jingleyschmidt's Roadlite/Sentier/Frontier/Substance Adventures

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hah! Förra året köpte jag några vajerskydd (tror jag), lite oklart varför egentligen då jag har intern vajerdragning på 3 av 4 cyklar. Nu när jag rotade lite så hittade jag dom igen och jag tror dom kan passa perfekt som lite skydd! Mjuka och lagom stora i alla fall. Måste bara fixa lite dubbelhäftande tejp eller så och smacka dit en lagom lång bit. :D

Visste väl att dom skulle komma till användning. ;)

2020-06-03_7_foam.JPG

Manurhin2

Aktiv medlem
Hah! Förra året köpte jag några vajerskydd (tror jag), lite oklart varför egentligen då jag har intern vajerdragning på 3 av 4 cyklar. Nu när jag rotade lite så hittade jag dom igen och jag tror dom kan passa perfekt som lite skydd! Mjuka och lagom stora i alla fall. Måste bara fixa lite dubbelhäftande tejp eller så och smacka dit en lagom lång bit. :D

Visste väl att dom skulle komma till användning. ;)

Visa bilaga 421478
Ser tjocka ut, får dom plats mellan öra och skalle?
Bygger dom mkt så lär det trycka mer.

M

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ser tjocka ut, får dom plats mellan öra och skalle?
Bygger dom mkt så lär det trycka mer.

M
Dom är ihåliga och väldigt mjuka så det blir ungefär samma princip som ett vajerhölje, fast runt plastställningen i hjälmen. Provade att klippa upp en bit rör och trä på och det kändes inte konstigt alls! Jag är hoppfull. ;D Men som med allt annat så är det ju inte förns man provat skiten i skarpt läge som det märks. Att hjälmen skulle skava var ju inget jag kände när jag provade hjälmen hemma liksom, det var ju inte förns 2 mil senare på Sentiern som det började kännas.

Manurhin2

Aktiv medlem
Dom är ihåliga och väldigt mjuka så det blir ungefär samma princip som ett vajerhölje, fast runt plastställningen i hjälmen. Provade att klippa upp en bit rör och trä på och det kändes inte konstigt alls! Jag är hoppfull. ;D Men som med allt annat så är det ju inte förns man provat skiten i skarpt läge som det märks. Att hjälmen skulle skava var ju inget jag kände när jag provade hjälmen hemma liksom, det var ju inte förns 2 mil senare på Sentiern som det började kännas.
Hoppas det funkar.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Har nu tejpat fast dom där prylarna i hjälmen. Spontant känns det kanon! Hur det känns, och sitter fast, i skarpt läge återstår att se. :D Jag är hoppfull!

För övrigt så började det vattnas lite i munnen när jag såg nya Specialized flat bar gravel. JÄVLAR vilken pärla! Den är ju allt det där jag önskade att min Roadlite var. ;D Ser lite muppigt ut med droppern men vafan, det kan man väl överleva? ;) Diverge Comp E5 EVO

specializeddiverge.jpg

storfiskarn

Aktiv medlem
Riktigt läcker är den, blir något i samma stil ja skruvar ihop sen, fast sunkigare. HAHA!

freddag

Aktiv medlem

jingleyschmidt

Aktiv medlem
bra!

dåligt! stäng den fliken. tjugo papp för en alu-cykel med nån idiotisk proprietär framdämpare som kommer strula och ingen kan serva. en vanlig ht gör allt bättre än den där, på ren sixtenska.
Din sonder med andra däck skulle nog va en minst lika bra gruscykel.
Haha jag kommer inte köpa den, sa bara att det vattnades lite i munnen. Jävla fräsig cykel! Jag hade kunnat tänka mig min Substance fast med rakt styre också för den delen. Eller min Roadlite fast med 47mm breda däck. Kanske lite flackare gaffelvinkel, men inte som Sentiern.

Nu när jag tänker på det så vet jag inte hur pass förtjust jag faktiskt är i 29". Det blir lite klumpigt på något sätt. Jag var lite ivrig när jag köpte Sondern och tänkte inte alls igenom det så mycket som jag trodde jag gjorde. :P

storfiskarn

Aktiv medlem
Ja, det är ju tråkigt när man köper saker som man inte riktigt kommer överens med.
Ja håller mig till mindre hjul, det passar mig och min cykling bra.

Manurhin2

Aktiv medlem
bra!

dåligt! stäng den fliken. tjugo papp för en alu-cykel med nån idiotisk proprietär framdämpare som kommer strula och ingen kan serva. en vanlig ht gör allt bättre än den där, på ren sixtenska.
Det var ändå svinbilligt för en Specialized :O
Dom brukar tro att dekalerna är värda 10-20000

M

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visste faktiskt inte att nya flatbargravelhistorian kom med future shock. Förtog lite av suget. Krångel, krångel. ;D Annars så hade jag varit där direkt! ;) Om den väger max 10kg i storlek Large dvs. ;P

marr

Moderator
Forumvärd
Visste faktiskt inte att nya flatbargravelhistorian kom med future shock. Förtog lite av suget. Krångel, krångel. ;D Annars så hade jag varit där direkt! ;) Om den väger max 10kg i storlek Large dvs. ;P
Är det inte en fjäder? Inte mycket som kan krångla där. Sägsa vara riktigt bra med.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tog ut Sentiern idag för att en gång för alla reka den nya Kättsättersbanan. Tror jag förstår vart jag ska åka nu. :P Men gud så jobbig den är! Jag säger "reka", men i själva verket så kommer jag nog inte cykla den så mycket snabbare än min rekrunda. :P Men men, huvudsaken man är ute och cyklar lite! DET ÄR INGEN TÄVLING, eller?! För om det är en tävling så kommer jag ändå aldrig komma ikapp @freddag och lycra-gängen som härjar här ute i skogarna. ;)

Hur som helst. Hjälmen är kanon nu! Efter justeringen och mitt egna hemmamek så känns den svinbra. Hur nöjd som helst nu, och jag tycker inte jag ser så jävla fånig ut, vilket är skönt för självmedvetenheten.

Mitt abonnemang på Halebop gick ut för några månader sedan och nu hade dom en deal på en iPhone 11, så jag passade på att binda upp mig lite igen (har haft Halebop i 10 år och planerar inte att byta ändå). Kameran och lite nya funktioner på den kändes lockande! Nedan provade jag vidvinkelalternativet. Rätt gött ändå.

2020-06-08_1.JPG

2020-06-08_2.JPG

2020-06-08_3.JPG

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Yrade bort mig så hårt när jag skulle hälsa på en nära vän som bor 2.2 mil ifrån mig. Hon visade mig en liten genväg sist jag var där, så idag tänkte jag prova den fast till henne så att säga. Ja, det gick ju sådär. Vet inte hur, men jag yrade bort mig som fan så nu har jag traskat genom grävlinggryt, skog utan stigar och över nygödslade åkrar. Kravlat under taggtråd har jag gjort med. Det var inte JÄTTEKUL att stinka skit när man ska hälsa på vänner. Lyckligtvis (för mig, inte för dom) bor dom nära annan nygödslad mark så den härliga doften hade dom redan blivit varse ändå.

Eftersom jag har cykeln i min lilla lägenhet så blev det tvunget att tvätta däcken och skorna så det inte luktar bondgård här hemma. Nu är det bara jag som ska tvättas också. Märkligt nog tog jag däcken och skorna före mig själv. Tydlig prio-ordning!

Det var allt jag hade att rapportera idag. Inte ens en bild mäktade jag med. Misstänker att irritationen förtog lite av fotoglädjen. :P

HåkanC

Aktiv medlem
Hjälmen är kanon nu! Efter justeringen och mitt egna hemmamek så känns den svinbra. Hur nöjd som helst nu, och jag tycker inte jag ser så jävla fånig ut, vilket är skönt för självmedvetenheten.
Bra att du fick till hjälmen och att du nu klarar av den även utseendemässigt

Mitt abonnemang på Halebop gick ut för några månader sedan och nu hade dom en deal på en iPhone 11, så jag passade på att binda upp mig lite igen (har haft Halebop i 10 år och planerar inte att byta ändå).
Nu är det väl iofs försent, men ändå;
Om du nu vill ha en virtuell operatör i Telias när, varför Halebop och inte den ännu billigare Fello?
https://www.fello.se

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Bra att du fick till hjälmen och att du nu klarar av den även utseendemässigt

Nu är det väl iofs försent, men ändå;
Om du nu vill ha en virtuell operatör i Telias när, varför Halebop och inte den ännu billigare Fello?
https://www.fello.se
Ja, lite sent nu. :P Men det har fungerat 100% problemfritt i 10 års tid med Halebop så jag kör väl på tänker jag! :D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tur för oss fattiga stackare (eller ska det läsas: snåljåpar?) att det finns sådana som du ;-)
Jag köper ju alla mina mobiler via Halebop också. Kan man få lite deals osv. :) Nu sparade jag nästan 4000 på att ta en ny iPhone 11 om jag förlängde 24 månader. Någon sådan deal har ju inte Fello. Så mja, det går väl på ett ut om man också vill ha ny telefon då och då. :D

HåkanC

Aktiv medlem
Nu sparade jag nästan 4000 på att ta en ny iPhone 11 om jag förlängde 24 månader. Någon sådan deal har ju inte Fello.
Nja, det stämmer ju inte riktigt. Man bör ju jmf totalpriset över 24 månader.
Men som sagt, det spelar ju mindre roll nu. Vem vet vad ett abonnemang, och en iPhone, kostar om 24 månader?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nja, det stämmer ju inte riktigt. Man bör ju jmf totalpriset över 24 månader.
Men som sagt, det spelar ju mindre roll nu. Vem vet vad ett abonnemang, och en iPhone, kostar om 24 månader?
15GB-abonnemanget på Halebop kostar 289. Motsvarande 14GB-abonnemang på Fello kostar 195. Mellanskillnaden blir 94:-. 94x24 = 2256. Om 2-3 år kommer jag förmodligen vilja ha en ny telefon ändå, det är ungefär så lång tid det tar innan telefonen börjar bli seg eller jag blir sugen på en ny. :) Då kanske man kan ta en ny deal. Alternativet är att jag köper en ny iPhone 11 för 8000:-, som jag betalar kontant direkt då (minsta priset som finns vad jag vet) och byter till Fello och sparar 2256 i abonnemangskostnad på 2 år. Men visst, ska jag aldrig någonsin byta telefon igen så är det kanske lika bra att bli en Fello! Med alla andra fellosar som dom värnar om så mycket! :D

Att sitta och spekulera i vad något kommer kosta om 2 år får aktiehandlarna göra, men det är inte riktigt applicerbart på vanlig konsumenthandel så att säga. Ska man tänka så får man ju aldrig något köpt, eller? :D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Trots att jag skrubbade skorna, och sedermera tvättade dom i tvättmaskin för doften inte försvann, så luktar det ändå skit om skorna! Synd, första gången jag använde dom. :P Cykeldäcken är inte heller luktfria tyvärr.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det blev något slags Lindö runt-varv idag. Rätt mysig tur på sina håll! Jag följde en stig på Naturkartan som gick till en plats som hette "Glädjen", förbi Holmtorpet. Jättefin typ hage/betesmark som man fick lov att gå igenom. Därefter blev det nog lite trespassing genom Dömestad-gården är jag rädd. Man måste ju åka igenom gården, och det kan man om man kommer den vanliga grusvägen, men dom hade satt upp en lina så man var tvungen att gå förbi deras hus istället för att gena. Först klev jag av cykeln och gick upp till huset för att se om någon satt där så jag kunde fråga om lov, men det gjorde ingen, så jag promenerade igenom.

Alltid lite lurigt när man följer stigar som är markerade på karta, men som sen .. ja .. tvingar en att antingen vända eller göra en fuling. Den här gången blev det en fuling. :P Någon som vet området jag pratar om? Aja.

2020-06-15_1.JPG

2020-06-15_2.JPG

2020-06-15_3.JPG

2020-06-15_4.JPG

2020-06-15_5.JPG

2020-06-15_6.JPG

jingleyschmidt

Aktiv medlem
När orken, tiden och/eller lusten inte finns för cykling är det tur man har andra hobbys! Denna är dock mycket billigare än cyklingen (som tur är). :P Jag har nämligen på allvar nu börjat intressera mig för palettblad! Jag vet, jag vet, det är så jävla trendigt just nu, men faktum är att det är relativt lättskötta växter och det passar mig som är både glömsk och kass. Det är dessutom väldigt lätt att ta sticklingar och det går fort! Återigen något som passar mig som har noll tålamod. :D

Vi får se hur länge den här lilla hobbyn håller i sig, men det spårar ur här hemma, så mycket kan jag säga! Typiskt mig att snöa in. Men det är rätt skoj och jag försöker lära mig lite allt eftersom.

Nåväl, vi får se om jag lägger till "Palettblad Adventures" i trådtiteln. ;)

2020-06-18_Palettblad_1.JPG

2020-06-18_Palettblad_2.JPG

2020-06-18_Palettblad_3.JPG

2020-06-18_Palettblad_4.JPG

2020-06-18_Palettblad_5.JPG

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Påminn mig om att köpa en Nukeproof Digger Comp nästa år! Jävla dubbelklinga och mekaniska skivbromsar. :P Jag vet så tydligt att jag sa att jag aldrig skulle köpa det. Jag var så trött på dubbelklingan på min Roadlite. Samma visa nu på STANCEN! Spelar ingen roll hur jag än gör, det är alltid krångel med framväxeln. :P Justerar hemma, allt glider på fint som fan, sen när jag väl ska ta ut den och cykla, då är det ett jävla krångel helt plötsligt. Samma visa varje gång!

Ja... för lite cykling och för mycket internet. Svårt att hitta motivationen till någonting alls i livet just nu. Såg verkligen framför mig förra året hur jag skulle cykla ännu mer i år! Men nu har snart hela Juni gått och ah, det har inte blivit mycket alls. Jädra skit!

dogday

Aktiv medlem
Är du medveten om att framväxeln har 4 lägen? Typ 1 låg, 1, 2 låg, 2 (1 och 2 är de man vanligen hamnar på om man trycker hårt, medan lågväxlarna nås med ett lättare nerväxlingsklick). Kan vara så att du vid hemjusteringen sätter dig i mellanlägen, eller att du förväntar dig skrapfritt genom hela 1 eller 2 (det blir det inte. De ska vara skrapfria på de yttersta kassetkuggarna, men för att slippa skrap på de innersta/största kassetkuggarna måste du klicka ner lite lätt till låga delen av framväxeln).

storfiskarn

Aktiv medlem
Påminn mig om att köpa en Nukeproof Digger Comp nästa år! Jävla dubbelklinga och mekaniska skivbromsar. :P Jag vet så tydligt att jag sa att jag aldrig skulle köpa det. Jag var så trött på dubbelklingan på min Roadlite. Samma visa nu på STANCEN! Spelar ingen roll hur jag än gör, det är alltid krångel med framväxeln. :P Justerar hemma, allt glider på fint som fan, sen när jag väl ska ta ut den och cykla, då är det ett jävla krångel helt plötsligt. Samma visa varje gång!

Ja... för lite cykling och för mycket internet. Svårt att hitta motivationen till någonting alls i livet just nu. Såg verkligen framför mig förra året hur jag skulle cykla ännu mer i år! Men nu har snart hela Juni gått och ah, det har inte blivit mycket alls. Jädra skit!
Samma för mig, knappt cyklat något, har mest vart ute o gått på vandringsleder istället.
Men ska köpa en ramväska på torsdag, så jag slipper ryggsäck så då lär det bli mer tid på cykeln för mig.
Får se till att vi bränner av ett antal rundor framöver, så man får lite mer mil i benen.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Är du medveten om att framväxeln har 4 lägen? Typ 1 låg, 1, 2 låg, 2 (1 och 2 är de man vanligen hamnar på om man trycker hårt, medan lågväxlarna nås med ett lättare nerväxlingsklick). Kan vara så att du vid hemjusteringen sätter dig i mellanlägen, eller att du förväntar dig skrapfritt genom hela 1 eller 2 (det blir det inte. De ska vara skrapfria på de yttersta kassetkuggarna, men för att slippa skrap på de innersta/största kassetkuggarna måste du klicka ner lite lätt till låga delen av framväxeln).
Javisst, det är ju Sora på Substance och Sora på min Roadlite så jag är bekant med systemet. Och jag vet att kedjan kommer ha en kass linje och gå emot på vissa växlar. Jag tycker bara skiten är krångligt och tråkigt. :P

Jag får kanske ta lite hjälp av @freddag :P

Samma för mig, knappt cyklat något, har mest vart ute o gått på vandringsleder istället.
Men ska köpa en ramväska på torsdag, så jag slipper ryggsäck så då lär det bli mer tid på cykeln för mig.
Får se till att vi bränner av ett antal rundor framöver, så man får lite mer mil i benen.
VERKLIGEN! :D Vi får peppa varandra. :P

Murdock

Aktiv medlem
Javisst, det är ju Sora på Substance och Sora på min Roadlite så jag är bekant med systemet. Och jag vet att kedjan kommer ha en kass linje och gå emot på vissa växlar. Jag tycker bara skiten är krångligt och tråkigt. :P

Jag får kanske ta lite hjälp av @freddag :P

VERKLIGEN! :D Vi får peppa varandra. :P
Elektriska växlar. Autotrim. Fit and forget sägs det. Jag har ingen egen erfarenhet. Nästa uppgradering kanske? 😉

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Idag gav jag mig ut, fast besluten att cykla/promenera genom @freddag's "Rymmargrisens bök och stök"-runda, ny version för 2020! Jag kom fasiken inte långt innan både ork och vatten tog slut. Extremt dåligt planerat! Istället vek jag av och cyklade ner till personen ifråga och snackade lite skit istället. I skuggan.

För er som bor i Norrköping och vill ha ett rejält träningspass, eller bara hänga lite i skogen, så leta upp segmentet på Strava! Det är nästan 9km långt och har en varierande terräng. Man kan även bara sitta på bänken, som ligger i närheten av starten, och sola sig istället om man tycker mer om det! ;)

Nu gör jag lite reklam för freds cykelland, hoppas han inte misstycker. :P

2020-06-24_1.JPG

2020-06-24_2.JPG

2020-06-24_3.JPG

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Idag blev det en spontanare på 69km. En kompis skrev och sa att hon satt vid Tingsta Kyrka, jag frågade vart hon var på väg och hon sa "Östra Husby". Jag skrev "Vänta vid kyrkan, jag kommer", satte mig cykeln och drog iväg. Förjävla härlig tur! Vädret var kanon, sällskapet likaså. Jag fick en helt annan energi av att cykla ihop med henne, tillsammans med någon liksom. Det kändes som att jag hade kunnat fortsätta ännu längre om det varit så.

Turen vi tog gick från Norrköping till Tingsta - Tåby - Kuddby - Östra Husby. Därefter kan man om man vill cykla Arkösundsvägen hem igen men den är rätt härjig då den leden går till skärgårn och har ingen cykelväg. Jag hade nog inte heller velat cykla där, och kompisen ville det definitivt inte. Ett annat alternativ hade varit att ta färjan från Skenäs strax utanför Östra Husby och komma upp vid Kvarsebovägen utanför Kolmården och Kroken och ta den vägen hem, men det hade blivit längre och klockan började bli kväller. Ingen av oss har cyklat där förut heller så vi känner inte till vad det är för slags väg, trafik osv. Nåväl! Det gjorde inte så mycket att det till stor del blev samma väg tillbaka. Tog lite andra vägar hem sen via Ljunga osv, så blev lite variation i alla fall. :D

Tjejkompisen cyklar för övrigt på en gammal tvåväxlad damtralla. Starkt! Jag försöker övertala henne att investera i något smidigare eftersom hon gillar att fara iväg på utflykter, men hon vägrar. :P

Just ja! Något började gnissla som bara fan på väg till Östra Husby. Vet inte riktigt vad det var, misstänker att det är pedalerna. Gnisslar bara när jag trampar. När vi kom fram så gick jag in på ICA och köpte 5-56 som dom hade där i ren desperation, men det började nästan gnissla ännu mer tror jag. Vettefan! Blir ett pedalbyte inför nästa gång jag drar ut så får vi se om det var problemet.

2020-06-27_1.JPG

2020-06-27_2.JPG

2020-06-27_3.JPG

2020-06-27_4.JPG

2020-06-27_5.JPG

2020-06-27_6.JPG

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Idag blev det personlängsta igen! 84km drog jag och Mikaela (tjejkompisen) ihop. Jag på STANCEN och Mikaela på hennes ruckel till cykel. Jag förstår inte att hon orkar! Vilken styrka och envishet. Jag flåsar mer i vissa backar än vad hon gör, och då har hon två växlar - en tung och en tyngre! :P Skulle hon ha en smidigare och bättre cykel så skulle jag bli helt avhängd! Men å andra sidan väger jag 112kg (ja, jag är en jävla tjockis nu igen) och hon kanske 60 (hoppas jag inte gör bort mig nu). HUr som helst, jag väger några pannor mer, så det är väl rimligt att jag har en fräsigare cykel så vi drar jämnt?! :P

Mitt personliga mål jag satte upp förra året var ju att få ihop en tur på 10 mil. Det hade varit roligt. Jag tror det är möjligt! Särskilt om jag cyklar med henne, för då blir snittfarten lägre och jag hushåller med energin på ett helt annat sätt och tar inte ut mig. Och så är det ju jävligt roligt att cykla ihop med någon man känt i 10 år och haft mycket skoj med. Då ger man energi till varandra.

Jag är också otroligt nöjd med gravelbiken, det är nog fasiken vägen framåt för mig alltså! Efter dessa två längre turer nu, utan några större problem kroppsligt, är jag lite mer hoppfull också.

Just ja, turen bar av mot ett ställe som kallas "Lilla Hawaii", ligger en liten bit utanför Östra Ryd. Jag har inte varit där på 20 år, så jag hittade inte. Fick ta hjälp av Naturkartan och försöka kolla läget. Det blev visst fel. Vi cyklade igenom någons tomt, vilket det inte alls kändes som att vi gjorde, men det fick vi höra på väg hem sen. Han och hans fru var jävligt less på alla som cyklar till Lilla Hawaii för att bada. Jag kan iofs förstå det, om det nu är fler som begår samma misstag (vilket det ju verkar vara).

Hemåt blev det tillbaka till Viby, hela den mysiga vägen bort till Grimstad, vidare till Söderköping, bort till Mem och så hem via Tåby och Tingsta. Jäkligt härligt!

Just ja 2: Jag bytte pedaler och gnisslet försvann. Tack och lov. Nu sportar vi fräsiga Race Face Ride-pedaler! Något bättre kvalle än DMR V6 tror jag. ;P

2020-06-29_1.JPG

2020-06-29_2.JPG

2020-06-29_3.JPG

2020-06-29_4.JPG

2020-06-29_5.JPG

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer