Instegscykel MTB trail. Första köp.

Marcusson

Ny medlem
Hej,

har varit ute ett par gånger med hyrd cykel, då inte heldämpad. KördeTrek Roscoe.

Nu sugen på att köpa min första MTB, har då fått olika ”sanningar” bla att man måste köpa heldämpad.

hur ska man tänka?

Budget runt 10-15 tkr får man ju inte heldämpat ny..

eller ska man köpa det man tyckt var kul att åka på?

funderar på dessa två, den ena är ny trek Roscoe 7.
1606422884400.jpeg
1606422850222.jpeg

men såg en giant trance sx 27,5. (Heldämpad) Begangnad för typ samma peng.

jag är 183 cm och kommer främst köra Stig, och grusväg, inte så mycket downhill.

eller får man nån annan grym första cykel för samma budget?

tacksam för all hjälp i denna djungel, vill dock inte gå upp i prisklass.

hade fint!

Bilagor

• 1606422475233.jpeg
    1606422475233.jpeg
    104.5 KB · Besök: 11
  • 1606422793541.jpeg
    1606422793541.jpeg
    104.5 KB · Besök: 8
Ägde en roscoe 7 2019 i nästan ett år, det är ingen dålig cykel men jag upplevde framgaffeln som lite för klen men vet inte om du kommer påverkas av det som nybörjare. Annars tror jag många kan hålla med om att rekomendera dom här cyklarna.

nicjor

Aktiv medlem
Hej!
Ett gott råd! Lägg inte för mycket pengar på första cykeln. Och tänk inte för mycket på köpet, du tappar tid som bäst spenderas på stigarna. Trek, Scott, Orbea, Vitus eller Radon ,kommer alla funka!
Mvh Nicklas

Marcusson

Ny medlem
stort tack för all hjälp, och goda råd! tar verkligen med mig att inte övertänka första köpet.
Nu gäller det att komma ut och slå slag i saken ;) Bra med nya märken att ha koll på.

Herregud vad det är slutsålt överallt dock..

Finns det några sidor att hitta begagnade cyklar?
Testade en väns heldämpade och det var ju faktiskt väldigt skön känsla.

implor

Aktiv medlem
stort tack för all hjälp, och goda råd! tar verkligen med mig att inte övertänka första köpet.
Nu gäller det att komma ut och slå slag i saken ;) Bra med nya märken att ha koll på.

Herregud vad det är slutsålt överallt dock..

Finns det några sidor att hitta begagnade cyklar?
Testade en väns heldämpade och det var ju faktiskt väldigt skön känsla.
Happy köp och sälj är nog bästa stället att hitta begagnat.

Jag gissar vilt nu men tror mycket kommer tillbaka i lager under januari. Sett flera märken noterat "back in stock januari". Gissar det är då man får första batch av 2021 cyklarna.

Dricko

Aktiv medlem
Hej!
Ett gott råd! Lägg inte för mycket pengar på första cykeln. Och tänk inte för mycket på köpet, du tappar tid som bäst spenderas på stigarna. Trek, Scott, Orbea, Vitus eller Radon ,kommer alla funka!
Mvh Nicklas
Bra inlägg 👍🏻. Radon Cragger är en rolig stighardtail som fungerar riktigt bra. Har sålt min nu men kan sakna den ibland. .

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Jag har inte fått hem den än och kan därför egentligen inte säga så mycket om kvalitet eller liknande, men min instegs-trail-cykel blir - efter tips här på happy - en Jack Flash 29er. På pappret verkar den väldigt prisvärd med strax under 9000 kr inkl pedaler och frakt.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Jag har inte fått hem den än och kan därför egentligen inte säga så mycket om kvalitet eller liknande, men min instegs-trail-cykel blir en Jack Flash 29er. På pappret verkar den väldigt prisvärd med strax under 9000 kr inkl pedaler och frakt.
Ser ju väldigt trevlig tills jag läste BB dropp på 58mm. Lät väldigt lågt beroende på vad man ska cykla. Risk att man slår i klingan över hinder.

Edit. Verkar dock vara normala värden för en hardtail. Jag kikat normalt bara på heldämpade hojar.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer