[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?

ooms

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Ja, om man bara bryr sig om sig själv så är det svårt att se annat än nackdelar med att avstå PTFE. Vid längre tidsperspektiv och för kommande generationer kan det bli skillnad mellan liv och död.

Efter X antal år är det helt irrelevant om man förbrukat 1 miljard kedjor eller 3 miljarder kedjor, eftersom allt bryts ned.
Gäller det även CO2-utsläppen vid tillverkning och transport av kedjor ut över hela världen? Varför talas det då om nån klimatkris som liv och död påstås hänga på, om allt ändå bryts ner?
Jag försvarar inte användandet av PTFE, men man måste klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
 

solgule

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Gäller det även CO2-utsläppen vid tillverkning och transport av kedjor ut över hela världen? Varför talas det då om nån klimatkris som liv och död påstås hänga på, om allt ändå bryts ner?
Jag försvarar inte användandet av PTFE, men man måste klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

CO2 bryts ned om man slutar släppa ut genom att använda förnybar energi vid tillverkning och transport av kedjor. Har du någon idé hur vi ska filtrera PFAS från alla världshaven och lyckats så har du nog ett Nobelpris snart.

Det är rätt meningslöst att fortsätta svara individer som uppenbart är så förälskade i sig själva och sin PTFE-smörja att självkritiskt tänkande inte existerar. All hjärnverksamhet fokuseras på att försvara det egna beteendet genom whataboutism.
 

Fundadores

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Det finns en dokumentär om dupont och 3m, och teflonets historia.f
Det är väl tillverkningen som är värst, och det hamnar i vårt blod.
Dupont släppte ut skiten i naturen, barnen i en stad som de dumpade utanför, fick svarta tänder, brutala nivåer av cancer, kossorna fick ögon på hakan typ och dog i drivor.

När dupont misstänkte att det skulle bli problem med det här skickade de ut ett lagligt dokument till alla boende, som ingen förstod, och när ingen klagat på vattnet efter ett år, tror jag det var, då gick det inte att klaga längre.

Folk som jobbade med att tillverka på bolaget fick cancer, de förbjöd gravida kvinnor att jobba med det, men mörkade problemen, de som fortsatte att jobba hade äckliga nivåer av cancer.

När de sen startade en utredning, tror det var 70-80 tal, ville de hitta en person som inte hade skiten i blodet, för att få en referens. Det fanns INGEN på jorden som inte hade det i blodet, de fick in blodprov från hela världen,
De hittade blodprov från Amerikanska soldater
innan Vietnamnkriget, de hade inget i blodet.

I början av 2000 talet ville inte 3m fortsätta sälja pfas och andra ingredienser för teflon, just för att det är så giftigt,
då köpte dupont processen och fortsatte.

När det amerikanska naturvårdsverket utredde det här slutade det med böter på 250 000 dollar, tror jag det var, de omsatte 15 miljarder dollar då. De var ju tokmutade av dupont.
Däremot fick de böta miljardbelopp till skadade människor efter stämningar i domstol.

Dina barn som du får i Sverige, föds med skiten i blodet, ökar risk för cancer, missbildningar.

Det här är verkligen INTE en mygga.

Det färdiga teflonet tror jag inte är direkt farligt.

Men, tänk på att ALLA filtar, bilinredning, som är "smutsresistenta", allt som är det har teflon i sig.

Jag pratar om det färdiga teflonet som ev kan rinna av. Det är ju det jag dom konsument handhar. Precis som jag handhar en hel cykel som inte direkt är miljövänlig. Jag har inte tagit hänsyn till produktion utan mitt citat handlar enbart om oss som cyklister och i det perspektivet tror jag att teflonet är en droppe i havet. Men som sagt bra om farliga ämnen förbjuds och kan man inte tillverka på ett bra sätt så sa det givetvis bort.

Tänker att man lurar sig själv. ”Nu köpte jag en miljövänlig gucka att smörja kedja med, bra då är jag miljöjesus”. Nja säger jag.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Jag pratar om det färdiga teflonet som ev kan rinna av. Det är ju det jag dom konsument handhar. Precis som jag handhar en hel cykel som inte direkt är miljövänlig. Jag har inte tagit hänsyn till produktion utan mitt citat handlar enbart om oss som cyklister och i det perspektivet tror jag att teflonet är en droppe i havet. Men som sagt bra om farliga ämnen förbjuds och kan man inte tillverka på ett bra sätt så sa det givetvis bort.

Tänker att man lurar sig själv. ”Nu köpte jag en miljövänlig gucka att smörja kedja med, bra då är jag miljöjesus”. Nja säger jag.

Att förringa betydelsen av den egna gärningen är en urgammal försvarsmekanism och ungefär lika relevant som riddare i rustning.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Alltså, för bara några månader sedan fick man skäll på Happy för att man använde ptfe-olja och då hamnade den i skogen och alla dog.
Nu har någon som faktiskt vet något även utanför gubbrummet(tangentbordet) påstått att lite ptfe i skogen inte är så farligt och jag tror att även den mest obstinata ptfe-krigaren förstått att smörjer man kedjan på rätt sätt så är enda stället det hamnar i en trasa och där man tvättar cykeln.

Bäst att byta fot och börja skylla på tillverkningen istället vilket verkar vara ett riktigt problem.

Detta är sådant som får mig att bry mig mindre tyvärr, folk som gapar om fel saker och gör att man blir tveksam till vad som egentligen gäller.

Livet hade varit enklare om man blev presenterad fakta och bara behövde ta beslut på riktiga grunder.

M
 

Eskilj

Ny medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Livet hade varit enklare om man blev presenterad fakta och bara behövde ta beslut på riktiga grunder.
En lyx som är få förunnad. Verkligheten är nog tyvärr behäftad med nackdelen att den kan ses på många olika sätt. Att PTFE är svårnedbrytbart är däremot så nära en sanning det går att komma. Om det är värt att hälla ut det i skogen för att vi skall slita mindre på våra kedjor är däremot en sammanvägning av olika argument, där får vi nog bara njuta av lärdomarna av samtalet, och hoppas på att en lagreglering kommer till stånd om det behövs...
 

ooms

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Ja, en lagreglering om hur många kedjor man får köpa på ett år vore verkligen på sin plats :-)
 

Manurhin2

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?

katten

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Mycket spekulationer här... men RISE är ju experter på både miljöpåverkan, och kan livscykelanalys i detalj. Kanske läge att lyssna på proffsanalysen istället för att göra gissningar?

När analysen kan vi ju diskutera om deras metod och slutsatser är rimliga efter att ha läst deras rapport?

(RISE är ett antal statliga forskningsinstitut sammanslagna, bland annat statens provninganstalt och IVF. Inga nybörjare på varken gifter eller LCA alltså. Jag har inte jobbat för någon av dom om ni undrar)
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Perfluorerade ämnen och fluorpolymerer används på många ställen där låg friktion, vatten- och smutsavstötning är önskade. Internationella skidförbundet jobbar på ett totalförbud för dessa ämnen i skidvalla på tävlingar i hela världen. Ett område som ännu inte berörts av diskussionen är smöroljor, bland annat för cyklar. Om du är intresserad av området kommer forskningsinstitutet RISE att hålla ett webinarium om dessa ämnen kopplat till just smörjmedel för cyklar den 3/12 2020.
Webinar inbjudan på svenska
Webinar inbjudan på engelska
Skall bli intressant. Är mest nyfiken på svaret till den eviga frågan "Ger det lägre friktion och längre livslängd att köra med orginalfettet på nya kedjor eller bör de rengöras och smörjas före användning?"
Det historiska happysvaret tycks tämligen fundamentalistiskt varit att nya kedjor måste avfettas och smörjas.
 

Stervelo

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Fet löser fett, jo jo...
Lika löser lika, absolut, men fett löser inte fett. Ett bättre exempel är alla olika lösningsmedel.
Tvätta kedja i aceton blir inte bra, men bra i fotogen/lampolja diesel och faktiskt olivolja, jag har provat för skojs skull.
Om du struntar i olivoljan kommer de flesta petroleumbaserade bränslena fungera bra. Vanlig olja kommer att fungera skapligt också.
 

kais01

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
jag har kan man säga en liknande approach fjärdebrunn: applicerar någorlunda generöst med syntetmotorolja på monterad kedja, kör runt ett tag och torkar sedan med trasa.

på mtb är omsättningen av olja då tillräcklig för att kedjan skall både gå lätt och under sin livstid hålla sig fri från svart guck.

på pendlare och lvg krävs det rengörning med borste och trasa ibland. tar inte av kedjan så inte särskilt betungande, men ändå letat efter en renare metod men som tål blötväder.

var lite intresserad av nfs när det gjordes gemensamt inköp, men adams test på zfc visade att det blev slippappereffekt i framfart i våt smuts, så kunde funkat och säkert bra som godväderssmörj på lvg. nya super secret formula verkar klara smuts bättre. den innehåller förresten wolframdisulfid även den.

prövar nu på pendlaren banana slip tungsten all weather lube som inte är lika drygt som en del andra flytande vaxsmörjor, men till skillnad från det stora flertalet av dessa inte verkar utveckla sig till oupplöslig slip-pasta i smutsig miljö. ffa tycks den rena upp sig efteråt.

fortfarande early days för detta försök. det jag kan säga hittills är att kedjan känns följsam och tyst. den blir lite grå men inte smutsig, däremot bildas en hård svart beläggning på slitytorna på kassetten, särskilt titandreven. det kanske är wolframdisulfiden man ser?


just det där tvättandet av kedja är det bra om det går att undvika. både för miljön och för besväret.

har alltså sökt ett renare alternativ för ffa pendlingen och kört tru tension all weather tungsten lube ett tag, med hittills bra resultat. det fungerar bra i kyla och det fastnar varken smuts eller bildas svart gucka. kedjan känns slingrig. däremot bildas en hård svart beläggning på kassettens belastade ytor, kan möjligen vara ett resultat av wolframdisulfiden.

nu är ju inte wolfram något man heller vill sprida runt sig, och jag tänkte kanske man kunde glesa ut användningen med hjälp av ett snällare medel med liknande vaxartad bas. prövade squirt low temp som jag köpt in i något läge.

det skulle jag inte ha gjort.

kring nollan blev kedjan styv, trög och motspänstig, och gav ett motstånd som verkligen kändes. low temp my ass. vilket bottennapp. till och med sämre än när jag testade tjockflytande kedjeolja för mc-kedjor en gång i tiden. verkligen usch.

ordingen nu återställd, och en provflaska vanlig tru tension all weather lube utan vare sig ptfe eller wolfram på väg i posten.
 

kais01

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
dagsformen på min pendlares många gånger renoverade dura ace-kassett, efter en tids användning i höstrusk av tru tension tungsten all weather lube.

bilden tagen innan squirt low temp-debaklet.
E5636D3E-05DF-4827-AC56-5DA2EC5CF921.jpeg
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Skall bli intressant. Är mest nyfiken på svaret till den eviga frågan "Ger det lägre friktion och längre livslängd att köra med orginalfettet på nya kedjor eller bör de rengöras och smörjas före användning?"
Det historiska happysvaret tycks tämligen fundamentalistiskt varit att nya kedjor måste avfettas och smörjas.

Åtminstonne på utsidan. De är ju som flugpapper på ytan ur förpackningen. Gör man inget annat så torka iaf av klibbet på utsidan.
 

NickPick

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Det här blev en intressant tråd. Vänta bara tills någon berättar att man använder ren diesel som släppmedel vid asfaltering.
 

landen

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Skall bli intressant. Är mest nyfiken på svaret till den eviga frågan "Ger det lägre friktion och längre livslängd att köra med orginalfettet på nya kedjor eller bör de rengöras och smörjas före användning?"
Det historiska happysvaret tycks tämligen fundamentalistiskt varit att nya kedjor måste avfettas och smörjas.

Kletet ska av ja! Om du inte bryr dig om effektförlust så kör på, men den kommer även bli svart av skit på typ 2 sekunder.
 

ooms

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Var det nån som kopplade upp sig och deltog i webinariet i torsdags?
 

Snuten

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Har inte tvättat drivpaketet på min racer på flera månader. I helgen när jag tog en runda växlade den som en king och gick helt tyst. Vågar nästan inte tvätta den nu...
 

kais01

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Var det nån som kopplade upp sig och deltog i webinariet i torsdags?
ja det vore ju kul om någon offrade sig och kunde komma med en kondenserad rapport.

det är astronomiskt långt mellan aha-upplevelserna på webinarier och podcasts:)
 

Stervelo

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Jag har en olja, juice lubes ceramic, som gör att jag inte behöver tvätta kedjan, med reservation för att jag inte vinterpendlar, dock lite blött och skitigt ändå. Kedjorna är så rena att du ser färgen på de individuella länkarna. Det fungerar på mtbn, racern, pendlarn/fixien, tthojjen och graveln. Det blir ingen buildup på kejdan, dock på drev och pulleyes blir det en skitrand, på gränsen av var kedjan går med tid, det bryr jag mig inte om så mycket, när det är "mycket" så torkar jag av det, vilket är supersällan.

Jag kommer aldrig använda vax eller "wet lube" med klister i. Den här sitter på tillräckligt bra och är så lättskött.

Kedjan håller sig ren av att jag torkar av kedjan efter att jag smort den, en 5-10 minuter efter, det tar 30 sekunder. En positiv effekt är att den får kedjan ganska tyst också, oljan alltså.

Jag köpte en såndär flaska med "green oil", den står oanvänd, jag vågar inte, det här fungerar så brutalt bra.

Tvättar man en kedja med avfettande saker, så har du förstört livslängden på den kedjan.
På sin höjd kan man torka av den med avfettning på en sparsamt fuktad trasa.

Men, allt det där har jag kunnat slutat med efter att jag slutat med "vax" och annan "wetlube" som fuckar upp kedjan, drar åt sig och håller fast skit. jag har inte tvättat en kedja på nästan 10 år typ.
 

landen

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Vad är teorin bakom att avfettning skulle förstöra livslängd på en kedja? (alltså inte "det funkar för mig") Utan vad händer? Jag har alltid förstått det som att det är skiten som dödar en kedja/drivlina.
 

CBrandel

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Det här blev en intressant tråd. Vänta bara tills någon berättar att man använder ren diesel som släppmedel vid asfaltering.

Diesel är bra mycket mindre problem än perflourerade ämnen.

PTFE anses ej vara skadligt för människor (nåja), men problemet är att det inte bryts ner. Min personliga åsikt är att biopersistenta ämnen inte ska användas/spridas alls. Kanske är det inget problem idag, eller om 100 år. Men skiten ackumuleras och många bäckar små senare så har man en stor mängd.

Vad är teorin bakom att avfettning skulle förstöra livslängd på en kedja? (alltså inte "det funkar för mig") Utan vad händer? Jag har alltid förstått det som att det är skiten som dödar en kedja/drivlina.

Tar bort fettet som sitter inne i rullarna.

Jobbar man in fettet ordenligt efteråt så tar den noll skada.
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Vad är teorin bakom att avfettning skulle förstöra livslängd på en kedja? (alltså inte "det funkar för mig") Utan vad händer? Jag har alltid förstått det som att det är skiten som dödar en kedja/drivlina.
Du kan använda vilket rengöringsmedel du vill men se till att det är helt borta innan du har på olja.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Det är bara fördelar med att ha kvar "tillverkningsfettet" inuti kedjan så länge som möjligt
OBS: Inuti kedjan
 

Batavus

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
En droppe diesel förgiftar om jag minns rätt 100 kbm vatten.
Folk dör som flugor runt de fabriker som tillverkat grejor belagda med teflon, (PTFE).
 

CBrandel

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
En droppe diesel förgiftar om jag minns rätt 100 kbm vatten.
Folk dör som flugor runt de fabriker som tillverkat grejor belagda med teflon, (PTFE).

100 000 liter vatten? Hör du inte hur orimligt det låter?

Googlade för skoja skull och det nämndes 1m2 vatten, alltså 1000 liter. Sen undrar jag hur förorenad den kubiken faktiskt blir, för det var ingen vetenskaplig källa direkt.
 

CBrandel

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Nu har jag en dum fråga här, men hur påverkar det livslängden mer exakt? Vad händer?

Högre friktion när kedjan böjer sig runt dreven.

Se denna bild som visar en kedja med O-ring tätning. Det gula är fettet som behövs för optimal livslängd som blir "inlåst" i en O-ring kedja. Därför de håller mycket längre än en otätad kedja där fettet rinner ut / blir urtvättat.
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Högre friktion när kedjan böjer sig runt dreven.

Se denna bild som visar en kedja med O-ring tätning. Det gula är fettet som behövs för optimal livslängd som blir "inlåst" i en O-ring kedja. Därför de håller mycket längre än en otätad kedja där fettet rinner ut / blir urtvättat.
länken fungerar inte, men såvitt jag vet finns inte cykelkedjor med o-ring.

nätet verkar uppdelat på en till synes odeciderad majoritet som låter fabrikssmörjan sitta närmast av lathet, en minoritet som tycker den är bäst, en annan minoritet som tycker den är pest och skall bort till varje pris.

om man kör vaxbaserad smörja som vaxbad, smoove, squirt och min f n favvo banana slip all weather tycks koncensus vara att fabriksfettet bör eller skall bort.

kör man oljebaserat som nfs och de flesta wet lubes borde man väl kunna låta fabrikssmörjan vara kvar för gradvis utspädning efterhand som man droppar på nytt och torkar av?
 

Batavus

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Giftigheten för diesel i vatten jag nämnde avser alla organismer i vatten, inte att den mängden förgiftar en människa. Ehuru det förgiftar människor också, men inte på kort sikt dödligt. Men mängden vatten vs. diesel är jag litet osäker på, det var länge sedan universitetstiden. Här ett citat från Forskning och framsteg:
"Däremot kan förorenat vatten sippra in i brunnen. Största risken kommer från översvämningar eller utsläpp från olyckor. Det behövs inte många droppar bensin eller diesel i en brunn för att vattnet ska bli odrickbart; kanske inte giftigt i små mängder, men vedervärdigt att dricka."
 

ooms

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Det är ändå skillnad på förgiftat och odrickbart. Jag har också hört liknande påståenden (”en droppe förorenar stora mängder vatten”) men som FoF skriver mer i förhållande till brunnar och dricksvatten, inte att det skulle dödligt förgifta allt levande. Så ordet är nog mer förorenar (som FoF också skriver) än förgiftar. Det är en avsevärd skillnad.
 

staine

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
100 000 liter vatten? Hör du inte hur orimligt det låter?

Googlade för skoja skull och det nämndes 1m2 vatten, alltså 1000 liter. Sen undrar jag hur förorenad den kubiken faktiskt blir, för det var ingen vetenskaplig källa direkt.

Det kanske handlar om homeopatisk utspädning? ;)
Nu är jag inte helt säker på hur nyttigt diesel är men andra brandfarliga vätskor kan vi ju tuta i oss. ;)
Allvar nu: ni som gillar popcorn, undvik micropopcorn då påsarna är belagda med fluorföreningar! Påsen slängs/bränns men fluoret blir kvar :/ Visst, en droppe i havet för alla som ändå förbrukar en massa gore-tex och oljor och stuff. Men ändå.
 

CBrandel

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
länken fungerar inte, men såvitt jag vet finns inte cykelkedjor med o-ring.

nätet verkar uppdelat på en till synes odeciderad majoritet som låter fabrikssmörjan sitta närmast av lathet, en minoritet som tycker den är bäst, en annan minoritet som tycker den är pest och skall bort till varje pris.

om man kör vaxbaserad smörja som vaxbad, smoove, squirt och min f n favvo banana slip all weather tycks koncensus vara att fabriksfettet bör eller skall bort.

kör man oljebaserat som nfs och de flesta wet lubes borde man väl kunna låta fabrikssmörjan vara kvar för gradvis utspädning efterhand som man droppar på nytt och torkar av?

Ursäkta mig, glömde bort att Lelles hemsida är så dum att det ej går länka. Bifogar bilden här istället.

Nej, en o-ring kedja till cykel är nog överkurs. Jag använde det mest som en analog för att enkelt kunna förklara vart fettet gör nytta.

Ang. vax el "blöt" smörja tror jag du har rätt i hur det bäst appliceras. Har aldrig provat vaxning själv dock (för lat).

Det kanske handlar om homeopatisk utspädning? ;)
Nu är jag inte helt säker på hur nyttigt diesel är men andra brandfarliga vätskor kan vi ju tuta i oss. ;)
Allvar nu: ni som gillar popcorn, undvik micropopcorn då påsarna är belagda med fluorföreningar! Påsen slängs/bränns men fluoret blir kvar :/ Visst, en droppe i havet för alla som ändå förbrukar en massa gore-tex och oljor och stuff. Men ändå.

De flesta micropopcorn har inte längre perflourerade ämnen i påsen. Däremot är det vanligt att använda tex perflourerade fetter i diverse maskiner inom livsmedelsindustrin.

Jag skulle dock vara mera rädd för PVC och dylikt som många hus är fyllda med idag. Speciellt vid brand är det extremt farligt.
 

Bilagor

  • dcguldxq.jpg
    dcguldxq.jpg
    21.9 KB · Besök: 12

kais01

Aktiv medlem
[Intervju] PTFE i cykelkedjeoljor – nödvändig användning eller framtida förbud?
Ursäkta mig, glömde bort att Lelles hemsida är så dum att det ej går länka. Bifogar bilden här istället.

Nej, en o-ring kedja till cykel är nog överkurs. Jag använde det mest som en analog för att enkelt kunna förklara vart fettet gör nytta.

Ang. vax el "blöt" smörja tror jag du har rätt i hur det bäst appliceras. Har aldrig provat vaxning själv dock (för lat).



De flesta micropopcorn har inte längre perflourerade ämnen i påsen. Däremot är det vanligt att använda tex perflourerade fetter i diverse maskiner inom livsmedelsindustrin.

Jag skulle dock vara mera rädd för PVC och dylikt som många hus är fyllda med idag. Speciellt vid brand är det extremt farligt.
(ot) hur smörjer man en kedja med o-ring??
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer