Ska du använda navet så tycker jag att du ska köpa verktyg så du klarar dig i framtiden utan att behöva låna om du ska byta drev.Behöver låna nåt verktyg för att få bort dessa kuggar, ingen aning vad jag behöver dock! :D
Jo sant, hade nog tänkt att använda det till nåt, nångång :)Ska du använda navet så tycker jag att du ska köpa verktyg så du klarar dig i framtiden utan att behöva låna om du ska byta drev.
Förvisso sliter man ju knappt ut singlespeedgrejer så det kanske ändå är vettigt att låna..
Ok, tack! kanske har det hemma tilloch med!Gissar att du behöver en haknyckel till fixed klingan och till ss-drevet är det nog samma verktyg som används till Shimano fyrkantsvevlager.
Hmm, denna?
![]()
Park Tool BBT-18C Vevlagerverktyg | bikester.se
Park Tool BBT-18C Vevlagerverktyg - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Park Tool Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Väldigt lik frikransen som satt på 16" Vitus barncykel. Fick tipset av @jonte987 att köpa ett vevlager verktyg (31,8mm) på Biltema och skära.Behöver låna nåt verktyg för att få bort dessa kuggar, ingen aning vad jag behöver dock! :D
Hehe ok... Men då måste jag låna vinkelslip ;)Väldigt lik frikransen som satt på 16" Vitus barncykel. Fick tipset av @jonte987 att köpa ett vevlager verktyg (31,8mm) på Biltema och skära.
Det var 20 splines från början och jag tog bort 8st med vinkelslipen. Hur lätt som helst. Passade kusligt bra sen. Riktigt kul också 😊
![]()
Vevlageravdragare
Monterings- och demonteringsverktyg för kapslade vevlager med fyrkantsaxel, till exempel BSA. Försedd med 1/2" fyrkantsfäste samt 24 mm sexkantsfäste.www.biltema.se
Hehe ok... Men då måste jag låna vinkelslip ;)
haha känner igen mig i det där... får sova med vevlagerverkyget under kudden...Nu pratar vi låna verktyg på riktigt!
Dom brukar komma förbi i nästan varje gatan i stan, men då gäller det att vara tillräckligt snabbt. För några veckor sen vaknade jag mitt i natten av ljudet av en vinkelslip. Men innan man orkar hoppa ut från sängen och öppna fönstret är vinkelslipen redan bort.
Bor du nära Trollhättan får du gärna låna mitt verktyg. Skulle säkert passa.Hehe ok... Men då måste jag låna vinkelslip ;)
Har en du kan låna.Hehe ok... Men då måste jag låna vinkelslip ;)
Jag har inga direkt dedikerade grejer men väl förmåga och verktyg för att lösa det ändå (egentillverkad lagerpress men av snajsig modell + miljarder dorn/släggor/bra-att-ha-grejer). Hojta till om du inte hittar finlösning så får du komma förbi och banka med slägga!Söker.
Avinstallationsverktyg för headset. Har ZS44 och ZS56.
Lagerpress för att installera ny koppar/lager.
Verktyg för att installera crown race (eller förslag på vad man ska ha för rör för att göra det.
I Göteborg, helst :)
Crownrace-verktyg:Söker.
Avinstallationsverktyg för headset. Har ZS44 och ZS56.
Lagerpress för att installera ny koppar/lager.
Verktyg för att installera crown race (eller förslag på vad man ska ha för rör för att göra det.
I Göteborg, helst :)
Ok, kanon. Har eventuellt en på gång men hör av mig annars.@mtbkr Jag har en sån jag kan låna ut, har även hylsan för 1/2" spärrskaft TL-FC37. Tyvärr har jag bara en adapter då jag inte heller fick med nån senaste två gångerna jag köpt BB-MT800, annars hade du fått en. Jag är inte i västerort utan yttre nacka dock...
Menar du rörkap eller bågfil? Jag har båda. Är i Lexby (på gården) och arbetar nästan dygnet runt denna veckan, har grejer där om du kan komma förbi. Ta det vidare på sms isåfall!Någon i Partille/Göteborg som har grejer som behövs för att skära av styre?
Har tyvärr noll tid närmsta tiden (redan lovat mer än jag pallar med...). Men beskriv vad du tänker göra - kanske finns det en enklare lösning?Någon i Göteborgstrakten som har verktyg och kompetens för att slipa ned och gänga om en m10 bult till en m8?
Jag har kaffebröd och finöl.
Jag behöver en bromspinne med M8 1.25.Har tyvärr noll tid närmsta tiden (redan lovat mer än jag pallar med...). Men beskriv vad du tänker göra - kanske finns det en enklare lösning?
Hej. Jag skall kolla först om vi m8x1.25, så återkommer jag om det finns på jobbet.Jag behöver en bromspinne med M8 1.25.
Har frågat i stadens verkstäder och butiker men bara funnit m10 eller m8 1.5
Kan köpa från Kina men frakttiden upp till två månader 🙄
Tänkte ta en m10 och göra den rätt 😊
Vad är en bromspinne?Jag behöver en bromspinne med M8 1.25.
Har frågat i stadens verkstäder och butiker men bara funnit m10 eller m8 1.5
Kan köpa från Kina men frakttiden upp till två månader 🙄
Tänkte ta en m10 och göra den rätt 😊
Den v-bromsen monteras påVad är en bromspinne?
Ah! Misstänkte det! Ingen riktig koll på fälgbromsat tydligen..Den v-bromsen monteras på Visa bilaga 596014
Kallas brake boss på engelska tydligen.
Haha tack så mycket.Ah! Misstänkte det! Ingen riktig koll på fälgbromsat tydligen..
Din plan med M10-skruv nedsvarvad till M8 låter helt klart som bästa lösningen. Hoppas det löser sig! Annars är du välkommen efter årsskiftet (typ) till mig..😛
ska förbi cykelköket solna imorrn kväll det är advensfirande/öppet hus/loppis i hela de gamla kvarteret som de ligger iHaha tack så mycket.
Hoppas att det löst sig tills dess.
Testade slipa ned en pinne ned min skruvdragare men upptäckte att den precesserar aningen vilket gjorde det svårt att få det bra.
I och med att det är en produkt som inte är allt för dyr vill jag inte göra så mycket våld på ramen.Är det inte lättare att gänga om fästet?
Okey, det va en butik jag inte känner till. Är det en enligt happy-konsensus riskfri butik?Ska verkar för övrigt ha 1,25mm:
Sunlite Brake Boss M8 x 1.25 x 15
- Pair of brake bosses - For cantilever or V-brake - Thread: 1.25mm - Size: M8 - Length: 15mmwww.sjscycles.co.uk
Okey, det va en butik jag inte känner till. Är det en enligt happy-konsensus riskfri butik?
Är det inte rentav lite av en fin-butik?I och med att det är en produkt som inte är allt för dyr vill jag inte göra så mycket våld på ramen.
Okey, det va en butik jag inte känner till. Är det en enligt happy-konsensus riskfri butik?
Om du inte får tag i har jag kanske ett par, begagnade men nästan oanvända. Enda är att jag inte är säker på att jag hittar demDen v-bromsen monteras på Visa bilaga 596014
Kallas brake boss på engelska tydligen.