Jahapp, vad gör jag nu då?

theBrand

Aktiv medlem
Jag hade ett litet missöde med min pendlarracer härom dagen...

2012-04-23_17-55-11_472.jpg

Om det inte framgår av bilden så har pedalen slitit loss gängorna och kan i ändläget nu röra sig ca: 4cm. Den har alltså gröpt ur ett hål i vevarmen, så att hålet numera är som en kulled.

Så vad gör jag åt det här?
Att hitta en ny matchande vevarm känns ju inte helt lätt (Har för mig att veven är Sakae, cykeln är en Centurion från ca: 1990). Ska man satsa på en ny vev kanske? Eller behöver jag något specialvevlager för att få det att funka då? (Vevlagret som sitter i knakar iofs ganska bra, så det kanske är dags ändå...).

Snälla happy hjälp...

(OBS: Det är inte cykeln på bilden som skrivit brevet)

HaraldN

Ny medlem
Förhoppningsvis är det vanliga gängor på vevlagret. I så fall är det en hyfsat enkel och billig historia att byta ut vevlager och vevar.

Jag tycker mig ana av bilden att det är ett vevlager med lösa koppar och kulor, och lageryta på själva axeln. Ett kapslat lager kan nog bli en markant uppgradering, oavsett om du fortsätter med fyrkantsvevar eller går på nåt modernare.

theBrand

Aktiv medlem
HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> Förhoppningsvis är det vanliga gängor på
> vevlagret. I så fall är det en hyfsat enkel och
> billig historia att byta ut vevlager och vevar.
>
> Jag tycker mig ana av bilden att det är ett
> vevlager med lösa koppar och kulor, och lageryta
> på själva axeln. Ett kapslat lager kan nog bli
> en markant uppgradering, oavsett om du fortsätter
> med fyrkantsvevar eller går på nåt modernare.

Ok, bara att skruva isär och se vad som behövs helt enkelt.

A

Anders H

Guest
Faktiskt så går det att svetsa igen hålet, borra ett nytt och gänga om. Om man orkar. En vänstervev ska väl gå att hitta annars.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer