Jenny Rissveds

Masjevel

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Intressant att Jolanda presterar så bra just på OS och inte hittills denna säsong i världscupen. Har hon inte velat vinna eller beror det på hur man sätter sina mål?
Jolanda kraschade rejält i slutet av 2019 . https://cyclingmagazine.ca/mtb/jolanda-neff-seriously-injured-in-training-ride-crash/ och har kämpat sig tillbaka sakta men säkert. Bruten handled i våras underlättade väl inte. Idag fick hon ett perfekt lopp och då räckte det till guld. Hatten av!

Jenny Rissveds
Sen är det ju skitenkelt för en som aldrig varit utsatt för en sån press att sitta här och spekulera om hur hon känner och vilken press hon upplever. I slutändan är det bara hon som vet, som bestämmer och som själv får välja hur hon vill bemöta tävlingssituationer och hur länge hon ska fortsätta. Kanske hon funkar bättre utan pressen att vara försvarande mästare, kanske trivs hon med att vara den som säger saker som går mot den konventionella sanningen. Hur som helst så vill jag påstå att ingen eller extremt få här har ens en liten aning om vad hon går igenom och, framför allt, hur man bäst hanterar det.

Blir nog ingen större skillnad med att få mindre OS Koppling från sitt namn.
Innan OS:
Jenny Rissveds regerande os mästare
Efter OS:
Jenny Rissveds föredetta os mästare.

Bernt Johansson OS guld pratar man om än idag.
Bart Brentjens OS guld nämns varje värlscupstävling.

Synd på punka och kösituationer för Jenny..
Men lite coolt med trippeln på pallen.
Exakt. Hon kan aldrig komma ifrån att hon har vunnit OS. Det kommer att nämnas av kommentatorer under kommande race också. Det måste väl gå att hitta en styrka i detta? Annars blir det svårt. Alla som är med i OS är givetvis individer med olika historik och personlighet, men också underhållare som vi som tittare vill se prestera bra. Med detta följer också ett medialt intresse.
Jag hoppas Jenny och Team 31 kommer att ha en framgångsrik resa framöver, både när det gäller att hantera prestationspress/psykisk ohälsa, media och kommande mästerskap. Peace.

me.I.am

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Såg precis intervjun med Jenny på 5an, det gjorde lite ont att se den onekligen.

Jag följer inte Jennys lopp till 100%, har läst/sett en del rapportering. Har fått intrycket att media behandlar henne mycket mildare än andra "stjärnor", som man ändå måste säga att hon är. Ändå fick jag intrycket att hon fortsatt har en issue med media.

Att det skrivs/rapporteras om stjärnor i olika sporter genererar mer pengar i sporten, och ersättningar/prispengar ökar. Utan media hade väl inte Jenny, eller någon annan, kunnat hålla på med det på heltid?

Pajen53

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Hoppas inte detta, hon ligger ju bra till i Världs cupen vi får hoppas att hon kör dom avslutande tävlingarna.
September 4-5: Lenzerheide, Switzerland
September 18-19: Snowshoe, USA

Senast ändrad:

kolan

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Är det sluttävlat för Jenny nu?
Verkar sikta in sig på två OS till

"För Jenny Rissveds slutade allt alltså med en 14:e plats. Men det är på intet sätt slutet på Rissveds OS-karriär - om hon själv får välja.
– Nej, jag hoppas kunna köra två OS till, säger 27-åringen. "

MrSthlm

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Ja, jösses vad vi alla tycker om Jenny men hon är extremt svårtolkad, minst sagt även om hon helt klart verkar lida av prestationsångest i olika grader. Det är tung ångest och framtidshopp i en salig röra. Det som för många vore ett drömliv beskriver ofta Jenny mera som ett tungt ok på hennes axlar även om hon alltid ger oss ett hopp.

Senast ändrad:

Framfall

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Det blir svårt att förklara för grabben som har följt Jenny i allt hon gjort. Han var riktigt besviken efter målgångsintervjun.
Samtidigt så egoistiskt nog känner jag mig lite sviken som svensk.

Hur många drömmer inte om os och en chans att få visa upp sig och prestera?
Hon kunde lika gärna stannat hemma.

poqa

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Det blir svårt att förklara för grabben som har följt Jenny i allt hon gjort. Han var riktigt besviken efter målgångsintervjun.

Såklart svårt att förklara. Det är ju ett svårt ämne.
Men om du lyckas, så ger det grabben bra insikter i att medaljen kan ha en baksida och att framgång inte är så enkel i alla lägen. Tror jag.

Diogenes

Aktiv medlem
Jenny Rissveds

Du får väl förklara för grabben att han ska skaffa ett eget liv, istället för att hänga upp sitt på andras.

hm

Aktiv medlem
Jenny Rissveds

Haha
Var det ingen som sa åt dig du skulle Växa upp själv innan du skaffar egna barn ?

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Rätt intressant att hon trodde att hon skulle vinna när hon gick in i loppet. 💪
Ja. Oerhört komplext. Hon vill ju komma bort från titeln som ”regerande olympisk mästare” men vill ändå ta titeln igen och bli ny regerande olympisk mästare…jag vill inte vara i hennes skor, men önskar henne lycka till med att besegra sina demoner.

Magnus K

Aktiv medlem
Jenny Rissveds

Är det enda rätta att av kräva vinst av sig själv även om det kostar både mentala och fysiska hälsan? Jag har inga problem att förklara det för mina ungar iaf?

Jag tror att hon, liksom PFP och övriga som kämpade och inte vann, gav allt men av intervjuerna går ju att förstå att det var mer än en enda dimension som det pågick kamp i. En vann troligen Jenny, en annan gick det mer sådär i. (Om jag som slapp solskenscyklist vågar beskriva 14e bästa på OS som "sådär"...)

Mvh
Magnus

Kolmajs

Medlem
Jenny Rissveds
Jag saknar referat från henne gällande loppet.
Jag tyckte hon låg 3:a och vad med i tätklungan vid första stenkistan, efter det tappade hon tydligen för jag såg henne inte i tätklungan.
Vad hände där?

Little Stereo

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Själv tycket jag Loana Lecomtes prestation var än mer oväntad, hon har ju i princip varit obesegrad i år och vunnit med minuters marginal och blev 6:a nästan 2 1/2 minut efter Jolanda Neff i mål.

solgule

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Jag saknar referat från henne gällande loppet.
Jag tyckte hon låg 3:a och vad med i tätklungan vid första stenkistan, efter det tappade hon tydligen för jag såg henne inte i tätklungan.
Vad hände där?
Citat från Expressen:

"– Jag fick en jättedålig start och hamnade bakom några som fick stopp. Redan efter 500 meter. Då tappade jag både mycket tid och rytmen, säger Rissveds.

– Sen hittade jag aldrig riktigt tillbaka."

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Själv tycket jag Loana Lecomtes prestation var än mer oväntad, hon har ju i princip varit obesegrad i år och vunnit med minuters marginal och blev 6:a nästan 2 1/2 minut efter Jolanda Neff i mål.
Ja, båda fransyskorna var ju floppar med tanke på hur säsongen sett ut tidigare. För PFP kan vurpan väl förklara det till en del men för Lecomte kändes det som att mkt måste gått fel. Visst, banan var väl inte direkt skräddarsydd för henne, men det kan rimligen inte varit hela förklaringen. Och sen var det väl ngt strul en bit in i loppet men då var hon ju redan utklassad av Neff och, om jag minns rätt, väsentligen ute ur medaljstriden.

jonte987

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Ja, båda fransyskorna var ju floppar med tanke på hur säsongen sett ut tidigare. För PFP kan vurpan väl förklara det till en del men för Lecomte kändes det som att mkt måste gått fel. Visst, banan var väl inte direkt skräddarsydd för henne, men det kan rimligen inte varit hela förklaringen. Och sen var det väl ngt strul en bit in i loppet men då var hon ju redan utklassad av Neff och, om jag minns rätt, väsentligen ute ur medaljstriden.
Var väl mycket mentalt och rytm för både vinnare och "förlorare"

skier

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Om jag förstod rätt sa Absalon i en intervju efteråt att fransyskorna valt fel däck. Tydligen torkade banan upp rätt mycket under morgonen, rena lerdäck är nog ingen höjdare på sten och rötter.

bakhjul

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Danskarna måste iaf ha gjort något rätt, två danskor före Jenny, ngn som hört talas Degn o Bohe tidigare?

Malene Degn är rätt meriterad…

Och Bohe är ju bara 22 år, men är redan en välkänd talang i Danmark.

jonte987

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Vet i fan hur ranking taktar med os, covid och Jennys frånvaro. Uci ranking för os stämmer i alla fall inte med totala uci ranking. Jenny ligger väl högre på os ranking om jag minns rätt och sen är väl hälften av de som ligger högre inte aktiva längre.

ooms

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Men det är ju inte alls ovanligt i andra sporter att vissa kan dominera i vardagslunken i världscupen men sedan floppa totalt i VM och OS, medan andra fungerar precis tvärtom. Se på längdskidåkning ex.vis. Hur mycket vann Northug i världscupen? Hur mycket har charlotte kalla vunnit i världscupen jmf med OS/VM? Sedan har vi Sundby som dominerade världscupen men länge floppade på mästerskapen. Osv. Vissa har helt enkelt förmågan att vara bäst när det gäller.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Men det är ju inte alls ovanligt i andra sporter att vissa kan dominera i vardagslunken i världscupen men sedan floppa totalt i VM och OS, medan andra fungerar precis tvärtom. Se på längdskidåkning ex.vis. Hur mycket vann Northug i världscupen? Hur mycket har charlotte kalla vunnit i världscupen jmf med OS/VM? Sedan har vi Sundby som dominerade världscupen men länge floppade på mästerskapen. Osv. Vissa har helt enkelt förmågan att vara bäst när det gäller.
Förvisso, men åtminstone PFP har ju uppvisat en rätt hygglig förmåga till att prestera på mästerskap. För Lecomte är det ju svårare att ha ngn klar uppfattning just kring hur bra hon Visserligen har hon ju U23-VM-guld men det är ju ett mästerskap med lägre konkurrens.

Skidjämförelsen är väl måttligt relevant tycker jag då det finns en del rätt betydande skillnader. Och åtminstone PFP har ju hela säsongen tjatat om att det är OS som gäller med MJS när han dominerade VC ju satte totalsegrar väldigt högt och närmast medvetet gick in för den även om det kostade lite i chans på mästerskap.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Ja, det är lite lustigt att man tycker det är konstigt med idrottare som är bäst när det verkligen gäller.

Den j-veln måste vara dopad tänker man då som jante-svensk. ;-)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer