jingleyschmidt's Roadlite/Sentier/Frontier/Substance Adventures

DarthVidar

Aktiv medlem
Snygga däck! Det skall bli kul att se och höra hur det blev!

Jag skall våga mig på slanglöst först i vår! Det skall bli spännande... 😬

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Snygga däck! Det skall bli kul att se och höra hur det blev!

Jag skall våga mig på slanglöst först i vår! Det skall bli spännande... 😬
Ja kör hårt! Det är verkligen kanon. :D

Jag vägde slangarna och dom låg på 200g styck, så genom att byta däck och köra tubeless nu så blev totalvikten nästan ett kilo mindre! Vilket är välbehövligt med tanke på att cykeln är rätt tung.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Just ja, jag satte tillbaka originalstyret på Frontiern som har lite rise, kapade 5cm på vardera sida så det nu är totalt 680mm. Ska bli intressant att testa det + nya däcken. Hoppas innerligt att det fortfarande är skapligt med luft i dom imorgon när jag vaknar så jag slipper traggla med den skiten. :P

Det var allt för idag. ;)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Fan vad snyggt med skinwalls alltså! Spontant kändes det som att jag rullade fram mycket enklare och snabbare på asfalt och grus i alla fall. Upplevelsen som räknas. ;)

Däcken höll trycket hyfsat under natten. I alla fall bakdäcket. Inte exakt lika bra på framdäcket dock. Jag tror jag satte en liten gummitätning fel på ventilen och nu måste jag göra om allt på framdäcket om jag ska byta sida på tätningen. Får se när jag orkar, och om det behövs. Ger det ett tag till. :P

Lyckades inte heller lajna upp alla loggor och skit på fälg och däck, men det får vara sådär! Kränga av och på däck alltså, det är aldrig en lätt historia för mig. :P

2020-02-19_1.JPG

2020-02-19_2.JPG

DarthVidar

Aktiv medlem
Stiligt! Skinwall är banne mig snyggt! Cykeln ser ju rent av snabbare ut så då måste den såklart vara det!

Vad gäller loggorna så tycker jag att du fått till det bra, de är ju typ centrerade och ser ju åtminstone ut att sitta likadant på båda hjulen. Den som stör sig på det är bra jäkla petig!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Idag blev det en liten 2-milare på Frontiern i vårsolen. Blandad terräng. Stigar, grusvägar och lite asfalt. Lite kyligt, men friskt och skönt ändå. Kändes helt OK med cykeln. Det blir nog bättre ju mer jag cyklar (duh...).

Bakdäcket håller inte helt tätt, vet inte vart jag gjort fel. Lär behöva vara uppmärksam varje gång jag tar ut cykeln så det är tillräckligt med luft i däcket. Jag kanske gjorde en dålig tejpning? Har ändå testat att ta av däcket, hälla på lite mer tätningsvätska och pumpa upp igen. Poppar ju som det ska i alla fall.

Köpte ny sadel härom sistens! En Ergon SFC3. Nu cyklade jag ju bra två mil så det brukar vara lugnt, men vi får väl se sen när jag cyklat typ 4 mil, då brukar jag känna att det vore skönt att kliva av en stund. :D

Nya vår/sommarskor också. Mer sommar egentligen. Revolution från Stadium för 299:-! Riktigt lätta och sköna. Greppar hyggligt på mina plattisar också. Är kanske inte optimalt för ren MTB-skogsåka, men för en glidare som jag lär dom duga!

2020-03-14_1.JPG

2020-03-14_2.JPG

2020-03-14_3.JPG

2020-03-14_4.JPG

Murdock

Aktiv medlem
Hade du mätt dina sittben och fått klarhet på vilken bredd du skall ha på sadlarna? Gjorde stor skillnad för mig. Om jag får lobba för nästa inköp så är det SPD-pedaler på Roadliten du skall ha. Det är enligt min mening den bästa uppgraderingen du kan göra så länge du inte kör på alltför teknisk terräng.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till plattisar på min gravel. Älskar att ha perfekt fotsättning med så liten Q-faktor som möjligt och aldrig riskera toe-overlap även med mina strl-47 cykelskor.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hade du mätt dina sittben och fått klarhet på vilken bredd du skall ha på sadlarna? Gjorde stor skillnad för mig. Om jag får lobba för nästa inköp så är det SPD-pedaler på Roadliten du skall ha. Det är enligt min mening den bästa uppgraderingen du kan göra så länge du inte kör på alltför teknisk terräng.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till plattisar på min gravel. Älskar att ha perfekt fotsättning med så liten Q-faktor som möjligt och aldrig riskera toe-overlap även med mina strl-47 cykelskor.
Kommer nog aldrig skaffa SPD-pedaler. :D Av samma anledning som jag inte gillade varken snowboard eller inlines, hehe.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Då var det dags igen! Men nu får det fan räcka. När min lojalitetsbonus på Wiggle ökade till 17% slog jag till på en Vitus Substance V-2, den med mekaniska skivbromsar. Jag ville ju testa lite olika cyklar och i och med den här så känns det som att jag kommer att ha gjort det, i alla fall inom de segment som jag ägnar mig åt. Jag kommer skriva mer om cykeln sen och allt men först har jag ett litet, för mig, orosmoment som jag vill kolla med er. Läs vidare! :P

Hur som helst, på sista bilden kommer ni se en defekt på toppröret. Det är ett litet jack, följt av ett ännu mindre jack. Det är ungefär 5mm brett men inte alls djupt, men vad tror ni? Vad hade ni gjort? Skicka tillbaka åbäket eller begära någon slags kompensation? Så jävla trist bara. Jag bryr mig inte rent kosmetiskt, skråmor kommer ju med tiden i alla fall.

2020-04-01_1.JPG

2020-04-01_2.JPG

2020-04-01_3.JPG

2020-04-01_4.JPG

storfiskarn

Aktiv medlem
Snygg cykel!

Jag hade inte skickat tillbaks den, någon slags kompensation hade räckt för mig.
Men jag orkar aldrig krångla med sånt heller.

Murdock

Aktiv medlem
Du har bara hydrauliska bromsar sedan tidigare va? Jag är rädd för att du kommer dissa bockstyre bara för att bromsverkan kommer vara mkt sämre än vad du är van vid. Nu är det dags att sälja Roadliten väl, eller när hade du tänkt använda den när du nu har en gravelbike?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Du har bara hydrauliska bromsar sedan tidigare va? Jag är rädd för att du kommer dissa bockstyre bara för att bromsverkan kommer vara mkt sämre än vad du är van vid. Nu är det dags att sälja Roadliten väl, eller när hade du tänkt använda den när du nu har en gravelbike?
Haha stämmer, och jag märkte det på provturen också. Men jag tänker inte dissa något ännu. Mycket att vänja sig vid. Har aldrig cyklat en meter på en cykel med bockstyre förut, så bara en sån sak kommer ju ta lite tid att vänja sig vid. :D

Cykelförsäljning kommer väl ske den dagen jag känner att jag hittat rätt och vet vad jag vill ha. Pengarna som jag eventuellt skulle få vid försäljning skulle göra varken till eller från då dom är relativt billiga till att börja med, så ingen panik på det sättet.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det där lät kanske drygt. Menade bara, Roadliten kostar typ 6600 ny just nu, sälja min, vad får jag då? 4000? :D Behovet av dom pengarna just nu är inte tillräckligt stort för att jag ska orka styra med försäljning. :P

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det var för övrigt jävligt nära att ramväskan jag fick skräddarsydd till Sondern gick att knöggla in på Substancen, men det blev inget bra. Synd. :D

Nu har jag bytt till en 70mm styrstam och vänt upp och ner på den. Får bli en sväng imorgon om vädret tillåter och känna lite påt!

Senast ändrad:

Murdock

Aktiv medlem
Hm. Själv hade jag valt sentiern för brötig stig, Subban för resten av underlaget.
Två står på hemlig ort tills vidare (Roadliten och Sentiern), så bara två i lägenheten just nu (Sondern och Substance). ;P Nu har jag ju gott om alternativ i alla fall! Det är ju trevligt. ;D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Blev en kort 8km tur med lite stig, grus och asfalt. Drog hem för det blåser ju storm och ländryggen tycker inte om min nya cykel. Vanesak hoppas jag. Min rygg verkar protestera så fort jag inte cyklar på en cykel med högt styre och ganska upprätt hållning. Nåväl!

Bromsarna, ja, om det inte vore för att man i princip behöver sätta tre fingrar på bromsen när man är i hoodsen så vore det ändå helt OK. :P Det är lite som att försöka bromsa med ett finger på en broms som kräver tre fingrar (på en cykel med rakt styre). Det var iofs min rädsla från allra första början, att det skulle vara svårt att få bra kraft från fingrarna.

Älskar däckbredden dock! 47mm. Det är nästan min sweetspot för lite allround-cykling om man inte ska rejsa i skogen liksom. Jättetrevlig bredd! :D Viktmässigt är den typ som min Roadlite, något tyngre kanske, så det är jag också bekväm med. Höjden ner till marken när jag sitter på sadeln är också acceptabel, känns inte som att jag kommer ramla så lätt om balansen sviker någon gång, jag kan ta i med fötterna. Det gillar jag! :P

Cykeln har en tendens att stegra lite uppför och sådär. Men det verkar vara ganska vanligt ändå. Tror inte någon av mina cyklar inte har den tendensen. Köper jag för stora cyklar?

Men men, det är väl bara att fortsätta cykla och vänja hjärnan och kroppen!

2020-04-02_1.JPG

Murdock

Aktiv medlem
WTB Byway är oerhört trevliga att cykla på när man anpassat däcktrycket. Högre tryck på asfalt, lägre på grus och singletrack. Bromsarna kommer ta lite bättre när du slitit ner klossarna något, men det visste du nog redan.

Lägg alla distanser under stammen och vinkla styrstammen så att den pekar uppåt, det ser dock ut att du redan har gjort detta. Dags att leta upp lite övningar för att få upp smidigheten då. ;-)

Kedjestagslängden på 436mm är ingenting jättekort som skall få cykeln att lätt stegra sig. Roadliten har väl 415mm så den borde ha mkt mer tendens till att stegra sig. Sonder Frontier ligger på 445mm som referens. Nåja, någon som kan mer om geometri kan säkert rätta mig om vilka andra faktorer som också spelar roll.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
WTB Byway är oerhört trevliga att cykla på när man anpassat däcktrycket. Högre tryck på asfalt, lägre på grus och singletrack. Bromsarna kommer ta lite bättre när du slitit ner klossarna något, men det visste du nog redan.

Lägg alla distanser under stammen och vinkla styrstammen så att den pekar uppåt, det ser dock ut att du redan har gjort detta. Dags att leta upp lite övningar för att få upp smidigheten då. ;-)

Kedjestagslängden på 436mm är ingenting jättekort som skall få cykeln att lätt stegra sig. Roadliten har väl 415mm så den borde ha mkt mer tendens till att stegra sig. Sonder Frontier ligger på 445mm som referens. Nåja, någon som kan mer om geometri kan säkert rätta mig om vilka andra faktorer som också spelar roll.
Har vinklat upp och alla spacers är under! Undrar om jag kan addera ytterligare spacers? Hur fungerar det där egentligen? :P Alternativt köpa en sån här stam: https://www.wiggle.se/ritchey-comp-4-axis-30d-stem-2020/ haha, men det kanske ser förjävla tokigt ut.

Men ja, kanske får kika på lite övningar! Bra idé. Och angående stegringen så kanske det är en teknikfråga också. Jag kanske är baktung! Haha

aki

Aktiv medlem
Apropå bromsarna kan jag tipsa om att prova att justera in bromshandtagen närmare styret. Det kan leda till bättre bromskraft. Om du kränger bort gummitutan högst upp på hoodsen så ska det finnas en 3mm in6 där.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Apropå bromsarna kan jag tipsa om att prova att justera in bromshandtagen närmare styret. Det kan leda till bättre bromskraft. Om du kränger bort gummitutan högst upp på hoodsen så ska det finnas en 3mm in6 där.
Det där ska jag kika närmare på! Tack för tipset.

Salabaladala

Aktiv medlem
Bakdäcket håller inte helt tätt, vet inte vart jag gjort fel. Lär behöva vara uppmärksam varje gång jag tar ut cykeln så det är tillräckligt med luft i däcket. Jag kanske gjorde en dålig tejpning? Har ändå testat att ta av däcket, hälla på lite mer tätningsvätska och pumpa upp igen. Poppar ju som det ska i alla fall.
Löste du detta? Om du pumpar upp däcket jättehårt och sprutar på såpvatten med en blomspruta så ser du där det bubblar. Alternativt doppa hjulet delvis i badkaret och titta om det bubblar, men doppa inte navet!

Ett tips förresten när man kör slanglöst är att köpa några extra prestaventiler och ha på lager, händer ibland att dom kletar ihop av tätningsvätskan och då är det skönt att bara kunna byta istället för att hålla på och försöka göra rent dom små delarna. Kostar typ en femma styck eller nåt.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Löste du detta? Om du pumpar upp däcket jättehårt och sprutar på såpvatten med en blomspruta så ser du där det bubblar. Alternativt doppa hjulet delvis i badkaret och titta om det bubblar, men doppa inte navet!

Ett tips förresten när man kör slanglöst är att köpa några extra prestaventiler och ha på lager, händer ibland att dom kletar ihop av tätningsvätskan och då är det skönt att bara kunna byta istället för att hålla på och försöka göra rent dom små delarna. Kostar typ en femma styck eller nåt.
Jag gick igenom bakdäcket en gång till efter det och nu håller den en acceptabel nivå! Var ute och cyklade lite på den också när det begav sig och då satte sig väl allt till rätta. :P

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Idag var vädret FÖR bra för att inte dra ut. Perfekt cykelväder, skulle jag säga. Det blev den första lite längre turen med graveln. En tre-milare i blandad terräng. Även om min kondis är totalt nerkörd i botten så var det jäkligt roligt. Och välbehövligt för att komma in i cykeln, inte minst. Är hoppful måste jag säga!

Budgettips: DMR V6 Plastic, platta pedaler (200 SEK) + Revolution Stride sneaker från Stadium (299 SEK). Jävla grepp! 500 pix totalt och ni har en skön kombo nu till våren och sommaren på era gravel bikes eller vad det nu är ni kör. Skorna är inte vattentäta dock, men vi hoppas väl på en regnfri (mestadels) och fin vår och sommar va?

2020-04-06_1.JPG

2020-04-06_2.JPG

2020-04-06_3.JPG

2020-04-06_4.JPG

freddag

Aktiv medlem
Bromsarna, ja, om det inte vore för att man i princip behöver sätta tre fingrar på bromsen när man är i hoodsen så vore det ändå helt OK. :P
funkar bromsarna bättre nu?

jag misstänker att det är heldraget vajerhölje för att de ska kunna ha samma ram som på den hydrauliska versionen. och en annan misstanke är att de snålat in på höljena. min erfarenhet är att det är ett måste med kompressionsfritt hölje på mekanisk broms med heldraget hölje. när jag bytte till det var det inga problem att enfingersbromsa med mina bb5:or. när de är nyjusterade och några mil därefter.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
funkar bromsarna bättre nu?

jag misstänker att det är heldraget vajerhölje för att de ska kunna ha samma ram som på den hydrauliska versionen. och en annan misstanke är att de snålat in på höljena. min erfarenhet är att det är ett måste med kompressionsfritt hölje på mekanisk broms med heldraget hölje. när jag bytte till det var det inga problem att enfingersbromsa med mina bb5:or. när de är nyjusterade och några mil därefter.
Ingen aning faktiskt. :D Du får kika när vi ses någon gång. Men stämmer säkert. Dyrt och krångligt att byta höljen om så vore fallet?

freddag

Aktiv medlem
Ingen aning faktiskt. :D Du får kika när vi ses någon gång. Men stämmer säkert. Dyrt och krångligt att byta höljen om så vore fallet?
om mina misstankar nu stämmer? kan tycka att det är snudd på reklamationsärende om de dragit heldraget komprimerbart hölje till bakbromsen. men det blir nog svårt att få igenom. kompressionsfria höljen kostar ett par tre hundra tror jag. lätt att byta dock, om en budgeterar för lite svärord och vårskrik pga intern kabeldragning.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
om mina misstankar nu stämmer? kan tycka att det är snudd på reklamationsärende om de dragit heldraget komprimerbart hölje till bakbromsen. men det blir nog svårt att få igenom. kompressionsfria höljen kostar ett par tre hundra tror jag. lätt att byta dock, om en budgeterar för lite svärord och vårskrik pga intern kabeldragning.
Jagwire CGX-SL står det på höljena i alla fall, men det säger ju inte mig ett skit.

jingleyschmidt

Aktiv medlem

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Blev bara en kort tur i skog och mark, lite promenerande och lite chillande i solen bara. Mötte sen upp @freddag och han tyckte bromsarna var helt OK, så behöver väl inte investera i några nya höljen än på ett tag. Skönt det!

2020-04-07_1.JPG

2020-04-07_2.JPG

2020-04-07_3.JPG

Yonna

Aktiv medlem

jingleyschmidt

Aktiv medlem
30km igår och 35km idag. Börjar sakteliga komma igång lite, om än långsamt. Jag har ju gjort egna segment i Strava på sträckor som jag ofta cyklar, bara för att få ett hum om form och sådär. Nu kommer det ju inte som en jätteöverraskning, jag har ätit upp mig REJÄLT under höst och vinter, men det smärtar ändå att se att jag cyklar samma milsträcka 7 minuter långsammare nu än i somras. ;D Det finns att jobba på! Sa han och tog en chokladbit...

Nåväl. Jag och Substancen kommer hyfsat bra överens i alla fall. Nu är det mer kroppen som är ovan vid allt det nya och inte hjärnan. Både idag och igår fick jag lite ont i vänster handflata, särskilt den högra "kudden" så att säga. Vet inte om jag felbelastar, eller om det som så många gånger förr bara är en ovana.

Ikväll ska jag försöka justera växlarna, om jag orkar. På vägen hem idag så började växlarna krångla. Det hoppade fram och tillbaka bara på vissa växlar. Risken att jag skruvar bort mig är ju överhängande - som vanligt.

2020-04-10_1.JPG

2020-04-10_2.JPG

2020-04-10_3.JPG

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Jag har lite samma problem på min (som av en händelse också är en Substance, dock med Apex), jag har lärt mig hur man justerar ytterlägena men när jag ska upp på största kugghjulet så krävs det ett eller två försök innan kedjan vill stanna där. Eller är det så enkelt att det ytterläget är för långt ”in”? Inte lätt att vara meknovis :/ Fina bilder!

wman

Medlem
Fina bilder, ser gött ut! Jag brukar justera ändlägena först och sedan positionen för växelföraren, brukar funka för mig.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ska kika lite så fort orken kommer! Har köpt ett par påsköl som förhoppningsvis underlättar! ;P

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer