Jag råkade köpa en titancykel…

Hamsterhjul

Medlem
Visa bilaga 576980

Mer titancykelporr.

Har cyklat några rundor. Den är jäkla najs att cykla på men jag tror att jag behöver byta sadelstolpe till en utan offset. Känns som om sadeln kommit för långt bak trots att den ligger längst fram på railsen nu. Det är nackdelen med kort överkropp/långa ben.
Har samma problem, långa ben kort överkropp. Måste antingen köra på en sadel med långa rails alternativt sadelstolpe utan offset. Detta för att få någon som helst kraft till pedalerna och att mina knäskålar inte ska kännas som köttsår dagen efter.

Bontrager Verse Elite är min go to sadel, sjukt skön och lååånga rails med stor justeringsmöjlighet.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Har samma problem, långa ben kort överkropp. Måste antingen köra på en sadel med långa rails alternativt sadelstolpe utan offset. Detta för att få någon som helst kraft till pedalerna och att mina knäskålar inte ska kännas som köttsår dagen efter.

Bontrager Verse Elite är min go to sadel, sjukt skön och lååånga rails med stor justeringsmöjlighet.

Min finsadel med kolrails har kassa inställningsmöjligheter i o m korta rails. Men vad kan man göra om man vill köra med bling?

Jaja, jag får via i det sura äpplet helt enkelt.

nieves

Aktiv medlem
Alternativt får man lära sig att känna den egna kroppen. Billigare men kanske smärtsamt en stund.
Absolut och personligen så har jag nog tur då ingen av mina cyklar har samma sadelhöjd, styrbredd mm. En sak som förändrats är bredare styren och minskad användning av cykelbyxor med stoppning annat än på ren racer.

Mayhem

Aktiv medlem
Vet inte hur det gick till men råkade visst också impulsköpa en titanram…

IMG_0805.jpeg

Mayhem

Aktiv medlem
Hatar när det händer. Byggtråd sen eller?
Brukar oftast vara för lat för det, men kanske blir av denna gång. Måste bli klar under september då planen är att den skall med på resa 1 oktober.
Grymt! Vad är det för någon tillverkare?
Det är en Ruut Ti från polska Rondo. Hittar inget om var den är tillverkad, gissar på Taiwan? Köpt begagnad på FB Marketplace av en halvbekant som ville byta till en ram som fungerar med framväxel. Det mesta av delarna kommer komma från ett annat bygge jag aldrig riktigt tagit mig för att påbörja, som skulle baserats på ett Mason Bokeh AL ramset jag köpte begagnat för länge sedan. Det tas nu över av en kompis som också fått delar över efter uppgradering av annan cykel. Mycket logistik blir det…

Mayhem

Aktiv medlem
Hur vårdar man lämpligast en titanram? Har strippat av alla smådelar och skall rengöra ramen, men funderar om man sedan skall polera upp den med något eller dra på ett lager vax typ.

Funderar också på vad man skall använda vid återmontering. Duger fett eller är det anti-seize för allt gängat? Vad använder man till IS styrlager som droppas direkt i ramen, fett, anti-seize eller bara ett lager aquaproof paste? Friktionspasta till kolfiberstolpen?

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Hur vårdar man lämpligast en titanram? Har strippat av alla smådelar och skall rengöra ramen, men funderar om man sedan skall polera upp den med något eller dra på ett lager vax typ.

Funderar också på vad man skall använda vid återmontering. Duger fett eller är det anti-seize för allt gängat? Vad använder man till IS styrlager som droppas direkt i ramen, fett, anti-seize eller bara ett lager aquaproof paste? Friktionspasta till kolfiberstolpen?

En bra sak med titan är att du inte behöver göra nånting alls med ytan. Petimätrarna polerar bort ev smårepor försiktigt med vit scotchsvamp e.d.
Ett tunt lager fett skadar inte vid montage, detsamma använde jag vid sadelstolpen på min numera sålda titanhoj. Icke-metallisk montagepasta lär väl också fungera.

Mayhem

Aktiv medlem
Cykel byggd! Ingen byggtråd tyvärr, var tvungen att få ihop hojen denna helg och är långsam nog som det är. Fler och bättre bilder om en vecka eller så, den skall få åka med till Florida där det förhoppningsvis är soligt och varmt (men precis nu typ orkan på ingång tydligen…).

IMG_0875.jpeg

kroem

Aktiv medlem
Cykel byggd! Ingen byggtråd tyvärr, var tvungen att få ihop hojen denna helg och är långsam nog som det är. Fler och bättre bilder om en vecka eller så, den skall få åka med till Florida där det förhoppningsvis är soligt och varmt (men precis nu typ orkan på ingång tydligen…).

Visa bilaga 583691
Ser grym ut! Hoppas du får en härlig resa, skulle vara kul att höra om hur det är att cykla i staterna, typ inställningen till cyklister.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa bilaga 576980

Mer titancykelporr.

Har cyklat några rundor. Den är jäkla najs att cykla på men jag tror att jag behöver byta sadelstolpe till en utan offset. Känns som om sadeln kommit för långt bak trots att den ligger längst fram på railsen nu. Det är nackdelen med kort överkropp/långa ben.
Kommer den inte längre fram om den ligger längst bak på railsen?

NickPick

Aktiv medlem
Mnjo men då är det inte sadelhöjden enligt min bajkfitt…
Jag gjorde en bikefit hos Ian Finley och det var ungefär det som han tyckte… kändes konstigt i början men sedan blev det toppen!
Känns mycket bättre att cykla och ryggen får en mer neutral krökning om sadeln är längre bak än långt fram.
Prova sänk och flytta bak. Det ser ju också estetiskt bra ut. Gissa varför så många stolpar har setback?:)

Mayhem

Aktiv medlem
Fin. Vad är det för sadelstolpe?
Det är en Canyon S15 VCLS 2.0 med lite egen konstruktion för att flexa och ta upp vibrationer. Samma stolpe säljs även som Ergon CF Allroad Pro. (Två bröder som driver varsitt av företagen, så det är verkligen exakt samma och den ena är inte någon kopia av den andra.)

Rena kopior finns däremot på AliExpress också numer. Avsevärt billigare men hur kvaliteten är vågar jag inte uttala mig om…

Topp