Intressekoll/säljfundering? Vad vill folk egentligen?

Magneto

Aktiv medlem
Jag har en längre tid undrat över vad jag tycker är ett intressant fenomen Intressekoll, säljfundering etc. Alltså vet man inte om
man vill sälja sina saker eller inte? Eller vill man bara för skojs skull se efter? Jag ska nog i fortsättningen svara ” Hej jag är jätteintresserad av att köpa din cykel” när vederbörande svarar ” så trevligt, när vill du komma och köpa den?” så svarar jag ”Nä jag vill inte egentligen köpa den, jag är bara intresserad, precis som du som inte vill sälja utan bara kolla om någon vill köpa den” ?
Se ex vis den här https://happyride.se/annonser/ad.php?id=123687

Flera har funderat över det, ser t.ex. den här tråden:
Det verkar att ett skäll är att visa upp hur dyra cykel man äger.

Min åsikt är att vi behöver en kategori till på K&S: "säljes", "köpes", "intressekol", så är det klart att köpare eller/och säljaren kanske inte vill sälja eller köpa, men bara kolla / (inte) visa upp intresse.

Jag har en längre tid undrat över vad jag tycker är ett intressant fenomen Intressekoll, säljfundering etc. Alltså vet man inte om
man vill sälja sina saker eller inte? Eller vill man bara för skojs skull se efter? Jag ska nog i fortsättningen svara ” Hej jag är jätteintresserad av att köpa din cykel” när vederbörande svarar ” så trevligt, när vill du komma och köpa den?” så svarar jag ”Nä jag vill inte egentligen köpa den, jag är bara intresserad, precis som du som inte vill sälja utan bara kolla om någon vill köpa den” ?
Se ex vis den här https://happyride.se/annonser/ad.php?id=123687

Känns i min värld som något folk gör som vill få ut mer pengar för sin sak än vad som är "normalt" beg-pris.
De vill sälja om de får ett bud som överraskar åt det positiva hållet...

Tror att ordet "vill" är viktigt in all dessa svar. Vet någon om det verklig funkar? För mig, och alla erfaren happyiter (tror jag), är intressekoll synonym med "för dyrt". Men då är vi troligtvis inte målgruppen.

Intressekoll använder man väl när man vill sälja nåt dyrare än vad det egentligen är värt.
En varas värde är dock liktydigt med vad någon är villig att betala för den vid varje givet tillfälle.

Byt ut "värt" mot rimligt så får du inte bara en, utan två ? från mig. ?

Känns i min värld som något folk gör som vill få ut mer pengar för sin sak än vad som är "normalt" beg-pris.
De vill sälja om de får ett bud som överraskar åt det positiva hållet...
Instämmer!
Intressekoll för mig betyder bara en sak=betala mig mycket mer än det är värt så säljer jag ?

Ringde på en gammal Passat eller vad det var på blocket en gång. Frågade om allt möjligt, framför allt bränsleförbrukning som var högsta prio för mig. Sa att jag var intresserad tror jag. Säljaren förklarade då att det endast var en intressekoll och att han kanske inte ville sälja. "Men jag förstår ju dig som vill ha en bil som går billigt" ok... Jag tänkte att jag förstår då faan inte dig som lägger ut en gammal Passatjävel på blocket för 8000 för att göra en intressekoll...

Ringde på en gammal Passat eller vad det var på blocket en gång. Frågade om allt möjligt, framför allt bränsleförbrukning som var högsta prio för mig. Sa att jag var intresserad tror jag. Säljaren förklarade då att det endast var en intressekoll och att han kanske inte ville sälja. "Men jag förstår ju dig som vill ha en bil som går billigt" ok... Jag tänkte att jag förstår då faan inte dig som lägger ut en gammal Passatjävel på blocket för 8000 för att göra en intressekoll...

Kanske folk som har ingen att prata med?

Kanske folk som har ingen att prata med?

Kan va. Kommer ihåg det ganska väl. Han var trevlig, verkade vettig. Bilen var dock "Tyskstukad" (tror jag vissa kallar det), sänkt osv, så tror mer han hade ett alltför höga tankar om sin gamla Passat. Dock tror jag inte den var speciellt överprisad för då hade knappast jag ringt på den.

Tror det är för liknande situationer som den jag står inför. Har en gammal cityracer stående, lite rostig och allmänt nedgången. Vet inte om den har något värde, annars kanske skänkes, eller skrotas.

Detta inlägg ser jag som en "pre-intressekoll" som förberedelse till den egentliga "intressekollen" längre fram. Ok?

Tror det är för liknande situationer som den jag står inför. Har en gammal cityracer stående, lite rostig och allmänt nedgången. Vet inte om den har något värde, annars kanske skänkes, eller skrotas.

Detta inlägg ser jag som en "pre-intressekoll" som förberedelse till den egentliga "intressekollen" längre fram. Ok?

Bara om du planerar att fråga för mycket för den!

Hur top of the line of the top notch var den på sin tid? Jag frågar bara för att det låter som att det måhända är en riktig raritet, ett samlarobjekt av närmast oändliga mått, helt enkelt något utöver det vanliga som du sitter på.

Jag är inte intresserad.

Hur top of the line of the top notch var den på sin tid? Jag frågar bara för att det låter som att det måhända är en riktig raritet, ett samlarobjekt av närmast oändliga mått, helt enkelt något utöver det vanliga som du sitter på.

Jag är inte intresserad.
Jag lämnar ditt inlägg obeaktat, det var enbart en pre-intressekoll!

Agerar djävulens advokat här, men är inte intressekoll något av cyklingens (i vårat fall) motsvarighet till att få bilen värderad hos handlare? Ett bra bud och man kan överväga affär, ett dåligt och man avvaktar?

Att vara nyfiken på aktuellt marknadsvärde för sin pryl är inte nödvändigtvis detsamma som att den är till salu.

Att skriva "intressekoll" i sin annons är väl bara ett finare sätt att säga att man inte måste sälja?​

Det är även märkligt med folk som sätter ut annonser utan pris. "Ring för prisuppgift" eller liknande. Om säljaren redan tänkt sig ett pris, varför i hela friden skriver man inte ut det då? En bra anledning att inte höra av sig alls tycker jag.
Eller är det också i hopp om att få nåt tokhögt bud för att en eventuell köpare har noll koll? Gissar att det snarare bara trillar in massa skambud. Och apropå det är det ännu mer intressant med "inga skambud" när ingen prisuppgift finns. Hur fan ska jag veta vad säljaren anser vara ett skambud då? #idoter

Jag har alltid antagit att det indikerar att personen inte har bråttom att bli av med varan. Som i fallet som länkas, där personen anger att han inte kommer kunna cykla på ganska lång tid.

Det är väl skillnad om man redan köpt en ny cykel t.ex och mest vill göra sig av med den gamla :)

(Fast i just det här fallet kan det ju också handla om att nya Wreconing snart släpps ;) )

Tidigare idag dök en skåpsinredning till bil upp på marketplace. Inget riktpris utan endast texten ”Pris görs upp på plats ”

Agerar djävulens advokat här, men är inte intressekoll något av cyklingens (i vårat fall) motsvarighet till att få bilen värderad hos handlare? Ett bra bud och man kan överväga affär, ett dåligt och man avvaktar?

Att vara nyfiken på aktuellt marknadsvärde för sin pryl är inte nödvändigtvis detsamma som att den är till salu.
Förstår hur du tänker, men är det då inte bättre att lägga ut den med ett högre pris för att se om någon nappar? Så kan man notera och låta det passera. Sedan inser personen att den inte är värt det, sänker priset eller behåller den.

Kanske dags att införa cykel-mäklare som ordnar styling, visning samt budgivning.

Jag kan svara på varför jag la upp min Wreckoning med den rubriken. (Oftast får man bäst svar om man frågar källan så att säga)

Kul btwatt läsa de olika teorierna om varför man kollar intresse.
Jag la upp cykeln med den rubriken för att jag tänkte såhär: Jag har ingen brådska alls att sälja något överhuvudtaget. Men nu är jag skadad och nyopererad och får inte cykla på ett bra tag. Jag har cykeln längst in i ena förrådet och det känns ordentligt deprimerande att den står där, solen skiner, cykelgänget drar till Åre... och jag får inte ens lyfta ett mjölkpaket. Varenda dag som går står den där och påminner mig om vad jag inte kan göra.
Då tycker jag det är bättre att någon annan använder den. Jag kommer dock inte slita som ett djur för att gräva ut cykeln från längst inne i förrådet (med bara en arm som kan bära) bara för att lägga ut en annons om det skulle visa sig att ingen vill ha den.
Bättre då att först kolla intresset och sen gräva.

Så tänkte jag. Ganska enkelt(?)
Och eftersom jag inte direkt är tvingad att sälja tänkte/tyckte jag att jag satte ett ok pris som gäller ?

Jag kan svara på varför jag la upp min Wreckoning med den rubriken. (Oftast får man bäst svar om man frågar källan så att säga)

Jag la upp cykeln med den rubriken för att jag tänkte såhär: Jag har ingen brådska alls att sälja något överhuvudtaget. Men nu är jag skadad och nyopererad och får inte cykla på ett bra tag. Jag har cykeln längst in i ena förrådet och det känns ordentligt deprimerande att den står där, solen skiner, cykelgänget drar till Åre... och jag får inte ens lyfta ett mjölkpaket. Varenda dag som går står den där och påminner mig om vad jag inte kan göra.
Då tycker jag det är bättre att någon annan använder den. Jag kommer dock inte slita som ett djur för att gräva ut cykeln från längst inne i förrådet (med bara en arm som kan bära) bara för att lägga ut en annons om det skulle visa sig att ingen vill ha den.

Och eftersom jag inte direkt är tvingad att sälja tänkte/tyckte jag att jag satte ett ok pris som gäller ?

Varför ens skriva säljfundering eller intressekoll? Om du vill ha 45000 för besväret att plocka upp den ur källaren så är det väl bra med det?

Jag svarar aldrig på annonser med "intressekoll", oavsett hur gärna jag skulle vilja ha den prylen. För mig signalerar det att säljaren inte har bestämt sig för att sälja och då köper jag hellre av någon annan som har bestämt sig. Annonser med bud går också bort

Tänkte du då att du kommer få lite färre intresserade och sämre bud om du skriver intressekoll istället för att köra ett pris från första början och få fler intresserade och högre bud och då med större sannolikhet behöva gräva fram den ur förrådet?
Klart som tusan någon vill ha den, beror ju bara på priset.

Edit: beklagar skadan, lär ju vara riktigt pissigt :/

Varför ens skriva säljfundering eller intressekoll? Om du vill ha 45000 för besväret att plocka upp den ur källaren så är det väl bra med det?

Jag svarar aldrig på annonser med "intressekoll", oavsett hur gärna jag skulle vilja ha den prylen. För mig signalerar det att säljaren inte har bestämt sig för att sälja och då köper jag hellre av någon annan som har bestämt sig. Annonser med bud går också bort

Ja du har kanske rätt. Hade inte en tanke på att en så enkel formulering kunde vara så laddad.

Bra med principer.

Tänkte du då att du kommer få lite färre intresserade och sämre bud om du skriver intressekoll istället för att köra ett pris från första början och få fler intresserade och högre bud och då med större sannolikhet behöva gräva fram den ur förrådet?
Klart som tusan någon vill ha den, beror ju bara på priset.

Edit: beklagar skadan, lär ju vara riktigt pissigt :/

Tack.

Erkänner att jag inte hänger med i meningen men jag tänkte bara att jag kollar om det finns intresse utefter det som står i annonsen. Jag la inte så mycket tankekraft bakom, utan körde bara..
Inte ute efter budgivning. I "värsta" fall cyklar jag själv på den i vinter. Inte så illa :)

Var och en annonserar givetvis ut sina prylar efter eget kynne.

Uppenbarligen innebär de upplägg som innebär en intressekontroll att marknaden minskar med åtminstone två potentiella köpare, Lisa och mig. Och antagligen fler med oss. Å andra sidan kanske vi besitter egenskaper som köpare, som säljaren inte uppskattar hos den som han eller hon skall göra affärer med. Det finns oftare fler sidor på samma mynt. ?

Jag tycker det är helt ok om folk skriver intressekoll, jag har gjort det själv nån gång.
När man egentligen trivs med hojen men inser att man har för många hojar och spanar på nått nytt...

Det är väl bra om man initialt får en bild av hur förhandlingsvillig säljaren är:

1: intressekoll
2: säljes POK
3: säljes, viss prutmån finns
4: HOJEN SKA BORT !

Intressekoll i formulering liknande "finns intresse för denna cykel o vad skulle ni isåfall va beredda att betala?" kan jag acceptera som säljformulering. Man är seriöst intresserad av att reda ut om intresse finns och man kanske själv har dålig koll på prisbild.

Det som nu dyker upp alltsomoftast, "intressekoll på min cykel, pris 50k" är bara dumt o gör att jag bläddrar vidare. Skriver man ett pris får man ju automatiskt svar på om folk är intresserade av att köpa eller ej. Många svar = folk va intresserade. Inga svar = ingen va intresserad. Ordet "intressekoll" således helt överflödigt o vittnar mest om att säljaren snappat upp nåt ord dom råkar va på tapeten för tillfället o tryckt in det i annonstexten utan vidare eftertanke. Nej tack, inte intresserad.

har inte intressekoll en motsvarighet på köparsida, av åtm bilar? brukar viss kallas däcksparkare:)

när jag vill sälja något, vilket inte är ofta jämfört med när jag köper; sätter jag ut ett helt rimligt för köparen ganska bra pris som jag sedan gradvis höjer i små steg. skriver också gärna i annonsen att så kommer ske.

ja, höjer. efter ett tag kommer vanligtvis köparna ut ur gardeoben. kan komma massor.

inget triggar affärerna som en hotande prishöjning.

Tillbaka
Topp