Islabikes Beinn 24 första intryck (uppdaterad efter 2 månader) (summerad efter 3 år)
Nägra iakttagelser och första intryck av sonens Islabikes Beinn 24.
Vilket vissa redan vet från en annan tråd så beställde jag en Beinn 24 till sonen. Han är i runda svängar 135 cm hög och hade 57cm i grenhöjd om jag minns rätt. Landade enligt Isla precis i nedre kanten av vad de rekommenderar 24 tummaren för. De verkar ha koll på storleksangivelserna på nätet.
Vi valde färgen "dark platinum" vilket närmas kan beskrivas som mörksilver. Den ser diskret snygg ut med gråa loggor.
Beställningen gick hyfsat smärtfritt, kreditkortsnummer överlämnas per telefon och de kollar att det går igenom under tiden man hänger i luren. Man får sedan beställningspapperet på mailen en gång till. Jag frågade om det skulle stå att man betalt, men det skall det tydligen inte. Köpte till skärmar som levererades lösa och ett extra bakväxelöra (kostade £4).
Transporten är inte mycket att orda om. UPS ringde och frågade om man var hemma, avtalade för eller eftermiddag och sedan dök bilen upp. Cykeln låg i en standard cykellåda om än lite mindre än vad man är van vid.
Några iakttagelser:
- Kommer standard med ringklocka, reflexer och allting annat man behöver för att cykla.
- Endel skruvar var inte infettade
- Bakre QR var infettad, men inte främre
- Man behövde pilla lite med bromshandtagsvinkel, reflexplacering och gripshiftvinkel för att få lite vettigare set-up
- Komponenterna ser väl valda ut, inklusive de Isla-brandade
- Sadeln är lite mindre så den passad barnrumpor
- Pedalerna är enkla plast-flatties med plastpiggar. Räknar inte med att de skall hålla någon längre stund. Gängorna kom med ett tunt lager fett
- Bromshandtagen är gjorda för barn (svänger inåt kraftigt) och min son hade inga problem att greppa dem
- Tektro V-bromsar som kom ganska väl justerade (drog lite ojämnt bak)
- Gummi-handtagen är väldigt tunna så små händer räcker runt
- Växeln kom väl justerad
- Hjulen var raka och örat sa att ekerspänningen var hyfsat jämn
- Däcken är Kenda Small Block Eight och kom pumpade. Racerventil på slangen
- Ramsvetsar är inte det vackraste jag sett, men inga stora katastrofer
- Lackarbetet lämnar lite att önska, lite damm och tunnt på sina ställen. Det är tydligen emaljfärg av något slag som bakas i ugn (jag frågade och det är inte powdercoat)
- Stänkorna är lackad plast
- Jag plockade bort bakreflexen för att få ner sadeln lite till, men då passade cykeln bra till sonen som är lite försiktig i början. Han fick ner hela främre delen av foten i backen på båda sidorna med den set-upen.
I huvudsak så vaxade vi ramen, fettade och justerade lite och sedan var det bara att ut och köra. Tog väl en ca 2 timmar med lite "hjälp" av den nya ägaren. En kryssmejsel och några insexor är allt som behövs.
Ramen är tillverkad av Strongman i Vietnam och det syns på detaljarbetet att det inte är högsta klass, men i huvudsak verkar cykeln välbyggd. De väsentliga skruvarna var väl dragna.
Sonen tyckte att det funkade bra och vi tog en sväng i kylan. Växlingarna kändes nog lite konstigt och frambromsen var lite ny, men det verkar inte vara några större problem ännu.
Jag har inte kontrollvägt ekipaget, men den väger mindre än en av våra gamla med 12 tums hjul. Enligt Islabikes så skall deras 8.82kg vara vägt och inkludera allting som är standard. Den känns lätt.
Återkommer efter lite mer mil på den, men hittills kan jag rekommendera cykeln.
Vilket vissa redan vet från en annan tråd så beställde jag en Beinn 24 till sonen. Han är i runda svängar 135 cm hög och hade 57cm i grenhöjd om jag minns rätt. Landade enligt Isla precis i nedre kanten av vad de rekommenderar 24 tummaren för. De verkar ha koll på storleksangivelserna på nätet.
Vi valde färgen "dark platinum" vilket närmas kan beskrivas som mörksilver. Den ser diskret snygg ut med gråa loggor.
Beställningen gick hyfsat smärtfritt, kreditkortsnummer överlämnas per telefon och de kollar att det går igenom under tiden man hänger i luren. Man får sedan beställningspapperet på mailen en gång till. Jag frågade om det skulle stå att man betalt, men det skall det tydligen inte. Köpte till skärmar som levererades lösa och ett extra bakväxelöra (kostade £4).
Transporten är inte mycket att orda om. UPS ringde och frågade om man var hemma, avtalade för eller eftermiddag och sedan dök bilen upp. Cykeln låg i en standard cykellåda om än lite mindre än vad man är van vid.
Några iakttagelser:
- Kommer standard med ringklocka, reflexer och allting annat man behöver för att cykla.
- Endel skruvar var inte infettade
- Bakre QR var infettad, men inte främre
- Man behövde pilla lite med bromshandtagsvinkel, reflexplacering och gripshiftvinkel för att få lite vettigare set-up
- Komponenterna ser väl valda ut, inklusive de Isla-brandade
- Sadeln är lite mindre så den passad barnrumpor
- Pedalerna är enkla plast-flatties med plastpiggar. Räknar inte med att de skall hålla någon längre stund. Gängorna kom med ett tunt lager fett
- Bromshandtagen är gjorda för barn (svänger inåt kraftigt) och min son hade inga problem att greppa dem
- Tektro V-bromsar som kom ganska väl justerade (drog lite ojämnt bak)
- Gummi-handtagen är väldigt tunna så små händer räcker runt
- Växeln kom väl justerad
- Hjulen var raka och örat sa att ekerspänningen var hyfsat jämn
- Däcken är Kenda Small Block Eight och kom pumpade. Racerventil på slangen
- Ramsvetsar är inte det vackraste jag sett, men inga stora katastrofer
- Lackarbetet lämnar lite att önska, lite damm och tunnt på sina ställen. Det är tydligen emaljfärg av något slag som bakas i ugn (jag frågade och det är inte powdercoat)
- Stänkorna är lackad plast
- Jag plockade bort bakreflexen för att få ner sadeln lite till, men då passade cykeln bra till sonen som är lite försiktig i början. Han fick ner hela främre delen av foten i backen på båda sidorna med den set-upen.
I huvudsak så vaxade vi ramen, fettade och justerade lite och sedan var det bara att ut och köra. Tog väl en ca 2 timmar med lite "hjälp" av den nya ägaren. En kryssmejsel och några insexor är allt som behövs.
Ramen är tillverkad av Strongman i Vietnam och det syns på detaljarbetet att det inte är högsta klass, men i huvudsak verkar cykeln välbyggd. De väsentliga skruvarna var väl dragna.
Sonen tyckte att det funkade bra och vi tog en sväng i kylan. Växlingarna kändes nog lite konstigt och frambromsen var lite ny, men det verkar inte vara några större problem ännu.
Jag har inte kontrollvägt ekipaget, men den väger mindre än en av våra gamla med 12 tums hjul. Enligt Islabikes så skall deras 8.82kg vara vägt och inkludera allting som är standard. Den känns lätt.
Återkommer efter lite mer mil på den, men hittills kan jag rekommendera cykeln.
Senast ändrad: