Jag vill låna verktyg-tråden...

MagerValp

Aktiv medlem
Finns här någon i Göteborg som kan låna ut en 36 mm vevlagernyckel?
1662285286342.png

n3wton

Aktiv medlem
Jag är rätt säker på att jag har båda, om det duger med en vanlig öppen 36:a för styrlager, typ sådan här

BB2B2EE5-6289-4828-8D6C-31C0063F27E2.jpeg

Hylsan till vevarna har jag, men är osäker på om det finns en massa olika. Min funkar för Deore och SLX av senaste generationen åtminstone.

Jag har stukat foten som satan och är fast i huset, men ska hoppa ut till garaget inom kort och kan då dubbelkolla namnet på hylsan. Jag håller till i Partille. Är det aktuellt så hojta till, annars ligger jag kvar i soffan..

kroem

Aktiv medlem
Behöver låna nåt verktyg för att få bort dessa kuggar, ingen aning vad jag behöver dock! :D

Bilagor

• D538E5FC-3AE9-463C-A0C7-00161F0B0E56.jpeg
    D538E5FC-3AE9-463C-A0C7-00161F0B0E56.jpeg
    386.1 KB · Besök: 38
  • A52EAE22-5C9E-4C7E-A5AC-AC7F3D4AA5FA.jpeg
    A52EAE22-5C9E-4C7E-A5AC-AC7F3D4AA5FA.jpeg
    462 KB · Besök: 36
  • 4807B24A-D00E-4DC8-8372-FCF60ABC9E4F.jpeg
    4807B24A-D00E-4DC8-8372-FCF60ABC9E4F.jpeg
    547 KB · Besök: 36

n3wton

Aktiv medlem
Behöver låna nåt verktyg för att få bort dessa kuggar, ingen aning vad jag behöver dock! :D
Ska du använda navet så tycker jag att du ska köpa verktyg så du klarar dig i framtiden utan att behöva låna om du ska byta drev.

Förvisso sliter man ju knappt ut singlespeedgrejer så det kanske ändå är vettigt att låna..

the_Dude

Aktiv medlem
Gissar att du behöver en haknyckel till fixed klingan och till ss-drevet är det nog samma verktyg som används till Shimano fyrkantsvevlager.

kroem

Aktiv medlem
Ska du använda navet så tycker jag att du ska köpa verktyg så du klarar dig i framtiden utan att behöva låna om du ska byta drev.

Förvisso sliter man ju knappt ut singlespeedgrejer så det kanske ändå är vettigt att låna..
Jo sant, hade nog tänkt att använda det till nåt, nångång :)

Gissar att du behöver en haknyckel till fixed klingan och till ss-drevet är det nog samma verktyg som används till Shimano fyrkantsvevlager.
Ok, tack! kanske har det hemma tilloch med!

darkforce

Aktiv medlem
Hmm, denna?

MarcusL79

Aktiv medlem
Väldigt lik frikransen som satt på 16" Vitus barncykel. Fick tipset av @jonte987 att köpa ett vevlager verktyg (31,8mm) på Biltema och skära.
Det var 20 splines från början och jag tog bort 8st med vinkelslipen. Hur lätt som helst. Passade kusligt bra sen. Riktigt kul också 😊

Bilagor

• PXL_20220904_185510014.jpg
    PXL_20220904_185510014.jpg
    400.9 KB · Besök: 27

kroem

Aktiv medlem
Väldigt lik frikransen som satt på 16" Vitus barncykel. Fick tipset av @jonte987 att köpa ett vevlager verktyg (31,8mm) på Biltema och skära.
Det var 20 splines från början och jag tog bort 8st med vinkelslipen. Hur lätt som helst. Passade kusligt bra sen. Riktigt kul också 😊

Hehe ok... Men då måste jag låna vinkelslip ;)

Berk

Aktiv medlem
Hehe ok... Men då måste jag låna vinkelslip ;)

Nu pratar vi låna verktyg på riktigt!

Dom brukar komma förbi i nästan varje gatan i stan, men då gäller det att vara tillräckligt snabbt. För några veckor sen vaknade jag mitt i natten av ljudet av en vinkelslip. Men innan man orkar hoppa ut från sängen och öppna fönstret är vinkelslipen redan bort.

kroem

Aktiv medlem
Nu pratar vi låna verktyg på riktigt!

Dom brukar komma förbi i nästan varje gatan i stan, men då gäller det att vara tillräckligt snabbt. För några veckor sen vaknade jag mitt i natten av ljudet av en vinkelslip. Men innan man orkar hoppa ut från sängen och öppna fönstret är vinkelslipen redan bort.
haha känner igen mig i det där... får sova med vevlagerverkyget under kudden...

jonte987

Aktiv medlem
Köp slip. Ni vill väl inte att barnen ska växa upp som stanare.

Köpte kompressor för ett tag sen och nu kan inte 7åringen göra nåt utan att blåsa av före och efter operationen. Värmer hjärtat.

Maakus

Aktiv medlem
Söker.
Avinstallationsverktyg för headset. Har ZS44 och ZS56.
Lagerpress för att installera ny koppar/lager.
Verktyg för att installera crown race (eller förslag på vad man ska ha för rör för att göra det.

I Göteborg, helst :)

n3wton

Aktiv medlem
Söker.
Verktyg för att installera crown race (eller förslag på vad man ska ha för rör för att göra det.

Jag har inga direkt dedikerade grejer men väl förmåga och verktyg för att lösa det ändå (egentillverkad lagerpress men av snajsig modell + miljarder dorn/släggor/bra-att-ha-grejer). Hojta till om du inte hittar finlösning så får du komma förbi och banka med slägga!

nisselarsa

Aktiv medlem
Söker.

Crownrace-verktyg:

mtbkr

Aktiv medlem
Någon i Stockholm, gärna Västerort eller Norrtull dagtid som har en Shimano vevlageradapter (sån där plastring) att låna ut? Följde inte med mitt nya bb-mt800.

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
@mtbkr Jag har en sån jag kan låna ut, har även hylsan för 1/2" spärrskaft TL-FC37. Tyvärr har jag bara en adapter då jag inte heller fick med nån senaste två gångerna jag köpt BB-MT800, annars hade du fått en. Jag är inte i västerort utan yttre nacka dock...

mtbkr

Aktiv medlem
@mtbkr Jag har en sån jag kan låna ut, har även hylsan för 1/2" spärrskaft TL-FC37. Tyvärr har jag bara en adapter då jag inte heller fick med nån senaste två gångerna jag köpt BB-MT800, annars hade du fått en. Jag är inte i västerort utan yttre nacka dock...
Ok, kanon. Har eventuellt en på gång men hör av mig annars.

Edit. Cycling hade inne. LBS ftw.

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Någon i Göteborgstrakten som har verktyg och kompetens för att slipa ned och gänga om en m10 bult till en m8?

Jag har kaffebröd och finöl.

Skruff

Aktiv medlem
Har tyvärr noll tid närmsta tiden (redan lovat mer än jag pallar med...). Men beskriv vad du tänker göra - kanske finns det en enklare lösning?
Jag behöver en bromspinne med M8 1.25.
Har frågat i stadens verkstäder och butiker men bara funnit m10 eller m8 1.5

Kan köpa från Kina men frakttiden upp till två månader 🙄

Tänkte ta en m10 och göra den rätt 😊

Sarek

Medlem
Jag behöver en bromspinne med M8 1.25.
Har frågat i stadens verkstäder och butiker men bara funnit m10 eller m8 1.5

Kan köpa från Kina men frakttiden upp till två månader 🙄

Tänkte ta en m10 och göra den rätt 😊
Hej. Jag skall kolla först om vi m8x1.25, så återkommer jag om det finns på jobbet.

Skruff

Aktiv medlem
Ah! Misstänkte det! Ingen riktig koll på fälgbromsat tydligen..

Din plan med M10-skruv nedsvarvad till M8 låter helt klart som bästa lösningen. Hoppas det löser sig! Annars är du välkommen efter årsskiftet (typ) till mig..😛
Haha tack så mycket.
Hoppas att det löst sig tills dess.
Testade slipa ned en pinne ned min skruvdragare men upptäckte att den precesserar aningen vilket gjorde det svårt att få det bra.

darkforce

Aktiv medlem
Haha tack så mycket.
Hoppas att det löst sig tills dess.
Testade slipa ned en pinne ned min skruvdragare men upptäckte att den precesserar aningen vilket gjorde det svårt att få det bra.
ska förbi cykelköket solna imorrn kväll det är advensfirande/öppet hus/loppis i hela de gamla kvarteret som de ligger i

ska iaf försöka komma ihåg (minnet e j*vligt likt doris i vissa fall) o snoka i gömmorna om de finns nån pinne löst eller ram med rätt pinne alt rätt gängsnitt för o gänga om en

Skruff

Aktiv medlem
Är det inte lättare att gänga om fästet?
I och med att det är en produkt som inte är allt för dyr vill jag inte göra så mycket våld på ramen.
Ska verkar för övrigt ha 1,25mm:
Okey, det va en butik jag inte känner till. Är det en enligt happy-konsensus riskfri butik?

Topp