Jag har beställt nya Ridley, Crossbow cyclocross - är jag först?

Är ny inom cykelsportens spännande värld. Nu har jag beställt cykel hos Cyclecomponents. Någon som har erfarenhet av Ridley´s "billigare" cyklar? Sedan en fråga till som är ENORMT viktig:
Vad ska jag ha för cykelkläder & hjälm som matchar cykeln?
Tips önskas...!

Bilagor

• RIDLEY1008-41_1.jpg
    RIDLEY1008-41_1.jpg
    31.3 KB · Besök: 48
Senast redigerad av en moderator:
Jag kör pä en Crossbow sedan 1,5 år och är supernöjd! Använder min huvudsakligen för vinterpendling och lvg träning när det är för dåligt väder för finracern. Jag vet inte hur din cykel är specad men jag har 105 grupp och cross froglegs från 4za. Jag fick ett par skräphjul från Shimano (RS-10) som höll en halv säsong innan nippel hålen började spricka. Är mycket nöjd med cykeln och tror du blir nöjd du med. Vad det gäller hjälm och kläder är det väl bara att gå in till din lokala cykelhandlare och "go wild". För höst vinte och vàrträning tycker jag du behöver ett par 3/4 långa cykelbyxor, ett par vinterthights att ha över når det blir riktigt kallt. Långärmad cykeltröja, en skaljacka och funktions undertröja. På fötterna har jag vanliga cykelskor med neoprene överdrag och lite tjockare strumpor. Handskar bör ha fingrar så att du kan sköta växlar och broms. Jag kör med en "Buff" under hjälmen istället för hjälmmössa som jag tycker blir för varmt. Lycka till!

Bra köp de, jag hade en Ridley Crossbow för ett par år sedan, vet inte om det är mer än lacken som skiljer. Var riktigt nöjd iaf.

Crossbowen vet jag inte så mycket om, men deras Crosswing körde jag 2 säsonger på och den är riktigt trevlig :-) Fö riktigt kvalitetscyklar från Ridley, väl genomarbetade lösningar, fina svetsar och dm håller erkänt bra ! T

Japp, om du inte tillhör en cykelklubb skulle jag satsa pengarna på en långärmad tempodräkt från Fidealaget... :-) T

Nej, jag ska inte tävla. Mest träning på egen hand. Mycket grusväg- men även lite landsväg.
Det är Tiagra-grupp på denna cykel. Jag har tittat på cyklar med 105-gruppen i samma prisklass. Men för mig är valet av ram viktig. Kan ju alltid byta upp mig till t ex 105-grupp om ett par år...
Men nybörjare som jag är så tror jag att jag blir mer än nöjd.. =)
Nu ska köpas snygga kläder....

Funderar på att köpa en sån där cross (igen). Hade en Columbus Cyklo-X förut men sålde den för 3 år sen pga det damm den samlade efter racerinköp (och så tror jag den var fel storlek för mig). Letar nu lite halvengagerat efter något lätt och relativt billigt (< 12000) med möjlighet att sätta skärmar (för höst & vinterpendling). Har tidigare mest varit inne på Meridas billigare modeller med Tiagra.

Ridleys ramar verkar belgiskt fina, men är inte ramkitet rätt dyrt i Sverige (ca 6500 på http://cyclecomponents.com/cgi-bin/...rp=829&funk=visa_artikel&artnr=RIDLEY1004-41r och ca 7000 hos http://cykelcity.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=38) med tanke på att man kan få en komplett cykel från nyss nämnda ställe för otroligt låga 11700? Kikar man på kontinenten så kostar den något finare Crosswind-ramen typ 380 euro på http://www.shop4cross.net/product_info.php/products_id/498?osCsid=0885834f3bd7583db3785ddd4e0b8147 plus 160 eurosisar för gaffel = fortfarande mindre än ramkitet Crossbow i Sverige. Men varför sån skillnad? Svårt att motivera inköp hos sin LBS då...

Kollade på Ridleys hemsida och storleksguiden för Crosswind och Crossbow anger att jag ska ha en 52:a. Känns spontant lite litet för mig som är 178 cm lång och ca 85-86 cm i grenen. Eller?

NLC skrev:
-------------------------------------------------------

> Kollade på Ridleys hemsida och storleksguiden
> för Crosswind och Crossbow anger att jag ska ha
> en 52:a. Känns spontant lite litet för mig som
> är 178 cm lång och ca 85-86 cm i grenen. Eller?

Jag sitter numera på en 54cm Scott. Är 181 och har 86cm grenmått. Hade 56cm på min gamla racer. Sitter ruskigt bra på cykeln både på stig och landsväg. 52:an känns spontant kanske lite liten för dig men det beror ju på topprörslängd och dina övriba mått också.

Yupp Ridley är stora i storleken. Jag har kört Ridley Crossbow tidigare och då hade jag en 52. Nu ska jag köra en X-fire och den också i strl 52.

Jag är 176cm lång och har 87 i grenmått.

Jag tror inte att de rekommenderade mått som Ridley har tagit fram är tagna i luften....
Storlek 52" rekommenderas till de som har en benlängd mellan 84,7-87,8, samt är 176,9 cm i strumplästen..
Hoppas 52" passar mig som har 85 cm i benlängd & är 177,2 cm lång.... ;)

Jag har sedan en tid tillbaka varit bedrövligt sugen på att komplettera stallet med en sådan där Crossbowram att bygga ihop med en massa krafs som jag har på en annan cykel + liggande i verkstaden. Man måste ju helt enkelt ha en hoj som funkar när det är lite sämre väder än att regncykeln kan användas. Lycka till med köpet!

Mossberg skrev:
> Är där fästen för skärmar på Crossbown?
>
> /Mossberg

Jag har i alla fall inte hittat några, jag kör med SKS Raceblade skärmar som man "gummibandar" fast i gaffel och sadelstag och dom funkar klockrent tycker jag.

Mossberg skrev:
"Är där fästen för skärmar på Crossbown?"
------------------------------------------------

Det lurade jag med på, då Ridley erbjuder bägge alternativen för stunden.

Jag skrev till CC och fick följande svar

Cyclecomponents skrev:
"Hej,

Vi kommer att endast ha Crossbow med fästen för skärmar. Ridley kommer att fasa bort alternativet och kommer snart endast erbjuda Crossbow med fästen."

/E

På Ridleys hemsida står

"This versatile frame is perfect for those new to cross and can easily be used for training or commuting.

- Mudguard eyelets and rear rack mounts. "

Lyckades dock inte se några på bilderna så det var därför jag frågade.

Jag har haft SKS Raceblade på en cykel och det funkar hyfsat på sommaren men för åretrunt pendling vill jag kunna montera riktiga skärmar.

/Mossberg

Mossberg:
Se post ovan......

Kommer bli ett köp av denna för min del. Skulle dock personligen hellre sett 50/34(36) klingor istf crossdrevning på rackaren då jag uteslutande rullar asfalt.

/E

Mossberg skrev:
> På Ridleys hemsida står
>
> "This versatile frame is perfect for those new to
> cross and can easily be used for training or
> commuting.
>
> - Mudguard eyelets and rear rack mounts. "
>
> Lyckades dock inte se några på bilderna så det
> var därför jag frågade.
>
> Jag har haft SKS Raceblade på en cykel och det
> funkar hyfsat på sommaren men för åretrunt
> pendling vill jag kunna montera riktiga skärmar.
>
> /Mossberg
I så fall är min en variant utan öglor för skärmar, jag har ett hål i det lilla tvärstaget mellan sadelstagen som jag använder för att fästa SKS skärmarna. Jag körde hela vintern nu senast med Raceblade skärmarna i Stockholm och det funkade klockrent, och då snackar vi daglig pendling med stundvis massa kladdig blötsnö.

moody skrev:
> då jag uteslutande rullar asfalt.

Det trodde jag också att jag gjorde innan jag köpte cråss :)

Fast jag har ändå lvg-utväxling förstås eftersom jag är så oerhört muskulös.

bonbon skrev:
Det trodde jag också att jag gjorde innan jag köpte cråss :)
Fast jag har ändå lvg-utväxling förstås eftersom jag är så oerhört muskulös.
--------------------------------------------------------------
Precis.
Jag vill under vintern transformeras till ett sånt muskelberg som dig:)

Skämt åsido. Är det inte knepigt att köra i klunga med ett så litet drev fram?
Finns ju inte en chans på jorden att man kan hänga med utför eller om evo tar en av sina monsterförningar?

Kanske får ta och beställa från shop4cross istället där man kan speca vad man önskar till samma pris, om inte billigare tom.

/E

moody skrev:
> Kanske får ta och beställa från shop4cross
> istället där man kan speca vad man önskar till
> samma pris, om inte billigare tom.
>
> /E

Där köpte jag min, rekomenderas!

Selast skrev:
"Där köpte jag min, rekomenderas!"
--------------------------------------

Vad bra!

Jag läste butiks-recensions-tråden. Verkar ju inte livsfarligt att beställa därifrån till skillnad fr andra tyskar baserat på era omdömen.
Nu är dessutom hemsidan uppdaterad och lite mer lättöverskådlig, samt att direktbeställning kan utföras utan omvägar.

/E

Sådärja.

Nu står mitt exemplar av crossbow och väntar på upphämtning.
Hinner inte förbi mitt postcenter idag, så det får bli på måndag.

Beställde från shop4cross. Fina att ha att göra med.
Tog en vecka längre än nödvändigt, då ett vevparti inte fanns i lager och var tvunget att beställas.

/E

Tillbaka
Topp