(Jätte OT) Vad är det för fel på Stockholmare när det gäller fotboll?

ponx

Aktiv medlem
Det är ju inget problem. Oacceptabelt har de ju sagt i 30 år men det är ju helt klart fullt accepterat. Inga påföljder och ingen som gör något åt saken.

Stumpy

Aktiv medlem
De tyckte väl att det var dags att elda upp den skitarenan och skaffa en med riktigt gräs.
Äh, tyckte inte det var nåt stök direkt. Glada och positiva supportrar på båda sidor som sjöng och klappade.
Sedan är det förstås bittert för vissa Stockholmare att förlora cupfinalen knappt och för andra att förlora Allsvenskan knappt till samma lag.
På damsidan var det mest bittra Göteborgare.

Masjevel

Aktiv medlem
Läktarna på en fotbollsmatch är fyllda av främst män som skulle behöva professionell hjälp i anger management.
Blir så jävla less. Är det inte nog med skit i världen redan med krig och skjutningar både i Sverige och på andra ställen. Ska man inte ens kunna gå och heja på sitt favoritfotbollslag utan att riskera bli skadad/dödad? Kan inte människan bättre än så här längre??

Stumpy

Aktiv medlem
Läktarna på en fotbollsmatch är fyllda av främst män som skulle behöva professionell hjälp i anger management.
Blir så jävla less. Är det inte nog med skit i världen redan med krig och skjutningar både i Sverige och på andra ställen. Ska man inte ens kunna gå och heja på sitt favoritfotbollslag utan att riskera bli skadad/dödad? Kan inte människan bättre än så här längre??
Kände mig inte det minsta hotad på hela matchen idag, men jag satt kanske på den snälla delen av läktaren. Tror det vara ca 50/50 kvinnor och män också. Var du där?

Masjevel

Aktiv medlem
Kände mig inte det minsta hotad på hela matchen idag, men jag satt kanske på den snälla delen av läktaren. Tror det vara ca 50/50 kvinnor och män också. Var du där?
Nej jag var inte där. Svensk fotboll är inte intressant.
Efter slutsignalen stormar ett antal människor (50% kvinnor?) planen med ett mål i siktet, bortaläktaren. Vad hade hänt om inte ett stort antal poliser och vakter kommit emellan kan man ju bara spekulera i men jag tror inte avsikten för planstormarna var att tacka för god match. Men det kanske det var?

Stumpy

Aktiv medlem
Nej jag var inte där. Svensk fotboll är inte intressant.
Efter slutsignalen stormar ett antal människor (50% kvinnor?) planen med ett mål i siktet, bortaläktaren. Vad hade hänt om inte ett stort antal poliser och vakter kommit emellan kan man ju bara spekulera i men jag tror inte avsikten för planstormarna var att tacka för god match. Men det kanske det var?
Ett fåtal fubikar från hemmaklacken sprang in på planen och togs snabbt omhand av ordningsmakten. Det var en fantastisk stämning på arenan hela matchen. Tråkigt med de som ville bråka, men ingen fara för att någon skulle bli skadad/dödad.

Mange.

Aktiv medlem
Som supporter till annat stockholmslag tycker jag ändå det är synd att pokalen inte finns i Stockholm, och att just Malmö fick hem den svider lite extra mycket.

Eapea

Aktiv medlem
Ett fåtal fubikar från hemmaklacken sprang in på planen och togs snabbt omhand av ordningsmakten. Det var en fantastisk stämning på arenan hela matchen. Tråkigt med de som ville bråka, men ingen fara för att någon skulle bli skadad/dödad.
Skärmavbild 2022-05-27 kl. 08.06.56.png

Manurhin2

Aktiv medlem
Angående farlighet och läktare så ska man nog tänka ganska ganska fel för att bli utsatt. Dom huliganer som bara är på arenor, och innan och efter, för att slåss är ointresserade av Svenssons med klubbfärger. Dom söker likasinnade motståndarhuliganer.
Det händer nån gång att oskyldiga råkar illa ut men sannolikheten är nog lika stor som att vinna på lotto.

freddes

Aktiv medlem
Tycker det mest är intressant kring en del människor:
Nu skall jag gå på fotboll, jag klär på mig i min Stone Island eller valfritt klädesplagg från England med mina snabba skor som jag kan kubba ifrån bengen med. Sen får man inte glömma det viktigaste, luvan...tar man med sig en luva på fotboll så ska man inte gå på fotboll.
I övrigt var det intressant med diskussionen kring damfotbollen som även de hade final i cupen men där de fanns typ 1000 pers på läktarna där man klaga på herrarnas final....
Men ja att se supportrar springa in och försöka boxas var väl inte direkt något oväntat...
(Har varit supporter länge av det andra HIF men slutade gå på matcherna efter de hängde en docka av Thern, de blev lite osmakligt då).

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu verkar det som att jag ska med dottern och kille på min första allsvenska match imorgon, är det nåt särskilt att tänka på förutom balaclava? Måste man ha med bengaler osv?

GoranS

Aktiv medlem
Ni har väl tränat in de 147 vanligaste okvädningsfraserna att ropa till domaren när något inträffar på planen som ni inte är nöjda med?

GoranS

Aktiv medlem
Bengaler är nog lugnt att skippa. Åtminstone har jag kommit in utan de få gånger jag varit på fotboll. Undvik dock lektyr i pappersform. En SvD vägrade ordningsvakten att låta mig ha i ryggsäcken in på Råsunda för ca 15 år sen på en match där det sedan tändes gott om bengaler.

-Andy-

Aktiv medlem
Typiskt fotbollshuliganer eller förlåt "idrottsintresserade och annars skötsamma män". Dubbelmoralen och moralen överlag koppat till och inom fotbollen är helt sinnessjuk. .

Att slåss mot och kasta saker på polis anses inte vara så fartigt om det sker i samband med fotboll. I alla andra fall räknas det som blåljussabotage och innebär låååånga fängelsestraff. Att försöka slå sönder allt som kommer i ens väg är tydligen inte heller så farligt om det sker i samband med en fotbollsmatch, men sker det någon annan stans är det upplopp och ett hot mot demokratin.

Om ett gäng cykelfans skulle löpa amok på samma sätt efter en cykeltävling skulle ingen någonsin få arrangera ett motionslopp eller tävling i cykling igen i Sverige... någonsin. Men kan upploppet kopplas till fotboll däremot, då är det glömt och förlåtet redan nästa dag.

Manurhin2

Aktiv medlem
Mkt bättre när barnen leker i en grusgrop innan match än att skämma ut sig på arenan.

Bellyboy

Aktiv medlem
Typiskt fotbollshuliganer eller förlåt "idrottsintresserade och annars skötsamma män". Dubbelmoralen och moralen överlag koppat till och inom fotbollen är helt sinnessjuk. .

Att slåss mot och kasta saker på polis anses inte vara så fartigt om det sker i samband med fotboll. I alla andra fall räknas det som blåljussabotage och innebär låååånga fängelsestraff. Att försöka slå sönder allt som kommer i ens väg är tydligen inte heller så farligt om det sker i samband med en fotbollsmatch, men sker det någon annan stans är det upplopp och ett hot mot demokratin.

Om ett gäng cykelfans skulle löpa amok på samma sätt efter en cykeltävling skulle ingen någonsin få arrangera ett motionslopp eller tävling i cykling igen i Sverige... någonsin. Men kan upploppet kopplas till fotboll däremot, då är det glömt och förlåtet redan nästa dag.
Du tror inte att läktarvåld är något som man jobbar aktivt för att motverka ?

Hep

Aktiv medlem
Håller helt med om det bedrövliga i beteendet, men innan man pga av de här dömer ut stockholmare på fotboll som grupp så kan vi väl räkna lite. Av vad jag kan se på bilderna var det väl högt räknat 100 idioter inblandade inne på Friends. Knappt en halv promille av de besök som varit där i år alltså. Lägger vi in i kalkylen att det var ett antal år sedan sist det hände är vi nere i knappt mätbar andel.

Om vi skulle plocka ut den beteendemässigt sämsta halva promillen av alla som t ex cyklar i skogen undrar jag om den samlingen skulle vara speciellt mycket mer imponerande.

Det har varit en del som rykt ihop på landsvägstävlingar. Undrar om det är fler eller färre en en halv promille av alla cykelproffs som försökt slå en konkurrent på käften.

Fast nu när en hel del går att identifiera hoppas jag verkligen att de stängs av från matcher och döms i domstol.

Bellyboy

Aktiv medlem
Det man verkar göra är att beklaga att det händer. Sen släpper man glatt in bråkmakarna på nästa match. 20 år senare bråkas det fortfarande.
Haha, jag tror ingen släpper in någon ”glatt” det här kostar klubbarna enormt och gör sitt bästa för att motverka läktarvåldet. Ibland brister det och då får man beklaga sig och jobba vidare. Under 20år har det knappts intensifierats, med hjälp av motarbetande resurser. Vi ska vara glada att dom inte kör med saft och bulle metoden som används för att motverka gängkriminalitet för då hade läktarna varit rena slakthuset.

GoranS

Aktiv medlem
Håller helt med om det bedrövliga i beteendet, men innan man pga av de här dömer ut stockholmare på fotboll som grupp så kan vi väl räkna lite. Av vad jag kan se på bilderna var det väl högt räknat 100 idioter inblandade inne på Friends. Knappt en halv promille av de besök som varit där i år alltså. Lägger vi in i kalkylen att det var ett antal år sedan sist det hände är vi nere i knappt mätbar andel.

Om vi skulle plocka ut den beteendemässigt sämsta halva promillen av alla som t ex cyklar i skogen undrar jag om den samlingen skulle vara speciellt mycket mer imponerande.

Det har varit en del som rykt ihop på landsvägstävlingar. Undrar om det är fler eller färre en en halv promille av alla cykelproffs som försökt slå en konkurrent på käften.

Fast nu när en hel del går att identifiera hoppas jag verkligen att de stängs av från matcher och döms i domstol.
Nu var det mkt äpplen och päron tycker jag. Åskådare jämförs med utövare och andel av personer jämförs med andel av besök. Mitt intryck är i alla fall att många av åskådarna på fotbollsmatcher går ganska frekvent på fotboll.

BFS

Aktiv medlem
Haha, jag tror ingen släpper in någon ”glatt” det här kostar klubbarna enormt och gör sitt bästa för att motverka läktarvåldet. Ibland brister det och då får man beklaga sig och jobba vidare. Under 20år har det knappts intensifierats, med hjälp av motarbetande resurser. Vi ska vara glada att dom inte kör med saft och bulle metoden som används för att motverka gängkriminalitet för då hade läktarna varit rena slakthuset.
De verkar ju alltid veta vilka det är. "Ibland brister det" (det är inte bara en högriskmatch per år) trots att polisen tar in extra resurser (för just högriskmatcher). Men, det är skillnad på kultur och kultur.

GoranS

Aktiv medlem
Sen undrar jag hur det kommer sig att det alltid verkar förekomma bengaler, fyrverkerier eller dylikt inne på arenan i samband med stök. Någonstans fuckas det upp ordentligt i kontrollerna av vad som tas med in på arenorna. Vid ett av ett par besök på allsvenska matcher för över 10 år sedan blev jag ifrånplockad en dagstidning jag hade i ryggsäcken vid inpasseringen då den inte var tillåten att ta med in på arenan.

Bellyboy

Aktiv medlem
De verkar ju alltid veta vilka det är. "Ibland brister det" (det är inte bara en högriskmatch per år) trots att polisen tar in extra resurser (för just högriskmatcher). Men, det är skillnad på kultur och kultur.
Nej det är flera och alla slutar inte som ikväll. Boysen verkade vara sugna på lite mer så blev dom nypta i Årsta istället. Men ja, dom har koll men utan vettiga bevis går det inte att stänga av någon. Det är skillnad på kultur och subkultur !

BFS

Aktiv medlem
Nej det är flera och alla slutar inte som ikväll. Boysen verkade vara sugna på lite mer så blev dom nypta i Årsta istället. Men ja, dom har koll men utan vettiga bevis går det inte att stänga av någon. Det är skillnad på kultur och subkultur !
Nä, det brukar ju vara extra poliser på högriskmatcher. Åker man tunnelbana med fel färger får man skylla sig själv (när "boysen" vill "roa sig" så vill de ju roa sig). Men vad kan man göra? Boys will be boys, liksom.

Bellyboy

Aktiv medlem
Har varit på tuben bra många gånger med blandade fans, även med barnvagn. Ingen blev skadad och min son lever, wow! Det är 90talet längre.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nä, det brukar ju vara extra poliser på högriskmatcher. Åker man tunnelbana med fel färger får man skylla sig själv (när "boysen" vill "roa sig" så vill de ju roa sig). Men vad kan man göra? Boys will be boys, liksom.
Nej, man ska absolut kunna bära färger.
Huliganer ska slåss med huliganer och dom är alltid ofärgade.
Det betraktas som fegt att ge sig på julgranar(färgade supportrar)

Hep

Aktiv medlem
Nu var det mkt äpplen och päron tycker jag. Åskådare jämförs med utövare och andel av personer jämförs med andel av besök. Mitt intryck är i alla fall att många av åskådarna på fotbollsmatcher går ganska frekvent på fotboll.
Jag insåg ihopblandningen av besök och personer efter jag postat, men om det skulle gå upp från en halv till ett par promille spelar det inte så stor roll. Det jag ville ha sagt var hur extremt liten andel det handlar om.

Att prata om ”stockholmare” som i den här tråden är minst lika mycket ”äpplen och päron” som det jag medvetet gjorde, men det tror jag du fattade.

De skithögarna som roade sig i dag tillhör till största delen inte de som går på de flesta matcherna. Kräken brukar dyka upp när det är derbyn och liknande.

BFS

Aktiv medlem
Har varit på tuben bra många gånger med blandade fans, även med barnvagn. Ingen blev skadad och min son lever, wow! Det är 90talet längre.
Dåså, då trivs alla i tunnelbanevagnar med fulla/arga/högljudda fans som skriker vanliga ord mellan svordomarna. Säkert är jag ensam om de upplevelserna, så nån enkät behövs inte.

BFS

Aktiv medlem
Bor du i Norrland eller är du en rädd norrlänning i Stockholm ?
Jag bor i Norrland men hänger endel i Stockholm. Är inte rädd, men tycker faktiskt det är ganska störigt med dessa "fotbollsfans". De jag känner tycker samma sak. Och jag tycker det är intressant att du ursäktar "boysen". Är DU en rädd stockholmare? Jag har inte dödats av nån gäng.

Köp & Sälj

Topp