Paco
Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Vart kommer den infon ifrån?Konstigt ändå att hon ställer upp när hon egentligen inte vill vinna, mest bli lämnad i fred![]()
Vart kommer den infon ifrån?Konstigt ändå att hon ställer upp när hon egentligen inte vill vinna, mest bli lämnad i fred![]()
Det är väl snarare så att man vill vinna, men när man inte gör det. Då vill man bli lämnad ifred.Vart kommer den infon ifrån?
Konstigt ändå att hon ställer upp när hon egentligen inte vill vinna, mest bli lämnad i fred![]()
Det kan jag köpaDet är väl snarare så att man vill vinna, men när man inte gör det. Då vill man bli lämnad ifred.
Kan förstå tolkningen givet hur det återgivets i Dn samtidigt som jag hoppas och tror att hon ändå gjorde sitt yttersta.Det var en märklig tolkning av det hela.
Man kan ju vara kluven. En del av en vill. Tävlingamänniskan vill, hjärtat vill men hjärnan tycker inte det är lika kul.Konstigt ändå att hon ställer upp när hon egentligen inte vill vinna, mest bli lämnad i fred![]()
Det kan jag köpa
Undrar jag med.Konstigt ändå att hon ställer upp när hon egentligen inte vill vinna, mest bli lämnad i fred![]()
Var ju rätt mycket på cykelförbundet Anders mm som ställde till massa skit å gör det fortfarande för svenska eliten även om de inte sitter kvar. Hjälpte ju inte till precis vilket man kan tycka skulle vara deras jobb. Å nej jag spekulerar ej ;)Jag kan ha fel, har haft det en gång tidigare, men var det inte pressen från att vinna OS-guldet som tog knäcken på henne och gjorde att hon drog sig undan? Isf kan jag förstå att det är skönt att någon annan får ta över titeln som ”regerande vinnare”.
Fast han har väl ändå en lite annorlunda förhållningssätt inför säsonger och mästerskap än vad Jenny har haft inför OS.Jag är också väldigt kluven kring Jennys insats och hennes resonemang kring det hela. Tycker att press/tv hanterar henne väldigt försiktigt i det här läget.
Om hon i stället hade varit en manlig elitidrottare och hette t ex ”Calle Halfvarsson”, så hade det troligen varit helt andra tongångar…
Hoppas ändå att hon kan fortsätta ta steg framåt i livet och cykelkarriären.![]()
Tror hon cyklar vidare. Hon har fått bort en press från sina axlar nu. När hon cyklar hemma så cyklar hon för att det är kul. Och det gör hon nog annars oxå. Svårt för oss här att sätt oss in i den press hon har haft på sina axlar..Hörde Jenny på radion nu:
-Det är jäkligt skönt att det är över. Jag har ett namn och det är Jenny. Inte den regerande olympiska mästaren. Det ska bli skönt att slippa den pressen.
Med det mindsetet vinner man inga tävlingar. Jag har följt Jennys resa med stort intresse. Jag förstår hur det känns.
Hon var aldrig med i tävlingen. Hjulbytet gjorde varken till eller från.
Det känns som att hon inte ville vara på startlinjen idag,men att hon ändå kände att hon måste. Någon borde kanske ha avrått henne.
Jag hoppas hon hittar tillbaka till den balans och glädje hon har visat under försommar/sommar, där hon även har visat sin kapacitet.
Eller så avslutar hon elitsatsningen och den ofrånkomliga press den oundvikligen innebär att prestera och cyklar för att det är kul istället. Som de flesta av oss som hänger här.
Kan inte göra annat än att hålla med. Många i tråden som verkar veta exakt vad Jenny borde göra och inte göra, samt hur hon ska hantera och planera sin framtid som cyklist.Hur som helst så vill jag påstå att ingen eller extremt få här har ens en liten aning om vad hon går igenom och, framför allt, hur man bäst hanterar det.
Fast hon har ju sin kille med. Som är en grym Endurocyklist för övrigt.Dessutom sexförbud i os-byn.
Klart man inte är på topp då?
Tror du ska tolka det som att hon haft vissa (förhoppningsvis) lindriga mentala problem, hon verkar upplevt kraftig press sedan OS guldet. Men ja, uttalanden som dessa är svårtolkade, i synnerhet sådant man häver ur sig när man är extremt missnöjd strax efter ett race. Hon är ju en tävlingsmänniska och renodlade tävlingsmänniskor kan vara lite hmmm "skumma"/dramatiska efter misslyckanden.Vet inte hur man ska tolka det. Ska man tolka det som att hon inte vill vinna några stora tävlingar som VM, EM etc. För att undvika bli kallad en viss titel??
Jag skulle nog rekommendera alla som inte redan gjort det, att lyssna på Idrottspsykologipodden från 28 maj, där Jenny var med och resonerade kring sitt mående, både efter OS men även igenom hela livet egentligen. Efter förutsättningarna så tror jag vi bör se tillbaka på det som ett lyckat lopp för henne ändå. Det är inte alla som kan slåss så öppet mot sina demoner.Tror du ska tolka det som att hon haft vissa (förhoppningsvis) lindriga mentala problem, hon verkar upplevt kraftig press sedan OS guldet.
Jag tänker (spekulerar/killgissar) att hon räknar med att fortsätta bli starkare psykiskt och därmed kunna hantera pressen bättre.Om det var jobbigt att behöva bära OS-guldmanteln dom senaste åren och nu vara glad att "det är över" efter att ha rullat in som 14:e - varför säger man då att man satsar på att kunna köra de två kommande OS-tävlingarna då? Vi snackar då en tävlande Rissveds ända fram till 2028 (sommar-OS i Los Angeles).
Om hon vill vara ifred - jag hajar det - så borde hon uteslutande bara köra nationella MTB-tävlingar då dom tjejerna får vara ifred i jämförelse med "hon som vann OS-guld" och Sveriges bästa cyklist internationellt.
Vann hon inte i Snowshoe ifjol?Övertygad om att Jenny kommer avsluta säsongen på ett grymt sätt och att hon kommer fortsätta träna och tävla på högsta nivå så länge hon tycker det är kul vilket förhoppningvis betyder flera år framöver.
Idag fick hon en dålig start och kom sen aldrig riktigt in i hetluften igen. Sånt som händer. Neff var grym idag.
Intressant att Jolanda presterar så bra just på OS och inte hittills denna säsong i världscupen. Har hon inte velat vinna eller beror det på hur man sätter sina mål?