Intressant artikel gällande vikthysterin inom MTB

Freddie L

Aktiv medlem
Jag gillar lätta ”highend” prylar, speciellt i cykelsporten där det är så relativt billigt och enkelt om man vill lyxa till det. Min cykelhobby är lika delar motion som prylnörderi. Det står jag för. Sen är jag snål också så jag cyklar ändå inte omkring på de lättaste och dyraste prylarna, plus att jag med åren kommit att uppskatta driftsäkerhet och hållbarhet av praktiska skäl. Så inga överdrifter längre. Men visst har jag en urborrad DA-bakväxel i en låda…

Enhetscykel, begränsningar och enkla standarder låter som en grymt tråkig idé. Varför liksom? För att någon ska sätta en gräns för hur mycket som är rimligt att nörda på sin hobby? Antagligen då en gräns som stämmer med denne någons egen cykel och nördnivå? Skit i vad andra gör, det är ju ändå inte så att det handlar om cykeln i första hand. Ifråncyklad blir man inte för att den andre har lätta flaskhållare utan för att man själv är tjock och klen.

Men gör det någon skillnad med en lätt cykel då? Klart det gör! Vissa grejer märks tydligt (hjul och däck) andra mindre tydligt (80g sadel). Låg totalvikt har jag haft fin nytta av också, tex när jag fick släpa min cykel med rambrott typ 4km eller den gången jag sprang flera hundra meter med punka in i mål. :-)

MTBemil

Aktiv medlem
Enhetscykel, begränsningar och enkla standarder låter som en grymt tråkig idé. Varför liksom?
Jag tycker inte prylutveckling är alls lika spännande som att den mänskliga förmågan pushas. Och om sporten blir billigare och lättare att delta så tycker jag det är väldigt bra. Sen behöver det ju inte påverka de obegränsade klasser vi har nu, men vore intressant att se.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag tycker inte prylutveckling är alls lika spännande som att den mänskliga förmågan pushas. Och om sporten blir billigare och lättare att delta så tycker jag det är väldigt bra. Sen behöver det ju inte påverka de obegränsade klasser vi har nu, men vore intressant att se.
Vad är det som gör det svårt att delta? Jag förstår faktiskt inte. Man behöver väl en cykel av ungefär rätt typ för disciplinen man ställer upp i? Inte så mycket mer egentligen, eller vad är det jag missar?

Jag tror inte att elväxlar vinner en tävling. Jag tror inte heller att det spelar så stor roll om man har årets Motion-control-pryl i gaffeln, eller förra årets. Och så vidare. Ju högre nivå, och kanske vid ovanligt stora hopp i utvecklingen, kan det kanske göra större skillnad. Men aldrig att en svag cyklist med pimpad cykel vinner, det tror nog bara svaga cyklister på tråkiga cyklar.

Jag gissar att det går att plocka ihop en WC-redo cykel för 25-30k om man har lite tålamod och koll på begagnatsidorna. Sätter man den sen under rätt cyklist blir det guld. Är det så i andra prylsporter, jag vet inte?

freddag

Aktiv medlem
Det kanske beror på att det för många av oss inte är en sport, utan ett nöje och/eller ett transportmedel.
halmgubbe. hånet handlade om cykelsporten. jag har inte propagerat för statliga förbud, utan att cykelorganisationerna ska införa regler.

du får ha din cykel ifred.

freddag

Aktiv medlem
Omsätt dina tankar i praktik: ställ upp i nån tävling med en billig, enkel cykel. Varje omkörning du gör kommer få en ny innebörd.
den enda "praktik" jag efterfrågar är att cykelorganisationerna ska reglera utrustningen hårdare. jag ser inte vad något slags individuellt statement skulle påverka i den riktningen. jag tror snarare att det kan verka kontraproduktivt och skapa en falsk bild av att sporten är diversifierad och rättvis.

MTBemil

Aktiv medlem
Vad är det som gör det svårt att delta? Jag förstår faktiskt inte
Det är en redigt dyr sport, och att det i dagsläget inte tar speciellt lång tid för att en cykel ska anses omodern. Och nej det är inte så att nån stoppas från att ställa upp med en biltemacykel, men en standardiserad klass vore intressant då man helt säkert vet att vinsten är upp till åkaren, och inte cykeln. Skillnaden kan ju ses på till exempel bmx eller skateboard, där åkare såklart har sina åsikter om setup, men du kan verkligen tävla på en världsnivå på en instegshoj/bräda som kostar en bråkdel av vad som anses som minimum innom lvg och mtb.

Makten

Aktiv medlem
halmgubbe. hånet handlade om cykelsporten. jag har inte propagerat för statliga förbud, utan att cykelorganisationerna ska införa regler.

du får ha din cykel ifred.
Det är väl bara du som talat om cykelsporten här? Vad har det med tråden att göra? Halmgubbe kan du vara själv.

ttfh

Aktiv medlem
den enda "praktik" jag efterfrågar är att cykelorganisationerna ska reglera utrustningen hårdare. jag ser inte vad något slags individuellt statement skulle påverka i den riktningen. jag tror snarare att det kan verka kontraproduktivt och skapa en falsk bild av att sporten är diversifierad och rättvis.
Nej, detta skulle möjligen kunna påverka hobbyaspekten, och motionstävlingar får man väl räkna dit.

Cykling som fritidsaktivitet, alltså allt som inte är transport, oavsett om det är tävling eller inte, är väl rejält exkluderande som du är inne på. Frågan är dock om man ändrar detta uppifrån eller nerifrån? Det är inte 'envägskommunikation' från elittävlingar neråt.

freddag

Aktiv medlem
Nej, detta skulle möjligen kunna påverka hobbyaspekten, och motionstävlingar får man väl räkna dit.

Cykling som fritidsaktivitet, alltså allt som inte är transport, oavsett om det är tävling eller inte, är väl rejält exkluderande som du är inne på. Frågan är dock om man ändrar detta uppifrån eller nerifrån? Det är inte 'envägskommunikation' från elittävlingar neråt.
nej, och jag tror inte att hårdare regleringar av motions- och elittävlingar skulle inte vara ett magiskt trollslag som gjorde allt rättvist och paradisiskt. men jag tror det skulle påverka mycket. jag tror det skulle sänka prylnivån generellt, även på hobbynivå. mindre fokus på prylarna och mer på cyklingen. "duger det åt rissveds duger det åt mig," skulle kanske hobbyisterna tänka.

Freddie L

Aktiv medlem
Det är en redigt dyr sport, och att det i dagsläget inte tar speciellt lång tid för att en cykel ska anses omodern. Och nej det är inte så att nån stoppas från att ställa upp med en biltemacykel, men en standardiserad klass vore intressant då man helt säkert vet att vinsten är upp till åkaren, och inte cykeln. Skillnaden kan ju ses på till exempel bmx eller skateboard, där åkare såklart har sina åsikter om setup, men du kan verkligen tävla på en världsnivå på en instegshoj/bräda som kostar en bråkdel av vad som anses som minimum innom lvg och mtb.
Som sagt, jag tror att det inte handlar om cykeln (iaf om vi lämnar Biltemanivån) i första hand och på rimliga nivåer. Jag visste inte att det var enhetsutrustning i bmx och bräda, men samtidigt är det väl enklare prylar och därmed billigare? Jag tycker att det fortfarande är väldigt dyra sporter om du jämför med pingis (nu håller jag tummarna att inte pingisracketarna evolvat med kolfiber och dämpning).
Du får tro annorlunda och det är bra med det.

Jimmieboy

Aktiv medlem
Det är egentligen ganska lustigt när gubbar snackar om gram på cykeln samtidigt som 20 kilo mage spänner genom tröjan.
Big deal liksom….

Makten

Aktiv medlem
nu kallade jag inte dig för en halmgubbe, utan naturligtvis din invändning. som väl var mer goddag yxskaft än en halmgubbe egentligen.
Man kan annars kalla din egen invändning "goddag yxskaft" eftersom alla i tråden inte talar om cykelsport, utan mer om cykling generellt.

Jag förstår din poäng och kan hålla med om att det vore kul med grenar inom cykling där allt var standardiserat, så att det endast är cyklisten som har betydelse. Frågan är hur många som skulle vilja hålla på med det. Särskilt på icke elitnivå, för vem i helsike skulle köpa en standardiserad mögcykel för egna pengar bara för att få deltaga i nån tävling ibland? Lär ju inte vara ett dugg roligare att cykla på än en "bra" cykel liksom.

Sen ska man inte glömma att tekniska vinningar inom tävlingsgrenar förr eller senare gynnar även oss som inte tävlar. Det kan också gå åt andra hållet med idiotiska UCI-regler som negativt påverkar cyklar som folk inte tävlar med.

freddag

Aktiv medlem
jag tror att det inte handlar om cykeln
det tror inte jag heller. men sen köper jag nåt skit ändå, i ett svagt ögonblick, för att jag tror det ska lindra något existentiellt lidande eller vad vet jag. andra köper onödigt dyra saker för de vill inte vara kufen på xxl:s egna märke-cykel. ufot på en 27,5-tummare. de vill vara normala och lagom. reklamindustrin jobbar dag och natt för att höja nivån för vad som är normalt. de lägger miljarder på att vi ska känna att våra fullt funktionella cyklar är omoderna. i princip ingen står emot det bombardemanget. det är inte bra för vår privatekonomi, det är inte bra för miljön, och det får folk som inte har så mycket pengar att tänka att de inte kan/får vara med.

om cykelorganisationerna vill att folk i högre grad ska känna att de kan ge sig in i sporten, då skulle de behöva motarbeta den här utvecklingen på något sätt. mitt förslag är att reglera utrustningen i sporten hårdare. just vikt, som denna tråd handlar om, vore en utmärkt början eftersom det är så klockrent onödigt med ett par kilo hit eller dit. men det kommer inte bli någon cykelmässig utopi bums av den enskilda åtgärden.

Makten

Aktiv medlem
om cykelorganisationerna vill att folk i högre grad ska känna att de kan ge sig in i sporten, då skulle de behöva motarbeta den här utvecklingen på något sätt. mitt förslag är att reglera utrustningen i sporten hårdare. just vikt, som denna tråd handlar om, vore en utmärkt början eftersom det är så klockrent onödigt med ett par kilo hit eller dit.
Varför reglera något som ändå inte har någon betydelse?

Makten

Aktiv medlem
du missade första stycket
Inte alls, jag gör bara narr av dina självmotsägelser. "Onödigt med ett par kilo hit eller dit" samtidigt som det ska regleras. Makes no sense.
Tydligen har det i allra högsta grad betydelse för hur cykeln beter sig och då inverkar det också rimligen på hur kul det är att cykla.

Edit: Själv tror jag inte ett dugg på att folk vill bli motarbetade av fåniga regler som ska "skapa rättvisa". Men alla dina inlägg lyser av en agenda om nåt slags rättvisetänkande som inte rimmar med min uppfattning om rättvisa, världen och mänskligheten heller, så det är nog inte så konstigt att vi inte är överens. 😁

freddag

Aktiv medlem
Inte alls, jag gör bara narr av dina självmotsägelser. "Onödigt med ett par kilo hit eller dit" samtidigt som det ska regleras. Makes no sense.
Tydligen har det i allra högsta grad betydelse för hur cykeln beter sig och då inverkar det också rimligen på hur kul det är att cykla.
du har fortfarande inte läst första stycket.

MTBemil

Aktiv medlem
vem i helsike skulle köpa en standardiserad mögcykel för egna pengar bara för att få deltaga i nån tävling ibland?
Bra poäng, sen skiljer ju det lite mellan discipliner också, vore betydligt lättare att införa det inom velodrom än enduro. Men standardhojar skulle ju också gå att hyra till en tävling

Makten

Aktiv medlem
du har fortfarande inte läst första stycket.
Jo, och jag håller inte med där heller. Det finns, hör och häpna, faktiskt cyklister som köper dyra (lätta) saker för att de märker en reell skillnad. Alla är inte lurade av "marknaden".

Mänskligheten har i alla tider strävat framåt, klurat på förbättringar, tänjt på gränserna, flyttat fram vad som är möjligt. Utom vissa somliga då, som anser att man ska foga sig och vara nöjd, eller kanske till och med förbjuden att vara bättre (eller rikare) än andra. Känns bekant?

Fundadores

Aktiv medlem
Jo, och jag håller inte med där heller. Det finns, hör och häpna, faktiskt cyklister som köper dyra (lätta) saker för att de märker en reell skillnad. Alla är inte lurade av "marknaden".

Mänskligheten har i alla tider strävat framåt, klurat på förbättringar, tänjt på gränserna, flyttat fram vad som är möjligt. Utom vissa somliga då, som anser att man ska foga sig och vara nöjd, eller kanske till och med förbjuden att vara bättre (eller rikare) än andra. Känns bekant?

Jag som cyklat MTB på andra sidan, dvs slutet av 80- början av 90-talet längtar ju inte tillbaka till de cyklarna hur lätta de än må vara. Hur bra dagens cyklar är kan jag nog konstatera med att jag bytt däck och sadel nu, då var ju halva cykeln utbytt. Är min Fuel EX 8 tung, absolut jämfört med den helstela Marin jag åkte på då men det här är ju så mycket bättre så jag tar hellre de kilona. Vore det kul med en 11-12 kg trailcykel, absolut och vet vet jag kanske unnar mig det i 50-årspresent.

Som jag sagt någon gång tidigare, det är ju de early adopters som tycker cykling är kul och har råd att lägga pengar som gör att vi cyklar om kring på grymma hojar vi har nu, annars hade nog utveckling tagit betydligt längre tid. Vikt och annat är oerhört subjektivt som mycket annat. Vissa retar sig på vikt, andra på ljud, någon på pedal bob, någon på allt som inte är perfekt. Å andra bara kör och skiter i vilket, it´s all good.

freddag

Aktiv medlem

jag tycker det är bakåtsträvande att argumentera för en status quo, där cyklingen fortsätter utvecklas i samma tråkiga lyxifierande prylnördsriktning och de ekonomiska trösklarna höjs och höjs i samma gamla takt. jag tror vi kan förbättra cyklingen så den blir roligare och mindre prylfixerad. ett sätt är att via cykelorganisationerna utforma nyskapande tävlingsregler.

den största förbättringen som jag vill se är billigare, hållbarare och mer standardiserade prylar. mindre pengar på prylar betyder potentiellt mer tid att cykla. jag tror vi kan tänja på de gränserna och "flytta fram vad som är möjligt".

Makten

Aktiv medlem
jag tycker det är bakåtsträvande att argumentera för en status quo, där cyklingen fortsätter utvecklas i samma tråkiga lyxifierande prylnördsriktning och de ekonomiska trösklarna höjs och höjs i samma gamla takt. jag tror vi kan förbättra cyklingen så den blir roligare och mindre prylfixerad. ett sätt är att via cykelorganisationerna utforma nyskapande tävlingsregler.

den största förbättringen som jag vill se är billigare, hållbarare och mer standardiserade prylar. mindre pengar på prylar betyder potentiellt mer tid att cykla. jag tror vi kan tänja på de gränserna och "flytta fram vad som är möjligt".
Tja, inget hindrar ju att både och finns. Sen skulle jag inte säga att de ekonomiska trösklarna höjts. En apdyr MTB på 90-talet var fortfarande sämre i skogen än en instegscykel idag. Cyklarn har ju blivit tyngre för att de inte skulle hålla annars, dessutom.

Freddie L

Aktiv medlem
det tror inte jag heller. men sen köper jag nåt skit ändå, i ett svagt ögonblick, för att jag tror det ska lindra något existentiellt lidande eller vad vet jag. andra köper onödigt dyra saker för de vill inte vara kufen på xxl:s egna märke-cykel. ufot på en 27,5-tummare. de vill vara normala och lagom. reklamindustrin jobbar dag och natt för att höja nivån för vad som är normalt. de lägger miljarder på att vi ska känna att våra fullt funktionella cyklar är omoderna. i princip ingen står emot det bombardemanget. det är inte bra för vår privatekonomi, det är inte bra för miljön, och det får folk som inte har så mycket pengar att tänka att de inte kan/får vara med.
Nu är det stora frågor! Existentiellt lidande, utanförskap, miljön. Det enda jag egentligen saknade var barnen. ;-) Jag undrar lite om du inte överdriver en gnutta. Det bästa vore kanske om folk höll på med barfotalöpning istället? När man drar alla de där korten tycker jag att det är en relevant frågeställning.
om cykelorganisationerna vill att folk i högre grad ska känna att de kan ge sig in i sporten, då skulle de behöva motarbeta den här utvecklingen på något sätt. mitt förslag är att reglera utrustningen i sporten hårdare. just vikt, som denna tråd handlar om, vore en utmärkt början eftersom det är så klockrent onödigt med ett par kilo hit eller dit. men det kommer inte bli någon cykelmässig utopi bums av den enskilda åtgärden.
Vad har du för belägg för att folk i någon grad drar sig för att ge sig in i sporten? Vi börjar här.

Personligen är jag av uppfattningen att folk nuförtiden drar sig mindre än för tjugo år sedan. Vad har jag för belägg för det då, undrar vän av ordning? Nja, Happy är större nuförtiden, räcker det? :-) Nej men, cykelboomen har väl ingen missat.
Jag märker det tydligt här hemma på stigarna, både på slitage och möten. Jag märker det också i och omkring cykelklubben här (jag är ledare för en barngrupp). Vi har en ständig tillväxt i barngrupperna och även bland de vuxna nybörjare vi har pass för. Och nu kommer min spaning, och själva poängen kanske; de är inte så j-la ängsliga nybörjarna (och föräldrarna till barnen). Det cyklas på lite allt möjligt, men väldigt sällan på något coolt och dyrt. Gamla vrak från början på årtusendet och instegsprylar från typ XXL dominerar. De vet inte ens om att de ska ha ångest över att SRAM har släppt en ny padel till AXS. De är tom rätt immuna mot ”riktiga” saker som att konvertera till slanglöst och skaffa dropper.
Sen efter en tid, och oftast inte en kort, kanske intresset växer och cyklandet utvecklas till en bredare hobby som kan, men inte behöver, innehålla ett visst mått av prylnörderi. Det tycker jag är ok.

Så jag tycker att ditt förslag är ett bra exempel på att laga något som inte är trasigt.

Ps. Vi har lånecyklar i klubben till de som ändå inte har något fungerande att cykla på. Det tror jag är ett mycket effektivare sätt att minska trösklar in i sporten, än att bromsa utvecklingen på toppen.

JTF

Aktiv medlem
Och för de med lägsta inkomster/arbetslöshet/sjukpension m.fl. så finns ju i många kommuner sedan flera år s.k. Fritidsbanker där man som medborgare kostnadsfritt får låna sportutrustning, cyklar m.m. till hela familjen.

freddag

Aktiv medlem
Nu är det stora frågor! Existentiellt lidande, utanförskap, miljön. Det enda jag egentligen saknade var barnen. ;-) Jag undrar lite om du inte överdriver en gnutta. Det bästa vore kanske om folk höll på med barfotalöpning istället? När man drar alla de där korten tycker jag att det är en relevant frågeställning.

Vad har du för belägg för att folk i någon grad drar sig för att ge sig in i sporten? Vi börjar här.

Personligen är jag av uppfattningen att folk nuförtiden drar sig mindre än för tjugo år sedan. Vad har jag för belägg för det då, undrar vän av ordning? Nja, Happy är större nuförtiden, räcker det? :-) Nej men, cykelboomen har väl ingen missat.
Jag märker det tydligt här hemma på stigarna, både på slitage och möten. Jag märker det också i och omkring cykelklubben här (jag är ledare för en barngrupp). Vi har en ständig tillväxt i barngrupperna och även bland de vuxna nybörjare vi har pass för. Och nu kommer min spaning, och själva poängen kanske; de är inte så j-la ängsliga nybörjarna (och föräldrarna till barnen). Det cyklas på lite allt möjligt, men väldigt sällan på något coolt och dyrt. Gamla vrak från början på årtusendet och instegsprylar från typ XXL dominerar. De vet inte ens om att de ska ha ångest över att SRAM har släppt en ny padel till AXS. De är tom rätt immuna mot ”riktiga” saker som att konvertera till slanglöst och skaffa dropper.
Sen efter en tid, och oftast inte en kort, kanske intresset växer och cyklandet utvecklas till en bredare hobby som kan, men inte behöver, innehålla ett visst mått av prylnörderi. Det tycker jag är ok.

Så jag tycker att ditt förslag är ett bra exempel på att laga något som inte är trasigt.

Ps. Vi har lånecyklar i klubben till de som ändå inte har något fungerande att cykla på. Det tror jag är ett mycket effektivare sätt att minska trösklar in i sporten, än att bromsa utvecklingen på toppen.
haha, glömde barnen! bra invändningar och jag hoppas du har rätt i din spaning. jag tror som sagt inte att det är någon magisk universallösning att reglera utrustningar i tävlingar. men jag tror det skulle vara bra.

freddag

Aktiv medlem
Och för de med lägsta inkomster/arbetslöshet/sjukpension m.fl. så finns ju i många kommuner sedan flera år s.k. Fritidsbanker där man som medborgare kostnadsfritt får låna sportutrustning, cyklar m.m. till hela familjen.
det är en riktigt bra grej. som inte utesluter att cykelorganisationerna gör vad de kan på sitt håll.

Laan84

Aktiv medlem

Jag är också delaktig i cykelklubb med barn. Vi är också aktiva i hockey, fotboll , gymnastik och friluftsfrämjandet. Det är egentligen bara fotbollen som har representation från hela samhället av olika skäl. Kostnader lär vara ett av dem.

DD88

Aktiv medlem
Tycker ändå det var större skillnad förr. När jag körde ”farmarligan” i dual slalom och DH i slutet av 90-talet så var det ändå ett glapp i resultatlistan mellan de som hade kontakter och fick tag på en begagnad DH-hoj och de som i värsta fall körde en ombyggd XC. Var då tydligt att man inte tävlade på samma villkor och minns än idag ett par åkare som var sjukt snabba (jämfört med oss andra) på ”fel” cykel som troligtvis hade spöat oss om dom kört på rätt hoj.

Idag så har tröskeln sänkts ordentligt och jag vill ändå inbilla mig att även billigare hojar kan hävda sig i resultatlistorna.

Skulle däremot tycka det vore kul med en serie med standardiserade hojar, men mer som jippo än politiskt ställningstagande.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag är också delaktig i cykelklubb med barn. Vi är också aktiva i hockey, fotboll , gymnastik och friluftsfrämjandet. Det är egentligen bara fotbollen som har representation från hela samhället av olika skäl. Kostnader lär vara ett av dem.
Kanske är det så. Jag får erkänna att cyklingen är rätt, hmm ska vi säga, socialt homogen. Med få undantag. Men kan det inte vara andra faktorer som spelar in också, kanske nåt med tradition och kultur eller annat (jag hoppas inte att jag förolämpar någon nu, det är inte min avsikt!). Min bild är tex att tex orientering (och kanske allmänt friluftsliv) har samma tendenser, och där ska ju inte kostnad behöva vara en faktor?

Har ni lånecyklar i er förening? Vi har ju det, men når ändå inte alla grupper i samhället.

(Jag vet inte om det är ok att skriva så här, min avsikt är iaf inte att förarga någon).

mzi

Aktiv medlem
Cykling var ju länge en arbetarklassport och ibland även ett spektakel (titta bara på uppkomsten BMX, Tour de France och inte minst Madison). Och det är ju fortfarande otroligt mycket billigare än andra race-sporter som segling, rally eller flygracing

Laan84

Aktiv medlem
Kanske är det så. Jag får erkänna att cyklingen är rätt, hmm ska vi säga, socialt homogen. Med få undantag. Men kan det inte vara andra faktorer som spelar in också, kanske nåt med tradition och kultur eller annat (jag hoppas inte att jag förolämpar någon nu, det är inte min avsikt!). Min bild är tex att tex orientering (och kanske allmänt friluftsliv) har samma tendenser, och där ska ju inte kostnad behöva vara en faktor?

Har ni lånecyklar i er förening? Vi har ju det, men når ändå inte alla grupper i samhället.

(Jag vet inte om det är ok att skriva så här, min avsikt är iaf inte att förarga någon).
Föräldrar som inte har pengar över funderar inte ens på sporter som kostar pengar, därför hjälper inte lånecyklar. Det är ju ändå bara en tillfällig lösning. Hockeyklubben har väldigt mycket att låna, men det fungerar ju max ett år. Sen är det till viss del kultur/vanor som påverkar också.

Freddie L

Aktiv medlem
Föräldrar som inte har pengar över funderar inte ens på sporter som kostar pengar, därför hjälper inte lånecyklar. Det är ju ändå bara en tillfällig lösning. Hockeyklubben har väldigt mycket att låna, men det fungerar ju max ett år. Sen är det till viss del kultur/vanor som påverkar också.
Du låter väldigt säker på din sak. Jag försöker att inte vara det.
Så vi säger så, jag stannar här.

Men kom vi fram till hur mycket en tävlingscykel får väga för att sänka trösklarna in i sporten?

manneblask

Aktiv medlem
Andra sidan det spektrat är ju inte så mycket roligare dvs feta män i väktarskägg och skejt-kläder he he
Alla får klä och se ut precis som de vill, jag bara skojade lite med Skogling som är en förespråkare för lättare hojar 🙂

Jag kvalar tyvärr inte in i någon av de facken dessvärre!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer