Jämtlandstriangeln på mountainbike - filmat med drönare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

AX3L

Aktiv medlem
Har man provat en emtb inser man ganska snabbt att skillnaden i hur mycket den sladdar inte är så stor att det har någon direkt betydelse i sammanhanget. Man kan ju argumentera för att man med emtb kan köra mer vid sidan av stigen där det är tyngre att trampa, men med en lite lättare växel är det ju inga problem för en normaltränad att göra det ändå. Det enda problemet i så fall är väl att det ökar tillgängligheten betänkligt. Fler får fysiska förutsättningarna att cykla på fler ställen. Och när jag cyklade till Helags för några veckor sedan var det både cyklar och vandrare ute i spenaten på ett sätt som sliter rejält, och jag tror att enda sättet att fixa det är att lägga mer resurser på spänger och tillgänglighet på de mer trafikerade lederna. Det var ofta extremt blött och lerigt, och varken vandrare eller cyklister föredrar att gå på huvudstigen då.

Raymon

Ny medlem
Väldigt många onyanserade inlägg här. Att jämföra hur en motocrossbana ser ut med en cykelstig måste vara bland det mest iq-befriade argument jag sett på länge.
Att en el-hoj skulle slita mycket mer på naturen argumentet vore intressant om det var faktabaserat, vart finns studien på det? Eller är det bara vad ni känner? Om något så borde högre genomsnittsfart innebära mindre slitage då logiskt sett sliter det mer när man kör långsamt och oftare får bakhjulssläpp.

Om vi ger oss in i fjälldebatten så kan jag dom boende i Jämtland med goda kontakter runt om meddela att el-mtb inte stör folk mer än vanlig cykel. Däremot är vi trötta på hur turister kommer och cyklar här efter regn och blötare förhållanden. Det är det som förstör naturen här. Ni, likasom vi som bor här har ingen rätt att cykla oavsett förhållanden. Vi bör köra på naturens förutsättningar och håll er på markerade leder.
Tycker personligen det är tråkigt hur tråkig attityd många här har, att förolämpa och hitta på påhittad fakta kommer väll knappast att få någon vettig person att reflektera över om eran åsikt kan ha belägg?

Gilla det eller inte men vi tillhör alla samma community, speciellt i icke-cyklisters ögon.

AX3L

Aktiv medlem
Realistiskt skulle vi då behöva stänga av leder samt på något sätt i alla fall göra stickprov på att det efterlevs. Att få folk på en veckas fjällsemester att undvika att vandra eller cykla på ett ställe frivilligt är orealistiskt, likaså att folk ska veta hur blött det är just då. Det borde också finnas något ställe där man lätt kan hitta information om vilka leder som är avstängda för tillfället och vilka som fungerar bra. Allt annat blir bara önsketänk tyvärr, som jag ser det.

bokaj

Aktiv medlem
Hur det än är med slitage och upplevd störning av elcyklar så är det olagligt att använda dem i naturen, punkt. När de ändå används i naturen riskerar vi en ilsken debatt som riskerar att spilla över på vanliga cyklar och är helt rättfärdigad oavsett om man anser det vara fel.

Funäsfjällen satsar mycket nu på att göra i ordning leder och informationen kring dem för att minska slitaget på naturen kring lederna.

freddag

Aktiv medlem
vem kollar om motorcykeln är på 250 W, 2000 W eller 5000 W?

är det något jag lärt mig av min uppväxt med mopeder och motocrosser är att de nästan alltid trimmas och att nöjet med motorn inte är att smeka och dutta på gasen.

Oskar

Aktiv medlem
Helt sjukt att man ska behöva ge sig upp till typ Arjeplogsfjällen för att få lite lugn och ro.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer