med tubeless att det är ett system, som i teorin tätar hålet under färd. Sen tror jag tubelessdäck generellt håller bättre pga. kraftigare stomme för att täta.
Körde latexsslang för några år sen, var bara drygt att behöva pumpa hela tiden och minskat rullmotstånd märkte jag inget av i praktiken.

Gano

Medlem
Innerslang av latex
Men om du ska slatta i 50 ml gucka i din latexsslang blir det tyngre.
Antar att det blir lika mycket tyngre då man tillsätter 50 ml på ett TL-däck?
295+50=345 g för TL
300+50=350 g för kanttråd+latex
(typ ingen skillnad)

Samma gäller rullmotståndet. Ett TL-däck är kraftigare och kommer därför att kosta lite mer i rullmotstånd, men å andra sidan har man ju en komponent mindre i systemet. Ett vanligt kanttrådsdäck är tunnare, men då tillkommer latexinnerslangen. Det blir liksom ingen större skillnad, svårt att lura naturlagarna.

Rullmotståndet märker man bara med effektmätare skulle jag tro. Och det är ju marginal gains, så det är inte lätt att mäta. Latex är typiskt 3-6 W snabbare i jämförelse med butyl, alltså närmar man sig effekten av att öka fälghöjden med 20-25 mm på framhjulet.

kais01

Aktiv medlem
Innerslang av latex
kraftigare stomme brukar vara ett bra sätt att få uppleva träigare tråkigare åkkänsla. det kommer säkert bättre och smidigare tubeless-däck för landsväg efterhand.

det är ffa vi åkning på ojämn asfalt och lite lägre däcktryck som den här skillnaden märks.

glitch

Aktiv medlem
Innerslang av latex
Antar att det blir lika mycket tyngre då man tillsätter 50 ml på ett TL-däck?
295+50=345 g för TL
300+50=350 g för kanttråd+latex
(typ ingen skillnad)

Samma gäller rullmotståndet. Ett TL-däck är kraftigare och kommer därför att kosta lite mer i rullmotstånd, men å andra sidan har man ju en komponent mindre i systemet. Ett vanligt kanttrådsdäck är tunnare, men då tillkommer latexinnerslangen. Det blir liksom ingen större skillnad, svårt att lura naturlagarna.

Rullmotståndet märker man bara med effektmätare skulle jag tro. Och det är ju marginal gains, så det är inte lätt att mäta. Latex är typiskt 3-6 W snabbare i jämförelse med butyl, alltså närmar man sig effekten av att öka fälghöjden med 20-25 mm på framhjulet.
Doh! Så klart sås i tubelessdäcket också. Dumstrut till mig😁

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer