Is i Hellas?

Is i Hellas?
Ska ut och köra imorn, dock inte milspåret, lite för "otekniskt" tycker att jag kan lämna motionärerna i fred =).
Det blir dubbat imorn, för att det ska väl bli minus grader imorn, eller har jag missat nått?

/ Joel

Is i Hellas?
Har varit ute och sprungit mina 1 mil per vecka nu, och tvingades att springa längre än vad jag hade tänkt för att jag mötte en polare på vägen hem, i alla fall till poängen så rekommenderar jag nog dubbdäck imorn.
På grusgångbanorna längs den norra stranden av Kungsholmen så var det ett rätt tjockt lager med is som inte lär bli bättre tills imorn, kan bara tänka mig hur blåa ser ut i Hellas, särskilt vid våta fötter, lär inte gå att skilja isen från spången =).
/ Joel

Is i Hellas?
Äsch jag som hade tänkt kuta med början just norra playan inatt efter jobbet.. Igår natt var det mysigt slaskklet så jag kan ana att det är spännande nu när det är kallare. ;)

Is i Hellas?
PatrikB> Det är väl positivt om det inte är allvarligare än en inflammation i knät Mathias?

Eller hur? Det är faktiskt så trots allt. Idag blev det sådär rött och varmt som en riktig inflammation ska vara så det verkar som min självdiagnos stämmer! =)

Kul att du gillade cykeln! Du får se det som ett handikapphjälpmedel för oss som är litet sämre på att cykla.

Hoppas ni får kul cykling i morgon! Those of you who are about to Ride, I salute you!

Is i Hellas?
Jag blev tvungen att gå upp 06:15 och ta en kortare tripp för att prova...
Nu har jag tagit en sväng i Årstaskogen utan dubbat, och så länge man inte hamnar på en fryst vattenpöl går det bra. Ska man ut på nåt ställe där man vet att det är mycket vatten (Våta fötter) så är det lika bra att ta dubbisar.

Is i Hellas?
Tack Markus, du är en hedersknyffel. Offrar dig för vår skull.

Dock en undran, då måste isen vid Våta fötter vara tillräckligt frusen för att bära en cykel med cyklist om man ska cykla på den isen.

Fråga två, lyder som följer: fråga två, var det måna frusna vattenpölar ute?

Is i Hellas?
Nu, tillbaka och återhämtad efter NICK-spåret på SS utan spikskor (åtminstone halva på SS, mer om det nedan!).
Det blev en toppendag, även om SS inte var det optimala i snön (den onda snön stjäl all kraft från pedalerna)
Jag hade gärna haft en annan utväxling idag, mina färdkamrater (oxr och Malina) fick ganska ofta vänta in mig när jag fick slut på pedalkraft.
Jag höll faktiskt på att hosta ur mig lungorna vid några tillfällen, massor med kalluft och mina luftrör är ingen bra kombination.
Lyckligtvis ville oxr prova att åka SS, så vi bytte så jag fick köra hans Specialized medans han såg til att min cykel drabbades av "Walterssons Disease"* vid ett misslyckat logjump. Eftersom min hoj pajade när inte jag satt på den var jag moraliskt förpiliktigad att fortsätta att hoja på oxr´s, så resten av turen förflöt mycket trevligt på en behaglig Enduro med hur många växlar som helst.
Toppenväder, trevligt sällskap och en skön förmiddag.

* Walterssons disease, i folkmun kallad "Knäckt bakväxelöra", drabbar förträdesvis XTR-utrustade cyklar, men kan även i sällsynta fall angripa kedjespännare som är monterade på det maskformiga bihanget där bakväxelörat normalt är placerat. W. leder ofta till lång konvalescens och dyra räkningar, men kan då det drabbar patienter som är FerroCromium-vaccinerade vara av lindrigt förlopp, och botas med en enkel naprapatisk behandling.

Is i Hellas?
bruse Skrev:
-------------------------------------------------------

> Dock en undran, då måste isen vid Våta fötter vara
> tillräckligt frusen för att bära en cykel med
> cyklist om man ska cykla på den isen.

Det är ju inte så djupt så det går ju att trampa igenom iaf.

Jag kommer hävda att jag gör det med flit in i det sista.. ;)

Is i Hellas?
Markus F Skrev:
> * Walterssons disease, i folkmun kallad "Knäckt
> bakväxelöra", drabbar förträdesvis XTR-utrustade
> cyklar, men kan även i sällsynta fall angripa
> kedjespännare som är monterade på det maskformiga
> bihanget där bakväxelörat normalt är placerat. W.
> leder ofta till lång konvalescens och dyra
> räkningar, men kan då det drabbar patienter som
> är FerroCromium-vaccinerade vara av lindrigt
> förlopp, och botas med en enkel naprapatisk
> behandling.
>

Jaha ja och jag som trodde vi var kompisar:)

Is i Hellas?
Jag har studerat W.D. ett tag och det verkar som om W.D oftast angriper en person i ett sällskap. Efter det att maskformiga bihanget blivit allvarligt angripet (kan leda till akut amputation) så drabbas nästa person i sällskapet. Mina studier är inte tillräckligt omfattande för att visa på några slutsatser om ålder och angripsfrekvens, men det kan ses ett visst samband mellan ålder och vilken årsmodell W.D angriper först.

Is i Hellas?
Mattias, visar dina studier att smittan kan överföras genom tredje part? Kan det finnas smittbärare som själva inte uppvisar symptom?
I såna fall tror jag att jag har hittat värdorganismen.
Mattias L Skrev:
> Jag har studerat W.D. ett tag och det verkar som
> om W.D oftast angriper en person i ett sällskap.
> Efter det att maskformiga bihanget blivit
> allvarligt angripet (kan leda till akut
> amputation) så drabbas nästa person i sällskapet.
> Mina studier är inte tillräckligt omfattande för
> att visa på några slutsatser om ålder och
> angripsfrekvens, men det kan ses ett visst samband
> mellan ålder och vilken årsmodell W.D angriper
> först.
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare

Is i Hellas?
Vissa tendenser har kunnat skönjas i studierna. Framför allt är det två typer av överföring som WD verkar föredra:
1. Fysisk kontakt
2. Forumrelaterad överföring

Studierna påvisar en högre grad av påverkan och framförallt snabbare överföring vid så kallade "happy rides". WD påvisar en positiv trend speciellt vid torrt väder, framför allt i områden där avverkning tidigare skett. Detta kan ses som bevis på att WD frodas i avverkningsområden och kan hoppa mellan värdorganismer utan att påverkas nämvärt av avsaknaden av värdorganismer.

Vid blött väder verkar WD retardera till ett nästan komatöst stadium för att sedan blossa upp vid torrare förhållanden.

WD har även visat på en förbluffande och oroväckande förmåga att spridas oerhört snabbt över stora områden tack vare så kallade internetforum. En sidostudie har påvisat att desto fler som läser en forumtråd om WD desto snabbare sprider sig WD, helt utan fysisk kontakt.

Detta är oerhört oroväckande och kan ses som bevis för att detta är en så kallad "engineered bio-mutant", skapad av människan i syfte att spridas i både verkligheten runt populära cykelområden samt på internet.

Tillsvidare är en större studiegrupp inkopplad, men SMI och FEMA är underrättade och undersöker ärendet.

Senast redigerad av en moderator:
Is i Hellas?
Jag var nyss i Hellas, det var knappt så jag kunde ta mig dit alltså.
Hade tänkt att cykla blå/gröna, den första backen upp till alla spåren var fylld med is, det var säkert runt 30 cm is.
Det var en helt otrolig syn

Man skulle kunna åka skridskor där.

/M

Is i Hellas?
Då blir det garanterat dubbdäck imorn då.
Jag hade i och för sig ändå tänkt att köra med dubbdäck då jag inte ser någon nackdel med det förutom att man kanske "förstör" lite mer i skogen och att rullmotståndet blir lite större, men det spelar mig inte så stor roll.

/ Joel

Is i Hellas?
Jo, jag var där igår också.
Jag cyklade en liten bit, men vände sedan om eftersom det var för mycket blötsnö i spåren som PerJ sa.
Jag satte mig istället i solen i ett par timmar och njöt av att våren hade kommit.

Is i Hellas?
Cyklade Erstaviken till Hellas, och sedan en bit på Sörmlandsleden (gula) mot Brotorp.
Mycket svår trampad (småstigarna omöjliga) och hal i all djup blötsnö, men Erstavikens grusvägar är klart cykelbara trots super blöt tungtrampad lera. Jag såg ut som en gris när jag kom hem...spolade av cykeln och mig själv utanför huset med slangen...

Is i Hellas?
Tack Bruse för din vänliga erbjudande! Inte cyklar jag runt och kämpar som en dåre och blir helt lerig för att sen äta "tillbaka" allt!
(Läs din PM.)

Is i Hellas?
Friskis:
Är dubbdäck ett måste eller funkar det lika bra med grovmönstrade däck? Fanns det några isfläckar eller var det bara snömodd?

De jag klurar på inför Mångadens tur (dyker upp vid Hammarbybacken kl 11) är om jag ska ta funkar-till-allt cykeln med Nokian dubbisar eller om jag ska ta skogsmonstret med Conti Gravity. Just nu lutar det åt skogsmonstet såvida jag inte får veta ett det är isgata överallt i skogen, men det verkar inte som så är fallet.

Is i Hellas?
MacBear Skrev:
> Friskis:
> Är dubbdäck ett måste eller funkar det lika bra
> med grovmönstrade däck? Fanns det några isfläckar
> eller var det bara snömodd?

Jag tror att det funkar bra med grovmöstrade däck, men det fanns lite isig snö ibland fast det var 90% snömodd. Det blir plusgrader på dagarna men minus på nätterna...
Jag skulle nog ta av dubbisarna till måndagens tur , men sedan blir det kallare från tisdag (0-5) och då ska jag pendla till jobbet...så jag tror att jag behåller mina dubbdäck på några dagar till.Få se jag kanske ändrar mig.. ;)

Is i Hellas?
Jag monterade 2 st Continental Gravity på hojen idag.
Premiär imorgon för Gravity på min cykel, ska bli spännande
och se hur det fungerar.

MacBear Skrev:
> Tack för informationen Friskis! Det blir nog
> skogsmonstet på Måndag.

Tillbaka
Topp