Jenny Rissveds

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Jo, nog ser hon ut att vara med:
1652000119857.png

Masjevel

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Grymt starkt kört av Jenny. McConell är i sitt livs form och med grymt självförtroende just nu så att Jenny hängde med så bra så länge när ingen annan gjorde det var imponerande att se. Att sen både mentalt och fysiskt orka hålla undan från de som jagade bakom under sista varvet var också grymt att se.

Svenmpa

Medlem
Jenny Rissveds
Grymt starkt kört av Jenny. McConell är i sitt livs form och med grymt självförtroende just nu så att Jenny hängde med så bra så länge när ingen annan gjorde det var imponerande att se. Att sen både mentalt och fysiskt orka hålla undan från de som jagade bakom under sista varvet var också grymt att se.
Verkligen. När hon började tappa många sekunder på McConell och dessutom synbart var väldigt slutkörd tänkte jag att hon skulle tappa till efterkommande Mitterwallner och Lecomte, men icke! Hon slet som en dåre och fixade andraplatsen. Så otroligt kul att se att Jenny är i toppform även 2022.

velman

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Om man jämför Jenny med de andra så sitter hon jäkligt mycket upprätt. Hon ser ut att sitta mera bekvämt..
Inte optimalt för aerodynamiken men jag tänker mig att det är lättare att andas när man sitter mer upprätt. Undra om det är en tanke bakom sittställningen eller om det bara har blivit så? Neff ligger ju över styret när hon kör så man kan ju bevisligen köra snabbt så med.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Inte optimalt för aerodynamiken men jag tänker mig att det är lättare att andas när man sitter mer upprätt. Undra om det är en tanke bakom sittställningen eller om det bara har blivit så? Neff ligger ju över styret när hon kör så man kan ju bevisligen köra snabbt så med.
Med tanke på att farten under en stor del av loppet är tämligen låg (då det går brant uppför eller måttligt uppför men är stökigt) så är det ju inte alls lika kritiskt som på lvg med en aerodynamisk sittställning. Och utför lär aero-aspekter också vara sekundära till att få hanterbarhet.

HasseL

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Hon kan ju cykla snabbt i den ställning så den funkar ju. Tänker mera på om det är för att ha bättre koll utför till exempel.

me.I.am

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Har faktiskt undrat nån gång varför dom flesta inte sitter mer aero på rakorna. Har inte sett speciellt många lopp, men de få jag tittat på hade iaf någon lite längre raka. Dom lär väl ligga i 30+ där och då borde det göra skillnad hur pass aero dom är.

EDIT: Angående den aktuella banan har jag ingen åsikt, såg inte loppet.

Senast ändrad:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Har faktiskt undrat nån gång varför dom flesta inte sitter mer aero på rakorna. Har inte sett speciellt många lopp, men de få jag tittat på hade iaf någon lite längre raka. Dom lär väl ligga i 30+ där och då borde det göra skillnad hur pass aero dom är.

redbull-kommentatorerna sa nåt om att uci förbjudit "imaginära tempopinnar"-positionen även i xco i år. den körde väl några förra året.

mitterwallner såg ut att ha en bra aeroposition i målområdet, men det är ju inte en lika avslappnad position som att sitta upprätt eller den nu förbjuda positionen med underarmarna på styret. jag vet inte hur det är i ett 1,5 timme långt lopp med svinjobbiga uppförsbackar och tekniska nedförsbackar, då kanske en vill passa på att vila överkroppen lite när det går?

om en kollar på lecomtes strava så verkar de kört i c:a 35 km/h genom målområdet (i svag sidmot/sidvind enligt vädersajterna).
lecomte.png

radarminnet

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Den korta stund du vinner något på en bättre aeroposition på ett XCO-lopp måste ju vara en fis i rymden jämfört med att få till den position som funkar bäst att klättra med. Nu när folk kör med dropper dessutom så behöver man inte ta hänsyn till sadelns position utför heller, så det finns ju inget annat att optimera för.

me.I.am

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Nja, menar inte precis att man ska optimera cykeln för aero på rakorna, men det går säkert att sitta mer aero utan att ändra något annat. Men förmodligen är förklaringen det som @Berk var inne på, att på rakorna prioriterar dom återhämtning, och det görs förmodligen bäst lite mer upprätt.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
i albstadt är start-/målrakan 300 meter. om en räknar bort starten och målgången körde de den 4 gånger, alltså 1,2 kilometer. skillnaden mellan "hoods" och "aerobar" över 1,2 kilometer är typ 20 sekunder enligt bikecalculator.com. mellan hoods och "drops" är skillnaden 10 sekunder.

hoods-drops-1-2-km.png

förra året körde pfp så här på den rakan i albstadt, men det är alltså inte tillåtet nu:
pfp-albstadt-2021.png

mcconnell flyttade in händerna lite och kröp kanske ihop något i år:
mcconnell-rissveds-albstadt-2022.png

mitterwallner körde så här:
mitterwallner-albstadt-2022.png

men jag tror också att det är en avvägning mellan återhämtning och position, jag tycker inte det är självklart att det är rätt att "plåga" sig i en aeroposition så fort en får chansen för att spara några sekunder. dessutom kör de ju inte solo över rakan alla varv, och så tillkommer det väl psykologiskt spel :)

havet

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Rissveds har själv sagt att hon tenderar att sjunka ihop lite i kroppsposition när hon är trött, så att blicken ofta hamnar i marken framför. Hon menar att det är bättre att då försöka lyfta blicken för att det simulerar en sorts pigghet. Kroppen blir mer alert. Det kanske också är en del av det, förutom att kroppsposition är högst individuellt.

Vi kan väl i alla fall konstatera att de är proffs och vi bara hemmasnickrade sofftyckare, så de vet nog bäst själva vad som är optimalt för dem. Det ger nog ännu mer återhämtning att lägga sig bakom någon också, än att krypa ihop och sitta obekvämt.

me.I.am

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Rissveds har själv sagt att hon tenderar att sjunka ihop lite i kroppsposition när hon är trött, så att blicken ofta hamnar i marken framför. Hon menar att det är bättre att då försöka lyfta blicken för att det simulerar en sorts pigghet. Kroppen blir mer alert. Det kanske också är en del av det, förutom att kroppsposition är högst individuellt.

Vi kan väl i alla fall konstatera att de är proffs och vi bara hemmasnickrade sofftyckare, så de vet nog bäst själva vad som är optimalt för dem. Det ger nog ännu mer återhämtning att lägga sig bakom någon också, än att krypa ihop och sitta obekvämt.

Lite smådrygt inlägg kan jag tycka, är det någon i tråden som ansett sig veta bättre än dom som kör? Jag var nyfiken på varför dom inte sitter mer aero och fick ett svar som låter rimligt.

Men det hör väl till i trådar när man spekulerar en del att någon ska vara förståndig.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
i albstadt är start-/målrakan 300 meter. om en räknar bort starten och målgången körde de den 4 gånger, alltså 1,2 kilometer. skillnaden mellan "hoods" och "aerobar" över 1,2 kilometer är typ 20 sekunder enligt bikecalculator.com. mellan hoods och "drops" är skillnaden 10 sekunder.

Visa bilaga 554307

förra året körde pfp så här på den rakan i albstadt, men det är alltså inte tillåtet nu:
Visa bilaga 554303

Visa bilaga 554304

Visa bilaga 554308

men jag tror också att det är en avvägning mellan återhämtning och position, jag tycker inte det är självklart att det är rätt att "plåga" sig i en aeroposition så fort en får chansen för att spara några sekunder. dessutom kör de ju inte solo över rakan alla varv, och så tillkommer det väl psykologiskt spel :)
Keller skulle jag gissa är den som har klart minst luftmotstånd av de på de där bilderna.

Berk

Aktiv medlem
Jenny Rissveds

Visa bilaga 554307

Visa bilaga 554303

Visa bilaga 554304

Visa bilaga 554308

Andelen av rulmotstånd är dock mycket högre med MTB däck med låg tryck än med räserdäck av webbsidan.

Berk

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Om man kan variera effekten på en runda så är det klart bättre att återhämta när det går snabbt, för att luftmotståndet är kvadritikst med hastigheten medan hastighet går upp lineärt med effekten när man kör brant uppför.

havet

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Lite smådrygt inlägg kan jag tycka, är det någon i tråden som ansett sig veta bättre än dom som kör? Jag var nyfiken på varför dom inte sitter mer aero och fick ett svar som låter rimligt.

Men det hör väl till i trådar när man spekulerar en del att någon ska vara förståndig.
Hur var det smådrygt att lägga fram en teori som gav en delförklaring till den upprätta sittställningen, för att sedan konstatera att vi (dvs. inklusive jag) endast kan spekulera medan cyklisterna vet vad som är bäst för dem? Det var ju endast en allmän observation och inte riktat till någon specifik person.

Berk

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
om en simulerar 20 watt extra rullmotstånd genom att lägga på 25 kg extra vikt så blir det 18 och 9 sekunder istället för 20 och 10. typ. så det är inte en så viktig faktor. enligt bikecalculator.com alltså.

Ja, vid 35 km/h gör lite extra rulmotstånd inte så mycket. Min kommentar var inte så relevant. Men att luftmotståndet dominerar förklarar varför dom tar det lite lungare vid start/finish.

me.I.am

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Världseliten är inte övermänniskor, att inte ha optimal teknik när dom börjar ta slut är ganska vanligt. T.o.m. Johaug har sagt att hon kan tappa tekniken när hon känner sig pressad/stressad (vilket iofs inte är så vanligt). Finns en anledning att t.ex. ledarna springer längs med i skidspåren och skriker, hade det inte gjort någon nytta så hade dom nog inte hållit på med det.

Topp