Instegscykel mtb

crowaxx

Medlem
Instegscykel mtb
Hej! Är lite sugen på att skaffa min första "riktiga" mountainbike. Just nu har jag en enklare cyclocross som jag använder till jobbet mm. Är ute efter en fulldämpad mtb att främst använda till träning och ha lite kul med i skogen. Kommer väl inte köra så värst avancerade sträckor till att börja med iaf utan mest stigar i Skatås eller Änggårdsbergen i Göteborg. Har kollat cyklar på nätet nu så att mitt huvud spinner, därför hoppas jag nu att ni kan hjälpa mig få lite klarhet när det gäller val av cykel. Jag fastnade först för Trek Fuel EX 5 och den låg i en rimlig prisklass. Men trekstoregbg i Göteborg hade bara inne 7an i min storlek och den ligger lite över budget på 22000kr.

Har väl en budget på ca 15000kr med lite svängrum. Finns det några "billiga" fulldämpade MTB som är helt ok? Kikat lite snabbt på tex Scott Spark 970 och Merida One-Twenty 400. Är det någon som har en åsikt om dessa eller kan tipsa om en annan fulldämpad 29er mtb runt min budget?

Tacksam för hjälp,
Olof

crowaxx

Medlem
Instegscykel mtb
Tack för tipsen Sixten! Uppskattar det verkligen. Känns som en djungel när man börjat kolla på massa cyklar. Scott Spark 970 eller Merida One-Twenty som jag nämnde i första inlägget är inte värda överväga överhuvudtaget eller?

crowaxx

Medlem
Instegscykel mtb
Tack för mer input! :) Har kikat på den billigare varianten du länkade till faktiskt men blev avskräckt pga av hjulstorleken. Tänker att 29" hjul passar mig bättre som är lite större. HT känns som lite svårare som nybörjare, tror jag kommer tycka det är roligare att cykla med heldämpat. Kanske kan utöka budgeten lite. Får se över ekonomin helt enkelt. Jag fyller ju år snart också. :)

Sixten Fors

Aktiv medlem
Instegscykel mtb
crowaxx sa:
Tack för tipsen Sixten! Uppskattar det verkligen. Känns som en djungel när man börjat kolla på massa cyklar. Scott Spark 970 eller Merida One-Twenty som jag nämnde i första inlägget är inte värda överväga överhuvudtaget eller?
Spark 970 https://www.scott-sports.com/be/en/product/scott-spark-970-bike
Två problem. Storlek XL är på gränsen till för liten med "bara" 477 mm reach, men det funkar. Framgaffeln RS Judy har bara Ø30 mm innerben, vilket inte är ok om man är 195 cm / 100 kg. På Escarpe 29 VR sitter en RS Revelation RC med Ø35 mm innerben, vilket är en heeelt annan liga på framgaffeln.

För övrigt har Spark 970 en 2x10 drivlina när alla vill ha singelklinga och 1x11 eller 1x12 växlar. Dropper ingår inte, så det MÅSTE du köpa till. Däcken är i billigt gummi, vilket duger men det är inte världsklass.

Man får vad man betalar för. Klicka hem en Escarpe 29 VR innan sista XL försvinner framför näsan.

crowaxx

Medlem
Instegscykel mtb
Hehe jag lyssnade ju på råden. Ville bara inte stressa. :) Trodde inte den skulle ta slut så snabbt, fanns 5st i lager i går kväll, Tänker inte köpa någon annan nu direkt utan avvaktar lite.

crowaxx

Medlem
Instegscykel mtb
Jag har en del att lära... :) Dessa siffror säger mig inte mycket. Varför tillverkar man ens felkonstruerade ramar som är galet korta? :) Nukeproof Scout 290 comp har 475mm reach. Får kika lite på den. Känns som ett alternativ med HT just nu ändå.

crowaxx

Medlem
Instegscykel mtb
Hehe det är en risk jag är villig och ta. Vill inte göra något förhastat beslut. Ska läsa på lite till sen bestämma mig och förhoppningsvis beställa en cykel. Tack igen för alla tips Sixten!

Sixten Fors

Aktiv medlem
Instegscykel mtb
Om du undrar har jag redan läst på. Åt dig. Har säkert hjälpt >100 pers på Happy att hitta en bra/prisvärd mtb i rätt storlek bara i år.

Scout 290 Comp har varit slutsåld till och från senan januari. Varann månad kommer det in 5 till cyklar som tar slut direkt.

Just nu har du tur att det finns ytterligare ett jämförbart alternativ till samma pris, helt ny på rea för första gången i år. Finns kvar i lager i XL i några dagar till. Samma RS Revelation RC gaffel men 120 mm slaglängd. Rejält byggd, boost axlar fram/bak, riktiga mtb-hjul, modern ram med lång 1230 mm hjulbas och 483 mm reach (räckvidd, horisontellt avstånd från centrum vevparti till topp av styrhuvudet). Kort sadelrör i förhållande till cykelns längd så att det går att använda en lång dropper-sadelstolpe, vilket ingår. 1x11 växlar. Snygg. StartFitness är jättebra, fri frakt och snabba att leverera. https://www.startfitness.co.uk/oran...s-hardtail-mountain-bike-green-b18cl129s.html

Bilagor

• Orange129s.png
    Orange129s.png
    191.9 KB · Besök: 110

marr

Moderator
Forumvärd
Instegscykel mtb
Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Instegscykel mtb
marr sa:
Sixten Fors sa:
Känns som att priserna börjar på 25 K med Deore M6000 1x10.
Med yari då ja, riktiga däck osv osv. Får väl anses som prisvärt? Man får även möjligheten att konfigurera själv. Tex. uppdatera till slx 11spd kostar 66 gbp.
Jo jag såg det (Yari, 11-46 upgrade etc). Säkert en bra, snygg och prisvärd cykel. Verkar vara flera K dyrare än Escarpe 29VR, som iofs är slutsåld. Och från 25 K känns som över budget för denna tråd?

marr

Moderator
Forumvärd
Instegscykel mtb
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Med yari då ja, riktiga däck osv osv. Får väl anses som prisvärt? Man får även möjligheten att konfigurera själv. Tex. uppdatera till slx 11spd kostar 66 gbp.
Jo jag såg det (Yari, 11-46 upgrade etc). Säkert en bra, snygg och prisvärd cykel. Verkar vara flera K dyrare än Escarpe 29VR, som iofs är slutsåld. Och från 25 K känns som över budget för denna tråd?

Helt klart, men det är en annan fråga :)

Sixten Fors

Aktiv medlem
Instegscykel mtb
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Helt klart, men det är en annan fråga :)
Kollade lite mer noga. Byggde en Bird AM9 i stl XL (slutsåld, pre-order för leverans i september?) med liknande utrustning som Escarpe 29VR (SLX 11, dropper, chain-guide etc.). Det blev 2467£ inkl. moms och frakt, alltså 28675 kr. Jämfört med 23000 kr för Vitus.

crowaxx

Medlem
Instegscykel mtb
Tack Sixten för alla tips igen! Och tack Fritzon! Tur att du är nöjd tror jag också kommer bli det. Är mest orolig för att det ska vara för komplicerat att fixa tubeless på den. :)

Topp