Jag vill kunna ta med mig min cykel på vagnen
Och konstigt att det verkar fungera i andra länder/städer? Man testade väl cyklar på tvärbanan i sthlm också?På vilket sätt?
Och konstigt att det verkar fungera i andra länder/städer? Man testade väl cyklar på tvärbanan i sthlm också?På vilket sätt?
Lund har ju en ny fin linje med spanska vagnar.Finns det spårvagnar på fler ställen menar ni? 😉
I vilka städer får man ta med sig cykel på spårvagnen?Och konstigt att det verkar fungera i andra länder/städer? Man testade väl cyklar på tvärbanan i sthlm också?
Nödbroms har väl inte så kraftig retardation, farobroms är bättre.I vilka städer får man ta med sig cykel på spårvagnen?
Kan även tillägga att det är ca 300 kollisioner med bilar varje år. Och på det så tillkommer det massa andra situationer med nödbromsning och liknande. Om det då sitter nån slappskalle och knappt håller i sin cykel, så kan ni ju gissa om den kommer att flyga framåt. Och sen kommer samma förnärmade slappskalle att vilja ha ersättning för cykeln, som han inte ens cyklade på.
Du känns väldigt negativ i din inställning, allt det där fungerar utmärkt i andra länder genom att cykeln sätts fast. Jag föreslår inte cykel på spårvagn men dina argument låter väldigt likt SJ's.I vilka städer får man ta med sig cykel på spårvagnen?
Kan även tillägga att det är ca 300 kollisioner med bilar varje år. Och på det så tillkommer det massa andra situationer med nödbromsning och liknande. Om det då sitter nån slappskalle och knappt håller i sin cykel, så kan ni ju gissa om den kommer att flyga framåt. Och sen kommer samma förnärmade slappskalle att vilja ha ersättning för cykeln, som han inte ens cyklade på.
Jag har ju kört spårvagn i 5år. Antar att din erfarenhet av att köra kollektivtrafik är 0. Min erfarenhet av klyftiga förslag från folk som inte kört kollektivtrafik, oändlig.Du känns väldigt negativ i din inställning, allt det där fungerar utmärkt i andra länder genom att cykeln sätts fast. Jag föreslår inte cykel på spårvagn men dina argument låter väldigt likt SJ's.
Var 2006 jag körde sist, så jag kanske inte kan terminologin så bra, sen måste man prata med bönder på bönders vis. Poängen är att med full broms och magneterna i rälen, så flyger det saker i lägre hastigheter.Nödbroms har väl inte så kraftig retardation, farobroms är bättre.
om vi ska godta rena auktoritetsargument är jag osäker på om det är föraren eller passagerarna som är den största auktoriteten på hur det funkar i passagerarutrymmena?Jag har ju kört spårvagn i 5år. Antar att din erfarenhet av att köra kollektivtrafik är 0. Min erfarenhet av klyftiga förslag från folk som inte kört kollektivtrafik, oändlig.
Som passagerare så ser jag gärna cyklar på tåg. Skulle bli orolig på spårvagn. Av ovan nämnda anledningar.om vi ska godta rena auktoritetsargument är jag osäker på om det är föraren eller passagerarna som är den största auktoriteten på hur det funkar i passagerarutrymmena?
Du tror inte jag åkte spårvagn under åren jag bodde i Göteborg? Så jag har 7års erfarenhet av att åka spårvagn(Plus några år i Tokholm, med ett evigt tunnelbaneåkande. Jag jobbar med tåg, gillar att åka kollektivt, och att cykla. Och du kan fråga nån annan spårvagnsförare om du vill. Ta nån som jobbat +20år och bott i Göteborg hela livet. Jag lovar att du kommer att få samma svar.om vi ska godta rena auktoritetsargument är jag osäker på om det är föraren eller passagerarna som är den största auktoriteten på hur det funkar i passagerarutrymmena?
Det är inte olösliga problem, det är bara inte prioriterat nog att ha möjlighet att ta med cykel för att lösa dem eller sänka riskerna.I vilka städer får man ta med sig cykel på spårvagnen?
Kan även tillägga att det är ca 300 kollisioner med bilar varje år. Och på det så tillkommer det massa andra situationer med nödbromsning och liknande. Om det då sitter nån slappskalle och knappt håller i sin cykel, så kan ni ju gissa om den kommer att flyga framåt. Och sen kommer samma förnärmade slappskalle att vilja ha ersättning för cykeln, som han inte ens cyklade på.
Och ingen lyckas säga i vilken stad man får ta med sig cykeln på spårvagnen? Och visst, berätta för mig hur man ska lösa det? Lastningen får alltså inte ta mer än ca en halv minut, den måste sitta fast, lossning samma tid, den får inte vara i vägen för barnvagnar och den får inte hindra passagerare från att gå av och på. Och vem ska spöa upp göteborgsfyllot i Saltholmen som försöker ta med cykeln på en full vagn i spöregn? Löser det sig automatiskt när det blir stopp i trafiken och skärgårdsborna inte kommer hem? Till skillnad från tåg, så finns det inga tågvärdar, och utrymmet är begränsat. Så att ha ett avlyst speciellt utrymme för cyklar, är inte verklighetsbaserat. Ska barnvagnar och passagerare flytta sig bort från det utrymmet när det kommer en cykel? Och ska förseningarna komma pga den fullkomligt idiotiska diskussion som föraren tvingas ha med samtliga inblandade? Spårvagnar är svinbra, dom bidrar till en mycket bättre trafikmiljö bla, för ingen bilist vill krocka med 40ton stål. Men dom är värdelösa för att transportera annat än människor i. Moderna låggolvsvagnar är ok, men inte mer, till tex barnvagnar.
Ja. Men man får inte stiga av på centralen väl? Men ett pendeltåg är inte en spårvagn. De är byggda för olika saker. Och eftersom det just varit ett stort bråk om kinesiska staten ska få köra Stockholms pendeltåg utan tågvärdar i framtiden, så finns dom nu i alla fall.i pendeltågen i tokholm, som inte har något utrymme för cyklar, är de ändå förutom i rusningstid tillåtna att ta med såvitt jag sett utan annan fastsättning än att ägaren håller i cykeln. att lasta i och ur tar väl några sekunder. ingen tågvärd i sikte. även saltsjöbanan tillåter cyklar.
inte hört om problem med detta, trots betydligt högre farter än vad göteborgs spårvagnar presterar.
och tvärbanans spårvagnar släppte på cyklar under en försöksperiod i höstas med positiva röster.
det här går om man vill.
![]()
Tummen upp för cykel på Tvärbanan
Stockholmare är positiva till att ta med cykel på Tvärbanan. Men det är inte så många som faktiskt har provat. Försöket pågår en månad till.www.mitti.se
Ah. Ja det verkar man få. Men jag tror den där bilden inte är från Portland streetcar, utan från "light railway" som inte riktigt är spårvagn. På spårvagnarna så ska man stå med sin cykel i låggolvsdelen. Enligt instruktionerna på hemsidan så verkar det inte finnas hängare.
I Alicante får du ta med cykeln.Och ingen lyckas säga i vilken stad man får ta med sig cykeln på spårvagnen?
Den har jag åkt med (dock utan cykel). Jättefina spårvagnar med gott om utrymme!I Alicante får du ta med cykeln.
det kan inte ha varit bra för ditt blodtryck att se den där röran:)Jag hade rätt. Hittade den här artikeln
![]()
"I Alicante får du ta med cykeln.
Men nu missade du provet i Stockholm som föll väl ut. 😀För att undvika missförstånd i tråden tycker jag de verkar som att ni pratar om varandra en del.
Det är skillnad på frågorna:
I) Är det praktiskt möjligt att i en stad tillåt cyklar ombord på spårvagnarna?
II) Är det praktiskt möjligt att ha spårvagnar som skulle kunna erbjuda denna möjligheten i t.ex. Göteborg (med vissa restriktioner) ?
III) Är det praktiskt möjligt med några av dagens spårvagnar som rullar i Göteborg?
Jag tror: Ja, ja, nej
UppenbarligenFör att undvika missförstånd i tråden tycker jag de verkar som att ni pratar om varandra en del.
Det är skillnad på frågorna:
I) Är det praktiskt möjligt att i en stad tillåt cyklar ombord på spårvagnarna?
II) Är det praktiskt möjligt att ha spårvagnar som skulle kunna erbjuda denna möjligheten i t.ex. Göteborg (med vissa restriktioner) ?
III) Är det praktiskt möjligt med några av dagens spårvagnar som rullar i Göteborg?
Jag tror: Ja, ja, nej
Men frågan jag svarade på handlade varken om göteborgsfyllon eller regn. Jag har dock sett båda på spårvägen i Alicante."
Bicycles
Bicycles may be brought onboard under the following conditions:
Remain standing next to the bicycle in the empty spaces.
Maximum 4 bicycles per vehicle, except with FGV personnel authorisation.
On San Juan Bonfires Night (Midsummer’s Eve) and other events bicycles may not be transported throughout the entire network.
Folded bicycles may be transported as a package at any time."
Modernt och fint. Torrt och fint. Inga göteborgsfyllon och regn.
Bra, då vet vi ju åtminstone var våra åsikter går isär. Sen kan jag inte argumentera mycket mer för min sak än att påpeka att jag är obotlig optimist. Men jag tycker det borde gå. 😘Uppenbarligen
Nej. Regn, fyllon, utformningen av hållplatserna, kollisionerna osv. Om vagnarna inte går bland bilar, så blir allt mycket enklare. Och om det inte finns hållplatse som är utformade som tex Valand, så blir det enklare.
Nej.
Fast bara om fyllot är från Göteborg.Så det är inte cykel man vill slippa utan fyllot som sitter på?
Nejnej. Cykeln. Fyllot har ibland cykel, men oftare så snubblar, stör sig osv han på saker, och skapar konflikter, förseningar, skador osv. Så att då lägga till en fysiskt farlig pryl är naivt. Men vad vet jag, dagens spårvagnsförare kanske älskar att stå i spöregnet på Saltholmen och förklara saker.Så det är inte cykel man vill slippa utan fyllot som sitter på?
Finns det många göteborgsfyllon som cyklar landsväg?så det är som cyklistjävlarna på landsvägarna ungefär
De la gött ännaFinns det många göteborgsfyllon som cyklar landsväg?
Är det inte bättre att ta bort rotorsaken? Dvs Göteborgsfyllon.Nejnej. Cykeln. Fyllot har ibland cykel, men oftare så snubblar, stör sig osv han på saker, och skapar konflikter, förseningar, skador osv. Så att då lägga till en fysiskt farlig pryl är naivt. Men vad vet jag, dagens spårvagnsförare kanske älskar att stå i spöregnet på Saltholmen och förklara saker.
tänkte att problemet på landsvägen/spånkan tydligen inte är själva cyklarna utan att cyklarna orsakar (irrationell) irritation och frustration bland bilister/fyllonFinns det många göteborgsfyllon som cyklar landsväg?
om de får ha med sin cykel på vagnen slipper man tjafset och de har som bonus något att stödja sig på...Nejnej. Cykeln. Fyllot har ibland cykel, men oftare så snubblar, stör sig osv han på saker, och skapar konflikter, förseningar, skador osv. Så att då lägga till en fysiskt farlig pryl är naivt. Men vad vet jag, dagens spårvagnsförare kanske älskar att stå i spöregnet på Saltholmen och förklara saker.
Icke! De är rödlistade, K-märkta och bör bevaras för all framtid.Är det inte bättre att ta bort rotorsaken? Dvs Göteborgsfyllon.
Slippa tjöt från ett göteborgsfyllo som ska stå och knö på vagnen. Äru go ellerom de får ha med sin cykel på vagnen slipper man tjafset och de har som bonus något att stödja sig på...