Isaberg

ers

Aktiv medlem
Isaberg
Det var väl några riktigt fräcka stölder för nåt/några år sedan då cyklar stals ur förtält osv
Hörde tom att de klippte takräcken där cyklarna var fastlåsta och tog det hela.

Jag personligen använder min Abus kätting med tillhörande hänglås genom ramen som jag normalt har till fyrhjulingen hemma. Inget man klipper av så där enkelt….

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Jag hade våra ute på natten ihoplåsta med Wire. Får hoppas de har koll på cyklar så släpar de väl inte iväg med våra. Får köpa en ordentlig kätting i alla fall.

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg
Hörde tom att de klippte takräcken där cyklarna var fastlåsta och tog det hela.

Jag personligen använder min Abus kätting med tillhörande hänglås genom ramen som jag normalt har till fyrhjulingen hemma. Inget man klipper av så där enkelt….
Utan och veta exakt vilken ABUS kätting det är så handlar det om cirka 5 minuter med rätt bultsax skulle jag tippa, vinkelslip kanske dom inte hivar fram på en campingplats.

Kevin

Aktiv medlem
Isaberg
Många bra tips och tankar. Tänkte tälta med bil men låsa fast i bilens hjul går ju det med. På en camping är det inte så troligt nej att nån drar fram en vinkelslip och jag har inte så dyr cykel heller att man borde vara första offret :)

Fäller jag baksätet på bilen och tar av cykelns hjul får den nog annars plats bara man lastar om övrig packning.

ers

Aktiv medlem
Isaberg
Utan och veta exakt vilken ABUS kätting det är så handlar det om cirka 5 minuter med rätt bultsax skulle jag tippa, vinkelslip kanske dom inte hivar fram på en campingplats.
Ja så är det kanske men den är iaf godkänd som enda lås av mitt försäkringsbolag. Sedan är det mest som avskräckande den används. Finns alltid sämre låsta cyklar på en camping 😁

Zebb

Aktiv medlem
Isaberg
Har en fråga ang Isaberg.

Tänkte eventuellt åka dit med familjen i helgen. Hur fungerar det i liften, får barnen hjälp med att lasta på och av sin cykel?

När vi har varit i Vallåsen tidigare har vi fått hjälp och det har fungerat bra, men jag har svårt att hitta info om hur det fungerar i Isaberg.

Tacksam för svar!

maRRtin

Aktiv medlem
Isaberg
Har en fråga ang Isaberg.

Tänkte eventuellt åka dit med familjen i helgen. Hur fungerar det i liften, får barnen hjälp med att lasta på och av sin cykel?

När vi har varit i Vallåsen tidigare har vi fått hjälp och det har fungerat bra, men jag har svårt att hitta info om hur det fungerar i Isaberg.

Tacksam för svar!
Ja man får hjälp i liften. Betydligt bättre lift i Isaberg än Vallåsen också.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Liften är av annan typ som saktar in. Ett barn och två cyklar hinner man nog hantera själv om man är snabb och barnet klarar att gå bort en bit och stå still. I alla fall stor skillnad mot Vallis.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Liften är av annan typ som saktar in. Ett barn och två cyklar hinner man nog hantera själv om man är snabb och barnet klarar att gå bort en bit och stå still. I alla fall stor skillnad mot Vallis.
Finns det sittlift i Vallåsen?

EDIT: Ser ju faktiskt ut som en stolslift på hemsidan. Tyckte jag bara har sett ankarliftar på Youtube när jag surfat runt på Vallåsen.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Finns det sittlift i Vallåsen?

EDIT: Ser ju faktiskt ut som en stolslift på hemsidan. Tyckte jag bara har sett ankarliftar på Youtube när jag surfat runt på Vallåsen.
Jaha, det blir att planera in ett besök. Finns sittlift och den är ganske mycket argare än den i Isaberg. Lite väl spännande när föräldrar inte har koll på barnen.

Zebb

Aktiv medlem
Isaberg
Kanon, låter som lyx. Då fixar han det nog själv, han är inte helt bakom flötet (till skillnad från sin far). ;)

Bilagor

• 690EAC0E-8161-4341-9ACF-46DD82682561.jpeg
    690EAC0E-8161-4341-9ACF-46DD82682561.jpeg
    823.1 KB · Besök: 95

Zebb

Aktiv medlem
Isaberg
En fråga till; är det någon mening att boka två dagars liftcykling eller hinner man tröttna på lederna på en dag? Hur brukar ni känna?

MagerValp

Aktiv medlem
Isaberg
Lätt värt att boka båda dagarna om du frågar mig. Lederna blir roligare ju fler gånger man kör dem.

Sen brukar vi lägga några timmar i hopp- och dropparken också, skönt att kunna växla mellan dem som man vill.

SIE

Aktiv medlem
Isaberg
Många bra tips och tankar. Tänkte tälta med bil men låsa fast i bilens hjul går ju det med. På en camping är det inte så troligt nej att nån drar fram en vinkelslip och jag har inte så dyr cykel heller att man borde vara första offret :)

Fäller jag baksätet på bilen och tar av cykelns hjul får den nog annars plats bara man lastar om övrig packning.
Batteridriven lampa med rörelsesensor fastsugproppad ovanför cyklarna (på bilen/vagnen) kanske kan vara något för att skrämma iväg skurkar?

SIE

Aktiv medlem
Isaberg
Vet någon här om några alternativ utöver komplett campingplats om man bor i tält eller van? Dvs inget behov av el, men toa vore ju nice. Har för mig att rastplatsen mittemot sjön är fin, men har någon typ av restriktion med?

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Vet någon här om några alternativ utöver komplett campingplats om man bor i tält eller van? Dvs inget behov av el, men toa vore ju nice. Har för mig att rastplatsen mittemot sjön är fin, men har någon typ av restriktion med?
Står ju bilar och husvagnar där. Vagt och osäkert minne att det kan finnas någon förbudskylt.

Upp på berget är väl klockrent? Minus sjö då

Isaberg
Rastplatsen är jättefin men är just en rastplats. Inget man ska natta över på. Vill minnas att jag passerat nån enklare camping/ställplats i närheten. Ska kolla om jag hittar nåt

MagerValp

Aktiv medlem
Isaberg
Hur länge får man stå med sin husvagn eller husbil på en rastplats?

Våra rastplatser är främst avsedda för tillfällig rast och vila, inte för övernattning. På rastplatser och skyltade P-platser är det dock i grunden tillåtet att stå högst 24 timmar.
Är det tillåtet att tälta på en rastplats?

Så länge det inte förstör och inkräktar på andras behov av rast och sker inom ramen för tidsbegränsningen som anger rast så går det bra.

blitz

Aktiv medlem
Isaberg
Tänkte åka till Isaberg med grabbarna 5 och 8 år under veckan, de har aldrig cyklat utför på det viset innan. Finns det möjlighet att köpa engångs kort till liften eller är det bike pass som gäller?

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Jo albatross är lite sliten i början som nån skrev. Dessutom lite lösa stenar och skit länge ner. Inga problem för jag verkar inte kunna få upp nån fart på den leden. Den som räknar med att det är tillrättalagt eller kör fort kanske får lite problem

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Pax-covid är slut. Danskar, tyskar, holländare och gående barnfamiljer uppför i röda nedfarter.

Ingen kö i liften och öde vid "andra toppen'

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer