[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?

AverageJoe

Ny medlem
Perfluorerade ämnen och fluorpolymerer används på många ställen där låg friktion, vatten- och smutsavstötning är önskade. Internationella skidförbundet jobbar på ett totalförbud för dessa ämnen i skidvalla på tävlingar i hela världen. Ett område som ännu inte berörts av diskussionen är smöroljor, bland annat för cyklar. Om du är intresserad av området kommer forskningsinstitutet RISE att hålla ett webinarium om dessa ämnen kopplat till just smörjmedel för cyklar den 3/12 2020.
Webinar inbjudan på svenska
Webinar inbjudan på engelska

Bengt-re

Aktiv medlem
Det kommer att förbjudas. Förr eller senare. Det är onödigt problemstiskt och problemen går att lösa utan PTFE i skid och cykelvärlden. Det finns säkert någon obskyr flyg/rymd applikation där det inte går, men då är det väl okej där. I vasaloppsspåret - nä....

ooms

Aktiv medlem
Att FIS förbjuder är av hälsoskäl, är inte så nyttigt för vallarna att stå och andas in flourångor. Men nu fick de ju skjuta upp eftersom testapparaturen inte är färdig ännu, något som är en absolut nödvändighet då flour hittills varit helt överlägset när det gäller skidglid (egentligen det enda som ger en boost ovanpå det rena belaget, ex.vis flourfritt paraffin som majoriteten av motionärerna åker på är helt värdelöst, det försämrar t.o.m.). Det blir intressant att se om vallaindustrin får fram nåt nytt lika överlägset, eller om de tänker försöka kränga vanligt paraffin till femdubbla priset (hittills verkar det vara det senare de satsat på).

rooster

Medlem
Intressant! Värt att nämna att Shimano även använder någon flourpolymervariant i sin silt-tec beläggning på kassetter och kedjor.

Förmodligen mindre problematiskt än kedjeoljor, men ändå.

Patrik T

Medlem
Den tyska cykeltidningen Tour hade på 90-talet ett nummer med tester av olika typer av smörjmedel.
Testet gjordes av ett testinstitut, med samma noggranhet som när man testade cykelramar enligt devisen ju styvare desto bättre ..., slutsatsen, om jag minns rätt, var att margarin var ett utmärkt smörjmedel men att tyvärr det har kort livsländ, och att Teflon/PTFE var meninglöst.

MartinRF

Aktiv medlem
Vad är det för förbud ni skriver om? Finns det någon vetenskaplig bakgrundsinformation? I min värld är PTFE bilogiskt inert och har använts kirurgiskt länge. Min mor, som var i den branschen, noterade förvånat när det började dyka upp GoreTexjackor: "kan man göra kläder av det också?"

/Martin

Makten

Aktiv medlem
Vad är det för förbud ni skriver om? Finns det någon vetenskaplig bakgrundsinformation? I min värld är PTFE bilogiskt inert och har använts kirurgiskt länge. Min mor, som var i den branschen, noterade förvånat när det började dyka upp GoreTexjackor: "kan man göra kläder av det också?"

/Martin
Problemet är att jättemånga tror att det är farligt för att det inte är nedbrytbart och därför blir kvar lite här och där i naturen. Vad de kanske inte tänker på är att det är ofarligt just för att det inte är nedbrytbart och inte reagerar med något.

Kolla närmaste stekpanna och fundera på vad beläggningen i den består av och hur mycket av detta som hamnar i maten. 😁

Pfaff

Aktiv medlem
Problemet är att jättemånga tror att det är farligt för att det inte är nedbrytbart och därför blir kvar lite här och där i naturen. Vad de kanske inte tänker på är att det är ofarligt just för att det inte är nedbrytbart och inte reagerar med något.

Kolla närmaste stekpanna och fundera på vad beläggningen i den består av och hur mycket av detta som hamnar i maten. 😁
Blir pannan varm nog hamnar det i maten...

Makten

Aktiv medlem
Blir pannan varm nog hamnar det i maten...
Jag menade att det garanterat hamnar i maten oavsett och att det inte spelar nån roll eftersom det inte reagerar med något i din kropp. Teflonbeläggningen i en stekpanna blir rätt sliten efter ett tag.

staine

Aktiv medlem
Fluorföreningar (som det också kan stavas;)) anses ev. kunna vara cancerframkallande (lever, testiklar) men möjligen bara i extremt höga koncentrationer.
PTFE finns förövrigt inte ”lite här och där”, utan precis just överallt på planeten (i höga ner till mycket låga halter)

solgule

Aktiv medlem
Det är säkert jättebra med ämnen som spriders sig överallt på jordklotet, binder till proteiner i lever och blod och aldrig bryts ned ;-)

Kemikalieinspektioinen:

BBC dokumentär:

rooster

Medlem
Kemikalieinspektionen har en bra informationssida.

Tillverkningsprocessen och ämnena som används där är långt ifrån inerta, så det är inte bara riskerna vid slutanvändandet som behöver beaktas. Men visst, teflonflagorna passerar obemärkt genom kroppen, enligt vad som är känt idag. Vad som händer om ett tag, någon-några generationer eller så, om ämnena forsätter ackumuleras i grundvatten och natur, är väl mindre känt. Personligen slipper jag gärna bidra till verken utsläpp eller tillverkning.

NLC

Aktiv medlem
Samtidigt i en annan del av forumet

solgule

Aktiv medlem
Samtidigt i en annan del av forumet
Ja, jag blev väldigt frustrerad när jag såg att FOX specar PTFE-olja till min GRIP-gaffel. Jag vågade inte köra utan PTFE, för oljan är som vatten (5 wt). Får vara noga med att "djävulspisset" inte hamnar utanför gaffeln och lämna utbytt olja till någon som ser till att PTFE i oljan destrueras fullständigt. Och köpa något annat än FOX nästa gång om de envisas med PTFE i oljan.

Olja till kedjor har man lite mer valfrihet inom. Kör med minsta möjliga symaskinsolja. Att bara torka av med oljefuktat papper verkar funka bra för att behålla fabrikssmörjan så länge som möjligt. Förhoppningsvis är det inga PFAS-ämnen i syoljan från classe, men kanske borde kolla upp det, för jag brukar slänga pappret med olja i brännbart.

Lejon

Aktiv medlem
Ja, jag blev väldigt frustrerad när jag såg att FOX specar PTFE-olja till min GRIP-gaffel. Jag vågade inte köra utan PTFE, för oljan är som vatten (5 wt). Får vara noga med att "djävulspisset" inte hamnar utanför gaffeln och lämna utbytt olja till någon som ser till att PTFE i oljan destrueras fullständigt. Och köpa något annat än FOX nästa gång om de envisas med PTFE i oljan.

Olja till kedjor har man lite mer valfrihet inom. Kör med minsta möjliga symaskinsolja. Att bara torka av med oljefuktat papper verkar funka bra för att behålla fabrikssmörjan så länge som möjligt. Förhoppningsvis är det inga PFAS-ämnen i syoljan från classe, men kanske borde kolla upp det, för jag brukar slänga pappret med olja i brännbart.
Ja kolla upp det, jag känner till minst en påläst PTFE-hatare har råkat använda dödsoljan på sin cykel i god tro!

solgule

Aktiv medlem
Classe-oljan verkade fri från PFAS, vad jag kan förstå från specen.

Insåg att mina bussningar i gaffeln kanske också har PTFE på ytan.

Igus-bussningar verkar vara gröna:

Pfaff

Aktiv medlem
Och då återstår frågan vad den högt älskade happykorrekta NFS-oljan innehåller. Det framgår nämligen inte. Fast den finns i en grön version. Vad nu DEN innehåller. Enligt relativt tillförlitlig källa säljs den (dom) inte (längre) i Sverige pga innehållet.
Fast jag har en flaska som jag nog kommer att använda tills den är slut.

Fundadores

Aktiv medlem
Och då återstår frågan vad den högt älskade happykorrekta NFS-oljan innehåller. Det framgår nämligen inte. Fast den finns i en grön version. Vad nu DEN innehåller. Enligt relativt tillförlitlig källa säljs den (dom) inte (längre) i Sverige pga innehållet.
Fast jag har en flaska som jag nog kommer att använda tills den är slut.
Givetvis bra om farliga ämnen förbjuds men man måste nog ställa lite kedjeolja i relation till produktionen av en cykel. Vi pratar aluminium och kolfiber, långväga transporter och kort livsspann. Jag vet inte men det känns som att många silar mygg och sväljer kameler.

kais01

Aktiv medlem
australierna gillar vaxade kedjor, molten speed wax innehåller visst molybdendisulfid. och här är en kille med mycket följare som gör hemmagjort vax med tio procent 1my teflonpulver.

känns inte rätt.

E60204A9-8FDB-41AF-A89B-C61BA810ABC2.png

Makten

Aktiv medlem
Givetvis bra om farliga ämnen förbjuds men man måste nog ställa lite kedjeolja i relation till produktionen av en cykel. Vi pratar aluminium och kolfiber, långväga transporter och kort livsspann. Jag vet inte men det känns som att många silar mygg och sväljer kameler.
För att inte tala om att det finns teflonsmörja som är "torr", det vill säga inte baserad på olja. Vanlig kedjeolja däremot är i de flesta fall mineralolja som definitivt inte är så bra när/om den hamnar i naturen.

Förstår inte riktigt varför man är rädd för några mikrogram PTFE som inte är bevisat skadligt, men inte rädd för mineralolja som är bevisat skadligt. Är det för att det är en jobbig bokstavskombination? Verkar lite som folk som är emot kärnkraft fast de inte har en aning om hur kärnkraft fungerar.

Edit: Det är klart att man inte vet allt om allt och att det är bra att vara försiktig, men det blir väldigt konstigt när man glatt använder andra produkter som är dåliga, bara för att "alla andra gör det".

Edit 2: Sen verkar det vara många som blandar ihop PTFE med generella högflourerade ämnen (PFAS). PTFE är – om jag förstår saken rätt – inte farligt om man inte hettar upp det. Andra ämnen inom PFAS däremot kan vara det. Äpplen och plommon.

Senast ändrad:

solgule

Aktiv medlem
För att inte tala om att det finns teflonsmörja som är "torr", det vill säga inte baserad på olja. Vanlig kedjeolja däremot är i de flesta fall mineralolja som definitivt inte är så bra när/om den hamnar i naturen.

Förstår inte riktigt varför man är rädd för några mikrogram PTFE som inte är bevisat skadligt, men inte rädd för mineralolja som är bevisat skadligt. Är det för att det är en jobbig bokstavskombination? Verkar lite som folk som är emot kärnkraft fast de inte har en aning om hur kärnkraft fungerar.

Edit: Det är klart att man inte vet allt om allt och att det är bra att vara försiktig, men det blir väldigt konstigt när man glatt använder andra produkter som är dåliga, bara för att "alla andra gör det".

Edit 2: Sen verkar det vara många som blandar ihop PTFE med generella högflourerade ämnen (PFAS). PTFE är – om jag förstår saken rätt – inte farligt om man inte hettar upp det. Andra ämnen inom PFAS däremot kan vara det. Äpplen och plommon.
Antar du behöver veta hur vi tänker som vill undvika PTFE?

Nuvarande vetenskap verkar säga att alla PFAS är skadliga, onaturliga och extremt långlivade. PTFE tas kanske bara upp av växter, vad man vet idag, men tillverkning och uppvärmning gör att skadliga PFAS bildas och ansamlas nästan för evigt i människor och djur. Vilket ger skador vid viss nivå, oklart när. Forskning verkar saknas eftersom tillverkare byter till nytt PFAS-ämne vid tillverkning när forskning visar på skador.

Vissa tycker försiktighetsprincipen verkar lämplig när forskningen är på det stadiet och vi har att göra med långa tidsperioder. Särskilt när det går lika bra utan PTFE.

Mineralolja är naturligt förekommande och bryts ned i naturen. Naturligtvis kan man minimera även oljeanvändning, vilket jag gör. Du får gärna beskriva varför mineralolja är jämförbart med PFAS, förstår inte jämförelsen.

solgule

Aktiv medlem
Är PTFE billigare än alternativen, eller varför använder man det om det går lika bra utan?
Vad är alternativen?
Jag skrev förslag i tidigare inlägg här i tråden, men kan skriva igen: Igusbussningar. Torka av kedjor med syolja och låta fabrikssmörjan vara kvar inuti.

Aluminiumram verkar bättre än kolfiber. Används mycket ptfe vid tillverkning av kolfiber (formarna).

Övrigt: Använder gjutjärn för stekning. Undviker Gore-Tex och andra ptfe-membran. Oftast är membran bara bra för folk som rör sig väldigt lite och långsamt.

Edit: Finns alternativa membran som andas, men inte stöter bort olja lika bra.

Edit2: I "lika bra" väger jag in hälsa och miljö. Bara jag kan cykla och ha kul så är det lika bra för mig, även om funktionen inte är lika bra i alla detaljer och alla situationer. Helheten är värd lite sämre vikt, glid och fettavstötning, men ofta är alernativen inte märkbart sämre, ibland bättre.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Antar du behöver veta hur vi tänker som vill undvika PTFE?

Nuvarande vetenskap verkar säga att alla PFAS är skadliga, onaturliga och extremt långlivade. PTFE tas kanske bara upp av växter, vad man vet idag, men tillverkning och uppvärmning gör att skadliga PFAS bildas och ansamlas nästan för evigt i människor och djur. Vilket ger skador vid viss nivå, oklart när. Forskning verkar saknas eftersom tillverkare byter till nytt PFAS-ämne vid tillverkning när forskning visar på skador.
Vissa PFAS är skadliga, inte PTFE (om man inte värmer upp det som satan). Sen är det lustigt att du påstår att det är skadligt men att forskning saknas. Hur kan du då veta det? :unsure:

Vissa tycker försiktighetsprincipen verkar lämplig när forskningen är på det stadiet och vi har att göra med långa tidsperioder. Särskilt när det går lika bra utan PTFE.
Fast det gör det ju inte. Finns inga kedjesmörjor utan PTFE som är i närheten av lika bra, är min erfarenhet.

Mineralolja är naturligt förekommande och bryts ned i naturen. Naturligtvis kan man minimera även oljeanvändning, vilket jag gör. Du får gärna beskriva varför mineralolja är jämförbart med PFAS, förstår inte jämförelsen.
Mineralolja är naturligt förekommande i fossila marklager, ja. Du vet säkert hur bra det går när man råkar släppa ut råolja (som är naturlig) i naturen. Bara nån droppe kan besudla tiotusentals liter dricksvatten.

Jag påstår inte att PFAS är jämförbart med mineralolja. Jag ifrågasätter bara rädslan för PTFE om man samtidigt använder andra dokumenterat miljöfarliga produkter, såsom mineralolja.

Stumpy

Aktiv medlem
Edit2: I "lika bra" väger jag in hälsa och miljö. Bara jag kan cykla och ha kul så är det lika bra för mig, även om funktionen inte är lika bra i alla detaljer och alla situationer. Helheten är värd lite sämre vikt, glid och fettavstötning, men ofta är alernativen inte märkbart sämre, ibland bättre.
Då är jag med.

solgule

Aktiv medlem
Alla mina motiv finns i länkarna jag angivit, där anges att ingen PFAS kan sägas vara ofarlig i alla led och att forskningen inte hinner med kemiföretagens byten till nya ämnen.

Det är vetenskapen och alla drabbade ni ska övertyga om att PTFE inte ger skador, inte mig. Rätt och fel är meningslöst att diskutera på hobbynivå. För mycket bias och försök till rättfärdigande av vanor.

Jag väger som sagt in helheten i vad jag anser "lika bra". Hälsa, miljö, funktion, pris, livslängd (olja på kedjor samlar slipmedel), etik & moral, hur kemikalieföretag brukar agera när vinsten hotas (desinformation & mutor), vetenskapens inneboende osäkerhet. Vad vill jag riskera för lite bättre glid på en kedja?

Bengt-re

Aktiv medlem
Här ser vi varför det behövs förbud.... folk klarar
Alla mina motiv finns i länkarna jag angivit, där anges att ingen PFAS kan sägas vara ofarlig i alla led och att forskningen inte hinner med kemiföretagens byten till nya ämnen.

Det är vetenskapen och alla drabbade ni ska övertyga om att PTFE inte ger skador, inte mig. Rätt och fel är meningslöst att diskutera på hobbynivå. För mycket bias och försök till rättfärdigande av vanor.

Jag väger som sagt in helheten i vad jag anser "lika bra". Hälsa, miljö, funktion, pris, livslängd (olja på kedjor samlar slipmedel), etik & moral, hur kemikalieföretag brukar agera när vinsten hotas (desinformation & mutor), vetenskapens inneboende osäkerhet. Vad vill jag riskera för lite bättre glid på en kedja?
Problemet är att det finns en åsiktskorridor där det är coolt att "behöva" fetsuv, PTFE-smörja, gilla diesel, misstro växthuseffekten, se ner på andra folk/religoner, kvinnors jämlighet, HBTQ. Det går inte dra det längre än så för de åsikterna tenderar att samlas runt vissa partier och då är det politik. Vilket vi skall undvika.

Men slusaten är att det går inte argumentera längre eftersom faktaresistens har blivit accepterat.

ooms

Aktiv medlem
Vän av ordning vill påpeka att det som går att bevisa är att nåt är farligt. Att nåt är ofarligt är omöjligt att bevisa, så att avkräva sånt i en diskussion blir mest löjligt.

Makten

Aktiv medlem

PTFE är dock inte ett nytt ämne. Du verkar fortfarande inte förstå skillnaden mellan PTFE och PFAS.

Berk

Aktiv medlem
PTFE verkar helt ofarligt, förutom om det blir varmare än 260 grader C (och även den inte så farligt). PFOA, som är farligt, användes förrut för att tillverka PTFE, men är nu förbjuden i EU och större delar av världen. Man kan inte importera PTFE i EU med någon mängd av PFOA på den. Så jag ser ingen problem als med PTFE, förutom om det har tillverkats i en land där man fortfarande använder PFOA. Vet inte om man kan far bort alla PFOA i så fall, om inte så går det inte att importera den PTFE i EU.

solgule

Aktiv medlem
Ja, kemiföretagen byter ut de PFAS som förbjuds mot nya som är mindre farliga vid samma koncentration. Eftersom ämnena är långlivade skjuter de bara skadorna framför sig. Det behövs kanske tre gånger så mycket av det nya PFAS-ämnet för skador, men vi kommer ju dit också så småningom, eftersom det nu är fritt fram att tillverka PTFE på det sättet.

Det som verkar hända inom EU är att man vill gruppera liknande PFAS-ämnen så företagen inte bara kan byta till något nytt liknande outforskat PFAS vid PTFE-tillverkning.

PTFE kan vara stabilt och ofarligt vid normala temperaturer och kortare tidsperspektiv. Ingen vet vad som händer efter 100 år i naturen. Eller när det går över en viss koncentration i ekosystemen. Det bryts inte ned tillräckligt snabbt för att kunna studeras. En bakterie kan mutera och börja bryta ned PTFE till farligare PFAS. Det är så naturen fungerar. Bara hoppas på att bakterierna skadas av samma sorts PFAS som människor.

Redaktionen

Medlem

Erik O

Aktiv medlem
Är innehållet av fluorplasten PTFE i cykelkedjeoljor som används idag ett måste för att få en bra produkt? Vi pratade med forskaren Lisa Skedung för att förstå lite mer.

Läs hela artikeln:
Bra tajmad artikel!

Sammanfattningsvis: PTFE är inte nödvändigtvis skadlig i sig men sannolikt produktionen av den. Kemiföretagen byter ut de ämnen (PFOS, PFOA) som förbjuds eller får dåligt rykte mot liknande ämnen som kanske är bättre, kanske inte.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bra timing ja. I helgen såg jag filmen "Dark Waters", som handlar om just DuPont som uppfann teflonet. Det blev en miljöskandal av rang när de mörkade problemen och det till slut uppdagades vad de ställt till med.

I slutet av filmen står det att 99% av jordens samtliga levande varelser innehåller spår av teflon

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer