[Internetcykling] Ramflex, länkar till skäggiga gubbars usenets-poster och Steamroller

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag letar efter en pendlare med kravlistan:

Enpetare med tracknav
Stålram med flexig gaffel
Tar dubbdäck och stänkskärmar
Identitetsskapande marknadsföring

Den hetaste kandidaten är en Surly Steamroller. Är det orimligt att skaffa sig en 49cm ram och köra den med typ 90 mm styrstam och riserstyre om man är 168 cm lång?

steamroller.png

Finns det några andra intressanta ramar i samma kategori?

Andra alternativ jag känner till är.

On One Pompino. Får leta begagnad eller vänta tills det kommer en ny version.

Surly Cross-check

Brother Cycles All-Day
https://www.brothercycles.com/shop/frames/the-allday/

Bombtrack Arise

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Den hetaste kandidaten är en Surly Steamroller. Är det orimligt att skaffa sig en 49cm ram och köra den med typ 90 mm styrstam och riserstyre om man är 168 cm lång?
Reach är ok. Stack är extremt lågt. Riserstyre kompensera något, men det är fortfarande lågt. Vet inte vilken hållning du trivs med.
Men hjulbasen är kort, du har troligtvis toe-overlap redan med racerdäck, säkert med dubbdäck som är lite bredare. Hur långa ska vevarmarna vara?

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag är inte så nervös inför att ha en massa spacers under stammen eller ett styre med monsterrise. Toe-overlap kommer jag garanterat få, men det är okej. Troligen skulle jag sätta på 172,5 mm-vevar för att jag har sådana i bling-modell.

jofahjalm

Aktiv medlem
Extremt lite info om den. Superlångt överrör och jättehögt bb, men inte ful. Identitsskapande är egentligen inte alls viktigt. Jag har ju en On One Pompino som jag är jättenöjd med, men det skulle vara roligt att testa något nytt. Om jag hittar en beggad pompinoram eller om On One släpper en ny så skulle det vara en het kandidat

Berk

Aktiv medlem
Steamroller i 53 skulle också funka, med mindre spacers och lite kortare stam.

Kan inte hjälpa mycket mer. Jag kör motsatsen: 2-speed med alu ram, styv stalgaffel, slammad stam, rakt styre och utan toe-overlap. Men då kostar hela cyklen mindre än ramar i listan.

jofahjalm

Aktiv medlem
Berk sa:
Steamroller i 53 skulle också funka, med mindre spacers och lite kortare stam.

Kan inte hjälpa mycket mer. Jag kör motsatsen: 2-speed med alu ram, styv stalgaffel, slammad stam, rakt styre och utan toe-overlap. Men då kostar hela cyklen mindre än ramar i listan.
Steamroller i 53 cm är också en kandidat. Men då blir insteget så högt att det blir överrör-påse-kontakt om man vill nätta ner en fot vid ett rödljus. För den här typen av cykel så tror jag lätt jag kan ha 100 mm styrstam utan att jag bryr mig om det. Jag har däremot haft en Pompino i storlek S tidigare och då var tåöverlappet löjligt stort. Typ halva foten i framhjulet direkt. Jag vill dock inte ha mtb-geometri med tillräckligt lång hjulbas för att inte ha tåöverlapp. Jag inbillar mig att det tar bort av all fartkänsla.

Detta är också riktig lyxkonsumption, så för att jag ska köpa något ska det ju vara roligare att cykla på jämfört med det jag redan har. Och det blir ju verkligen inte prisvärt. Det är en otroligt marginell produkt jag letar efter.

frankfurt

Medlem
Cinelli Tutto Plus?
Tar 45 mm
Stålgaffel
Columbusrör i ramen
Enväxlad men med 130 mm och växelöra

Osäker på om den finns som lös ram.

Tror den kryssar i alla rutor med mycket fokus på ditt personliga varumärke. Kan vara läge för lite dyrt köpta kåkfarartatueringar.

Berk

Aktiv medlem
Min svar var ingen konsumpionskritik. Jag skulle gärna köpa en fin cykel, men då kan man inte lämna den ute i stan.

Om du inte bryr dig om spacers och toe-overlap, kör 49. 90 mm stam är väl oproblematiskt. Jag kör 105 mm och det är inte på gränsen.

jofahjalm

Aktiv medlem
frankfurt sa:
Cinelli Tutto Plus?
Tar 45 mm
Stålgaffel
Columbusrör i ramen

Tror den kryssar i alla rutor med mycket fokus på ditt personliga varumärke. Kan vara läge för lite dyrt köpta kåkfarartatueringar.
Den är helt klart på kartan och finns som lös ram. Det är dock ännu mer gärgårdsstaket jämfört med de andra. Den hade dock suttit som ett smäck med ett ankare på halsen.Det finns en lite fördel med 120 mm eftersom jag då har passade hjul, men det går att lösa med spacers. Cross-check är också 130 mm.

jofahjalm

Aktiv medlem
Berk sa:
Min svar var ingen konsumpionskritik. Jag skulle gärna köpa en fin cykel, men då kan man inte lämna den ute i stan.

Om du inte bryr dig om spacers och toe-overlap, kör 49. 90 mm stam är väl oproblematiskt. Jag kör 105 mm och det är inte på gränsen.
Ingen sådan kritik tagen, även om den vore befogad. Jag hoppas på att man faktiskt ska kunna ha typ en Steamroller och låsa fast den i grejer. Jag tänker mig att färre potentiella cykeltjuvar förstår att en Surly med fälgbroms är dyr jämfört med vad som helst i kolfiber med skivbroms.

Berk

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Berk sa:

Ingen sådan kritik tagen, även om den vore befogad.
Det är försumbart jämfört med nybilsköp eller Thailandresa, både i värde och miljöbelastning. Och jag antar att man använder den ofta och länge (om den inte blir stulen).

jofahjalm

Aktiv medlem
Transition Rapture har skivor och går bort.

Bombtrack Arise är lite halvintressant. Om jag hade velat haft en växlad cykel hade jag köpt en Bombtrack Arise geared direkt.

jofahjalm

Aktiv medlem
Mash är lite väl dyr och kräver lite för många ironiska sjömanstatueringar för min smak.

Det finns ingen enorm förkärlek för fälgbroms. Jag vill ha tracknaven och rak kedjelinje, vilket inte finns med skivbroms. Då kan jag leva med fälgbroms för att ha det förstnämnda. Steamrollern är dock lite annorlunda eftersom den har caliperbromsar, men intensiv internetcykling har fått mig att tro att det går att lösa.

Här är min smyg-posha Pompino:

IMG_0263.jpg

Det är bästa cykeln jag har haft, men det vore roligt att testa något annat. Speciellt något som är lite flexigare, men fortfarande trampar ok. Om det släpps en ny pompino eller om jag hittar en beggad ram blir det svårt att motivera att köpa en Surly eller något annat med identitetsskapande marknadsföring.

Ok, jag förstår!

Jo, en Steamroller är helt klart intressant. Jag har sneglat på den också. Gällande nysläpp av Pompinon så har On-One gått ut med att den är på gång. Men det var ca 1år sen jag läste det så det verkar dröja.

För övrigt så förstår jag inte varför det inte är fler som pendlar på ss eller fixed då det är mer eller mindre underhållsfritt att slippa växlar, kasetter och annat jox på pendlingen.

jofahjalm

Aktiv medlem
Ja, det är verkligen konstigt att inte fler uppskattar det. Det är otroligt smidigt.

Jag följer pompinoutveckligen intensivt, men är samtidigt lite sugen på att testa något annat. Pompinon är helt utmärkt, men det vore kul att se om ramen på steamrollern kan vara märkbart livligare.

Eller så försöker jag bara hitta en beggad pompinoram (jag har en gaffel liggandes). Det blir väldigt mycket billigare och garanterat bra.

Berk

Aktiv medlem
Steel is Real sa:
För övrigt så förstår jag inte varför det inte är fler som pendlar på ss eller fixed då det är mer eller mindre underhållsfritt att slippa växlar, kasetter och annat jox på pendlingen.
Det verkar att finnas att fler i Stockholm som pendlar på ss.
På vintern föredrar jag klart skivbroms. Jag skulle har köpt en Charge Grinduro, men nu är det för sent. Vinterpendlar nu med remdrift och Alfine nav, som funkar fint men naven behöver underhåll.

Farbror_boris

Ny medlem
Då slänger jag in en ny surly I mixen: Straggler, blIr min nästa pendlare iallafall.
Den har inte fälgbroms, men den har dropouts som funkar bra för fixed och möjlighet att slänga in växlar med ett 135mm nav. Samt tar upp till 700x41 med stänkskärmar.
Tänker att "bang for buck" är svårslaget med discbroms.

För context: pendlar året om på en stålfixie på västkusten och börjar tröttna på att gå igenom fälgar och köpa klossar stup i kvarten..

jofahjalm

Aktiv medlem
Farbror_boris sa:
Då slänger jag in en ny surly I mixen: Straggler, blIr min nästa pendlare iallafall.
Den har inte fälgbroms, men den har dropouts som funkar bra för fixed och möjlighet att slänga in växlar med ett 135mm nav. Samt tar upp till 700x41 med stänkskärmar.
Tänker att "bang for buck" är svårslaget med discbroms.

För context: pendlar året om på en stålfixie på västkusten och börjar tröttna på att gå igenom fälgar och köpa klossar stup i kvarten..
Det lockar inte alls. Hur ska du få drivlinan fixed på Stragglern? Jag har sett lösningarna där man vänder på ett skivbromsat nav och skruver fast fixeddrevet i skivbromssidan. Då får du ingen bakbroms. Jämför då med att ha en Cross-check med en Straggler-gaffel eller en Steamroller med en LTH 26" disc gafffel så är Stragglern ett riktigt fulmek.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag hade helt missat att det har kommit så mycket nav. Om jag skulle gått för att ha skivor så hade jag tittat efter en ram med smidigare lösning för det. Typ en sådan där man har vanlig 12 mm axel där man flyttar hela axeln och skivbromsmonteringen för att sätta kedjespänningen.

jofahjalm

Aktiv medlem

kais01

Aktiv medlem
det här med identitetsskapande marknadsföring, är det för att cykeln skall vara mer stöldbegärlig:)...?

om man nu ändå gör sig n+1 -besväret, kanske fundera på vad som ska vara bättre än den gamla? för smutsigt vinterköra skulle jag nog uppskatta skivbromsar.

sedan tycker jag för min del tvåväxlat är oändligt bättre än enväxlat. vill man inte ha ett duomaticnav kan man sätta dit en schlumpf speed drive i vevpartiet. stealth och bra. ingen fattar att där finns en växel. fixie är inget problem.

jofahjalm

Aktiv medlem
kais01 sa:
det här med identitetsskapande marknadsföring, är det för att cykeln skall vara mer stöldbegärlig:)...?

om man nu ändå gör sig n+1 -besväret, kanske fundera på vad som ska vara bättre än den gamla? för smutsigt vinterköra skulle jag nog uppskatta skivbromsar.

sedan tycker jag för min del tvåväxlat är oändligt bättre än enväxlat. vill man inte ha ett duomaticnav kan man sätta dit en schlumpf speed drive i vevpartiet. stealth och bra. ingen fattar att där finns en växel. fixie är inget problem.
Hittar jag något som är schysst och inte stöldbegärligt så vore det ett stort plus. Jag är dock tveksam till att en Steamroller med anonym komponenter skulle vara speciellt stöldbegärligt även om ramen kostar en sur slant. Den gamla har inga brister som ska åtgärdas, jag vill ha en till eftersom de används i olika städer. Jag har ju inget behov av varken växlar eller skivor. Jag har kört enpetare med fälgbromsar i många år och tycker det är en optimal lösning.

Daniel W

Ny medlem
jofahjalm sa:
frankfurt sa:
Cinelli Tutto Plus?
Tar 45 mm
Stålgaffel
Columbusrör i ramen

Den är helt klart på kartan och finns som lös ram. Det är dock ännu mer gärgårdsstaket jämfört med de andra. Den hade dock suttit som ett smäck med ett ankare på halsen.Det finns en lite fördel med 120 mm eftersom jag då har passade hjul, men det går att lösa med spacers. Cross-check är också 130 mm.
Jag pendlar till jobbet på en Cinelli Tutto singlespeed (12 km enkel väg). Med dubbdäck nu vintertid. Skön att cykla på, tycker jag, och i princip underhållsfri. Av någon för mig okänd anledning verkar den gå hem lite extra hos cykelbud. De ropar glada tillrop och ett par gånger har de t o m bett mig stanna så att de får titta närmare på den. Tjuvarna verkar mindre imponerade för jag parkerar den lite varstans i Stockholm och hittills har den fått vara ifred.

jofahjalm

Aktiv medlem
Även om jag är otroligt sugen på ryggdunkningar av cykelbuden går Cinelli bort p.g.a. att den har högre överrör och är dyrare. Den ser fortfarande schysst ut, men det tänka ingen Surly...

Jag ser också fram emot fadäsen med att trycka in skärmar i caliperbromsar. Kommer kedjan gå att få i rätt längd? Måste jag cykla till Siwferts och köpa ny skurv som tar mindre plats? Kommer det gå att bromsa? En hel värld av äventyr!

Yonna

Aktiv medlem
När jag cyklade på en Steamroller gick det inte att ha dubbdäck bak, hade då bara dubb fram. Kommer inte ihåg vilka däck det var, har bara några bilder. Var förresten en härligt cykel :)

DSC04829s.jpg

jofahjalm

Aktiv medlem
Låter lovande att det var en fin cykel. Jag har sett att då ska gå och få in 30 mm dubb med skärmar, men det är som sagt ett pill med kedjelängd och liknande.

kais01

Aktiv medlem
man kan ju alltid konvertera till 584 och få in dimensionen på dubbdäck man villhöver och dessutom slippa att det kloggar igen under trånga skärmar.

kais01

Aktiv medlem
det är ju inne med lågt bb:)

och smalare pedaler kan vara en ide.

men särskilt stor skillnad blir det inte, om man sätter på fetare däck. har själv gjort dylika konverteringar 349 till 305, och 622 till 590.

tycker däremot inte det är så bra när man kör 27,5 plus på 29tummare. däcket komprimeras i stök på ett helt annat sätt än på asfalt, och islag blir ett tema.

saccoon gör bra dual pivot long reach bromsar.

jofahjalm

Aktiv medlem
En Steamroller i 49 cm blev utmärkt.

IMG_0339.jpg

Jag har däremot mött patrull när jag ska montera framstänkan. Först skaffade mycket vackra blåanodiserade p-clip som löste den biten.

IMG_0376.jpg

Men jag får fortfarande inte skärmen att sitta tillräckligt nära kronan med en SKS Bluemel:

IMG_0375.jpg

Jag är för medelklass för att svetsa någon magisk anordning för att fixa fästet eller göra någon form av magiskt fulmek. Finns det helt enkelt någon annan stänkskärm där fästet inte måste trycka nere skärmen så långt. Det verkar också aningen suboptimalt att klämma fast skärmen mellan bromsen. Vilken grej är det som jag inte har förstått i hur man gör? Finns det någon annan typ av skruv till baksidan om bromsen som löser detta åt mig?

Sedan kapade jag Surly-traven bara för att slippa 4 töntfiberspacers. Det var antingen detta eller skörda värmesystemet i huset på kopparrör för att få kolfiberfria spacers.

IMG_0377.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer