Instegsmountainbike

Swemurse

Medlem
Instegsmountainbike
Kära forum. Min fråga är enkel, är det värt att köpa en instegsmountainbike för >10k ny (>6k begagnad gott skick) eller är det bortkastade pengar?

Tänker hardtail för stigcykling, komma ut i skog och mark

Principia

Aktiv medlem
Instegsmountainbike
Jag har kikat ett tag på liknande och tycker det varit skralt med begagnat som känts köpvärt. Klickade hem en Superior XP 909 för 11 999 på Cykelkraft. Bara kört en runda på en dryg timme på den igår men kändes vettig. Uppgiven vikt (12,6) stämde hyfsat, den vägde 12,9 i M. Tror inte man kan hoppas på lättare utan att gå upp en del i pris. Du skriver stigcykling så vet inte om du menar mer teknisk terräng, den är iaf mer av en xc-hoj. Ingen dropper osv.

Fundadores

Aktiv medlem
Instegsmountainbike
Jag har kikat ett tag på liknande och tycker det varit skralt med begagnat som känts köpvärt. Klickade hem en Superior XP 909 för 11 999 på Cykelkraft. Bara kört en runda på en dryg timme på den igår men kändes vettig. Uppgiven vikt (12,6) stämde hyfsat, den vägde 12,9 i M. Tror inte man kan hoppas på lättare utan att gå upp en del i pris. Du skriver stigcykling så vet inte om du menar mer teknisk terräng, den är iaf mer av en xc-hoj. Ingen dropper osv.

Precis jag tror man måste upp till 12-14 för att få något vettigt nytt.

Fundadores

Aktiv medlem
Instegsmountainbike
Jag kikade också på Trek Xcaliber men blev lite avskräckt av deras "egen" boost-standard 141 eller vad den heter. Känns bökigt.

Det är ju rätt många företag som har den standarden. Jag tror de helt kallt räknar med att de som köper instegscyklar inte heller håller på och byter komponenter så mycket. Köper man en ny cykel för 10, känns det ju ologiskt att man köper ett helt nytt hjulset för 8 tusen på en gång. Varför inte bara lägga 20 papp på en ny hoj direkt då? Bökigt och bökigt, finns endcaps som konverterar nav från många högkvalitativa navtillverkare så som Hope, DT Swiss mfl. Tar ca en minut att byta dem. Men givetvis, inte bara att beställa hem ett nytt bakhjul och köra.

SocialGimp

Aktiv medlem
Instegsmountainbike
Behöver inte vara dåligt med din budget. Jag köpte en Vitus Nucleus för några år sedan när jag flyttade till Spanien för att ha ngt att cykla på där. Den kostade 550€ och jag har haft väldigt mkt kul på den och kört på alla möjliga ställen. Det är ingen dålig cykel alls men visst, man får vad man betalar för (har kört på betydligt dyrare cyklar oxå så jag vet att det finns bättre).

Stoic verkar vara ett bra alternativ nu när det kan vara svårt att få tag på Vitus.

Fundadores

Aktiv medlem
Instegsmountainbike
Håller inte alls med! Jag köpte en Vitus Nucleus för några år sedan när jag flyttade till Spanien för att ha ngt att cykla på där. Den kostade 550€ och jag har haft väldigt mkt kul på den och kört på alla möjliga ställen. Det är ingen dålig cykel alls men visst, man får vad man betalar för (har kört på betydligt dyrare cyklar oxå så jag vet att det finns bättre).

Stoic verkar vara ett bra alternativ nu när det kan vara svårt att få tag på Vitus.

Precis som du säger, för ett par år sedan, priserna har gått upp!

SocialGimp

Aktiv medlem
Instegsmountainbike
Bara för att jag blev nyfiken så kollade jag vad min cykel kostar nu (innan tull o allt jox som kanske kommer till). Den kostar nu 550 pund, vilket blir ungefär 610 € (eller 6300 SEK).

SocialGimp

Aktiv medlem
Instegsmountainbike
Gillar man biffiga HT och har en ngt större budget så tycker jag Radon CRAGGER 7.0 ser ruskigt trevlig ut. Ingen XC-raket kanske och det kan ju vara bra om TS ville berätta i vilken terräng han ämnar cykla i.

jonte987

Aktiv medlem
Instegsmountainbike
Förutom Canyon gör marin instegs MTB som vid en snabb blick ser ut att vara jämförbara med nucleus.
Detaljerna har jag inte jämfört.

Stoic är väl unik med boost under 10000.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer