Instegsmountainbike (~4-8kkr)

Wahla

Ny medlem
Hej!
Jag och några kompisar har fått för oss att börja cykla mountainbike. Jag har varken mycket kunskap eller erfarenhet och vill därför inte lägga en massiv summa pengar för att endast "testa på". Jag tänker mig en budget på runt 4000-8000kr (inte över 10kkr, hjälm, nya pedaler etc. inräknat), men helst så lite som möjligt. Jag vet att jag inte kommer få något anmärkningsvärt för de pengarna, samtidigt som jag inte har något att jämföra med och kommer garanterat tycka det är roligt ändå.

Då jag tycker det är en redig djungel med vad man ska köpa i denna prisklass söker jag eran hjälp. Jag är självklart öppet för begagnat men vill helst inte lämna Östergötlands-området. Jag är ungefär 178cm lång och väger typ 65kg.

Bomba gärna med alla möjliga förslag och ideer!

Valhalla_

Aktiv medlem
Decathlon har några instegs mtb som ser rätt intressanta ut, som faller inom budgeten. t.ex denna:

Men som alltid så kan man få fina grejer beg, men då krävs det kanske kunskaper man sällan har i början och det är lätt att det blir fel på ett eller annat sätt.

Wahla

Ny medlem
Decathlon har några instegs mtb som ser rätt intressanta ut, som faller inom budgeten. t.ex denna:

Men som alltid så kan man få fina grejer beg, men då krävs det kanske kunskaper man sällan har i början och det är lätt att det blir fel på ett eller annat sätt.
Tack för tipset! Var lite svårt att hitta externa källor som lämnat omdöme på cykeln men i helhet tycker jag den såg bra ut! Framdämparen verkar bestå av fjädrar, är det bara att glömma luftfjädring i denhär prisklassen? Det stora problemet var också att den bara gick att beställa till deras butik som är 2 timmar bort tyvärr.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Otroligt mkt cykel för pengarna och bra geo. Måste vara någon ny modell de kommit med? Ifall msn fastnar för mtb kan man köpa en Manitou Markhor luftgaffel för 2500kr så lär hojjens vikt gå ned lite oxå, den var rätt tung.

edit: Decathloncykeln alltså.

Wahla

Ny medlem
Otroligt mkt cykel för pengarna och bra geo. Måste vara någon ny modell de kommit med? Ifall msn fastnar för mtb kan man köpa en Manitou Markhor luftgaffel för 2500kr så lär hojjens vikt gå ned lite oxå, den var rätt tung.

edit: Decathloncykeln alltså.
De verkar ha en 2000kr dyrare modell (dock helt slut i lager...) med luftfjädring. Är det värt kostnadsskillnaden? https://www.decathlon.se/p/329414-2...odelcolor-8607119/demodelsize-1045l_175_184cm

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur skulle du säga dig den står jämfört med ovanstående decathlon? Hur är kvalitén på biltemacykeln överlag?
Biltemas har jättekonstig geometri, och gaffeln suger, det är som en hoppstylta, saknar helt returdämpning. Suntourgaffeln är inget vidare men den är i alla fall ingen hoppstylta. Du kan lätt uppgradera den senare och sälja den för en femhundring.

Laan84

Aktiv medlem
Du har nog ungefär lika kul på båda. Något att börja med och lära sig. Men jag skulle säga att ingen av dem är toppen att börja lägga större pengar på uppgraderingar. Då bättre att köra på några år, spara, förstå vad man vill haosv.

Wahla

Ny medlem
Du har nog ungefär lika kul på båda. Något att börja med och lära sig. Men jag skulle säga att ingen av dem är toppen att börja lägga större pengar på uppgraderingar. Då bättre att köra på några år, spara, förstå vad man vill haosv.
Okej men tror du jag har ungefär lika kul på den för 6000kr (då det är egentligen ungefär det jag vill lägga max) eller kommer den vara för begränsande efter några åk?

MagerValp

Aktiv medlem
Decathloncykeln för 8000 hade jag inte sett, ser faktiskt inte alls dum ut, blir svårt att hitta något bättre för de pengarna. Bättre geo än Biltemas också.

MS72

Medlem
Begagnad HT är mitt tips. Sålde själv en HT som skulle passat dig, för 6000kr.
Jag skulle inte vänta på Decthalon cykeln..

Skippa facebook marketplace, kolla här på K&S och Blocket.

Känner du dig osäker på en beg cykel, finns det blocket tråden här på forumet att fråga om hjälp i.

Wahla

Ny medlem
Begagnad HT är mitt tips. Sålde själv en HT som skulle passat dig, för 6000kr.
Jag skulle inte vänta på Decthalon cykeln..

Skippa facebook marketplace, kolla här på K&S och Blocket.

Känner du dig osäker på en beg cykel, finns det blocket tråden här på forumet att fråga om hjälp i.
Känns dock som många på blocket tar i princip nypris för några år gamla cyklar. Det i samband med att hitta rätt storlek, rimlig pris/prestanda samt inom Östergötland gör utbudet väldigt litet. Speciellt när man är ivrig och helst hade velat ha en cykel för några veckor sedan xD

MS72

Medlem
Ajo, det kräver lite tid och ork för att köpa beggat. Kom ihåg att många lägger på lite i priset, så att det finns en prutmån.

ttfh

Aktiv medlem
Medans du letar cykel, kör lite "zero budget"-cykling: Ta den cykel du redan har som mest liknar en MTB och stick ut i skogen med den.

Liknande trådar

Topp