Jag skruvade på fel del och nu får jag inte ihop styret - vad gör jag?

Ja det är bara att säga som det är, jag tänkte efter - inte före. Jag skruvade på fel grej och jag vet inte hur jag får ihop det.

Jag skulle ta bort en distans för att sänka styret på min Cannondale supersix.
Jag började med att ta bort locket på styrstamen. Där under satt det en sexkant som jag skruvade på. Den åkte ned en bit och nu när jag den inte längre.
Vad är det för grej och hur får jag ihop det igen?
image.jpg locket
image.jpg Nere i röret sexkanten jag skruvade på och som verkar åkt ner en bit. I den sitter gängorna som locket fäster i, tror jag.

Hjälp!

Ja det är bara att säga som det är, jag tänkte efter - inte före. Jag skruvade på fel grej och jag vet inte hur jag får ihop det.

Jag skulle ta bort en distans för att sänka styret på min Cannondale supersix.
Jag började med att ta bort locket på styrstamen. Där under satt det en sexkant som jag skruvade på. Den åkte ned en bit och nu när jag den inte längre.
Vad är det för grej och hur får jag ihop det igen?
Visa bilaga 574930 locket
Visa bilaga 574933 Nere i röret sexkanten jag skruvade på och som verkar åkt ner en bit. I den sitter gängorna som locket fäster i, tror jag.

Hjälp!
Jag vända upp och ned på cykeln och skade på den och då trillade den här delen ut. 7D894CC3-1A71-498F-8B84-517DD21C5067.jpeg

Jag tror jag fick ihop den, locket skulle på den där grejen och sen ner i röret. Man fick skruva på den för att den skulle gå att få ner i röret och sen skriva på den så den blev större och klämdes fast.
Nu sitter den där igen. Styret sitter fast hoppas jag. image.jpg

mzi

Aktiv medlem
Styret sitter i styrstammen som sitter med sina skruvar runt gaffelröret. Locket som du skruvade på har man bara för att ställa spänningen på styrlagret. Så så länge det är utan glapp och utan motstånd så borde du kunna spänna styrstammen så att inte styret lossnar!

Stumpy

Aktiv medlem
Det du skruvade loss av misstag är en expander. Dess uppgift är att ge något att skruva top capen i på kolfibergaffelrör. På gaffelrör av metall har man oftast en star nut istället för expander.
Se till så att du har rätt lagerspänningen nu, efter att du fått ihop det.

jolov

Aktiv medlem
Det är värt att nämna att det är ett styrrör i kolfiber som är rätt känsligt. Har du en momentnyckel som du kan använda när du skruvar ihop allt?

Här är cannondales instruktioner
09EE6318-00D1-4FBB-8750-B47F5991645F.jpeg
08C99158-ADE7-44DD-AC2A-D7A3737B664A.jpeg

Det du skruvade loss av misstag är en expander. Dess uppgift är att ge något att skruva top capen i på kolfibergaffelrör. På gaffelrör av metall har man oftast en star nut istället för expander.
Se till så att du har rätt lagerspänningen nu, efter att du fått ihop det.
Ok, hur får jag till rätt lagerspänning och vad händer om det blir för lite eller för mycket?

NLC

Aktiv medlem
Ok, hur får jag till rätt lagerspänning och vad händer om det blir för lite eller för mycket?
För lite - glapp i lagret vilket oftast märks tydligast vid inbromsning.

För mycket - trögare styrning än nödvändigt samt (förmodligen) kortare livslängd på lagret

Hej,

Ursäkta att jag kidnappar tråden. Jag har gjort samma grej som TS, med den skillnaden att min expander sitter fastkilad längst ned i gaffeln utan möjlighet att få loss den igen. Har lagt ned 2 timmar på det och har nu gett upp.
För att det ska bli rätt när jag beställer nytt, är det någon som har tips på vart jag kan beställa?
Det gäller en Rose Backroad 2020, Jag har kvar topcapen och expanderbulten, men inte själva expandern som alltså ligger i gaffeln.
Om det finns någon med länk på rätt pryl så skulle jag uppskatta det djupt, vet inte ens i vilken ände jag ska börja.

Pfaff

Aktiv medlem
Är det en expander eller en kotte?
En expander borde gå att få upp med nåt krokliknande verktyg om du får tag i den högt upp på expandern, alltså inte i botten. För det är väl inte ett genomgående styrrör utan kolfiber?
En kotte lär sitta där den sitter.

Topp