[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?

Manurhin2

Aktiv medlem
Ärligt menad fråga till någon insatt:

Vilket är sämst?
Att använda en kedja 2-300 mil med vanlig kedjeolja eller 7-800 mil med en bra ptfe-olja?
Editerat dyslektisitet
M

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem

Vilket är sämst?
Att använda en kedja 2-300 mil med vanlig kedjorna eller 7-800 mil med en bra ptfe-olja?

M
Är svårt att svara på då det är två olika miljöproblem som måste vägas mot varandra (klimat och resursutnyttjande vs giftutsläpp i naturen).

solgule

Aktiv medlem

Vilket är sämst?
Att använda en kedja 2-300 mil med vanlig kedjorna eller 7-800 mil med en bra ptfe-olja?

M
Finns väl inget helvetesämne (PFAS) i kedjans livscykelanalys? Blir kanske mer kedjepartiklar i skogen. Järnoxid och lite andra metalloxider antar jag det bryts ned till.

Är skillnaden så stor mellan t.ex. grafit och PTFE att kedjan går 3-4 ggr längre?

Jag är uppe i ca 120 timmar med bara avtorkning av min senaste GX kedja, så den mesta syoljan hamnar i brännbart, minimalt på kedjan. Har börjat slitas mycket nu när blött, så kanska ska göra ett dopp i 25% parafin + 75% talg + tillsats grafit för att testa om det blir bättre.

Edit: Var hittar man raffinerad talg? Verkar inte finnas i vanliga livsmedelsbutiker.

Manurhin2

Aktiv medlem
Finns väl inget helvetesämne (PFAS) i kedjans livscykelanalys? Blir kanske mer kedjepartiklar i skogen. Järnoxid och lite andra metalloxider antar jag det bryts ned till.

Är skillnaden så stor mellan t.ex. grafit och PTFE att kedjan går 3-4 ggr längre?
Kommer inte ihåg eftersom jag inte använt något annat frekvent sen jag fick tag på närvarande produkt. Har kört ca 1500 mil på kassetten och är inne på kedja 2 som inte är dags att byta än. Kassetten kommer att fungera till nästa kedja också, minst.
Torkar av efter varje tur och lägger på ny tunn olja som torkas ren innan nästa tur.
Kombinerat med att inte ha rester av avfettning/diskmedel eller andra rester inuti länkarna utan bara smörjmedel gör att hela drivlinan slits måttligt.

kais01

Aktiv medlem
om jag förstått rätt kommer grafen när prisbilden blir bättre potential att ta över från både teflon, molybdendisulfid och wolframdisulfid. har kommit att fömoda att det är mindre skadligt för miljön.

kedjesmörj som medför lång livslängd på drivlina och kedja utan ständigt behov av kedjetvätt ser åtminstone jag som fördelaktigt både för miljö och plånbok.

en särskild sorts miljöbov är de som regelbundet tvättar kedjan i avfettning eller motsvarande och sedan sköljer ut det i vasken.

som t ex ägaren av green oil i en länk här. man vet ju aldrig vilket guck kedjan försetts med t ex från fabriken. vilket skämt.

1Ante

Medlem
Problemet är att det finns en åsiktskorridor där det är coolt att "behöva" fetsuv, PTFE-smörja, gilla diesel, misstro växthuseffekten, se ner på andra folk/religoner, kvinnors jämlighet, HBTQ.
Ärligt talat, det heter ”ÅSIKTSKORRIDOREN”, singularis bestämd form, för de åsikter man får ha i de nämnda ämnena för att vara politiskt korrekt i Sverige. Och de godkända åsikterna i ”ÅSIKTSKORRIDOREN” är väl precis tvärtom? 🤗🤔

kais01

Aktiv medlem
det kan nog finnas fler korridorer.

men bara ett pk?

Manurhin2

Aktiv medlem
Det är väl snarare pk att använda ptfe om det gör mindre miljöavtryck?
Eller är en stor del av skillnaden metoden att smörja kedjan som många här verkar ha missuppfattat en del om?

M

kais01

Aktiv medlem
ptfe-partiklar i smörjet kan nog vara happykorrekt ett tag till, eller också är det redan off limits.

pk är det definitivt inte längre?

ooms

Aktiv medlem
ptfe-partiklar i smörjet kan nog vara happykorrekt ett tag till, eller också är det redan off limits.

pk är det definitivt inte längre?
Men om ptfe i smörjet bidrar till såpass mycket längre livslängd att det räcker med kanske halva antalet kedjor som måste produceras och fraktas fr Japan ut i världen bidrar ju ptfe till att rädda klimatet, och det är väl pk om något?

kais01

Aktiv medlem
det har väl varit så, men får känslan att det håller på att svänga?

det kan vara svårt att vara konsekvent. undviker gärna ptfe i smörja, men gillar goretex. teflonpannor tycker jag är en helt onödig produkt, när det finns gjutjärn.

lite si och lite så. som livet är mest.

1Ante

Medlem
det kan nog finnas fler korridorer.

men bara ett pk?
Njee-e. Nä. Åsiktskorridoren är nog de osynliga gränser man skall hålla sig inom för att vara PK och inget annat. Då behöver man inte ens motivera sig och kan kalla folk utanför korridoren olika osnälla saker. Det finns olika åsikter i ett ämne utanför korridoren men bara en inom.

1Ante

Medlem
Hur är det med Squirt förresten? Har just bytt till det och är mkt nöjd, får se om det håller. Är det en miljö/hälso-mässigt bra produkt som de påstår?

Erik O

Aktiv medlem
Njee-e. Nä. Åsiktskorridoren är nog de osynliga gränser man skall hålla sig inom för att vara PK och inget annat. Då behöver man inte ens motivera sig och kan kalla folk utanför korridoren olika osnälla saker. Det finns olika åsikter i ett ämne utanför korridoren men bara en inom.
Åsiktskorridorer har såklart förekommit i alla tider när människan har samlat sig i olika slags grupper och sammanhang. Själva begreppet åsiktskorridoren är väl däremot ett rätt nytt begrepp.

Eskilj

Ny medlem
man är rädd för några mikrogram PTFE som inte är bevisat skadligt, men inte rädd för mineralolja som är bevisat skadligt. Är det för att det är en jobbig bokstavskombination? Verkar lite som folk som är emot kärnkraft fast de inte har en aning om hur kärnkraft fungerar.

Vilket är sämst?
Att använda en kedja 2-300 mil med vanlig kedjeolja eller 7-800 mil med en bra ptfe-olja?
Editerat dyslektisitet
M
Har kört med PTFE-olja och aldrig kommit över 200 mil på någon kedja, hur fin kedja jag än köpt och hur noggran jag än varit med underhållet...

Makten

Aktiv medlem
Har kört med PTFE-olja och aldrig kommit över 200 mil på någon kedja, hur fin kedja jag än köpt och hur noggran jag än varit med underhållet...
Varför citerade du mitt inlägg med detta svar? Jag ser inte kopplingen.

Sen ser jag inte heller varför man skulle köra 200 mil på en kedja över huvud taget, men det är en annan femma.

Eskilj

Ny medlem
Varför citerade du mitt inlägg med detta svar? Jag ser inte kopplingen.

Sen ser jag inte heller varför man skulle köra 200 mil på en kedja över huvud taget, men det är en annan femma.
Hmm, det blev nog nåt lurt med svarsknappen där! :)
Men svaret på din andra reflektion är väl att det blir en ganska stor kostnad om en byter kedja mer än fem gånger om året... Det verkar ju finnas personer som lyckas få ihop 400 mil + på en kedja, men när jag inte får ihop ens hälften trots underhåll är ju suget att minska slitaget ganska stort. Däremot är det ju inte så kul att hälla ut en massa teflon i naturen...

Manurhin2

Aktiv medlem
Då är det ngt annat fel.
Om du alltid har enbart smörjmedel i dom rörliga delarna så slits kedjan försumbart.
Om den alltid när man gör storrengöring är helt torr och helt ren innan smörjning så funkar oljan.
Om du har nog så lite rester av avfettning eller diskmedel eller vatten eller whatever kvar där oljan ska vara så funkar det såklart sämre.
Jag har normalt alltid en bara avtorkad kedja med ny olja på minst över natten som torkas "helt" ren innan varje tur.

M

kais01

Aktiv medlem
jag har kan man säga en liknande approach fjärdebrunn: applicerar någorlunda generöst med syntetmotorolja på monterad kedja, kör runt ett tag och torkar sedan med trasa.

på mtb är omsättningen av olja då tillräcklig för att kedjan skall både gå lätt och under sin livstid hålla sig fri från svart guck.

på pendlare och lvg krävs det rengörning med borste och trasa ibland. tar inte av kedjan så inte särskilt betungande, men ändå letat efter en renare metod men som tål blötväder.

var lite intresserad av nfs när det gjordes gemensamt inköp, men adams test på zfc visade att det blev slippappereffekt i framfart i våt smuts, så kunde funkat och säkert bra som godväderssmörj på lvg. nya super secret formula verkar klara smuts bättre. den innehåller förresten wolframdisulfid även den.

prövar nu på pendlaren banana slip tungsten all weather lube som inte är lika drygt som en del andra flytande vaxsmörjor, men till skillnad från det stora flertalet av dessa inte verkar utveckla sig till oupplöslig slip-pasta i smutsig miljö. ffa tycks den rena upp sig efteråt.

fortfarande early days för detta försök. det jag kan säga hittills är att kedjan känns följsam och tyst. den blir lite grå men inte smutsig, däremot bildas en hård svart beläggning på slitytorna på kassetten, särskilt titandreven. det kanske är wolframdisulfiden man ser?

Snuten

Aktiv medlem
Undrar om inte jag nyligen köpte ptfe-olja att smörja blixtlåsen till jacuzzibadlocket med!? Verkar ju sådär att få ned det i badvattnet där hela familjen guppar omkring.

Tror jag lägger locket på och inte säger något till frun...

Eskilj

Ny medlem
Då är det ngt annat fel.

M
Jo, det är ju det, tack för svaren förresten; rengöringen är nog helt enligt dina eminenta förslag. Verkar tyvärr ändå inte fungera särdeles bra. Känns som jag bara får vänja mig vid att cykling kostar 4-5kronor / mil i drivlineslitage..

kais01

Aktiv medlem
kedjan är ju svår att komma runt.

men för resten av drivlinan finns alternativ att sänka kostnaderna drastiskt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Undrar om inte jag nyligen köpte ptfe-olja att smörja blixtlåsen till jacuzzibadlocket med!? Verkar ju sådär att få ned det i badvattnet där hela familjen guppar omkring.

Tror jag lägger locket på och inte säger något till frun...
Och skriv inget på nätet
Jo, det är ju det, tack för svaren förresten; rengöringen är nog helt enligt dina eminenta förslag. Verkar tyvärr ändå inte fungera särdeles bra. Känns som jag bara får vänja mig vid att cykling kostar 4-5kronor / mil i drivlineslitage..
Byt smörja.

M

Eskilj

Ny medlem
Nog provat i runda slängar 10-15 olika, squirt, pedros, morganblue, muc-off, , shimano osv. Blir nästan ingen skillnad.. Vissa sitter bättre kvar och samlar mer smuts. Andra rinner av snabbt och samlar mindre smuts. Effekten blir samma liksom. Tror mest jag cyklar på fel platser och i fel väder! :)

Snuten

Aktiv medlem
Nog provat i runda slängar 10-15 olika, squirt, pedros, morganblue, muc-off, , shimano osv. Blir nästan ingen skillnad.. Vissa sitter bättre kvar och samlar mer smuts. Andra rinner av snabbt och samlar mindre smuts. Effekten blir samma liksom. Tror mest jag cyklar på fel platser och i fel väder! :)
Nja. Prova någon billig klisterolja. Nog blir det lite jävligare då?

kais01

Aktiv medlem
Nej, det gör det inte!!!
Snälla, låt den här tråden vara fri från ditt slipande av kassetter!
det finns andra sätt att spara utgifter på drivlinan. ett drastiskt är att köra old-school med framväxel. ett annat att undvika jättekassetter från sram. ett tredje att undvika små framklingor som ger överanvändning av små leksaksdrev på kassetten.

ett fjärde och mer trådnära att undvika diverse högprofilerade kedjesmörj som vid smutsig användning omvandlas till trög slippasta inne i kedjan kombinerat med svåra att rena ur. ett par kända exempel kommer från mucoff som på det sättet snabbt förintar din kedja.

Bengt-re

Aktiv medlem
det finns andra sätt att spara utgifter på drivlinan. ett drastiskt är att köra old-school med framväxel. ett annat att undvika jättekassetter från sram. ett tredje att undvika små framklingor som ger överanvändning av små leksaksdrev på kassetten.

ett fjärde och mer trådnära att undvika diverse högprofilerade kedjesmörj som vid smutsig användning omvandlas till trög slippasta inne i kedjan kombinerat med svåra att rena ur. ett par kända exempel kommer från mucoff som på det sättet snabbt förintar din kedja.
Årets bästa inlägg! 👍

kais01

Aktiv medlem
haft en intressant och återkommande, så sent som idag pågående korrespondens med adam kerin på zerofrictioncycling angående balansen att spara både ekonomi och miljö med smörjmedel som ger lång livslängd på drivlinan men som innehåller visserligen små mängder av olämpliga tillsatser som teflon och wolframdisulfid.

jag har uttryckt mer tveksamhet till dessa tillsatser medan han ändå har uttryckt viss förståelse för att en genomsnittlig cyklist gärna droppar guck på kedjan framför återkommande miljöfarliga rengöringsbad men hellre omvaxningar med paraffin, och att detta trots allt kan vara fördelaktigt framför ständig utskrotning av i förväg utslitna drivlinor.

en faktor han tog upp idag var vad han själv skulle göra med berget av kedjor hans testverksamhet genererar:)

solgule

Aktiv medlem
haft en intressant och återkommande, så sent som idag pågående korrespondens med adam kerin på zerofrictioncycling angående balansen att spara både ekonomi och miljö med smörjmedel som ger lång livslängd på drivlinan men som innehåller visserligen små mängder av olämpliga tillsatser som teflon och wolframdisulfid.

jag har uttryckt mer tveksamhet till dessa tillsatser medan han ändå har uttryckt viss förståelse för att en genomsnittlig cyklist gärna droppar guck på kedjan framför återkommande miljöfarliga rengöringsbad men hellre omvaxningar med paraffin, och att detta trots allt kan vara fördelaktigt framför ständig utskrotning av i förväg utslitna drivlinor.

en faktor han tog upp idag var vad han själv skulle göra med berget av kedjor hans testverksamhet genererar:)
Jag förstår inte det relevanta med att jämföra kedjeförbrukning med PTFE. Finns det någon PFAS eller motsvarande icke nedbrytbara ämnen vid kedjetillverkning? Annars är ju alltid totalen noll för kedjor jämfört med en ständig ökande mängd PFAS i miljö och människor för PTFE.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag förstår inte det relevanta med att jämföra kedjeförbrukning med PTFE. Finns det någon PFAS eller motsvarande icke nedbrytbara ämnen vid kedjetillverkning? Annars är ju alltid totalen noll för kedjor jämfört med en ständig ökande mängd PFAS i miljö och människor för PTFE.
Nej, om det går att skicka 3 kedjor med samma miljöavtryck som 1 kedja så är det irrelevant.
Undra hur det ska gå till.

M

ooms

Aktiv medlem
Som jag påpekat långt tidigare i diskussionen så är det ju två olika miljöproblem man måste väga mot varandra. Men om klimatpåverkan och resursanvändning inte är nåt problem, så är ju valet enkelt.
Det här är ju en intressant frågeställning att ta upp med RISE, de borde ha metoder för att kunna väga olika miljöproblem mot varandra. Är det värt att använda en gnutta PTFE i kedjesmörjet, om det kan halvera förbrukningen av kedjor?

Stervelo

Aktiv medlem
Givetvis bra om farliga ämnen förbjuds men man måste nog ställa lite kedjeolja i relation till produktionen av en cykel. Vi pratar aluminium och kolfiber, långväga transporter och kort livsspann. Jag vet inte men det känns som att många silar mygg och sväljer kameler.
Det finns en dokumentär om dupont och 3m, och teflonets historia.f
Det är väl tillverkningen som är värst, och det hamnar i vårt blod.
Dupont släppte ut skiten i naturen, barnen i en stad som de dumpade utanför, fick svarta tänder, brutala nivåer av cancer, kossorna fick ögon på hakan typ och dog i drivor.

När dupont misstänkte att det skulle bli problem med det här skickade de ut ett lagligt dokument till alla boende, som ingen förstod, och när ingen klagat på vattnet efter ett år, tror jag det var, då gick det inte att klaga längre.

Folk som jobbade med att tillverka på bolaget fick cancer, de förbjöd gravida kvinnor att jobba med det, men mörkade problemen, de som fortsatte att jobba hade äckliga nivåer av cancer.

När de sen startade en utredning, tror det var 70-80 tal, ville de hitta en person som inte hade skiten i blodet, för att få en referens. Det fanns INGEN på jorden som inte hade det i blodet, de fick in blodprov från hela världen,
De hittade blodprov från Amerikanska soldater
innan Vietnamnkriget, de hade inget i blodet.

I början av 2000 talet ville inte 3m fortsätta sälja pfas och andra ingredienser för teflon, just för att det är så giftigt,
då köpte dupont processen och fortsatte.

När det amerikanska naturvårdsverket utredde det här slutade det med böter på 250 000 dollar, tror jag det var, de omsatte 15 miljarder dollar då. De var ju tokmutade av dupont.
Däremot fick de böta miljardbelopp till skadade människor efter stämningar i domstol.

Dina barn som du får i Sverige, föds med skiten i blodet, ökar risk för cancer, missbildningar.

Det här är verkligen INTE en mygga.

Det färdiga teflonet tror jag inte är direkt farligt.

Men, tänk på att ALLA filtar, bilinredning, som är "smutsresistenta", allt som är det har teflon i sig.

solgule

Aktiv medlem
Nej, om det går att skicka 3 kedjor med samma miljöavtryck som 1 kedja så är det irrelevant.
Undra hur det ska gå till.

M
Ja, om man bara bryr sig om sig själv så är det svårt att se annat än nackdelar med att avstå PTFE. Vid längre tidsperspektiv och för kommande generationer kan det bli skillnad mellan liv och död.

Efter X antal år är det helt irrelevant om man förbrukat 1 miljard kedjor eller 3 miljarder kedjor, eftersom allt bryts ned.

PFAS efter smörjning av 1 miljard kedjor med PTFE är fortfarande kvar i miljö och människor efter X år. Det har fördelats över hela planeten och delvis tagits upp av människor och annat levande.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer