Jättetrevlig ringklocka för MTB?

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Min kompis har märkt det upprepade gånger att äldre folk inte hör just hans Spurcycle och jag undrade bara om fler upplevt samma sak. Behöver inte ha o göra med frekvensen.

Har själv den klockan och jättenöjd men använder inte den så flitigt då jag inte kan cykelpendla med min hund. Så har inte själv tänkt på det så mkt.
Mitt inlägg var bara en spontan reaktion på att nån själ bemödat sig att mäta skillnaden, sånt värmer ingenjörshjärtat.
Jag har en gång kommit upp bakom två tanter som gick i rad. Jag plingade frenetiskt ända tills jag smög förbi de i knapp styrfart, jag hade stark motvind och de hade kapuschonger över huvudet. Jag fick en massa nidord och besvärjelser kastat efter mig så jag stannade, fortsatte plinga och förklarade att ingen ringklocka i världen skulle kunna varna dem där och då. Det är en rejäl klang i klockan och det är med gott samvete jag cyklar vidare med den.

RäsTobbe

Aktiv medlem
Jag har en snurrklocka typ:
1660306101119.png

Går att smygringa försiktigt med små ninjaplingar när man är snäll på veven.

gandhi

Aktiv medlem

Mycket pling för pengarna!

n_andersson

Aktiv medlem
Kör cateay och är väldigt nöjd. Hade en Micro klocka förut o den var det ingen som hörde...

Bilagor

• 20220812_162245.jpg
    20220812_162245.jpg
    392.8 KB · Besök: 40

MarcusL79

Aktiv medlem
Hade en knog. Relativt snygg/diskret men värdelös och höll två mån.

En ringklocka måste vara 100% så jag har efter det har jag förlitat mig på rösten. Snabb och lätt att anpassa. 😊
Och jag började med "pling pling" (tips härifrån) vänder sig folk om med ett leende.

Men en Crane såg ju faktiskt rätt läcker ut.
Skulle kunna tänka mig en Monty special också

Berk

Aktiv medlem
En ringklocka måste vara 100% så jag har efter det har jag förlitat mig på rösten. Snabb och lätt att anpassa. 😊
Och jag började med "pling pling" (tips härifrån) vänder sig folk om med ett leende.

När jag sade "tring tring" när min ringklocka var sönder i Nederländerna för många år sen var (gammal) folk, tyvärr, inte så nöjd ...

MarcusL79

Aktiv medlem
När jag sade "tring tring" när min ringklocka var sönder i Nederländerna för många år sen var (gammal) folk, tyvärr, inte så nöjd ...
Det kanske var som när jag sa "ursäkta" i början på ett så trevligt sätt jag kunde (fast ibland ansträngt). Det var inte alltid folk blev så nöjda. Någon rent förbannad..😬

davlov

Aktiv medlem

davlov

Aktiv medlem
Hade en knog. Relativt snygg/diskret men värdelös och höll två mån.

Men en Crane såg ju faktiskt rätt läcker ut.
Skulle kunna tänka mig en Monty special också
Håller med om knog både diskret och kass. Sen är den dyr också.

Murdock

Aktiv medlem
Man skulle väl kunna har en ringklocka funktion i en cykeldator som redan har högtalare. Då skulle man kunna lägga i vilken trevligt ringljus som helst. Och ringklockan syns inte alls när man redan kör med cykeldator.
Jag vet dock inte om nån tillverkare erbjuder den funktionen.
Den frågan har jag också ställt. Tills dess kör jag HideMyBell, köper ni denna - se till att få version två som har förbättrad funktion.

kais01

Aktiv medlem
De fina tipsen om bjällra spar jag tills jag kommer till områden med grizzlybjörn, eller ifall jag hamnar i hejarklacken på en skidtävling. 🥷.
kan tillägga att bjällran jag tipsade om i #17 går att stänga av. den är väl primärt tänkt för björnrika områden i nordamerika, men funnit den nyttig till mycket annat.

t ex att mötas av glada miner när man hinner upp vandrare. så som efterfrågas i tråden. ett annat är när man visar väg för andra i tät skog, och det är lätt hänt att tappa visuella kontakten.

andra har flaggat för tickandet från bakhjulet, men det brukar tystna med tiden. hursomhelst reagerar i min erfarenhet inga andra än cyklister på det ljudet.

Fundadores

Aktiv medlem
Vad gör ni med era Knog's?? Nog för att min inte plingar superhögt (ganska kasst men hörs iaf) men den har iaf hållit i över ett år på min MTB

Jag undrar också. Ljudet är precis lagom i skogen och den har hållit bra. Men beror kanske på hur mycket man plingar och hur många OTB:s man gör. Tooorch säljer någon kopia som kanske kan vara ett alternativ.

ol__

Aktiv medlem
Relevant tråd. Har många gånger tänkt på detta också. I min erfarenhet finns det dock alltid personer som hör "flytta på dig" och blir sura, fastän ens egna mening med plinget är "ursäkta kära medmänniskor nu närmar jag mig bakom och skulle vilja ha möjlighet att passera".
Som någon skrev så upplever jag att säga "pling pling", kombinerat med leende och något vänligt ord, är det som oftast uppfattast som trevligt av medmänniskorna.

I skogen tar jag det lugnt och är ofta övertrevlig för att inte skapa irritation. Vid pendling har jag inte samma tålamod om folk går i cykelvägen. Har där faktiskt haft god erfarenhet av tuta som visats tidigare i tråden (gummiboll på tratt). Uppfattas ofta lite humoristiskt. Annars är mitt kriterie att det inte bara ska låta "pling" utan hellre "bririririiriring" per tryck. Effektivare och, imho, trevligare.

aben

Aktiv medlem
Undrar om landsvägscyklister har ringklocka, de använder den inte åtminstone. De allra flesta, inklusive jag, cyklar över hela cykelbananan när det inte finns andra på den och en cyklist som kör om en annan borde förstå att plinga i god tid innan, skulle vara mycket trevligare än att helt tyst bara cykla om och långt säkrare.

aben

Aktiv medlem
Annars är mitt kriterie att det inte bara ska låta "pling" utan hellre "bririririiriring" per tryck. Effektivare och, imho, trevligare.
Jag tycker bäst om en klar fin och ganska ljus klang, händer faktiskt ibland att jag plingar bara för att höra ljudet från klockan.

jolov

Aktiv medlem
Undrar om landsvägscyklister har ringklocka, de använder den inte åtminstone. De allra flesta, inklusive jag, cyklar över hela cykelbananan när det inte finns andra på den och en cyklist som kör om en annan borde förstå att plinga i god tid innan, skulle vara mycket trevligare än att helt tyst bara cykla om och långt säkrare.

Använda ringklocka på gång/cykelbanor är ju livsfarligt. Ffa om det är fotgängare man plingar på.
Innan man plingat så är dom rätt förutsägbara. Efter man plingat vet man aldrig vad dom hittar på. byta sida? Stanna kvar? tvärstanna? Byta sida halvvägs och sen stanna i mitten?

aben

Aktiv medlem
Använda ringklocka på gång/cykelbanor är ju livsfarligt. Ffa om det är fotgängare man plingar på.
Innan man plingat så är dom rätt förutsägbara. Efter man plingat vet man aldrig vad dom hittar på. byta sida? Stanna kvar? tvärstanna? Byta sida halvvägs och sen stanna i mitten?
Då plingar du alldeles för nära. Jag ser enbart fördelar med att plinga och gör det alltid om det inte är uppenbart att de gående håller sig till ena sidan och som fotgängare vill jag absolut att cyklister plingar, särskilt på annars öde cykel-gångbanor.

Peth

Aktiv medlem
Jag brukar okynnesplinga ibland, bara för att det är trevligt att höra ljudet.

Har en Knog Oi Luxe som fungerar felfritt i några år nu. Oi-en med plastkläpp skulle jag inte ta i med tång ens en gång. Har även ett par Crane E-ne, de ger ett mysigt ljud.

Makten

Aktiv medlem
De man plingar på är ju bara de som är ivägen. Hur får du dem att flytta på sig annars? Skriker?
Sen kan man ju faktiskt sakta in eftersom man vet att folk är oberäkneliga.

jolov

Aktiv medlem
De man plingar på är ju bara de som är ivägen. Hur får du dem att flytta på sig annars? Skriker?
Sen kan man ju faktiskt sakta in eftersom man vet att folk är oberäkneliga.
Jodå. Men ifall det är folk som går 2-3 i bredd på fel sida av cykelvägen (gå på vänster är svårt) så saktar jag hellre in och cyklar i luckan som finns kvar än att plinga så att dom täpper igen helt :)

Makten

Aktiv medlem
Jodå. Men ifall det är folk som går 2-3 i bredd på fel sida av cykelvägen (gå på vänster är svårt) så saktar jag hellre in och cyklar i luckan som finns kvar än att plinga så att dom täpper igen helt :)
Då ser dina lokala cykelvägar inte ut som mina. Går folk i bredd finns ingen plats att passera, åtminstone inte utan att köra som en drulle (vilket bara spär på hatet mot cyklister).

simson

Aktiv medlem
Igår kom jag ifatt en hund och dennes medvandrare , hunden hörde mig tydligen långt innan jag ens såg dem för den hade morrat och skällt lite och hens matte var mycket fundersam för tydligen så brukar vovven knappt reagera på varken rådjur eller harar , men en konstig cyklist som dyker upp i snåren var nåt nytt, har ju ringklocka men den behövde inte användas.😜

simoon

Aktiv medlem
Ok jag reviderar min rekommendation, kvaliteten på Knog är uppenbarligen inte så bra. Min gick sönder när jag stötte mot styret (och klockan) vid en grop under dagens tur i skogen. Nu är fjädern böjd. Däremot gjorde den sitt jobb utmärkt till dess att den gick sönder.

Aron

Moderator
Bör kanske förtydliga att jag betraktar ringklockan som en konversatiosstartare. Inte som en dislogersättare. Självklart saktar jag in och utbyter trevliga artigheter under själva passagen. Tänker att ringklockan är användbar på 15-20 m håll där man annars måste ropa. Att ropa på folk är onajs. Det tycker både katter och ninjor. Utom om det är fara på förde. Då får man gasta.

Topp