Jämtlandstriangeln på mountainbike - filmat med drönare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Matthias87

Aktiv medlem
Reklam för egen verksamhet
Här om dagen tog jag cykeln runt Jämtlandstriangeln. Stannade till vid Sylarna och toppturade lite med cykeln och gav mig sedan vidare dagen efter mot Blåhammaren Fjällstation och vidare mot Storulvån.

Magiskt vackert och underbar cykling!

Senast redigerad av en moderator:

Adhocalias

Aktiv medlem
Här om dagen tog jag cykeln runt Jämtlandstriangeln. Stannade till vid Sylarna och toppturade lite med cykeln och gav mig sedan vidare dagen efter mot Blåhammaren Fjällstation och vidare mot Storulvån.

Magiskt vackert och underbar cykling!

Jäklar vad fint!

Följer drönaren efter automatiskt och filmar?

Genilös

Aktiv medlem
Fi fan va magisk film. Dags å börja övertala sambon å lämna Öland för den där miljön vill ja åt🤩

Matthias87

Aktiv medlem
tråkigt om det blir motocrossbana där.

full fart mot vandrarna vid 1:50 så att de får kasta sig undan. nu förstår jag varför cyklister får dåligt rykte.

Haha, ja herregud vad de får kasta sig undan 😅 Passerade de vandrarna flera gånger då jag filmade med drönaren och på klippet du ser i filmen där var vi redan polers, så det var inga hard feelings där. Senare på kvällen delade vi fjällstuga och de var nyfikna på elcykeln, som så många andra :)

freddag

Aktiv medlem
de där liksom skärande/slirande svängarna mot slutet av filmen känns väldigt tveksamma också. hur skulle stigen se ut om alla besökare gjorde så?

Matthias87

Aktiv medlem
de där liksom skärande/slirande svängarna mot slutet av filmen känns väldigt tveksamma också. hur skulle stigen se ut om alla besökare gjorde så?

Tror inte du behöver oroa dig för de få gångerna på rundan som bakhjulet vart låst.

NLC

Aktiv medlem
Haha, ja herregud vad de får kasta sig undan 😅 Passerade de vandrarna flera gånger då jag filmade med drönaren och på klippet du ser i filmen där var vi redan polers, så det var inga hard feelings där. Senare på kvällen delade vi fjällstuga och de var nyfikna på elcykeln, som så många andra :)
Fanns det inte ett eget forum för e-MTB och andra assisterade tvåhjulingar? Typ https://happyride.se/forum/forums/elcykel.29/

freddag

Aktiv medlem
det lite jobbiga är väl om det lockar dit fler motocrossåkare som åker och sladdar sönder stigen, samt om vandrarna inte förstår att det är motocrosser och ger cyklister skulden.

varför gör du den här sladden vid 3:00? motorn som får hjulet att spinna loss?
20200817_223005.png

Freddie L

Aktiv medlem
Fantastisk miljö och hyfsat filmat, vore kul med fler vinklar. Alla de där småskutten skulle kunna bli roligare lite underifrån kanske? Och ännu roligare hade ju varit att se någon cykla stigen, det där ser ju bara märkligt ut.

Matthias87

Aktiv medlem
det lite jobbiga är väl om det lockar dit fler motocrossåkare som åker och sladdar sönder stigen, samt om vandrarna inte förstår att det är motocrosser och ger cyklister skulden.

varför gör du den här sladden vid 3:00? motorn som får hjulet att spinna loss?
Visa bilaga 436752

Nu sitter jag inte på en motocross, utan en cykel.

freddag

Aktiv medlem
annonser brukar tas bort helt?

Matthias87

Aktiv medlem
Fantastisk miljö och hyfsat filmat, vore kul med fler vinklar. Alla de där småskutten skulle kunna bli roligare lite underifrån kanske? Och ännu roligare hade ju varit att se någon cykla stigen, det där ser ju bara märkligt ut.

Inget seriöst filmat, hade helt klart kunnat göras mycket bättre med andra vinklar osv. Jag tryckte bara på "Follow" på drönaren och la på lite musik i princip :)

Matthias87

Aktiv medlem
Fan vilken moralpanik de va här då.
Hoppas du bad dom vandrande att ta av sig skorna så deras grovmönstade kängor inte gjorde fula märken på stigen!

Haha ja. Vissa människor kämpar verkligen för att hitta saker att gnälla på. Måste vara jobbigt att leva livet på det sättet :D

ooms

Aktiv medlem
Det är en reklamfilm för el-mtb, där det buskörs i känslig fjällmiljö, och filmen publiceras på forumet för riktig cykling istf på elcykel-forumet, alltså?
Inte många rätt där.

Velocipeden

Aktiv medlem
Fin film och bra cyklat.
Cyklade själv benassisterad cykel på denna sträcka i veckan och kände att det görs verkligen på nåder. Jag höll igen och gav renarna tid att flytta på sig och hälsade på alla vandrare (som jag till 99% upplevde som positiva) och försökte slita så lite som möjligt.
Jag tänker att det är exakt här frihet under ansvar kommer in. Detta är nog det fjällområde med mest slitage (speciellt i år) och konflikter, sträckor förbjuds, broar tas bort och det skaver mellan olika grupper. Fjällmiljön är känslig både geologiskt, flora/fauna men även socialt inte alls som vilken bakgård i valfri stad. Är det då läge att dra upp med El-cykel, drönare och göra reklamfilm(?)? Är det så vi håller cyklingen tillåten, hållbar och långsiktig i detta område?

Genilös

Aktiv medlem
Gör elcykel mer skada än vanlig?

Velocipeden

Aktiv medlem
Geologiskt: Det är 250w mer driv i de lösa uppförsbackarna.
Socialt Det är inte tillåtet.

bokaj

Aktiv medlem
Jag tittade på filmen för någon dag sen och slogs först av det fantastiska landskapet, den roliga cyklingen och hur den är filmad. Men jag har haft svårt att släppa tankarna som har dykt upp i efterhand och av inläggen i tråden att döma är det fler än jag som har reagerat på samma sätt.

Det har skett en gradvis förändring på besökstryck och slitage under de år jag turistat i fjällen för att fullkomligt explodera i somras, om det håller i sig kommer det med stor sannolikhet påverka diskussionen kring vad man får och inte får göra i fjällen. Det finns redan idag några exempel på områden där man inte längre får cykla och med ökande tryck från cyklister vore det förvånande om det inte blir fler framöver. När då en film av det här slaget väcker diskussion i ett cykelforum, hur tror ni då att den ses av andra? Jag reagerade också på att vandrarna flyttade på sig, att det sen skedde i fullkomligt samförstånd är ingenting som framgår av filmen och riskerar att bli ett argument i diskussionen. Att det inte var fler sladdar än de man ser i filmen framgår inte heller någonstans.

Nu kanske filmen får klä skott för en större diskussion men den lyckas på något sätt fånga både de fantastiska bitarna med fjällcykling men även de som skapar debatt. Det är så klart en risk man får ta när man publicerar saker på ett forum på nätet.

Att de mindre positiva kommentarerna kommer från livströtta personer är att förminska frågan, det förs diskussioner om respektlösa cyklister som förstör den känsliga fjällnaturen, dessa kan resultera i fler förbud och inskränkningar och det vill alla här undvika!

Edit: nu såg jag att det inte är tillåtet med elcykel i naturen(https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/). För allas skull ber jag TS och alla andra innehavare av elcyklar att åtminstone låta bli fjällen, det är fan inte ok att förstöra alla cyklisters anseende och chanser till fjällcykling genom att påverka diskussionen med olagligt beteende.

Senast ändrad:

MtbIte

Aktiv medlem
folk är så himmla butthurt på detta forum , håller med tidigare person som skrev att det måste vara jobbigt att leva sånt liv och alltid klaga på saker och vara surgubbe.

lundatok

Aktiv medlem
folk är så himmla butthurt på detta forum , håller med tidigare person som skrev att det måste vara jobbigt att leva sånt liv och alltid klaga på saker och vara surgubbe.
Du kan ha den inställningen tills det börjar hagla förbudsskyltar. Fast då kanske du är en där tyffing som skiter i det?

Plush

Moderator
Forumvärd
Vi håller diskussionen saklig så slipper vi gå in och peka med hela handen.

Frågor på det?

havet

Aktiv medlem

Det handlar väl snarare om att värna sitt intresse och den natur vi tillsammans har ansvar att förvalta? Att tänka på andra och annat än sig själv är en fin egenskap som fler borde beakta. Ingen nämnd, ingen glömd.

freddag

Aktiv medlem
jag hoppas alla är överens om att det inte ska vara tillåtet att köra traditionell motocross i fjällen. någonstans ska alltså gränsen gå. det naturliga och enklaste för alla att förhålla sig till är att motor är förbjudet. för vem vet hur många watt nåns motocross är på?

att motorcyklism inbjuder till svineri är videon ett bra exempel på. massa onödigt sladdande. fjällen behandlas som en crossbana.

jag tror att det är karaktärsdanande att trampa själv.

• Gilla
Reactions: H.

Genilös

Aktiv medlem
Att sladdarna är vad man kan kalla spekning och inte pga bromsning har ni till 100% fastslaget så?
För ja kan sladda fan med min muskeldrivna hoj med om ja använder bromsen....

MtbIte

Aktiv medlem
Det handlar väl snarare om att värna sitt intresse och den natur vi tillsammans har ansvar att förvalta? Att tänka på andra och annat än sig själv är en fin egenskap som fler borde beakta. Ingen nämnd, ingen glömd.

problemet är att folk fokuserar mera på att han kör på en el-mtb än att värna om naturen , vill man värna om naturen på ett speciellt område så borde man isåfall sätta förbud för ALL cykling för alla vet även om dom inte vill erkänna det att en e-mtb sliter inte mera på naturen.

det är ungefär som att säga att man inte får köra med grovdobbade däck på ett speciellt ställe utan du får bara använda släta XC däck för att det inte ska slita mera på naturen.

AX3L

Aktiv medlem
Filmen i första inlägget tycker jag är helt okej. Det största problemet som jag ser är inte ebike kontra vanlig cykel utan hur man kör. Kan man cykla kan man cykla snabbt på en vanlig cykel, men kan man inte cykla kan man inte cykla så fort att det blir något större problem på en ebike heller. TS har också varit på Hottögsfjället och kört och att köra sådär vid sidan om en befintlig fin fjällstig och räta ut den är fan inte okej nånstans, men att det är med en ebike är skit samma i min bok.

---—---------------------------

Vi delar inga fler av hans filmer i tråden!

Är det tillräckligt klart uttryckt?

Genilös

Aktiv medlem
Filmen i första inlägget tycker jag är helt okej. Det största problemet som jag ser är inte ebike kontra vanlig cykel utan hur man kör. Kan man cykla kan man cykla snabbt på en vanlig cykel, men kan man inte cykla kan man inte cykla så fort att det blir något större problem på en ebike heller. TS har också varit på Hottögsfjället och kört och att köra sådär vid sidan om en befintlig fin fjällstig och räta ut den är fan inte okej nånstans, men att det är med en ebike är skit samma i min bok.
Första resonemang mot TS ja kan hålla med om!

freddag

Aktiv medlem
problemet är att folk fokuserar mera på att han kör på en el-mtb än att värna om naturen , vill man värna om naturen på ett speciellt område så borde man isåfall sätta förbud för ALL cykling för alla vet även om dom inte vill erkänna det att en e-mtb sliter inte mera på naturen.

det är ungefär som att säga att man inte får köra med grovdobbade däck på ett speciellt ställe utan du får bara använda släta XC däck för att det inte ska slita mera på naturen.
motor inbjuder till att köra sönder. jämför bara en crossbana med en xc-slinga.

om människor ska få röra sig i naturen alls behöver vi dra en rimlig och väl avvägd gräns, som är lätt att förhålla sig till. den går, tycker jag, vid motor. det innebär dock inte att det är fritt fram för vandrare och cyklister att förstöra, sladda och skrämma andra.

ts körning visar tydligt vad problemet med motor är.

havet

Aktiv medlem

Om jag jämför hur jag cyklar med hur det ser ut på filmen, så är det milsvid skillnad. Det känns helt otänkbart att sladda runt sådär utanför en preparerad bana avsedd för just det, och dessutom i andra filmen här ovan hålla så hög fart att det inte ens går att hålla sig på stigen. Så du kanske har rätt, men då kanske vi snarare borde förbjuda idioti, än cykling i naturen.

Senast ändrad:

Genilös

Aktiv medlem
Har du kört motorcross?
Är ju fan inte ens i samma universum som en elcykel

freddag

Aktiv medlem
herregud vilket svineri i andra filmen. cykling i terrängen kommer nog förbjudas helt snart om folk ser det där framför sig när de tänker cykling.

Velocipeden

Aktiv medlem
Detta är ju ett område på gränsen. Gränsen till tillåtet (sträckor börjar förbjudas) gränsen till socialt accepterat (fråga en renskötande Same) då är det än viktigare att bete sig bra för att få fortsätta cykla där.

UrTomas

Aktiv medlem

På vilket sätt menar du att en E-MTB inte sliter mer än en vanlig MTB?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer