Jag vill kunna ta med mig min cykel på vagnen

PJF

Aktiv medlem
Och konstigt att det verkar fungera i andra länder/städer? Man testade väl cyklar på tvärbanan i sthlm också?
I vilka städer får man ta med sig cykel på spårvagnen?
Kan även tillägga att det är ca 300 kollisioner med bilar varje år. Och på det så tillkommer det massa andra situationer med nödbromsning och liknande. Om det då sitter nån slappskalle och knappt håller i sin cykel, så kan ni ju gissa om den kommer att flyga framåt. Och sen kommer samma förnärmade slappskalle att vilja ha ersättning för cykeln, som han inte ens cyklade på.

Earlslick

Aktiv medlem
Kan även tillägga att det är ca 300 kollisioner med bilar varje år. Och på det så tillkommer det massa andra situationer med nödbromsning och liknande. Om det då sitter nån slappskalle och knappt håller i sin cykel, så kan ni ju gissa om den kommer att flyga framåt. Och sen kommer samma förnärmade slappskalle att vilja ha ersättning för cykeln, som han inte ens cyklade på.
Nödbroms har väl inte så kraftig retardation, farobroms är bättre.

nieves

Aktiv medlem
Du känns väldigt negativ i din inställning, allt det där fungerar utmärkt i andra länder genom att cykeln sätts fast. Jag föreslår inte cykel på spårvagn men dina argument låter väldigt likt SJ's.

PJF

Aktiv medlem
Du känns väldigt negativ i din inställning, allt det där fungerar utmärkt i andra länder genom att cykeln sätts fast. Jag föreslår inte cykel på spårvagn men dina argument låter väldigt likt SJ's.
Jag har ju kört spårvagn i 5år. Antar att din erfarenhet av att köra kollektivtrafik är 0. Min erfarenhet av klyftiga förslag från folk som inte kört kollektivtrafik, oändlig.
SJ kör inte spårvagn. Men jag kan lätt föreställa mig en plattpedal i ansiktet på en unge. Och om du tror att det finns tid att spänna fast en cykel på spårvagnen, då vet du ingenting om tidtabeller. Föreslår att du åker 3ans linje några varv under högtrafik.
Och var får man ta med sig cykel på spårvagn?
Nödbroms har väl inte så kraftig retardation, farobroms är bättre.
Var 2006 jag körde sist, så jag kanske inte kan terminologin så bra, sen måste man prata med bönder på bönders vis. Poängen är att med full broms och magneterna i rälen, så flyger det saker i lägre hastigheter.
"farobromsInbromsning av Göteborgsspårvagn då fara är å färde, kallades förr Nödbroms. Körspaken i bottenläge, bakåt mot föraren (m31) nedåt med bromspedal (m25,m28,m29). Ger maximal broms."
Sen stämmer inte det där helt, då man kan nödbromsa även genom att trycka spaken längst fram eller att trampa pådraget i botten.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Jag har ju kört spårvagn i 5år. Antar att din erfarenhet av att köra kollektivtrafik är 0. Min erfarenhet av klyftiga förslag från folk som inte kört kollektivtrafik, oändlig.
om vi ska godta rena auktoritetsargument är jag osäker på om det är föraren eller passagerarna som är den största auktoriteten på hur det funkar i passagerarutrymmena?

PJF

Aktiv medlem
om vi ska godta rena auktoritetsargument är jag osäker på om det är föraren eller passagerarna som är den största auktoriteten på hur det funkar i passagerarutrymmena?
Du tror inte jag åkte spårvagn under åren jag bodde i Göteborg? Så jag har 7års erfarenhet av att åka spårvagn(Plus några år i Tokholm, med ett evigt tunnelbaneåkande. Jag jobbar med tåg, gillar att åka kollektivt, och att cykla. Och du kan fråga nån annan spårvagnsförare om du vill. Ta nån som jobbat +20år och bott i Göteborg hela livet. Jag lovar att du kommer att få samma svar.
Och de flesta passagerare gillar att tidtabellerna hålls, ingen trängsel och att det inte är några riskmoment. Om man åkt mycket kollektivt, så har man väl ändå inte missat ryggsäcksdiskussionen? Att då ta på cyklar, med allt vad det innebär av förseningar, risk för skador och nedsmutsning, är bara naivt.

kais01

Aktiv medlem
ja gärna transport, men minimera möjligheter ta sig av och på:)

för övrigt är spårvagnar i gatumiljö ungefär som att ha en massa spring på en bangård för tåg. förbjudet av goda skäl. sj har tagit riktig konsekvens och stoppar trafiken helt i dessa lägen. inte ens gångfart tillåts.

men lämplig fart för sådana ekipage är väl typ 5kmh.

läst att dubbelt så många gångtrafikanter dör i trafikrelaterade olyckor i städer med spårvagnar. ett gott skäl att inte blanda in rälstrafik i dessa miljöer överhuvudtaget. tunnlar är bra.

att dödsfall skulle öka inne i spårvagnarna om man som i utlandet gjorde lämplig avhyst plats för medhavda cyklar ställer jag mig mer än tveksam till. den cykelträngsel som skulle kunna bli följden regleras lämpligen med ett ökande pris för tjänsten i takt med fler cyklar på den enskilda vagnen. och kanske i rusningstrafik.

ett självreglerande system.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
du är väl inget riskmoment, lilla vän?
riskmoment.jpg

MTBemil

Aktiv medlem
Det är inte olösliga problem, det är bara inte prioriterat nog att ha möjlighet att ta med cykel för att lösa dem eller sänka riskerna.

PJF

Aktiv medlem
Och ingen lyckas säga i vilken stad man får ta med sig cykeln på spårvagnen? Och visst, berätta för mig hur man ska lösa det? Lastningen får alltså inte ta mer än ca en halv minut, den måste sitta fast, lossning samma tid, den får inte vara i vägen för barnvagnar och den får inte hindra passagerare från att gå av och på. Och vem ska spöa upp göteborgsfyllot i Saltholmen som försöker ta med cykeln på en full vagn i spöregn? Löser det sig automatiskt när det blir stopp i trafiken och skärgårdsborna inte kommer hem? Till skillnad från tåg, så finns det inga tågvärdar, och utrymmet är begränsat. Så att ha ett avlyst speciellt utrymme för cyklar, är inte verklighetsbaserat. Ska barnvagnar och passagerare flytta sig bort från det utrymmet när det kommer en cykel? Och ska förseningarna komma pga den fullkomligt idiotiska diskussion som föraren tvingas ha med samtliga inblandade? Spårvagnar är svinbra, dom bidrar till en mycket bättre trafikmiljö bla, för ingen bilist vill krocka med 40ton stål. Men dom är värdelösa för att transportera annat än människor i. Moderna låggolvsvagnar är ok, men inte mer, till tex barnvagnar.

Berk

Aktiv medlem
Och ingen lyckas säga i vilken stad man får ta med sig cykeln på spårvagnen? Och visst, berätta för mig hur man ska lösa det? Lastningen får alltså inte ta mer än ca en halv minut, den måste sitta fast, lossning samma tid, den får inte vara i vägen för barnvagnar och den får inte hindra passagerare från att gå av och på. Och vem ska spöa upp göteborgsfyllot i Saltholmen som försöker ta med cykeln på en full vagn i spöregn? Löser det sig automatiskt när det blir stopp i trafiken och skärgårdsborna inte kommer hem? Till skillnad från tåg, så finns det inga tågvärdar, och utrymmet är begränsat. Så att ha ett avlyst speciellt utrymme för cyklar, är inte verklighetsbaserat. Ska barnvagnar och passagerare flytta sig bort från det utrymmet när det kommer en cykel? Och ska förseningarna komma pga den fullkomligt idiotiska diskussion som föraren tvingas ha med samtliga inblandade? Spårvagnar är svinbra, dom bidrar till en mycket bättre trafikmiljö bla, för ingen bilist vill krocka med 40ton stål. Men dom är värdelösa för att transportera annat än människor i. Moderna låggolvsvagnar är ok, men inte mer, till tex barnvagnar.

Hittade just nu att det faktiskt går i spårvagn i Portland, Oregon:

3102475.jpg

kais01

Aktiv medlem
i pendeltågen i tokholm, som inte har något utrymme för cyklar, är de ändå förutom i rusningstid tillåtna att ta med såvitt jag sett utan annan fastsättning än att ägaren håller i cykeln. att lasta i och ur tar väl några sekunder. ingen tågvärd i sikte. även saltsjöbanan tillåter cyklar.

inte hört om problem med detta, trots betydligt högre farter än vad göteborgs spårvagnar presterar.

och tvärbanans spårvagnar släppte på cyklar under en försöksperiod i höstas med positiva röster.

det här går om man vill.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
kom att tänka på när vi förra året åkte regionaltåg från london till brighton, och den här gula skapelsen hade fått åka med utan mankemang. och hans kompis med den röda:)

problem är till för att lösas.
81753294-44B4-4FDB-B64A-FA6ABFDB9A56.jpeg

PJF

Aktiv medlem
i pendeltågen i tokholm, som inte har något utrymme för cyklar, är de ändå förutom i rusningstid tillåtna att ta med såvitt jag sett utan annan fastsättning än att ägaren håller i cykeln. att lasta i och ur tar väl några sekunder. ingen tågvärd i sikte. även saltsjöbanan tillåter cyklar.

inte hört om problem med detta, trots betydligt högre farter än vad göteborgs spårvagnar presterar.

och tvärbanans spårvagnar släppte på cyklar under en försöksperiod i höstas med positiva röster.

det här går om man vill.

Ja. Men man får inte stiga av på centralen väl? Men ett pendeltåg är inte en spårvagn. De är byggda för olika saker. Och eftersom det just varit ett stort bråk om kinesiska staten ska få köra Stockholms pendeltåg utan tågvärdar i framtiden, så finns dom nu i alla fall.

Från länkade artikeln "Positiv. Lars Elizondo har ännu inte tagit cykeln ombord, men tycker det är bra att det går. "Om det börjar regna när man är ute och cyklar till exempel" säger han."
Sen tänker vi på Göteborg.
"Vissa vagnar har markerats med att det finns plats för cykel. Men den får bara tas med i mån av plats, och inte under rusningstid 06-09 och 15-18 på vardagar."
Hittade just nu att det faktiskt går i spårvagn i Portland, Oregon:

Visa bilaga 606699
Ah. Ja det verkar man få. Men jag tror den där bilden inte är från Portland streetcar, utan från "light railway" som inte riktigt är spårvagn. På spårvagnarna så ska man stå med sin cykel i låggolvsdelen. Enligt instruktionerna på hemsidan så verkar det inte finnas hängare.
Men intressant att det förekommer. Undrar hur vanligt det är att folk tar cykeln på spårvagnen i Portland.
Tycker fortfarande att det är dumt, av de orsaker jag rabblat upp. Cykeln på bilden har plattisarna i höjd med huvudet på barn tex.

waikato

Aktiv medlem
Det funkar i många städer! Men det behövs lågolvsvagnar och gärna stora öppna ytor, lite som det är i de nya M33-vagnarna, fast ändå större. Sedan kan man ju ha vissa restriktioner i rusningstrafiken eller mitt i centrum.

-- kompis som är spårvagnsfantast

waikato

Aktiv medlem
För att undvika missförstånd i tråden tycker jag de verkar som att ni pratar om varandra en del.

Det är skillnad på frågorna:
I) Är det praktiskt möjligt att i en stad tillåt cyklar ombord på spårvagnarna?

II) Är det praktiskt möjligt att ha spårvagnar som skulle kunna erbjuda denna möjligheten i t.ex. Göteborg (med vissa restriktioner) ?

III) Är det praktiskt möjligt med några av dagens spårvagnar som rullar i Göteborg?

J
ag tror: Ja, ja, nej

PJF

Aktiv medlem
I Alicante får du ta med cykeln.
"
Bicycles

Bicycles may be brought onboard under the following conditions:

Remain standing next to the bicycle in the empty spaces.

Maximum 4 bicycles per vehicle, except with FGV personnel authorisation.

On San Juan Bonfires Night (Midsummer’s Eve) and other events bicycles may not be transported throughout the entire network.

Folded bicycles may be transported as a package at any time."
Modernt och fint. Torrt och fint. Inga göteborgsfyllon och regn.

Earlslick

Aktiv medlem
För att undvika missförstånd i tråden tycker jag de verkar som att ni pratar om varandra en del.

II) Är det praktiskt möjligt att ha spårvagnar som skulle kunna erbjuda denna möjligheten i t.ex. Göteborg (med vissa restriktioner) ?

III) Är det praktiskt möjligt med några av dagens spårvagnar som rullar i Göteborg?

J
Men nu missade du provet i Stockholm som föll väl ut. 😀

PJF

Aktiv medlem

J
Uppenbarligen
Nej. Regn, fyllon, utformningen av hållplatserna, kollisionerna osv. Om vagnarna inte går bland bilar, så blir allt mycket enklare. Och om det inte finns hållplatse som är utformade som tex Valand, så blir det enklare.
Nej.

Earlslick

Aktiv medlem
"
Bicycles

Bicycles may be brought onboard under the following conditions:

Remain standing next to the bicycle in the empty spaces.

Maximum 4 bicycles per vehicle, except with FGV personnel authorisation.

On San Juan Bonfires Night (Midsummer’s Eve) and other events bicycles may not be transported throughout the entire network.

Folded bicycles may be transported as a package at any time."
Modernt och fint. Torrt och fint. Inga göteborgsfyllon och regn.
Men frågan jag svarade på handlade varken om göteborgsfyllon eller regn. Jag har dock sett båda på spårvägen i Alicante.

waikato

Aktiv medlem
Uppenbarligen
Nej. Regn, fyllon, utformningen av hållplatserna, kollisionerna osv. Om vagnarna inte går bland bilar, så blir allt mycket enklare. Och om det inte finns hållplatse som är utformade som tex Valand, så blir det enklare.
Nej.
Bra, då vet vi ju åtminstone var våra åsikter går isär. Sen kan jag inte argumentera mycket mer för min sak än att påpeka att jag är obotlig optimist. Men jag tycker det borde gå. 😘

PJF

Aktiv medlem
Så det är inte cykel man vill slippa utan fyllot som sitter på?
Nejnej. Cykeln. Fyllot har ibland cykel, men oftare så snubblar, stör sig osv han på saker, och skapar konflikter, förseningar, skador osv. Så att då lägga till en fysiskt farlig pryl är naivt. Men vad vet jag, dagens spårvagnsförare kanske älskar att stå i spöregnet på Saltholmen och förklara saker.

Earlslick

Aktiv medlem
Nejnej. Cykeln. Fyllot har ibland cykel, men oftare så snubblar, stör sig osv han på saker, och skapar konflikter, förseningar, skador osv. Så att då lägga till en fysiskt farlig pryl är naivt. Men vad vet jag, dagens spårvagnsförare kanske älskar att stå i spöregnet på Saltholmen och förklara saker.
Är det inte bättre att ta bort rotorsaken? Dvs Göteborgsfyllon.

kais01

Aktiv medlem
om de får ha med sin cykel på vagnen slipper man tjafset och de har som bonus något att stödja sig på...

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
han lär hålla sig till sin cykel iaf. go eller inte.

intressant tanke att ett enstaka dropout från nordhemskliniken skall begränsa ett helt trafikslag.

n_andersson

Aktiv medlem
Jaha nu förstår jag varför man måste släpa med sig cykeln på vagnen.
Man cyklar in till stan och super till så man inte kan cykla längre och måste ta vagnen hem.
Inte lätt detta jag som är från landet 😋

Köp & Sälj

Topp