Jag vill köpa min första "riktiga" cyckel, men har inte en blekaste aning om vad som är bra.

Myrup

Medlem
Jag vill köpa min första "riktiga" cyckel, men har inte en blekaste aning om vad som är bra.
Hej hej!
Som rubriken lyder så är jag en 25 åring som är sugen på att köpa min första "riktiga" cykel, och med det menar jag att jag har bara ägt gamla rostiga 500-1000kr cyklar som man får kämpa med i nedförsbacke, innan.

Men nu har jag fått för mig att jag skall lägga lite pengar på en "riktig" cyckel för en gångs skull och få något som kanske även är roligt och lätt att använda! :) Budget kanske 10.000:- om det är mycket eller lite, det vet jag heller inte... den får ju gärna kosta mycket mindre, men det är vad jag såg dem i butiken kostade. Men jag vet som sagt inte.

Jag vill ha något både till vardags pendling fram och tillbaka till jobbet. Men även något jag kan dra ut med på längre rundor, ex ut till något naturreservat eller kusten för en liten dags vandring, så att den skall klara båda asfalt och grusvägar. Och det sista som jag har förstått kanske krånglar till det för vissa. Jag vill gärna ha pakethållare :).

Jag har ingen aning om vart man skall börja eller tänka på, vid val av märke eller modell. Så fort jag går in i en cyckel butik känns det som de bara vill sälja på än saker och inte egentligen bryr sig. Och då jag är en "sucker" för klassisk design, så gillade jag ju exempelvis mycket en Skeppshult Natur, men sen när jag gick in o lösta här så blev Skeppshult ganska kraftigt sågade.

Så hur börjar jag hitta ett bra märke som kommer att hålla mig länge och modell?

Stort tack för all hjälp jag kan få!

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Klassisk dam-/herrcykel är inget man vill cykla långt och länge på.
Om pakethållare verkligen är ett krav, så ligger nog en racerhybrid närmast, annars borde en gravelbike vara det naturliga valet. Tänk bara på att man inte kan parkera en 10.000:- cykel utomhus. Den försvinner snabbt.

Myrup

Medlem
Okej, racerhybrid, skall kolla om jag hittar något intressant :)

Och ja alltså den får ju mer än jättegärna gå på under 10.000:-. Det var bara en siffra jag slängde ut för att såg att det har det de här Skeppshult och andra i butiken kostade.

BJS

Aktiv medlem
En skivbromsad bockstyrecykel med fästen så att du kan få dit skärmar, väskor och liknande. Den här typen av cykel kan bli rejält dyr, men det finns ibland billigare fungerande alternativ. Förslag på typen:

Myrup

Medlem
En skivbromsad bockstyrecykel med fästen så att du kan få dit skärmar, väskor och liknande. Den här typen av cykel kan bli rejält dyr, men det finns ibland billigare fungerande alternativ. Förslag på typen:

Okej! Men en sån landsvägscykel känns som att den skulle ha stora problem om man är på en grusväg, med så smala däck. Eller?

BJS

Aktiv medlem
Okej! Men en sån landsvägscykel känns som att den skulle ha stora problem om man är på en grusväg, med så smala däck. Eller?
Jag tror att den där tar 33-35 mm däck och allt från 28 går att cykla grusväg med om man väljer däck med däckssidor som tål det. Roligare blir det lite bredare, men man behöver absolut inte 45+mm för grus.

Jag har en motsvarade (äldre) liknande cykel som jag cyklat mycket grus med 33mm däck på. Dessa går även bra på asfalt och för pendling.

IMG_20200301_134832_463.jpg

Myrup

Medlem
Jag tror att den där tar 33-35 mm däck och allt från 28 går att cykla grusväg med om man väljer däck med däckssidor som tål det. Roligare blir det lite bredare, men man behöver absolut inte 45+mm för grus.

Jag har en motsvarade (äldre) liknande cykel som jag cyklat mycket grus med 33mm däck på. Dessa går även bra på asfalt och för pendling.

Visa bilaga 500630
Okej! Då tror jag förstår :) och.jag vill ju inte.ha en mountainbike, för gillar inte stilen, så något i denna stilen passar kanske bra för mig.

Och odämpad gör alltså inget om den är? När man läser online, så står det ju att jag bör ha något som "cross hybrid" eller likande som har dämpar så att den klarar både grus, stig och asvalt.

atorger

Aktiv medlem
Jag tror det blir svårt att hitta nåt för under 10 kkr. Något sånt här kanske:

Specialized Sirrus X-serie tycker jag är bra, jag har inte själv någon med den finns i släkten. Trek har också en del fina hybrider.

Gruscyklar är främst gjorda för medelålders gubbar som mig som redan hunnit tjäna sina pengar så det finns knappt någon vettig billig, och utrustar man dem för bike packing så blir det ännu dyrare. Men folk får gärna motbevisa mig med exempel.

Numera finns det ett fåtal hybridcyklar som har tagit inspiration från gruscyklingen med lite grövre däck och större däckutrymme, och Sirrus X-serien är en sådan.

Sen har cykling en massa fördyrande runtomkring med cykelskor och cykelhjälm och cykelkläder och pumpar och sadelväskor och servicekostnader och så vidare, det är en dyr hobby helt enkelt. Har man hållit på med cykel ett tag blir man lätt blind för detta, medan en nykomling kan bli rätt chockad över hur mycket pengar allting runtomkring kostar.

Billigare hybridcyklar har dock rejäla (därmed tunga) delar som tål lite mer misshandel och överlever med mindre service.

Senast ändrad:

x-country

Aktiv medlem
Fundera också på om du vill ha bockstyre eller rakt. Du kanske har erfarenheter av bägge och en känsla redan nu.

Myrup

Medlem
Okej jag förstår, och jag är ju inte den som kommer någonsin köpa cykelkläder o lindade, för är väll inte den som kommer att göra någon sport av det hela. Vill mer bara ha ett verktyg för att ta mig från punkt A till B, men lite utflykter där emellan. Med möjligheten att både använde den i stan och på grusvägen.

BJS

Aktiv medlem
Okej! Då tror jag förstår :) och.jag vill ju inte.ha en mountainbike, för gillar inte stilen, så något i denna stilen passar kanske bra för mig.

Och odämpad gör alltså inget om den är? När man läser online, så står det ju att jag bör ha något som "cross hybrid" eller likande som har dämpar så att den klarar både grus, stig och asvalt.
Billiga dämpgafflar gör ingen glad. De är tunga, har mycket friktion och tillför inte så mycket annat än vikt, tröghet och komplexitet.

Är det väldigt stökigt får man cykla lite långsammare bara, men man kommer väldigt långt bara med däckens och armarnas fjädring. En bra mtb med välservade dämpare är roligt att cykla, men det är en annan sak lite grann och i mina ögon överkvallificerst för grusväg.

Myrup

Medlem
Fundera också på om du vill ha bockstyre eller rakt. Du kanske har erfarenheter av bägge och en känsla redan nu.
Haha jag vet inte ens vad något av dem innebär. Min sista cykel jag hade var jag glad som sagt om den rullade i nedförsbacke utan att jag behövde hjälpa till. Så vilken sorts styre det var, var inte riktigt på kartan.

Men skall absolut kolla upp!

atorger

Aktiv medlem

Hybridcyklar har ofta dämpare, av enkel stålfjädermodell. De finns där snarare av tradition och att de numera kan göras väldigt billigt snarare än att de är bra. De adderar mest bara vikt. De kan vara bra om man kör på en trottarkant i hög fart och glömmer rycka i styret, men de är inte super för att köra runt i terrängen. Odämpad och lite bredare däck tycker jag är vettigare, men det är inte så lätt att hitta nåt sånt, det mesta budget-hybrider har dämpad framgaffel så det kanske blir nåt sånt ändå, se det bara inte som en fördel.

BJS

Aktiv medlem
Okej jag förstår, och jag är ju inte den som kommer någonsin köpa cykelkläder o lindade, för är väll inte den som kommer att göra någon sport av det hela. Vill mer bara ha ett verktyg för att ta mig från punkt A till B, men lite utflykter där emellan. Med möjligheten att både använde den i stan och på grusvägen.
Klädder skall man ju ha om man inte är naturist och skall man cykla för att bli svettig är det klokt med kläder optimerade för ändamålet.

Säg aldrig aldrig....1😉

GustafH

Aktiv medlem
Om du gillar lite mer klassisk stil så kan man ju alltid köpa en gammal räser och byta upp sig lite i växelsystem o dyl för att få en lite modernare känsla men behålla mycket av looken. Det gäller bara att se så de tar däcksbredder uppåt 35 mm för att få det bekvämt också.

Myrup

Medlem
Billiga dämpgafflar gör ingen glad. De är tunga, har mycket friktion och tillför inte så mycket annat än vikt, tröghet och komplexitet.

Är det väldigt stökigt får man cykla lite långsammare bara, men man kommer väldigt långt bara med däckens och armarnas fjädring. En bra mtb med välservade dämpare är roligt att cykla, men det är en annan sak lite grann och i mina ögon överkvallificerst för grusväg.
Tack för dina bra svar! Verkligen till hjälp. Nu förstår jag att jag inte behöver bli blind på att jag måste ha någon sorts dämpning just för att klara mig!

Kanske off topic och rädd för att någon skall bli förolämpad, hehe som när en kille i en annan tråd nämnde Skeppshult.

Men många gånger när jag har sökt kommer stålhästen upp. Är detta bara en pryl som säljer på någon image. Eller vet du/någon om dem är bra? Det har ju ett behagligt pris.

Myrup

Medlem
Om du gillar lite mer klassisk stil så kan man ju alltid köpa en gammal räser och byta upp sig lite i växelsystem o dyl för att få en lite modernare känsla men behålla mycket av looken. Det gäller bara att se så de tar däcksbredder uppåt 35 mm för att få det bekvämt också.
Yes! 33-35mm däck har jag skrivit upp på min lista med bra att veta och tänka på. Tack

atorger

Aktiv medlem
Beggade cyklar är supercoolt, jag köper själv inte så mycket nytt utan bygger hellre upp gamla hojar, men vill man komma undan billigt så behöver man ha nån kompis som gör precis det och är villig att göra det åt en. Jag har lätt lagt ut över 10 kkr bara på olika typer av cykelverktyg :-).

Äldre racers tar sällan ens 28 mm (förr i tiden gillade man smala däck), så jag gissar man behöver hitta en äldre crosscykel med cantilever-broms. De har dock sällan fästen för skärmar och sådant så man kan behöva lägga ner rätt mycket kärlek och finurlighet på den för att få den funktion som efterfrågas.

BJS

Aktiv medlem
Beggade cyklar är supercoolt, jag köper själv inte så mycket nytt utan bygger hellre upp gamla hojar, men vill man komma undan billigt så behöver man ha nån kompis som gör precis det och är villig att göra det åt en. Jag har lätt lagt ut över 10 kkr bara på olika typer av cykelverktyg :-).

Äldre racers tar sällan ens 28 mm (förr i tiden gillade man smala däck), så jag gissar man behöver hitta en äldre crosscykel med cantilever-broms. De har dock sällan fästen för skärmar och sådant så man kan behöva lägga ner rätt mycket kärlek och finurlighet på den för att få den funktion som efterfrågas.
Dessutom är det fullt med saker som är uppenbara om man hållit på länge, men vansinnigt frusterande för den som blir tokig på navbredder, vevpartier, bromssystem.... Att bygga om en gammal racer går ofta inte mht. däcksbredden den tar och lurigt att få till moderna växlar, att be någon som är ny försöka få till god funktion med cantisar är nästan taskigt...

Myrup

Medlem
Dessutom är det fullt med saker som är uppenbara om man hållit på länge, men vansinnigt frusterande för den som blir tokig på navbredder, vevpartier, bromssystem.... Att bygga om en gammal racer går ofta inte mht. däcksbredden den tar och lurigt att få till moderna växlar, att be någon som är ny försöka få till god funktion med cantisar är nästan taskigt...
Är jag helt jävlar ute och cyklar....hehe när jag såg denna creme caferacer... Åter igen Jag gillade stilen, och pakethållaren där fram... Men det var lite bredare däck på 37mm. Och kanske helt fel styre o sånt. Fasen vad svårt jag tyckte det här var... Men jag har ju lärt mig i alla fall, jag behöver inte dämpar. Och däck på 33-35mm går bra både asfalt som grus.

Njutförsåkare

Aktiv medlem
Är jag helt jävlar ute och cyklar....hehe när jag såg denna creme caferacer... Åter igen Jag gillade stilen, och pakethållaren där fram... Men det var lite bredare däck på 37mm. Och kanske helt fel styre o sånt. Fasen vad svårt jag tyckte det här var... Men jag har ju lärt mig i alla fall, jag behöver inte dämpar. Och däck på 33-35mm går bra både asfalt som grus.

För att ta sig från A till B (Jobbet/skolan/affären) funkar den säkert helt lysande. Kortare utflykter för picknick med en date är den nog smidig. Men när man säger att man ska köra grusväg tänker nog många här på att cykla som träning. Och då finns det risk att den blir en plåga.

Stumpy

Aktiv medlem
Att förflytta sig mellan caféerna i stan funkar den säker bra till. Inget jag skulle ta ut på någon längre upptäcksfärd.

Myrup

Medlem
För att ta sig från A till B (Jobbet/skolan/affären) funkar den säkert helt lysande. Kortare utflykter för picknick med en date är den nog smidig. Men när man säger att man ska köra grusväg tänker nog många här på att cykla som träning. Och då finns det risk att den blir en plåga.
Okej på vilket sätt kan det bli en plåga att använda en sån här?
Jag är ju som jag skrev inte ute efter något att sport cykla eller att det skall vara för träningens skull. Jag vill ha att bra och pålitlig sätt att hitta på saker, ta mig till jobbet, cykla ut till naturreservaten kanske 2 mil utanför stan, och sen tillbaka.
Och framför allt något som kommer att hålla mig många år. Med tanke på att min sista var en sönder rostad cykel av okänt märke som knappt rullade nedför. Så är inte kraven på sport och fart stor. Men vill ju ändå att det skall vara roligt och pålitligt.

Myrup

Medlem
Att förflytta sig mellan caféerna i stan funkar den säker bra till. Inget jag skulle ta ut på någon längre upptäcksfärd.
Bara för att få ett hum vad gyckel personer säger längre färder? Vad menas. Jag menar typ naturreservaten som ligger 15-20km utanför stan.
Jag har fått många bra åsikter nu. Men inga konkreta tips på vad jag faktiskt skall kolla på. Mer än ev. Racer men det blir ju ganska brett när jag som inte vet vad det innebär och bara googlar. Racer cykel, då kommer ju allt ifrån stålhästen, cresent, monark till denna creme caferacer upp.

BJS

Aktiv medlem

Den fungerar säkert. Treväxlade nav och tänkt stort hadtighetsspann kanske inte är optimalt, men är det du vill ha så fungerar det säkert. Det viktigaste i slutändan att man trivs med sina val och kommer ut och cyklar.

Myrup

Medlem
Den fungerar säkert. Treväxlade nav och tänkt stort hadtighetsspann kanske inte är optimalt, men är det du vill ha så fungerar det säkert. Det viktigaste i slutändan att man trivs med sina val och kommer ut och cyklar.
Ja det är sant! Jag vill bara inte lägga nu en stor mängd av mina sparpengar på något som är till helt fel syfte och att jag borde köpt något annat för att få en bättre upplevelse.

n3wton

Aktiv medlem
Billigt och bra är svårt att kombinera dessvärre.. Kruxet är att få något som är så "komplett" som möjligt utan att alla ingående delar är dåliga. För varje avskalad krona under säg 20 000 kr så måste man börja börja kompromissa, och när man kommit ner till 10 000 kr så är det svårt att få en driftsäker men ändå lite rolig cykel kvar. Med billiga delar betalar man med tung vikt. Samtidigt måste man vara rimlig i vad man rekommenderar till någon som har krav som du, dvs att det helt enkelt fungerar någorlunda. Det vanliga tillvägagångssättet är att man ändå inte kommer vara nöjd med "första" cykeln och om man börjar cykla mer så kommer nästa cykelköp vara baserat på större kunskap om vad man verkligen vill ha. Därefter följer ett långt pärlband av cyklar där en ännu bättre cykel alltid finns precis runt hörnet.

Nedan bifogar jag bild på facit för den typ av cykling du beskriver, men med lite bonus i form av navdynamobelysning och just för dagen packväskor. I stora delar är detta vad jag rekommenderar för din användning, men att man skalar bort saker som är dyra men kanske inte nödvändiga för din del såsom belysning och rostfria skärmar. Man får inom angiven budget förmodligen också hålla sig till aluminiumram istället för stål, samt förmodligen mekaniska skivbromsar eller fälgbromsar. Några konkreta tips på specifik modell har jag dock inte..

IMG_7812.jpg

BJS

Aktiv medlem
Ja det är sant! Jag vill bara inte lägga nu en stor mängd av mina sparpengar på något som är till helt fel syfte och att jag borde köpt något annat för att få en bättre upplevelse.
Man skall inte heller underskatta värdet av att man tycker att ens cykel är snygg då det tenderar till att göra det roligare att cykla.

Njutförsåkare

Aktiv medlem
Jag tror att ett besök på hos en cykelhandlare och prova ett par olika modeller vore det bästa för Myrup.

BJS

Aktiv medlem
Billigt och bra är svårt att kombinera dessvärre.. Kruxet är att få något som är så "komplett" som möjligt utan att alla ingående delar är dåliga. För varje avskalad krona under säg 20 000 kr så måste man börja börja kompromissa, och när man kommit ner till 10 000 kr så är det svårt att få en driftsäker men ändå lite rolig cykel kvar. Med billiga delar betalar man med tung vikt. Samtidigt måste man vara rimlig i vad man rekommenderar till någon som har krav som du, dvs att det helt enkelt fungerar någorlunda. Det vanliga tillvägagångssättet är att man ändå inte kommer vara nöjd med "första" cykeln och om man börjar cykla mer så kommer nästa cykelköp vara baserat på större kunskap om vad man verkligen vill ha. Därefter följer ett långt pärlband av cyklar där en ännu bättre cykel alltid finns precis runt hörnet.

Nedan bifogar jag bild på facit för den typ av cykling du beskriver, men med lite bonus i form av navdynamobelysning och just för dagen packväskor. I stora delar är detta vad jag rekommenderar för din användning, men att man skalar bort saker som är dyra men kanske inte nödvändiga för din del såsom belysning och rostfria skärmar. Man får inom angiven budget förmodligen också hålla sig till aluminiumram istället för stål, samt förmodligen mekaniska skivbromsar eller fälgbromsar. Några konkreta tips på specifik modell har jag dock inte..

Visa bilaga 500632
Det där ekipaget får du inte för 10kSEK....

Men den klickar ju TS boxar. Snygg, går bra på grus, packmöjligheter, går vettigt på asfalt, bra bromsar.

Eapea

Aktiv medlem
Kan du förvara cykeln inomhus hemma och på jobb? Det kommer påverka möjligheten till att den kan leva med dig många år både avseende slitage och stöldrisk.

Eapea

Aktiv medlem
Det där ekipaget får du inte för 10kSEK....

Men den klickar ju TS boxar. Snygg, går bra på grus, packmöjligheter, går vettigt på asfalt, bra bromsar.

Visa bilaga 500632
Samtidigt känns inte en såpass "perfekt" cykel som någon som TS behöver då hen inte ser cyklingen som det primära utan den ska ex användas som transport och sedan låsas och lämnas ute vid naturreservat mm

Tråkigt nog tror jag att en enkel hybrid-cykel är vettigt för TS och har lite större chans att överleva stölder mm
Beroende på vilken stad skulle till och med en enväxlad hoj kunna funka

BJS

Aktiv medlem
Samtidigt känns inte en såpass "perfekt" cykel som någon som TS behöver då hen inte ser cyklingen som det primära utan den ska ex användas som transport och sedan låsas och lämnas ute vid naturreservat mm

Tråkigt nog tror jag att en enkel hybrid-cykel är vettigt för TS och har lite större chans att överleva stölder mm
Beroende på vilken stad skulle till och med en enväxlad hoj kunna funka
Jag vet en bra cykel!

IMG_20200825_202643_584.jpg

Bonzo

Aktiv medlem
Något liknande det här borde väl funka om du slänger på skärmar och en lasthållare. Lagom breda däck och en angiven vikt på strax under 11 kg borde innebära att den känns snabb och smidig.
Visserligen spräcker du den tänkta budgeten lite, men det betyder bara att budgeten var fel.

Myrup

Medlem
Man skall inte heller underskatta värdet av att man tycker att ens cykel är snygg då det tenderar till att göra det roligare att cykla
Hehe sant! Kollade pelago Bristol nu som jag har läst flera.bra kommentarer om nu. Men den finns bara just nu inne som 3vxl och fälgbromsar. Annars tycker jag om den också :)

LWB

Aktiv medlem
Kul att du är taggad @Myrup, det är klart att du ska ha en bra cykel!

Vilken del av landet bor du i? Det vore nog klokt att hooka upp med en happyit eller två och testa några olika typer av cyklar, som komplement till att gå till en affär som lever på att sälja Skeppshult ("Det HÄR är riktiga grejer. Kvalitet sörru. Svenskt stål, ingen j-a taiwanesisk kokosplast. Att den väger en del är bara bra, går fortare i nedförsbackarna.") eller heldämpade kolfibercyklar ("Det HÄR är riktiga grejer. Kolfilter i nacksvingen och däcklösa däck. Går som ett skott. Skeppshult är sånt som farsan cyklade på på 1900-talet. Vad ska vi hitta för bra skor till den här då? Cykelstrumpor, hade du det eller?").
PM:a om du händelsevis befinner dig i krokarna kring Jönköping.

Om jag (på skämt) får idka lite översitteri och i samma veva visa hur inskränkt jag är så vill du visst ha en mtb. Men inte en modern hi tech-maskin utan en lätt uppskrämd 90-talare, när en cykel fortfarande såg ut som en cykel och en dollar var en dollar värd. Kolla in tråden Visa din Miyata. Och innan drevet släpps lös så jo, jag förstår att det inte är allas påse att riva ett gammalt ras för att bygga upp en högpresterande vardagsäventyrare (ICA, jobbet, naturreservatet, krogen, skilsmässotouring på Gotland, s24o (läxa till @Myrup - kolla upp vad s24o är :) osv.). Men det är en möjlighet, och här på Happy finns mängder med kunskap och vilja att hjälpa till.

Lycka till!

GustafH

Aktiv medlem
Hehe sant! Kollade pelago Bristol nu som jag har läst flera.bra kommentarer om nu. Men den finns bara just nu inne som 3vxl och fälgbromsar. Annars tycker jag om den också :)

Jag personligen tröttnade rätt fort på att köra med min gamla treväxlade när jag skulle ut 10-15 km enkel resa, men om det bara är nån gång då och då kan du göra det med vad som helst. Tyvärr är det nog inte så många här som cyklar på såna mer än till affären eller ett par km hit eller dit så du får nog inte så bra svar för den typen av cykel här.

Jag hade försökt kolla vad som är populärt i tex Nederländerna och Belgien och sen sett vad av det som gick att få tag på enkelt här.

BJS

Aktiv medlem

Vilken del av landet bor du i? Det vore nog klokt att hooka upp med en happyit eller två och testa några olika typer av cyklar, som komplement till att gå till en affär som lever på att sälja Skeppshult ("Det HÄR är riktiga grejer. Kvalitet sörru. Svenskt stål, ingen j-a taiwanesisk kokosplast. Att den väger en del är bara bra, går fortare i nedförsbackarna.") eller heldämpade kolfibercyklar ("Det HÄR är riktiga grejer. Kolfilter i nacksvingen och däcklösa däck. Går som ett skott. Skeppshult är sånt som farsan cyklade på på 1900-talet. Vad ska vi hitta för bra skor till den här då? Cykelstrumpor, hade du det eller?").

Om jag (på skämt) får idka lite översitteri och i samma veva visa hur inskränkt jag är så vill du visst ha en mtb. Men inte en modern hi tech-maskin utan en lätt uppskrämd 90-talare, när en cykel fortfarande såg ut som en cykel och en dollar var en dollar värd. Kolla in tråden Visa din Miyata. Och innan drevet släpps lös så jo, jag förstår att det inte är allas påse att riva ett gammalt ras för att bygga upp en högpresterande vardagsäventyrare (ICA, jobbet, naturreservatet, krogen, skilsmässotouring på Gotland, s24o (läxa till @Myrup - kolla upp vad s24o är :) osv.). Men det är en möjlighet, och här på Happy finns mängder med kunskap och vilja att hjälpa till.

Lycka till!
Gillar energin i inlägget (och håller delvis med om slutsatserna). Det roliga med cyklar är att man nörda på så många olika sätt och olika nivåer!

Myrup

Medlem

Lycka till!
Jag bor på västkusten i Falkenberg så en liiiten bit ifrån Jönköping ;)

Och en jag hade fått tag på en retro mtb hade varit rätt coolt i för sig.

Myrup

Medlem
Jag personligen tröttnade rätt fort på att köra med min gamla treväxlade när jag skulle ut 10-15 km enkel resa, men om det bara är nån gång då och då kan du göra det med vad som helst. Tyvärr är det nog inte så många här som cyklar på såna mer än till affären eller ett par km hit eller dit så du får nog inte så bra svar för den typen av cykel här.

Jag hade försökt kolla vad som är populärt i tex Nederländerna och Belgien och sen sett vad av det som gick att få tag på enkelt här.
Intressant! Kolla på vad som är populärt i Nederländerna, hehe rätt smart ändå. Det är ju känt att det är mer cyklar än motorfordon i städerna där.

Skall undersöka!

Topp