Jag har tjackat tempohjälm !

Skogling

Aktiv medlem
Grum skilnad till jobbet imorse. Jag brukar cykla på runt 29 minuter men imorse tog det bara 18 minuter. Funtar på cykelskor också vad säger ni ?

BELL659-M_1.jpg

//Skogling som har grymt trist på jobbet...

Senast redigerad av en moderator:
Nä, jag har köpt tempohjälm. Fast skall spetsen vara framåt ? Det känns såjäkla underligt och folk glor som fan... :o

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä, jag har köpt tempohjälm. Fast skall spetsen
> vara framåt ? Det känns såjäkla underligt och
> folk glor som fan... :o

Spetsen skall vara framåt för att avskräcka fotgängare från att kliva ut och störa din färd!

Spetsen ska kapas till lämplig längd så att den precis skyddar näsbenet. Används med fördel ihop med rejäla google-brillor och skidhuva (baklava eller vad dom heter).

Jag cyklar mest i skogen men gillar tempohjälmens design.
Hur bra skyddar den om jag ramlar på en sten?
Vågar jag köpa en grön?

Jan Ullrich skrev:
> Hhahahaha en pendlare med tempohjälm, det skulle
> vara en syn det!

Såg en herre med fullface på en gubbcykel idag, det såg rätt lustigt ut också...

/Micke

Jan Ullrich skrev:
> Hhahahaha en pendlare med tempohjälm, det skulle
> vara en syn det!

I nån hylla här ligger en Giro tempohjälm från början av 90-talet och skräpar. Jag köpte den ny då en gång för länge sen för att den var så ful. Det är en hjälm helt i cellplast med gummerat tygöverdrag. Från början var de där hjälmarna spetsiga baktill ( http://www.giro.com/usa/Giro_Bike_History.pdf , näst längst åt vänster på bilden ), men så kom det nån regel om maxlängd och då sågade dom helt enkelt av en bit och sydde om överdragen. Killarna som importerade Giro då sålde nog inte många såna, men en av dom hade den ibland som regnhjälm med övertejpade ventilationshål. Alltså: en pendlare med tempohjälm.

Det finns förresten två Aerohead på Ebay just nu om nån blev sugen: http://search.ebay.com/search/searc...=compare&copagenum=1&coentrypage=search&fgtp=
Den avsågade jag har verkar dock vara ganska ovanlig.
:)

Skogling skrev:
> Du Lundatok, den där hjälmen skulle skydda min
> näbb bra samtidigt. Är det titan ?

Ja, karbånexåtitajum.

Hur kom den här tråden att handla om katter?! ;)

Därför postar jag denna trots att tråden inte har kommit till sida tre ännu!

För att kapa tråden vill jag bara påpeka att det numer är krav på att tempohjälmar också ska ge samma skydd som vanliga hjälmar. Så det är nog okej att pendla med sån, om man nu verkligen vill.

Själv funderar jag på sån där keirin-hjälm, så man ser ut som man är med i nån av Elsa Beskows barnböcker

mvp skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> > Hhahahaha en pendlare med tempohjälm, det
> skulle
> > vara en syn det!
>
> Såg en herre med fullface på en gubbcykel idag,
> det såg rätt lustigt ut också...
>
> /Micke

Undra om det är samma som jag brukar se? Har flera gånger sett samma herre med en stor jävla fullface-kruka rangla omkring på sin rostiga skräphög. Oftast spottat honom på Östermalm.

Tillbaka
Topp