Jag vill kunna ta med mig min cykel på vagnen

Tycker det är nonsens att man inte får ta med sig cykel sålänge man ger företräde till barnvagn. Snälla fixa det här åt mig folket.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
inga problem att ta cykeln på vagnen
Screenshot_20230201-162313_Strava.jpg

Berk

Aktiv medlem
I bussen i Stockholm är det ännu värre, där åker man gratis om man har med sig en barnvagn. När min son var yngre och vi tog bussen, utan barnvagn, var vagnutrymme ofta fylld med för många barnvagnar med flera barn som var äldre än min son. Jag misstänker att många tog med barnvagn för att åka gratis.

Jag skulle dock inte blir glad av cyklar i vagn. Kan posta lösningen från Trieste igen:

bici.jpg

Men det finns en anledning att den lösningen bara finns i en bergig stad: utan berg är det mycket trevligare att cykla än att sitta i en vagn.

kais01

Aktiv medlem
åtminstone förra decenniet hade ul:s bussar som gick till exempelvis enköping cykelstativ i fronten. halv avgift om jag är korrekt informerad. att ta med brompton var gratis

ooms

Aktiv medlem
åtminstone förra decenniet hade ul:s bussar som gick till exempelvis enköping cykelstativ i fronten. halv avgift om jag är korrekt informerad. att ta med brompton var gratis
I fronten? Jag har sett UL-bussar med cykelhållare baktill (typ simpelt cykelställ där cykeln hängs upp). Vet inte om de nyare har det dock.

Edit: se där, gäller fortfarande, finns plats för två cyklar på stället. Dock bara sommarhalvåret. Kostar 28kr.

Rattnalle

Aktiv medlem
Kul att den här råkade dyka upp.

Såg precis en kille med vikcykel bli avkastad med orden ”har du svårt att förstå eller?”.

Lite överdrivet kan man ju tycka… särskilt som jag känner folk som flyttat hela sitt bohag med spårvagn

Berk

Aktiv medlem

Såg precis en kille med vikcykel bli avkastad med orden ”har du svårt att förstå eller?”.

Lite överdrivet kan man ju tycka… särskilt som jag känner folk som flyttat hela sitt bohag med spårvagn

Ja, jobbigt att man inte kan tar med vikcyklen. I Nederländerna får man ta vikcykeln på all kollektivtrafik (kanske inte bussen) om den viks ner till ett pakket som är inte större än en stor väska.

revben

Aktiv medlem

Eller hur,
Ta med farfars gamla ekskåp och inredningen från vardagsrummet går bra men en vikcykel, nej där jävlar går gränsen.

waikato

Aktiv medlem
I rusningstrafik går det nog aldrig med cykel, i en nästan tom spårvagn kan man ha tur. Ett tips är att stå långt fram o fråga chauffören innan man går på, är hen schysst så funkar det.

Men jag tror tyvärr västtrafik uppmanar sina anställda att aldrig släppa på cykel.

Magil

Aktiv medlem

Nu vet jag inte vilket bolag som avses i ovan inlägg men Västtrafik skriver såhär på fråga om man får medföra cykel:

"I stadstrafiken kan du inte ta med cykeln på spårvagnen. Det är främst av säkerhetsskäl, men också på grund av platsbrist. En hopfälld minicykel, som du på egen hand kan bära, betraktas dock som bagage och får tas med utan kostnad."

kais01

Aktiv medlem
har man fodral på, är det svårt tänka sig problem med en vikcykel i vilken miljö som helst. med anonym väska bör invändningar elimineras helt.

har normalt sett inget fodral med, och på 20+ års bromptonpendling med diverse tåg och regionalbussar mälardalen fått fråga om fodral summa en gång. men det gick bra att åka i alla fall.

men småpåvar kan man ju råka på i vilket sammanhang som helst.

darkforce

Aktiv medlem
I bussen i Stockholm är det ännu värre, där åker man gratis om man har med sig en barnvagn. När min son var yngre och vi tog bussen, utan barnvagn, var vagnutrymme ofta fylld med för många barnvagnar med flera barn som var äldre än min son. Jag misstänker att många tog med barnvagn för att åka gratis.

Jag skulle dock inte blir glad av cyklar i vagn. Kan posta lösningen från Trieste igen:

Visa bilaga 605923

Men det finns en anledning att den lösningen bara finns i en bergig stad: utan berg är det mycket trevligare att cykla än att sitta i en vagn.
kan säga de finns en viss kategori som utnyttjar gratisåkandet med barnvagn på buss i sthlm till max. vid två specifika hållplatser står de ett par vagnar ena platsen låsta bakom bullerplank nattetid där dessa plockas upp på morgonen drar ner sufletten så de inte syns vad som är i eller ja vad som inte är i ibland har de tagit steget längre o placerat dockor i vagnarna åker in till centrumet går runt hörnet låser vagnarna o går vidare, på eftermiddan hämtas vagnen tar buss tillbaka låser vagnarna o går vidare...
är välkänt här i krokarna o vagnarna "får fötter" rätt ofta men de dyker upp nya skrothögar dagen efter o SL skiter i vilket

SIE

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilket bolag som avses i ovan inlägg men Västtrafik skriver såhär på fråga om man får medföra cykel:

"I stadstrafiken kan du inte ta med cykeln på spårvagnen. Det är främst av säkerhetsskäl, men också på grund av platsbrist. En hopfälld minicykel, som du på egen hand kan bära, betraktas dock som bagage och får tas med utan kostnad."
Reagerade på detsamma. Västtrafik driver väl all kollektivtrafik i Göteborg, förutsatt att det var där det skedde?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Varför åka spårvagn när man har en cykel??? Eller varför åka spårvagn överhuvud taget? Jag traskar hellre 1 timme före jag sätter mig på en slemvagn.

Stumpy

Aktiv medlem
Men två eller tre timmar då? Punka i Angered, hemmahörandes i Långedrag? 🙃
Jag vet inte med er andra, men jag hade lagat punkan och cyklat vidare.
Fanns på prov på några SL-sträckor också för ett gäng år sedan. Åkte sträckan Ösmo-Muskö med cykel bakpå. Anledningen till att de körde den sträckan var att det är förbjudet att cykla i Muskötunneln.

Rattnalle

Aktiv medlem
Varför åka spårvagn när man har en cykel??? Eller varför åka spårvagn överhuvud taget? Jag traskar hellre 1 timme före jag sätter mig på en slemvagn.
Idag var inget plogat, gatorna igenkorkade med bilar och bussar som satt fast och cykelbanorna hade tio centimeter kramsnö med fotspår i. Just idag kändes vagn faktiskt rätt bra, de gick som på räls.

Spårvagn > buss gäller ju generellt.

Sen håller jag med om att 95% av tiden är det otroligt hög relativ misärnivå att åka kollektivt jämfört med att cykla.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Gick inte att åka spårvagn från Avenyn idag i varje fall (bor där i krokarna) p g a bomber o granater. Hur som helst cyklar jag nog oxå ogärna i stan överhuvudtaget. Går hellre o cyklar bara om jag ska ut ur stadskärnan.

Håller inte med om spårvagn > buss. Tycker precis tvärtom men man får väl tycka som man vill.

SIE

Aktiv medlem
Gick inte att åka spårvagn från Avenyn idag i varje fall (bor där i krokarna) p g a bomber o granater. Hur som helst cyklar jag nog oxå ogärna i stan överhuvudtaget.

Håller inte med om spårvagn > buss. Tycker precis tvärtom men man får väl tycka som man vill.
Stadsbussarna à la 16/60/52 etc är ju bara spårvagnar utan spår och mer trängsel. Expressbussarna påminner mer om längfärdsbussar, nice.

Själv tycker jag det är spännande att cykla GTA Göteborg, men just runt morgonrusningen kan det bli lite för spännande, i synnerhet i höjd med Brunnsparken.

jannev

Ny medlem
Km cykel tas isär så är det ingen cykel längre. Då är det cykeldelar. Ta med något att sno runt så borde det va ok.
Man får ju åka med ett par cykelhjul...
Går ju bra att åka med en ram också...
Värt att prova?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Hänka på spårvagnen då? Dom kunde haft stroppar i bakändan som man kan hålla i. Kan man tolka efter bandvagn i fjällen så borde väl detta vara en ypperlig lösning på trafikkaoset. :LOL:

Rattnalle

Aktiv medlem
Stadsbussarna à la 16/60/52 etc är ju bara spårvagnar utan spår och mer trängsel. Expressbussarna påminner mer om längfärdsbussar, nice.

Själv tycker jag det är spännande att cykla GTA Göteborg, men just runt morgonrusningen kan det bli lite för spännande, i synnerhet i höjd med Brunnsparken.
Mer åksjuka på buss också, det är framförallt det som är utslagsgivande för mig.

PJF

Aktiv medlem
Har kört spårvagn i Göteborg. Att hålla cyklarna bort är väldigt bra.
Dom är farliga på ett helt annat sätt än barnvagnar.
Och gissa tre gånger hur det skulle se ut när solen tittar fram? Vagnarna från tex Långedrag skulle vara rena cykeltransporter när det ofrånkomliga göteborgsregnet kommer. Där har man sagt åt flera feta göteborgsgubbar som fått för sig att en försommarcykeltur i solen varit en bra ide. Och detta med bohag, skottkärror mm, är vare sig vanligt eller tillåtet. Men det är lättare att se mellan fingrarna om det är nåt som man kanske stöter på 4-5 gånger per år.
Sen finns det en annan säkerhetsfråga som sällan nämns. Av- och påstigningsmomentet. Speciellt om det inte är lågvagn. Även där kan man tänka sig scenariot, ett vanligt göteborgsfyllo och regn. Då kan man glömma allt vad tidtabell och säkerhet heter.

MTBemil

Aktiv medlem
När jag var 15 fick jag åka två hållplatser med sl buss när cykeln hade punka... På en lördag

kais01

Aktiv medlem
det ville inte jag heller. men det fanns ett behov som den löste. väl där var den roligare än väntat.

efter lite tweakning mycket roligare

Köp & Sälj

Topp