Jag råkade köpa en titancykel…

BJS

Aktiv medlem
Varför byta? Det där ser ut som ett äldre campa record 1" lager. Har du alla delar så finns det ingen anledning att byta om det inte är helt slut i lager banan. Du kan bara byta kulor annars. Om du inte vill ha ngt nytt i annan färg lr så.
Håller med om att det ser okej ut rent spontant. Rengöring och nytt fett så fungerar det där troligen bra länge än!

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hej hörni! Jag har inte uppdaterat här av en enkel anledning - jag har inte gjort så mycket. Sportlov, sjuka barn, egen sjukdom osv gör inte underverk med motivationen. Men nu jäklar kan jag berätta att jag äntligen fått iväg en beställning med (alldeles för dyra) komponenter till cykeljäkeln! Fick beställa från två tyskshoppar för att hitta allt jag behövde. Om jag inte gjort något fel (vilket ju säkert kan ha hänt) så ska jag ha alla prylar för att få en komplett cykel.

Styrlagret gick (mig veterligen) att rädda med en omfettning och varsam hand vid ihopsättningen igen.

Jag håller tråden uppdaterad när jag har något vettigt att uppdatera med. 🥳

wukkaN

Aktiv medlem
Tror det är samma lika för många päron just nu, samma sits här borta :) men, när man ligger där och tycker synd om sig så är det lätt att trycka på köp-knappen. Så, inget ont som inte för något gott med sig.

Ser fram emot att följa tråden och se vad som gömmer sig i paketen.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur f-n får man av den här veven? Ska man ha något specialverktyg för att få loss ”brickan” med två hål och sen ta loss insexen i mitten? Jag lyckas nämligen inte montera loss insexen direkt - jag kommer ca ett halvt varv innan det tar stopp..

53F148DF-1C8F-4310-9A57-4ACD69CF2D19.jpeg

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag tänkte egentligen leta fram mitt kapskivebytarverktyg eftersom jag gissar att det borde passat men det går f*n inte hitta något verktyg i mitt garage. 😭

Helge77

Aktiv medlem
Om man inte
Alltså, dammskyddet (som inte är ett dammskydd) ska alltså sitta kvar. Det behöver man inte ta bort alls, typ nånsin.
Om man inte får helvetesknak när man cyklar och letar ihjäl sig överallt och det visar sig ha smugit in fukt och damm(smågrus). Då kan man behöva plocka bort och fetta in.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Efter lite problem med dhl/bike24 har jag till slut halva nyinköpen hemma. Det blir Ultegra R8000 som växelförare och bromsar, samt D-A R9100 broms-/växelhandtag. Siktade på R8000 även på handtagen men det var tokslut på många ställen. Så det blev bling.

Hoppas kunna skaka fram tid till att skruva i helgen.

F0903C81-F749-41B0-8380-BD5802FC292D.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Och, är det ett DA-vevlager så är det servicebart – till skillnad från flera (alla?) av de billigare octalink-lagren.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
FB817862-0256-4810-AACC-6E73C5EC410A.jpeg

Mer titancykelporr.

Har cyklat några rundor. Den är jäkla najs att cykla på men jag tror att jag behöver byta sadelstolpe till en utan offset. Känns som om sadeln kommit för långt bak trots att den ligger längst fram på railsen nu. Det är nackdelen med kort överkropp/långa ben.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Visa bilaga 576980

Mer titancykelporr.

Har cyklat några rundor. Den är jäkla najs att cykla på men jag tror att jag behöver byta sadelstolpe till en utan offset. Känns som om sadeln kommit för långt bak trots att den ligger längst fram på railsen nu. Det är nackdelen med kort överkropp/långa ben.
Bättre att du säljer den. Billigt. Sadelstolpar kan vara ett helvete! Visst passar den nån på 1,73?

Mayhem

Aktiv medlem
Sadelrörsvinkeln ser i mina ögon ut att vara väldigt slack så ja den är nog designad för stolpe utan setback.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Sadelrörsvinkeln ser i mina ögon ut att vara väldigt slack så ja den är nog designad för stolpe utan setback.

Japp, det är min analys också. Synd att man har lagt en massa pengar på en zipp-kolstolpe bara…

Edit: om någon har en snygg kolstolpe utan setback som ligger och skräpar så byter jag gärna. Eller köper såklart.

Topp