Jag letar efter talang för filmning i Göteborg

wman

Aktiv medlem
En vanlig softbox för 500 spänn kommer man nog långt med. Typ den här (bara exempel): https://www.amazon.de/-/en/Softbox/dp/B07FNGTMGJ/ref=psdc_1358929031_t2_B07LFXBM8R

Ja, varför inte, det viktigaste är nog vad man gör med det. Blir ju allt för lätt fokus på prylar istället för resultatet. Om det nu inte är prylarna man är intresserad av i första hand. Det är upp till var och en. Jag tycker själv det är kul med prylar, men som ett medel att uppnå något annat. Lite samma sak inom cyklingen. :)

irus

Aktiv medlem
En vanlig softbox för 500 spänn kommer man nog långt med. Typ den här (bara exempel): https://www.amazon.de/-/en/Softbox/dp/B07FNGTMGJ/ref=psdc_1358929031_t2_B07LFXBM8R
Amaran 100D eller Godox SL-150 eventuellt 60 men spendera så mycket du kan på ljus. Annars fortsätter du att köpa oändligt och du får en källare full av värdelösa lampor. I den här videon (in the "talking head" part ( Videon är på polska, men ger dig en uppfattning om)) använde jag Godox sl-60. Jag ville inte montera softboxen, så jag reflekterade ljuset från väggen. Lampan lyser med 10 procents effekt, ISO 640, bländare f1 / 8, väggen är cirka 80 cm från mitt ansikte. Totalt tre lampor. Godox, Pavo bakom ryggen och Amaran till vänster. Ingen lampa lyser med full effekt. Video skott på natten.
Allt beror på vad du behöver belysning för. Jag behöver inte ett starkare ljus just nu, men jag vet att detta kan förändras. Allt beror på dina behov. Kreativt är det billigaste, men då är du beroende av solen.

Senast ändrad:

irus

Aktiv medlem
Inget hände här länge, men det betyder inte att det här är slutet på äventyret med filmningen. Jag cyklar mycket nu och ibland finns det inte tillräckligt med tid för något annat. Igår tog jag Fuji med mig och jag lyckades sticka något förnuftigt. Tillräckligt bra för att dela den med andra. Allt filmat med Fuji X-T4, Sigma 18-35, Zoom H1N, handheld.

victoringemar

Aktiv medlem
Inget hände här länge, men det betyder inte att det här är slutet på äventyret med filmningen. Jag cyklar mycket nu och ibland finns det inte tillräckligt med tid för något annat. Igår tog jag Fuji med mig och jag lyckades sticka något förnuftigt. Tillräckligt bra för att dela den med andra. Allt filmat med Fuji X-T4, Sigma 18-35, Zoom H1N, handheld.
Alltså ljudet! Så skönt med lite mer avskalat 🤩

irus

Aktiv medlem
Om ni tror att jag hängde kameran på en pinne (det är vad vi säger i Polen när någon tröttnar på något) är det inte sant. Det finns ingen tid på cykelaffären under våren och sommaren. Jag filmar fortfarande. Inte alls relaterat till ämnet cykling, men om någon letar efter en trevlig plats för en semester rekommenderar jag Montenegro. Hur som helst, jag köpte en FPV -drönare. Kanske kommer jag att gilla det och det kommer att vara intressant och dynamiskt eller kanske inte och jag förlorade lite pengar för ingenting. Vi får se.

cubefritzz

Aktiv medlem
Om ni tror att jag hängde kameran på en pinne (det är vad vi säger i Polen när någon tröttnar på något) är det inte sant. Det finns ingen tid på cykelaffären under våren och sommaren. Jag filmar fortfarande. Inte alls relaterat till ämnet cykling, men om någon letar efter en trevlig plats för en semester rekommenderar jag Montenegro. Hur som helst, jag köpte en FPV -drönare. Kanske kommer jag att gilla det och det kommer att vara intressant och dynamiskt eller kanske inte och jag förlorade lite pengar för ingenting. Vi får se.
Väldigt snygg/vacker film. Varför kan inte sommaren vara så lång i Sverige och så varm? =) Vad använder du för filmredigeringsprogram? Adobe Premier? Vegas? Genomförde du någon form av färgkorrigering?

irus

Aktiv medlem
Väldigt snygg/vacker film. Varför kan inte sommaren vara så lång i Sverige och så varm? =) Vad använder du för filmredigeringsprogram? Adobe Premier? Vegas? Genomförde du någon form av färgkorrigering?
Jag använder Davinci Resolve. Med Bmpcc4k filmar ja alltid i RAW, det betyder att jag måste korrigera allt, men detta gillar jag mest från hela processen. Med Fuji filmar oftast i f-log och nästan aldrig använder LUTs. Jag är glad att ni gillar filmen. Har 250gb från Montenegro och vill göra en längre video men har problem att hitta rätt musik.

velman

Aktiv medlem
Kul att se! Och så extremt skönt att slippa den "vanliga" musiken från mtb-filmer. Jag måste säga att jag gillade versionen utan musik extra mycket. Men det är väl lite beroende på sinnesstämning om man (jag) vill ha musik eller ej.

Antar att det är lite lurigt att få ihop ljudet om man inte har musik? Rätt tyst i ett klipp, brötig stig i nästa, tyst i tredje osv?

Kul att se i alla fall!

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag använder Davinci Resolve. Med Bmpcc4k filmar ja alltid i RAW, det betyder att jag måste korrigera allt, men detta gillar jag mest från hela processen. Med Fuji filmar oftast i f-log och nästan aldrig använder LUTs. Jag är glad att ni gillar filmen. Har 250gb från Montenegro och vill göra en längre video men har problem att hitta rätt musik.
Ett tips, vill du ha avslappnad musik sök på: Chillout Lounge på Spotify eller på soundcloud.

cubefritzz

Aktiv medlem
Davinci Resolve verkar vara riktigt vettig. Det är precis som många kommentarerna säger här:
och likaså i videon att adobe premier kraschar, hänger sig, är slö som tusan till och från. Antar att du är nöjd med Davinci?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Julia är cyklist så man kan säga att den video är cykel relaterat;)

Mysig film! Tycker din grading kunde vara lite fylligare. Saknar lite kontrast nu och tryck i färgerna.

Inte heller säker på om jag tycker du ska ha undertexterna i dina black bars. Hela idén med black bars är ju att få en lite mer cinematic look, vilket försvinner lite när du har text i dom. :D

irus

Aktiv medlem
Ett tips, vill du ha avslappnad musik sök på: Chillout Lounge på Spotify eller på soundcloud.
Tack för tipsen. Själv använder Artlist och Epidemic Sound.
Kul att se! Och så extremt skönt att slippa den "vanliga" musiken från mtb-filmer. Jag måste säga att jag gillade versionen utan musik extra mycket. Men det är väl lite beroende på sinnesstämning om man (jag) vill ha musik eller ej.

Antar att det är lite lurigt att få ihop ljudet om man inte har musik? Rätt tyst i ett klipp, brötig stig i nästa, tyst i tredje osv?

Kul att se i alla fall!
Tack för åsikt. Värt att göra med eller utan musik. Beror på hör man känner. Du kan alltid lägga till bakgrundsljud. Fåglar, vinden i grenarna, ljudet av bäcken etc.
Davinci Resolve verkar vara riktigt vettig. Det är precis som många kommentarerna säger här:
och likaså i videon att adobe premier kraschar, hänger sig, är slö som tusan till och från. Antar att du är nöjd med Davinci?
Supernöjd. Speciellt efter den senaste uppdateringen.

Mysig film! Tycker din grading kunde vara lite fylligare. Saknar lite kontrast nu och tryck i färgerna.

Inte heller säker på om jag tycker du ska ha undertexterna i dina black bars. Hela idén med black bars är ju att få en lite mer cinematic look, vilket försvinner lite när du har text i dom. :D
Berör på vad vill man göra. Själv gillar jag inte mycket färg o kontrast (därför filmar mest med BMPCC). Jag vill undvika denna typiska YouTube videos look. Inre riktig min grej, men detta är smaksak och skärm kalibrering antar jag;) Men tack för alla åsikter. Betyder otrolig mycket att vill offra tid för mina mycket medelmåttiga filmer.

SocialGimp

Aktiv medlem
Berör på vad vill man göra. Själv gillar jag inte mycket färg o kontrast (därför filmar mest med BMPCC). Jag vill undvika denna typiska YouTube videos look. Inre riktig min grej, men detta är smaksak och skärm kalibrering antar jag;) Men tack för alla åsikter. Betyder otrolig mycket att vill offra tid för mina mycket medelmåttiga filmer.
Personligen gillar jag Black Magic-looken. Lite softare än t ex Sony-looken oavsett profil. Men om jag skulle få bestämma skulle ett stänk av teal/orange kunna passa i Montenegro-filmen.

SocialGimp

Aktiv medlem
Framförallt är Resolve gratis och Adobe en dyr prenumerationsservice. Det går naturligtvis att köpa full-versionen av Resolve men det är inget jag känner att jag har behövt så här långt.

Jag gissar att @irus använder full-versionen av Resolve då han köpt Black Magic-kameror (då ingår licensen).

irus

Aktiv medlem
Personligen gillar jag Black Magic-looken. Lite softare än t ex Sony-looken oavsett profil. Men om jag skulle få bestämma skulle ett stänk av teal/orange kunna passa i Montenegro-filmen.
Teal/o(verkill)range? Aldrig i livet:) Inte på YouTube i alla fall. Men angående Blackamgic-looken håller jag med dig i 100%. och bryr mig inte om IR pollution som några kändisar. Jag säger inte att det inte finns där, men att det inte stör mig.
Framförallt är Resolve gratis och Adobe en dyr prenumerationsservice. Det går naturligtvis att köpa full-versionen av Resolve men det är inget jag känner att jag har behövt så här långt.

Jag gissar att @irus använder full-versionen av Resolve då han köpt Black Magic-kameror (då ingår licensen).
Stämmer. Köper man Blackmagic kamera får man licensen för pro version.

irus

Aktiv medlem
Ja, det är inte så enkelt. Speciellt när det blåser och om man vill flyga relativt långsamt och lågt. Mycket lärande väntar på mig, men det är bra. Det ska bli intressant att spåra en cyklist. I slutet av video finns en infogning av inspelningen från DVR. Du kan se vad piloten ser.

SocialGimp

Aktiv medlem
Kul grej! Får man fråga varför du inte valde DJIs FPV-drönare?

Lite konstruktiv(?) kritik. Vilken framrate använder du? Det rycker i de snabba panoreringarna. Jag hade samma problem (har ej ND-filter) med min drönare, en Mavic Mini och 30 fps tog nästan helt bort det ryckiga. 25 fps var väldigt ryckigt.

Senast ändrad:

irus

Aktiv medlem
Samma problem. Inga ND -filter = Auto exposure. Varför "riktig" FPV och inte DJI? För att jag kan fixa den själv, för att jag kan välja vilken kamera jag ska använda, för att den är mindre och lättare, för att det är svårare att flyga, för att jag gillar att göra mitt liv svårt ... precis som med kameror. Jag föredrar BMPCC4K framför Fuji (jag ska sälja Fuji snart).

irus

Aktiv medlem
Då förstår jag. 😂
Tänkte annars att DJIs drönare har lite säkerhetsfeatures som skulle komma väl till pass om man följer någon på svåra ställen.
På jobbet har han en vän som flyger FPV. Racing FPV. Jag frågade honom om hans åsikt. Han sa "för DJI -drönaren kan du inte skriva ut någonting på en 3D -skrivare". Oavsett det kan den här Protek ta mycket stryk. Propellerskyddet och låg vikt är också säkrare för det filmade föremålet. Jag förstår ditt tänkande, men mitt är annorlunda:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer