Intressant artikel gällande vikthysterin inom MTB

Makten

Aktiv medlem
Det enda "intressanta" är väl att en hel del av det som de definierar som undantag är det som är mest intressant för stigcykling. Alltså svensk stigcykling, inte deras version som tycks vara slät grusväg uppför och sen DH-bana nedför.

"But there are some exceptions where this logic doesn't apply. In particular, when bunnyhopping, pumping, carrying your bike, or technical climbs involving manoeuvring the bike up and over obstacles; a kilogram on the bike may count more than a kilogram on the rider here."

manneblask

Aktiv medlem
Inte ofta Pinkbikes (eller andra internationella sajter för den delen) artiklar om sådant är relevant för den åkning vi har i Sverige. Klart att en lättare hoj kommer kännas betydligt lättare i alla sammanhang, men om man bara cyklar för att ha kul så tycker jag personligen att det är meningslöst att orka bry sig om vikt.

Mashimaro

Aktiv medlem
Bra artikel. Betydelsen av 1 kg mer eller mindre på cykeln är extremt överdriven bland cyklister. Tävlar man seriöst så är det så klart bra att få alla fördelar man kan, men för alla andra så tror jag att vikt är relativt betydelselöst och de upplevda skillnaderna hos en 300g lättare carbonram jämfört med en aluminiumram är väldigt placebo. Nu har jag sagt mitt, och jag inväntar gladeligen hatstormen från alla som just köpt en kedja med ihåliga nitar eller superlätta vajerhöljen, åtföljt av diktatorer, popcorn och kanske en cykel i en soffa.

Kuriosa: satt själv och dreglade över KMC K1SL så sent som förra veckan :)
1634722736900.png

freddag

Aktiv medlem
dags för en minimumvikt på 13 kg för xco/xcm-cyklar. det skulle bli roligare med mindre ångest för och strul med lättviktsmaterial och billigare cyklar med lägre instegströskel i sporten.

med insikten att vikten spelar så liten roll så gör det inte cyklingen på något sätt tråkigare, tvärtom i och med mer tåliga cyklar.

Berk

Aktiv medlem
Inte ofta Pinkbikes (eller andra internationella sajter för den delen) artiklar om sådant är relevant för den åkning vi har i Sverige. Klart att en lättare hoj kommer kännas betydligt lättare i alla sammanhang, men om man bara cyklar för att ha kul så tycker jag personligen att det är meningslöst att orka bry sig om vikt.

Jag håller inte med. Det berör mycket på dina preferenser.

Jag har mer kul på min 10 kg helstel singlespeed i stök än på min 13,5 kg stig-HT. Det är för en stor del pga av låga vikten som gör det enklare att lyfta cykeln uppför hinder. En stig-HT, och en FS ännu mer, kan man köra snabbare genom stök, men det vill inte säga att det är mer kul för alla.

freddag

Aktiv medlem
jag är helt ärligt väldigt förvånad att det är så lite stöd för att göra mountainbikesporten mer rättvis. vi kan tvinga fram bättre utrustning om cykelorganisationerna bara tar sitt ansvar och utövar kollektiv konsumentmakt och kräver utrustning som är tillgängligare för fler människor, hållbarare, mer lättservad osv.

manneblask

Aktiv medlem
Jag håller inte med. Det berör mycket på dina preferenser.

Jag har mer kul på min 10 kg helstel singlespeed i stök än på min 13,5 kg stig-HT. Det är för en stor del pga av låga vikten som gör det enklare att lyfta cykeln uppför hinder. En stig-HT, och en FS ännu mer, kan man köra snabbare genom stök, men det vill inte säga att det är mer kul för alla.

Det var ju just det, min personliga åsikt 🙂 Smaken är som baken osv.

Min poäng var mer att det lätt blir en kamp om att skala av massa gram för att uppnå något som egentligen fungerar ändå - att komma ut och ha roligt i skogen.

hanek082

Aktiv medlem
jag är helt ärligt väldigt förvånad att det är så lite stöd för att göra mountainbikesporten mer rättvis. vi kan tvinga fram bättre utrustning om cykelorganisationerna bara tar sitt ansvar och utövar kollektiv konsumentmakt och kräver utrustning som är tillgängligare för fler människor, hållbarare, mer lättservad osv.

Om det skiljer så lite med 1 kg så är det väl rätt rättvist iaf =D Men känns lite fel att jämnföra 1 kg bara rakt av, är väl viktigare var vikten sitter. Mitt senaste cykelbyte sparade ca 1,5 kg från en FS på 11,5 till en den nya på 10 kg. Första rundan la nytt rekord på farfarsrundan i rättvik med några minuter. Jag tror dock hjulen och däcken hade större effekt än att den har lättare ram, bromsar osv. Har legat ett par minuter snabbare på varje runda efter också.

Skogling

Aktiv medlem
Om det skiljer så lite med 1 kg så är det väl rätt rättvist iaf =D Men känns lite fel att jämnföra 1 kg bara rakt av, är väl viktigare var vikten sitter. Mitt senaste cykelbyte sparade ca 1,5 kg från en FS på 11,5 till en den nya på 10 kg. Första rundan la nytt rekord på farfarsrundan i rättvik med några minuter. Jag tror dock hjulen och däcken hade större effekt än att den har lättare ram, bromsar osv. Har legat ett par minuter snabbare på varje runda efter också.

Då får du väl köra lite längre sträcka för att få njuta lika mycket? Eller hur gör man.

Jag brukar ta om alla backar bara för att min cykel är så lätt. Tar en jävla tid i anspråk!

Makten

Aktiv medlem
Betydelsen av 1 kg mer eller mindre på cykeln är extremt överdriven bland cyklister.
Beror helt på sammanhanget och var detta kilo sitter. Prova att byta från 600-gramsdäck till 1100-gramsdäck på MTB så ska du få se på helt monumental skillnad. Det går knappt att jämföra ens trots "bara" ett kilo skillnad.

jonte987

Aktiv medlem
Då får du väl köra lite längre sträcka för att få njuta lika mycket? Eller hur gör man.

Jag brukar ta om alla backar bara för att min cykel är så lätt. Tar en jävla tid i anspråk!
Cyklade med en kille jag fick skicka ner igen på varje backe för omtag. Trodde jag hade dålig kondis men den jäveln hade kanske lätt cykel

manneblask

Aktiv medlem
Däck är spännande och håller med om att det gör mycket för trampandet. Problemet är bara att inga däck under 900-1000g håller särskilt länge, i alla fall för mig.

ttfh

Aktiv medlem
Ja, xc kunde standardiserats till 26-tums hjul, max 2.1 däck, stålram, 8-delat, helstelt och canti-broms.

Lejon

Aktiv medlem
Ja. Enhetscykel och enhetskläder för alla, staten ska ansvara för detta.

freddag

Aktiv medlem
jag är väl också lurad att köpa lättviktsskit men jag är inte så pass lurad att jag tycker att det är okej.

Oggler

Aktiv medlem
Jag tycker det mest handlar om känslan i hojen. En FS kanske är mindre viktkänslig. Men en rapp HT, där vill man ju ha en lätt hoj. Hojen skakar ju rejält. Och man är ju förbunden med hojen via händer och fötter. Det är klart det blir mera kännbart med en tung hoj. Alla dessa skakningar ska ju dämpas med kroppen på något vis.

Lejon

Aktiv medlem
det som är helt normalt i andra sporter hånas här.

om ni vill ha mer teknologi kan ni väl köra elmotocross?
Njae, visst finns det en massa sporter där man har samma utrustning för alla. Men ännu fler sporter har väl ändå fritt val av utrustning inom reglementet?

Lejon

Aktiv medlem
Det borde väl gå att införa en ny cykelklass typ "folk-xc" liknande bilars folkrace, så kan alla hitta sin grupp oavsett plånbok och politisk läggning.
Det är en rimlig idé! Tvivlar dock på att den klassen kommer locka något som helst intresse tyvärr (?).

Mashimaro

Aktiv medlem
Ja?

Vet inte riktigt vad du vill säga. Men jag resonerar så att funktion går före vikt. Alltid.

Men jag gillar lätta hojar fortsatt.

Min senaste racer väger 6,4. Utan vikthysteri. 🥳
Jag försökte skämta lite, men jag var kanske lite otydlig. Du verkade bli lite sur istället, och det var inte det jag försökte uppnå.

kais01

Aktiv medlem
jag tycker min 11kg fs 29a är lättare att lyfta över högre trädfällen än min 12,5 kg fs 26a.

tar 29an mer eller mindre endast i handtagen, och den följer då snällt med. den tyngre cykeln får jag lyfta mer centralt.

betydelsefulla vinster i vardagen:))

Steffeman

Aktiv medlem
Det är lätt att generalisera och allt är inte heller svart eller vitt, det är så många parametrar som finns i verkliga cykellivet som inte finns på ett diagram, reportaget berör i alla fall sådant som många resonerar om, och det kanske är så att jag inte behöver lägga 4k extra på ett vevparti, eller bränna 1500 kr på en styrstam för att spara 200 gr, utan istället fokusera på rätt utrustning.
Ta en XC cyklist på absolut högsta nivå och där omkring, där ÄR alla parametrar viktiga, 150gr lättare cykel, 2% bättre rull i däcken mm mm. Det avgör om man vinner ett lopp eller förlorar guldet i sista backen. Gemene motionär som gnetar på så vågar jag påstå att det inte är lika viktigt även om självkänslan säger något annat - att det är viktigt att komma under 10 kg på en fullgung XC hoj. Men visst, någonstans går en gräns där parametrarna korsas, vikt/styrka/underlag/plånbok mm.

Fundadores

Aktiv medlem
Skönt att man har begränsad budget så man slipper 10kg lätta 100k cyklar. Skulle ju förstöra den lilla motion jag får.

MTBemil

Aktiv medlem
Tycker förresten artikeln är rätt trevligt nyanserad, och titeln säger ju precis rätt. Cykelvikt är inte nåt man ska oroa sig för. Man kan fortfarande värdera det och fokusera på det för känslans skull. Men det är inte nåt som kommer göra en cykel ocyklingsbar.
Sen är det väl upp till var och en att bestämma om 1-3% är obetydligt eller inte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer