Jag råkade köpa en titancykel…

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har något att bekänna. Jag har alltid velat ha en titancykel.

Rätt vad det var så kom det ut en här på KoS! I rätt storlek! Till ett vettigt pris! Jag slog till.

Tyvärr är hojen i ”projektskick”. Det finns en hel del att göra på den för att den ska bli så läcker som jag vill ha den. Men dit ska den!

Såhär ser den ut i dagsläget:
02033529-5964-433D-BE6B-2AE870EBBA85.jpeg

Min plan är att göra den neo retro style. Plocka bort 9s-Dura Ace-gruppen, slänga på en modern elvadelad. På med kolfiberhjul, -stolpe, -styre samt en snyggare stam. Och såklart plocka bort spacerstacken. Med lite tur så ramlar jag över en snyggare gaffel.

Någon som har Shimanos snyggaste grupp, Dura-Ace R9000, liggande i en skrotlåda? I så fall tar jag gärna hand om vårdnaden. (Andra mekaniska 11-d Shimanogrupper får också komma hit och leka om det visar sig svårt att få tag på just R9000…)

Ska försöka uppdatera tråden när det händer något med cykeln.

wukkaN

Aktiv medlem
Fasiken vad trevligt, det här ser man fram emot att följa :) Jag kan eventuellt ha en gaffel till övers! En med lite smalare kolfiberblad och mer rundad profil, vilket jag tror kan bli fint. Kan knäppa en bild när jag är nere i förrådet nästa gång.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fasiken vad trevligt, det här ser man fram emot att följa :) Jag kan eventuellt ha en gaffel till övers! En med lite smalare kolfiberblad och mer rundad profil, vilket jag tror kan bli fint. Kan knäppa en bild när jag är nere i förrådet nästa gång.

Gärna! Skulle jag stå helt utan budgetrestriktioner hade jag klickat hem en enve kolgaffel…

Jag är sjukt peppad på potentialen i det här bygget. Kommer bli lite jobbigt att hitta delar bara… 🙁

Om någon vill bli av med ovanstående delar som jag behöver till bygget köper jag det gärna. 🤩

thomaslundstrom

Aktiv medlem
grattis till en fin cykel. men vad är det att optimera på niodelat?
Fem myror är fler än fyra elefanter.

Nä men allvarligt alltså. Rätt mycket är slitet och behöver ändå bytas. Tror att det är de två derailleursarna som kan sparas från gruppen. Och istället för att köpa nos kan jag satsa på att köpa nytt eller nyare beg istället.

Och så är det jävligt mycket snyggare med nyare grupper. I mina ögon alltså.

wukkaN

Aktiv medlem
Gärna! Skulle jag stå helt utan budgetrestriktioner hade jag klickat hem en enve kolgaffel…

Jag är sjukt peppad på potentialen i det här bygget. Kommer bli lite jobbigt att hitta delar bara… 🙁

Om någon vill bli av med ovanstående delar som jag behöver till bygget köper jag det gärna. 🤩

Kan ta en titt i lådorna och se vad som finns. Hade mycket mer förut när jag aktivt byggde på min gamle skönhet. Är det 1” eller 1 1/8” styrrör? Mina astigmatismögon viskar om 1” men jag har sett fel förut :)

BJS

Aktiv medlem
Kan ta en titt i lådorna och se vad som finns. Hade mycket mer förut när jag aktivt byggde på min gamle skönhet. Är det 1” eller 1 1/8” styrrör? Mina astigmatismögon viskar om 1” men jag har sett fel förut :)
Tycker att det ser ut som 1 1/8".

Men jag har haft fel förr.

kais01

Aktiv medlem
Fem myror är fler än fyra elefanter.

Nä men allvarligt alltså. Rätt mycket är slitet och behöver ändå bytas. Tror att det är de två derailleursarna som kan sparas från gruppen. Och istället för att köpa nos kan jag satsa på att köpa nytt eller nyare beg istället.

Och så är det jävligt mycket snyggare med nyare grupper. I mina ögon alltså.
nu har jag inte detaljerad koll på tråddragning per växel hos olika generationer d-a, men det är inte osannolikt att nio- och tiodelad växelförare är samma.

om du behöver nya växelförare och kan hålla dig från 11:)

Putte--

Aktiv medlem

båtbensbudet

Aktiv medlem
Fin cykel.

Är det inte 1" gaffel på den där? Isåfall är det lite svårare och hitta fina gafflar. Merlin såldes under ngn period iaf med time gafflar i kolfiber och 1". De är dessutom väldigt snygga. En sån skulle jag försöka haffa om jag hade ditt projekt. Kan vara svårt o hitta så vill du köpa ngt nytt finns ju alltid columbus i kolfiber och 1" som är ett populärt alternativ att köpa nytt.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ny gaffel?? är nuvarande stötig och obekväm?

att tänka på att varianter med raka gaffelblad har gärna denna egenskap. förutom att de ser ut som någon knäckt gaffeln framåt...

thomaslundstrom

Aktiv medlem

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Sluta ha fel, det är 7800 som både är snyggast och dessutom växlar bäst av alla.
för all del när det gäller bakväxeln:)

men skillnaden mot den som sitter ts cykel är ju inte himlastormande.

vevpartiet på 7800 är ju mer än snyggt. vilket inte kan sägas om senare mera plastlika iterationer av d-a.
B70C5A06-9EF7-45A6-8846-8BA1EAF96859.jpeg

HåkanC

Aktiv medlem
Sluta ha fel, det är 7800 som både är snyggast och dessutom växlar bäst av alla.
Vad gäller växlingarna tycker jag att det stämmer med åtminstone helkapslade lågfriktionsvajrar.
Men 2a generationens 11-delat (R9100) växlar inte heller dåligt

Jag har något att bekänna. Jag har alltid velat ha en titancykel.

Rätt vad det var så kom det ut en här på KoS! I rätt storlek! Till ett vettigt pris! Jag slog till.

Grattis!
Hoppas att du blir nöjd med den
Tidningen Tour testade i 5-2004 Merlin Extralight + fyra andra amerikanska titancyklar; Lightspeed Ghisallo, Moots Vamoots-SL och Serotta Legend TI
a_cf656bf74c.png

Hela testet finna att ladda hem gratis här: https://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/us-titanrenner/a549.html

Zooltrix

Medlem
Fin cykel.

Är det inte 1" gaffel på den där? Isåfall är det lite svårare och hitta fina gafflar. Merlin såldes under ngn period iaf med time gafflar i kolfiber och 1". De är dessutom väldigt snygga. En sån skulle jag försöka haffa om jag hade ditt projekt. Kan vara svårt o hitta så vill du köpa ngt nytt finns ju alltid columbus i kolfiber och 1" som är ett populärt alternativ att köpa nytt.
Japp, det är 1" gaffel. I alla fall på min...

Pfaff

Aktiv medlem
Ritchey säljer fortfarande en 1” gaffel men det är Computförande och kanske för mycket aluminimum för dig.

Topp