jag har en racercykel/landsvägscykel och funderar på köpa kraftigare däck

tommygunxs

Medlem
hej
lite lagom luddig rubrik men jag har en racer cykel o funderar på om jag kan sätta på några grövre däck med dubbar (ej vinterdubbar) på så jag kan cykla på enklare skogsstigar, grusvägar mm.

Det jag söker efter är något som är åt MTB hållet på däck. Jag har en racercykel med skivbromsar och jag har gott om utrymme överlag mellan däck och ram (det är en race cross), cykeln har nu däck i storlek 700*28 c eller 28-622 som det också heter. så jag antar att enda problemet är bredden på fälgarna på cykeln fast även dessa ser breda ut. Är det någon här som har satt på rejäla däck på sin racer (så man kan cykla skogsstigar mm) Jag vill kunna köra landsväg o sedan vika av för köra skogsvägar mm, ja det är ingen MTB. I detta sammanhang är bredden på fälgarna mkt viktigt o på fälgarna står det: ERTO 622x21 där jag antar 21 är bredden på fälgarna.

Vet någon något schysst ställ o länka till, om nu ovan jag letar efter finns. Jag är ganska okunnig om däckstorleker mm utan brukar köpa samma som sitter på så nu är jag ute på okänd mark:)

Salabaladala

Aktiv medlem
21mm fälgbredd är bra och brett. Utan att ha sett ramen gissar jag ändå på att det är den som stoppar uppåt i storlekarna. Har du någon specifikation från tillverkaren om max storlek? Ska du köra tubeless eller med slang?

Bengt-re

Aktiv medlem
33/35 crossdäck av något bra slag. Förr körde jag sammy slick 35mm för motsvarande ändamål. Gravel king finns som nabbade 35 isch, finns massor fler dessutom. Får man plats med omkring 35mm är utbudrt brett!

Edit: fälgbredden fungerar bra med 35mm däck.

tommygunxs

Medlem
21mm fälgbredd är bra och brett. Utan att ha sett ramen gissar jag ändå på att det är den som stoppar uppåt i storlekarna. Har du någon specifikation från tillverkaren om max storlek? Ska du köra tubeless eller med slang?
kör nog på slang, eller tja, så har jag alltid gjort iaf:) Nej, men jag skall se om jag hittar vad tillverkaren säger. Det är en Cube race cross

tommygunxs

Medlem
33/35 crossdäck av något bra slag. Förr körde jag sammy slick 35mm för motsvarande ändamål. Gravel king finns som nabbade 35 isch, finns massor fler dessutom. Får man plats med omkring 35mm är utbudrt brett!

Edit: fälgbredden fungerar bra med 35mm däck.
har du något du kan länka till? jag gjorde google på 33/35 crossdäck o fick för mc eller något:):

Salabaladala

Aktiv medlem
Svårt att säga. Knottror av det där slaget bygger rätt mycket på höjden. Du borde mäta i ramen med tumstock hur mycket plats du har. Du vill ha 3-5mm frigång mellan däcket och ramen.

Dom är rätt grova dom däcken också om du ska köra asfalt. Typ gravelking SK eller nåt liknande skulle vara lämpligare, eller kanske schwalbe g-one allround som det är bra priser på nuförtiden.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Till att börja med, så har du inte en landsvägscykel utan en CX (cyclocross). Du får lätt plats med 35 mm-däck i den och förmodligen runt 40 mm, men då kan det bli trångt i baktriangeln. I övrigt håller jag med ovanstående att det är onödigt med så grovt mönster. Ett vanligt gravel- eller CX-däck med mindre mönster i mitten kommer att rulla bättre.

tommygunxs

Medlem
Till att börja med, så har du inte en landsvägscykel utan en CX (cyclocross). Du får lätt plats med 35 mm-däck i den och förmodligen runt 40 mm, men då kan det bli trångt i baktriangeln. I övrigt håller jag med ovanstående att det är onödigt med så grovt mönster. Ett vanligt gravel- eller CX-däck med mindre mönster i mitten kommer att rulla bättre.
tackar, skall iväg nu till cykelhandlaren, men skall bara mäta som nämndes ovanför. Tackar!

tommygunxs

Medlem
Kan starkt rekommendera Panaracer gravelking sk, jag kör med 35mm, bra bett och rullar helt okej även på asfalt.
tackar, jag hann dock redan köpa mig ett par Schwalbe G-One Allround Super Ground som jag hoppas på. Först min snål vana trogen tittade jag på däck som kostade 129 kr st och när jag sedan läste recentionerna så verkade punktering ingå i priset så jag kostade på mig lite dyrare samt med bättre punkteringskskydd. Jag tror detta är någon slags CX däck, sjukt mkt däck typer att välja på.

Av allt att dömma kommer skärmarna på cykeln ta i däcken (skärmarna som jag satte på för en månad sedan...) så jag skall exprimentera om jag kan behålla skärmarna, annars så ryker dom.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
.
Av allt att dömma kommer skärmarna på cykeln ta i däcken (skärmarna som jag satte på för en månad sedan...) så jag skall exprimentera om jag kan behålla skärmarna, annars så ryker dom.
jag kör med ass saver big och mini mudder på gruscykeln, de håller en ju inte helt torr men bättre blir det

tommygunxs

Medlem
ahh jag har nu monterat däcken på cykeln, men det är väldigt svårt att få de att sitta "korrekt", jag tycker de är lite böjda åt olika håll vilket gör att det ser ut som fälgen är skev (vilket den inte är) när jag rullar däcket. Hur får ni på era däck korrekt, jag har aldrig upplevt detta tidigare eller så har jag aldrig kollat noga tidigare

moros

Aktiv medlem
ahh jag har nu monterat däcken på cykeln, men det är väldigt svårt att få de att sitta "korrekt", jag tycker de är lite böjda åt olika håll vilket gör att det ser ut som fälgen är skev (vilket den inte är) när jag rullar däcket. Hur får ni på era däck korrekt, jag har aldrig upplevt detta tidigare eller så har jag aldrig kollat noga tidigare
Pumpa mer men inte för mycket. Är det ett tubeless däck och fälg så måste det "poppa" på plats på ett helt annat sätt än ett vanligt däck (även om du nu kör med slang). Det finns ju normalt sett en kant på däcksidan som skall vara synlig hela vägen runt på båda sidorna. Överskrid inte max tryck för däck ELLER fälg. Det kan vara så att du måste upp till 4-5bar innan det sätter sig.

Salabaladala

Aktiv medlem
Testa tömma ur luft och dra lite såpavatten mellan fälgkanten och däcket, och sen pumpa upp till max. Det hjälper däcket att sätta sig rätt om det är det som är problemet.

Bengt-re

Aktiv medlem
Pumpa mer men inte för mycket. Är det ett tubeless däck och fälg så måste det "poppa" på plats på ett helt annat sätt än ett vanligt däck (även om du nu kör med slang). Det finns ju normalt sett en kant på däcksidan som skall vara synlig hela vägen runt på båda sidorna. Överskrid inte max tryck för däck ELLER fälg. Det kan vara så att du måste upp till 4-5bar innan det sätter sig.
Ibland måste man smörja för att få det att poppa som det skall. Vissa kombinstioner är tjuriga....

Kalla däck gör det svårare, kan man ha däcken rumstempererade så brukar det gå lättare.

tommygunxs

Medlem
Ibland måste man smörja för att få det att poppa som det skall. Vissa kombinstioner är tjuriga....

Kalla däck gör det svårare, kan man ha däcken rumstempererade så brukar det gå lättare.
Här har vi något- de har legat på balkongen hela natten, dvs ca 12 grader

tommygunxs

Medlem
Tackar:) fyllde däcken till 4,5 bar (max5) och det knäppte till i dom, framdäcket prefekt direkt, bakhjulet fick jag släppa ur luften o göra om proceduren men sedan blev det bra:):

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer